Advies: NZ-lijn van twee kanten boren

Alles over het Openbaar Vervoer in Noord-Holland, Zuid-Holland en Utrecht.
Wubbo
OVNL-beheerder
Berichten: 9516
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:44
Locatie: Den Haag

Advies: NZ-lijn van twee kanten boren

Berichtdoor Wubbo » Di 13 Okt 2009, 20:26

Advies: NZ-lijn van twee kanten boren
Geplaatst op: dinsdag 13 oktober 2009 om 20:05
Laatst bijgewerkt: dinsdag 13 oktober 2009 om 20:06

De tunnel voor de Noord/Zuidlijn kan vanaf twee kanten worden geboord, waardoor tijdwinst wordt geboekt. Dit heeft het Projectbureau Noord-Zuidlijn, de gemeentelijke dienst verantwoordelijk voor de aanleg van de metro, geadviseerd aan wethouder Hans Gerson (Verkeer), die vandaag een besluit zou nemen over de kwestie.
Lees verder

MdJ
Berichten: 3801
Lid geworden op: Wo 12 Mar 2008, 21:47
Locatie: Maartensdijk

Re: Advies: NZ-lijn van twee kanten boren

Berichtdoor MdJ » Di 13 Okt 2009, 22:35

... om vervolgens verkeerd uit te komen en goedkoop 2 tunnels te hebben? Dan is er toch nog een meevaller :mrgreen:
Bij twijfel: gebruik beton.

Gebruikersavatar
Ruben
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 3523
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 20:18
Locatie: Amsterdam

Re: Advies: NZ-lijn van twee kanten boren

Berichtdoor Ruben » Wo 14 Okt 2009, 00:52

Ik heb altijd gedacht dat er al 2 machines waren, omdat er ook 2 buizen gaan komen. Maar misschien benoemen ze die beiden als 1 of heb ik het fout. :P Ben zeer benieuwd hoe dit boren gaat verlopen, keeping my fingers crossed. :P
De trein bewaren bij kamertemperatuur, op een schone en droge plek. Voor houdbaarheidsdatum: zie weerbericht.

Gebruikersavatar
reisthijs
Berichten: 3990
Lid geworden op: Ma 31 Mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht

Re: Advies: NZ-lijn van twee kanten boren

Berichtdoor reisthijs » Wo 14 Okt 2009, 10:10

Er zijn inderdaad 2 machines, maar het oorspronkelijke plan was om ze allebei een gehele tunnelbuis van noord naar zuid te laten boren. Het probleem is alleen dat ze dan halverwege pas verder kunnen als de stations Rokin en Vijzelgracht (in ruwbouw) klaar zijn.

Het alternatieve plan is dus om als de boormachines dat punt hebben bereikt, niet te wachten tot ze daar verder kunnen, maar ze uit elkaar te halen, in Zuid weer in elkaar te zetten en dan de tweede helft van zuid naar noord te gaan boren. Tegen de tijd dat ze dan bij Vijzelgracht zijn is dat station hopelijk al klaar en kunnen ze gelijk verder boren.

Gebruikersavatar
tsov
Berichten: 3605
Lid geworden op: Wo 12 Mar 2008, 22:07
Locatie: Amsterdam
Contact:

Re: Advies: NZ-lijn van twee kanten boren

Berichtdoor tsov » Wo 14 Okt 2009, 10:48

Probleem is dan wel dat ze bij het Europaplein een ruimte moeten bouwen om die boor weer in elkaar te zetten ;)
Mijn foto's
This user loves deadlines. He loves the whooshing sound they make as they go by.

Gebruikersavatar
Ruben
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 3523
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 20:18
Locatie: Amsterdam

Re: Advies: NZ-lijn van twee kanten boren

Berichtdoor Ruben » Wo 14 Okt 2009, 13:09

Het is daar zo'n grote holle kies dat dat geen probleem moet zijn. Als je hem op Rokin uit elkaar kan halen dan lukt het in elkaar zetten ook wel bij Europaplein. Het Damrak en Stationsplein an sich is ook niet veel ruimer. Misschien zakt die boor gelijk de zompige grond in, valt er niks vooruit te boren. :lol:
De trein bewaren bij kamertemperatuur, op een schone en droge plek. Voor houdbaarheidsdatum: zie weerbericht.

Gebruikersavatar
Meltrain
Berichten: 11115
Lid geworden op: Wo 12 Mar 2008, 21:29
Locatie: Rotterdam (Lombardijen)

Re: Advies: NZ-lijn van twee kanten boren

Berichtdoor Meltrain » Vr 16 Okt 2009, 12:01

Als dit plan doorgaat en het blijkt te lukken, worden er dus geen twee metrolijnen geopend in 2017. :mrgreen:
Elke werkdag: Rotterdam Lombardijen - Amersfoort vv.


Terug naar “OV in West-Nederland”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 1 gast