Rangeerder onwel na lek uit tankwagon

Alles over het Openbaar Vervoer in Noord-Holland, Zuid-Holland en Utrecht.
Daan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 2963
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:50

Rangeerder onwel na lek uit tankwagon

Berichtdoor Daan » Zo 25 Okt 2009, 14:13

Rangeerder onwel na lek uit tankwagon
Geplaatst op: zaterdag 24 oktober 2009 om 22:46
Laatst bijgewerkt: zaterdag 24 oktober 2009 om 22:47

Een rangeerder is vrijdagmiddag onwel geraakt nadat er bij een rangeerterrein in Zwijndrecht een vloeistof uit een wagon op zijn hand lekte. Ambulancepersoneel heeft hem ter controle naar een ziekenhuis gebracht. Hij liep brandwonden op. De inhoud van de wagon is onbekend, zegt een woordvoerder van de politie.
Lees verder

Daan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 2963
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:50

Re: Rangeerder onwel na lek uit tankwagon

Berichtdoor Daan » Zo 25 Okt 2009, 14:16

Daan schreef:De inhoud van de wagon is onbekend, zegt een woordvoerder van de politie.
Wat is dat toch steeds voor gepruts? Op iedere goederenwagen/vrachtwagen/whatever wat gevaarlijke stoffen vervoerd prijkt al jaar en dag een gevaarcode, maar het opzoeken van die code is zeker teveel gevaagd? Zelfde geval met aanrijdingen, het blijft vaak uren onduidelijk of er gevaarlijke stoffen bij betrokken zijn en zo ja, welke. Wat is dit voor hopeloos gefaal? Een code in een tabelletje opzoeken lijkt me toch niet zo moeilijk... :roll:

Gebruikersavatar
Geert
OVNL-beheerder
Berichten: 11933
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:43
Locatie: Den Haag
Contact:

Re: Rangeerder onwel na lek uit tankwagon

Berichtdoor Geert » Zo 25 Okt 2009, 14:23

Die papieren kloppen niet altijd, en daarom moet dus altijd onderzocht worden of er niet iets anders vervoerd werd dan wat er op de vrachtbrief staat. En bij een ongeval zijn die papieren ook niet altijd meer leesbaar lijkt me ;)

Daan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 2963
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:50

Re: Rangeerder onwel na lek uit tankwagon

Berichtdoor Daan » Zo 25 Okt 2009, 15:46

Tja, op die manier is het natuurlijk ook volslagen onzin om met vrachtbrieven te gaan werken...

Gebruikersavatar
Stefan
Berichten: 3288
Lid geworden op: Ma 03 Nov 2008, 11:56
Locatie: Numansdorp, Zuid-Holland
Contact:

Re: Rangeerder onwel na lek uit tankwagon

Berichtdoor Stefan » Zo 25 Okt 2009, 17:35

Inderdaad, klopt. Sowieso zijn er toch genoeg documenten in omloop omtrent de geladen stoffen, dus men lijkt gewoon te lui te zijn om even te "traceren" om wat voor gevaarlijke stof het gaat. :neg:
Leuker kunnen we het niet maken, makkelijker ook niet.

Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-beheerder
Berichten: 25110
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contact:

Re: Rangeerder onwel na lek uit tankwagon

Berichtdoor Daniel » Zo 25 Okt 2009, 17:51

Ik vindt 't trouwens ook wel opmerkelijk dat de rangeerder onwel raakte nadat 'ie het spul op z'n hand kreeg. Dat zal doorgaans brandwonden opleveren ofzo, onwel worden heeft meestal juist als oorzaak dat je de dampen ingeademt hebt.

Geert schreef:Die papieren kloppen niet altijd, en daarom moet dus altijd onderzocht worden of er niet iets anders vervoerd werd dan wat er op de vrachtbrief staat. En bij een ongeval zijn die papieren ook niet altijd meer leesbaar lijkt me ;)

Je hebt de vrachtbrieven helemaal niet nodig, daar staat trouwens ook vaak slechts een versimpelde omschrijving van de inhoud op. Op elke goederenwagon die gevaarlijke stoffen vervoert zit een zogeheten GEVI-bord. De bovenste cijfers daarop geven de gevaren weer (links het belangrijkste gevaar, daarnaast de bijkomende gevaren) en het onderste getal is het UN-nummer wat een unieke identificatie van de stof (of een gelijkwaardige groep stoffen) geeft.

Met die nummers kan je dus snel opzoeken waarmee je te maken hebt. En je bent ook verplicht ze te vermelden wanneer je gevaarlijke stoffen verstuurt, of dat nu een tankwagon vol of een potje met 250 gram is. Iemand die grote hoeveelheden gevaarlijke stoffen vervoert moet trouwens ook een ADR-training gevolgd hebben zodat hij/zij weet hoe te handelen als er iets misgaat.
Een echte trein was een ICK-trein (2002-2009)
Dagelijks Amersfoort - Utrecht en weer terug...

Mijn foto's: http://www.dbleumink.nl/ovfoto

Daan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 2963
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:50

Re: Rangeerder onwel na lek uit tankwagon

Berichtdoor Daan » Zo 25 Okt 2009, 22:27

Reiziger Ddrs schreef:Op elke goederenwagon die gevaarlijke stoffen vervoert zit een zogeheten GEVI-bord.
Precies, en is het dan zo moeilijk om dat kreng af te lezen en de bij de code behorende stof op te zoeken? Blijkbaar wel in Nederland... En verder is het geloof ik ook zo dat ProRail precies weet welke treinen gevaarlijke stoffen vervoeren, en misschien ook nog wel welke stoffen precies. Er is dus gewoon exact bekend wat wanneer en waar getransporteerd wordt, maar die zaken uitzoeken bij een ernstige aanrijding heeft blijkbaar geen prioriteit. :neg:

Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-beheerder
Berichten: 25110
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contact:

Re: Rangeerder onwel na lek uit tankwagon

Berichtdoor Daniel » Zo 25 Okt 2009, 22:40

Tja, en van een hulpverlener die getraind is voor incidenten met gevaarlijke stoffen zou je toch op z'n minst moeten verwachten dat 'ie de gevarenklasses uit z'n hoofd kent. Dat zijn er ook slechts tien en als je daarmee ziet dat een stof niet licht ontvlambaar is dan hoef je ook niet bang te zijn dat de boel elk moment kan ontploffen. Dan heb je vervolgens nog alle tijd om de UN-nummers op te zoeken als je die al niet uit je hoofd kent voor vaak voorkomende stoffen. Tenminste, dat kan ik ondertussen wel voor de veel voorkomende stoffen waar ik op m'n werk mee te maken heb.
Een echte trein was een ICK-trein (2002-2009)
Dagelijks Amersfoort - Utrecht en weer terug...

Mijn foto's: http://www.dbleumink.nl/ovfoto


Terug naar “OV in West-Nederland”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast