Pagina 6 van 11

Re: GVB-bussen

Geplaatst: wo 17 feb 2010, 20:35
door tsov

Re: GVB-bussen

Geplaatst: wo 17 feb 2010, 20:46
door Suus
Apart, in de 133 zit de display nog. De 135 staat te koop zonder displays :shock:

Re: GVB-bussen

Geplaatst: wo 17 feb 2010, 23:15
door willy84
Strengere uitstooteisen Amsterdamse stadsbussen
AMSTERDAM De uitstooteisen voor bussen in Amsterdam worden gelijkgesteld aan die van vrachtwagens. Dit is dinsdag besloten door college van B&W, nadat minister Camiel Eurlings van Verkeer kritiek had geleverd op de scheve regelgeving.

"Het kan niet zo zijn dat de gemeente wat uitstooteisen betreft strenger is voor vrachtwagens dan voor de eigen stadsbussen", verklaarde Eurlings onlangs in antwoord op Kamervragen.

http://www.parool.nl/parool/nl/5/POLITI ... ssen.dhtml

Even centraal hier geplaatst. Lijkt me niet meer dan terecht. Heb me altijd verbaasd over het feit dat de gemeente andere in de hoek zet en hoge eisen stelt maar er zelf een potje van maakt. Als er in 2014 nieuwe metro's en bussen rijden ziet het park er heel anders uit. :mrgreen:

Re: GVB-bussen

Geplaatst: wo 17 feb 2010, 23:30
door FLJ
Bij deze mijn eerste post op dit forum, en ik zal meteen maar met een vraag beginnen:

Om welke bussen gaat het dan die vervroegd afgeschreven zullen worden (de 41 stuks waarover in het artikel geschreven wordt)? Zullen tegen die tijd alle Jonckheeren vervangen zijn of gaat het om een deelserie die dan niet meer aan de eisen milieu-eisen voldoet?

Op zich terecht dat de gemeente Amsterdam stopt met het meten met twee maten, wel jammer om steeds vaker materieel te zien dat vroegtijdig wordt afgeschreven door nieuwe milieu- en concessie-eisen (de Jonckheerbroertjes in Nijmegen en Eindhoven, het DM'90 dieselmaterieel van de NS etc. etc.).

Re: GVB-bussen

Geplaatst: wo 17 feb 2010, 23:47
door Suus
Zoals ook in het nieuwsonderwerp gaat het zeer vermoedelijk om de bussen 101 tot 155. Daarvan is al een heel zooitje afgevoerd naar Womy (zie eerder dit topic) of bij ongelukken onherstelbaar beschadigd geraakt. Dan houd je er nog steeds aardig wat over, die een Euro 2 moter uit 1997 hebben. Ik denk dat deze bussen ondertussen tot de oudste rijdende bussen in Nederland behoren.

Re: GVB-bussen

Geplaatst: do 18 feb 2010, 10:50
door --Stefan--
Ze zijn wel oud ja, en dat was gisteren ook te merken hoor :O.
Lijn 33 naar Buikslotermeerplein genomen met bus 108. Als de bus stilstond rammelde ALLE glasplaten die erin zaten en als de bus reed rammelde de bak waar de motor in zat weer heel erg, t was niet om aan te horen :P

Re: GVB-bussen

Geplaatst: do 18 feb 2010, 10:52
door willy84
Uit het artikel blijkt dat het naast de Euro 2 nu ook om de Euro 3 motoren gaat. Dat betekent dus alle Jonkheeren, dus ook de geledes. Want er is geen enkele Jonkheer die een minder vuile motor dan dat heeft. Enkel de Citaro's zijn EEV

Re: GVB-bussen

Geplaatst: do 18 feb 2010, 11:11
door Suus
--Stefan-- schreef:Ze zijn wel oud ja, en dat was gisteren ook te merken hoor :O.
Lijn 33 naar Buikslotermeerplein genomen met bus 108. Als de bus stilstond rammelde ALLE glasplaten die erin zaten en als de bus reed rammelde de bak waar de motor in zat weer heel erg, t was niet om aan te horen :P
bus 108 op lijn 33 :shock: Dat is een Zuidbus, en lijn 33 rijdt ook nog geleed :?

Re: GVB-bussen

Geplaatst: do 18 feb 2010, 11:18
door --Stefan--
Jaa ik had ook een gelede verwacht. Alle bussen die we tegemoet kwamen waren geleed, behalve die :P

Re: GVB-bussen

Geplaatst: do 18 feb 2010, 12:42
door Ardan
Het was ook niet bus 108, maar 180 :wink: Maar hij was nog steeds niet geleed. Heel erg nokkievol zat-ie nou ook weer niet, goed gevuld eerder. Was trouwens ook de enige niet-gelede op de lijn, voor zover ik zag. Dus het zal wel een vergissinkje zijn geweest.

