Pagina 1 van 1

Gewonden door noodstop stadsbus in Dordrecht

Geplaatst: ma 28 sep 2009, 22:08
door Daniel
Gewonden door noodstop stadsbus in Dordrecht
Geplaatst op: maandag 28 september 2009 om 22:03
Laatst bijgewerkt: maandag 28 september 2009 om 22:03

DORDRECHT - Door een noodstop van een Arrivabus voor het hoofdstation van Dordrecht hebben zaterdagmiddag drie passagiers licht hoofdletsel opgelopen. De buschauffeur ging omstreeks half vier volop in de remmen toen hij vanaf de busperrons bij het station de Burgemeester de Raadtsingel op reed. Vlak voor de bus ging plotseling een slagboom naar beneden. Drie passagiers klapten door de noodstop tegen de stoelen voor hen.

Lees meer in AD/De Dordtenaar van maandag 28 september 2009
Lees verder

Toch slordig... de slagbomen waren zaterdagmiddag deels buiten werking (omhoog en met het negenoog op oranje-knipper), maar als er dan net een bus nadert als het ding weer in werking gaat, tja, dan krijg je dus iets als hierboven te lezen is.

Re: Gewonden door noodstop stadsbus in Dordrecht

Geplaatst: di 29 sep 2009, 21:04
door Oud forumgebruiker
Dat zoiets als dit de krant haalt.... en dan ook nog deze site :shock:

Ik dacht dat komkommertijd al afgelopen was.

Re: Gewonden door noodstop stadsbus in Dordrecht

Geplaatst: di 29 sep 2009, 21:10
door JWM
Alles uit Dordrecht is nieuws voor deze site 8-)

Re: Gewonden door noodstop stadsbus in Dordrecht

Geplaatst: di 29 sep 2009, 21:12
door Suus
ziggy schreef:Dat zoiets als dit de krant haalt.... en dan ook nog deze site :shock:

Ik dacht dat komkommertijd al afgelopen was.
Het is laatst ook bij het GVB gebeurt! Toen moesten er vier mensen door ambulancepersoneel behandeld worden, die stonden op de plek van de kinderwagens en zijn toen gevallen.

Re: Gewonden door noodstop stadsbus in Dordrecht

Geplaatst: di 29 sep 2009, 21:40
door Daniel
JWM schreef:Alles uit Dordrecht is nieuws voor deze site 8-)
Zolang het een OV-gerelateerd mediabericht is, maar daarin maak ik geen uitzondering voor bepaalde plaatsen :wink:

In dit geval was het niet nieuwswaardig geweest als het iets eenmaligs was, maar dat is het dus niet. Hier het vervolg :wink:

Re: Gewonden door noodstop stadsbus in Dordrecht

Geplaatst: di 29 sep 2009, 22:06
door STF
Toch snap ik ergens niet dat mensen zich niet beter vast houden. Ik heb in de jaren dat ik in Amsterdam op school zat en werkte, toch heel wat noodstops meegemaakt met het OV en nog nooit op de vloer gelegen.

Re: Gewonden door noodstop stadsbus in Dordrecht

Geplaatst: di 29 sep 2009, 22:48
door Daniel
Ter verduidelijking van het waarom van de plaatsing van dit artikel nog een stukje context er omheen in de vorm van een paar foto's van de situatie ter plaatse. Het is dus geen lullig op zichzelf staan ongelukje, maar gewoon een schoolvoorbeeld van een overheid die aan een herinrichting begint en tijdelijke infrastructuur aanlegt zonder na te denken over de voertuigen die er overheen moeten gaan rijden.

Het past net op de Stationsweg (de slagboom op de achtergrond is trouwens degene die er onlangs uit gereden is). Bedenk er even bij dat tussen de rijbaan waar de auto links in beeld op rijdt en de busbaan ook nog een halte moet gaan komen! Zeer de vraag of de wachtende reizigers daar wel op gaan passen...
Afbeelding

Zelfde plek iets meer uitgezoomd...
Afbeelding

Nog twee van de krappe toegangen tot het stationsgebied...
Afbeelding

Afbeelding

Hier mogen vanaf 6 oktober alle streekbussen zich tussendoor wringen...
Afbeelding

Re: Gewonden door noodstop stadsbus in Dordrecht

Geplaatst: di 29 sep 2009, 22:53
door JWM
Wat is precies het verband tussen een noodstop en deze krappe doorgang? Als het daar zo krap is kan je daar toch nooit met een dusdanige snelheid op af rijden als chauffeur dat een noodstop nodig is?

Re: Gewonden door noodstop stadsbus in Dordrecht

Geplaatst: di 29 sep 2009, 23:01
door Daniel
Verband tussen de noodstop en de verkeerssituatie zit 'm vooral in de slagbomen bij die krappe toegangen tot het stationsgebied. Zoals het artikel al beschrijft reageren die slagbomen niet altijd even direct en aangezien de detectielus er vlak voor ligt moet je dan dus gelijk vol op de rem staan om de slagboom niet te rammen.
Om je passagiers te lanceren hoef je echt niet een noodstop vanuit hoge snelheid te maken, de schok kan groot genoeg zijn als je vanuit stapvoets ineens stilstaat.

En dan vergat ik nog de fietsers die van alle kanten voor de bus langs kunnen schieten. Als een bus vanaf halte Centrum via het station naar de Transvaalstraat rijdt kruist deze maarliefst vijf keer het fietspad wat exact dezelfde route aflegt. Met daarbij ook situaties waar de chauffeur nog net niet uit het raam hoeft te gaan hangen om de aankomende fietsers überhaupt te kunnen zien...

Re: Gewonden door noodstop stadsbus in Dordrecht

Geplaatst: di 29 sep 2009, 23:08
door JWM
Het artikel stelt ook duidelijk dat de chauffeurs zijn gewaarschuwd om de slagbomen rustig te naderen en de woordvoerder van Arriva geeft zelfs toe dat andere incidenten zijn ontstaan door ongeduld bij chauffeurs.

Re: Gewonden door noodstop stadsbus in Dordrecht

Geplaatst: di 29 sep 2009, 23:38
door 88122903
De Dordse vervoer heeft de afgelopen tijd veel geluk gehad.
Al heeft het niks met dit incident te maken een paar weken geleden is er nog een bus in de fik gevlogen.

Re: Gewonden door noodstop stadsbus in Dordrecht

Geplaatst: wo 30 sep 2009, 00:01
door Stefan
Reiziger Ddrs schreef:En dan vergat ik nog de fietsers die van alle kanten voor de bus langs kunnen schieten. Als een bus vanaf halte Centrum via het station naar de Transvaalstraat rijdt kruist deze maarliefst vijf keer het fietspad wat exact dezelfde route aflegt. Met daarbij ook situaties waar de chauffeur nog net niet uit het raam hoeft te gaan hangen om de aankomende fietsers überhaupt te kunnen zien...
Ik dat stukje ook echt levensgevaarlijk, ik kan er ook niet bij dat het nog niet fout is gegaan. :|

Re: Gewonden door noodstop stadsbus in Dordrecht

Geplaatst: wo 30 sep 2009, 01:59
door gkw1969
Sorry dat ik het moet zeggen, maar die Harry Tor heeft wel gelijk. Geduld is een schone zaak en je ziet maar weer dat als je alleen op het licht let, het mis kan gaan.

Wij hebben in Twente ook situaties met negen-ogen in combinatie met slagbomen, daarnaast hebben wij situaties met normale verkeerslichten en bollards, iets wat hetzelfde probleem kent.
Onlangs heeft bij ons weer eens een bus op een bollard gezeten en waarom? Het ding was naar beneden maar het licht wat er bij stond was rood. De chauffeur let alleen op de bollard en niet op het verkeerslicht met als gevolg dat het ding naar boven kwam op het moment dat de bus er overheen reed.

Wat ik hier mee wil zeggen is dat je als chauffeur ALTIJD op moeten letten of de systemen goed werken dus: EN licht EN slagboom.
Daarnaast ben ik van mening dat als je weet dat de slagboom langzaam open gaat en de detectielus vlak voor de slagboom ligt, dat je zorgt dat je al rustig aan komt rijden bij de slagboom en er gewoon rekening mee houdt dat je 9 van de 10 keer gewoon bijna stil moet staan. Kwestie van verkeersinzicht.

En voordat iemand begint te roepen dat de praktijk anders is: IK BEN BUSCHAUFFEUR EN WERK IN DE PRAKTIJK, 40 uur per week.

Re: Gewonden door noodstop stadsbus in Dordrecht

Geplaatst: wo 30 sep 2009, 08:33
door Daniel
Tja, normale bussluizen (niet met negenogen, maar met normale verkeerslichten) hebben we hier ook, maar daar gaat 't eigenlijk nooit mis bij. Nu reageren die ook wel iets verder van tevoren omdat er al eerder een lus ligt.

De lussen wat verder weg leggen voorkomt ook een situatie die nu weleens optreedt: op de foto met de 728 zie je links in beeld een slagboom en kan je tussen betonblokken en bus ook de detectielus zien liggen. Die slagboom gaat dus doodleuk open als een bus komende van de Stationsweg de bocht een beetje ruim neemt. Komt er vervolgens van rechts een bus die rechtdoor die slagboom door wil dan kan ik me voorstellen dat'ie doorrijdt als die nog open staat en het licht nog wit is, met wel het risico dat 'ie net voor de bus omlaag gaat. En als dat gebeurd zal je toch echt een noodstop moeten maken, hoe goed je ook oplet.