Re: GVB-bussen

Geplaatst: do 18 feb 2010, 12:55
door Suus
Kijk, dat klinkt al een stuk logischer :P

Misschien wel handig om uit te leggen: Het GVB heeft drie busstallingen: Noord, West en Zuid (was: Oost) en elke stalling heeft een eigen lijnenpakket. Een lijn wordt altijd door dezelfde stalling gereden. Er wordt wel materieel uitgewisseld, maar dat gebeurt vooral rondom vakanties en wijzigingen in de dienstregeling. In de meeste gevallen heeft Zuid het oudste spul en West het nieuwste spul.

op de wikipediapagina Amsterdams Busmaterieel wordt minitieus bijgehouden welke wijzigingen er zijn in het wagenpark.

Re: GVB-bussen

Geplaatst: do 18 feb 2010, 13:17
door --Stefan--
Ooow dan heb ik het verkeerd onthouden -O-
Het lijkt er wel op xD

Re: GVB-bussen

Geplaatst: do 18 feb 2010, 22:19
door Oud forumgebruiker
--Stefan-- schreef:Lijn 33 naar Buikslotermeerplein genomen met bus 108. Als de bus stilstond rammelde ALLE glasplaten die erin zaten en als de bus reed rammelde de bak waar de motor in zat weer heel erg, t was niet om aan te horen :P
Dta is juist het mooie aan die dingen. Moet je eens over de busbaan op de Johan Huizingalaan rijden met die dingen, geweldig geluid! Jammer dat ze weg moeten, maar begrijpelijk.

En: in welke bussen zit nou een TV_scherm met camerabeelden voorin de bus? Sowieso bi de 264 zag ik het laatst weer, maar niet alle bussen hebben het.

Re: GVB-bussen

Geplaatst: do 18 feb 2010, 22:23
door Suus
Sowieso de 263 en 264 dus.

Re: GVB-bussen

Geplaatst: vr 19 feb 2010, 22:29
door willy84
Huh? Heeft het GVB nu ook camera's waarvan de beelden live in de bus worden afgespeeld?? Heb ik wat gemist. Heb je bij XX Almere toch ook.

Re: GVB-bussen

Geplaatst: vr 19 feb 2010, 22:51
door Suus
Ja, het GVB heeft die bussen, maar ze zijn zeldzaam, en op het tv-scherm zijn alleen camerabeelden te zien, en niets anders. Het scherm hangt helemaal aan de voorwand, boven de voorruit.

Overigens hebben de Citaro's ook tv-schermpjes voor de camera, maar alleen voor de chauffeur.

Re: GVB-bussen

Geplaatst: ma 22 feb 2010, 20:10
door Jeff
Bee schreef:Sowieso de 263 en 264 dus.
De laatste serie jonckheers-bussen 265-267 zie ik vaker rijden op de bijlmerlijnen,, zijn stabiele bussen en motorgeluid is zwaarder. ze rijden prettiger dan de overige serienummer- bussen

Re: GVB-bussen

Geplaatst: ma 22 feb 2010, 20:35
door Suus
Die zijn officieel voor lijn 66, eigenlijk rijden alleen die bussen op lijn 66. Volgens de schrijver van de Amsterdams busmaterieel wikipedia komt dat omdat ze sneller zijn dan de overige zuidbussen :|

Re: GVB-bussen

Geplaatst: ma 22 feb 2010, 20:42
door Jeff
Bee schreef:Die zijn officieel voor lijn 66, eigenlijk rijden alleen die bussen op lijn 66. Volgens de schrijver van de Amsterdams busmaterieel wikipedia komt dat omdat ze sneller zijn dan de overige zuidbussen :|
Jah zoiets las ik ook op amsterdams busmaterieel. die bussen rijden ook op andere zuidlijnen.

die bussen hebben ook een zwaarder motorgeluid, is t' je nooit opgevallen als je een rit maakt met een van die laatste serie jonckheersbussen?

Re: GVB-bussen

Geplaatst: ma 22 feb 2010, 20:47
door Suus
Ze maken allemaal een hoop herrie :X

Re: GVB-bussen

Geplaatst: ma 22 feb 2010, 21:50
door STF
De oudere bussen uit die serie:
RDW schreef:Uitvoering
Omschrijving van de inrichting bus
Aantal zitplaatsen 24
Aantal staanplaatsen 61
Kleur(en) N.v.t.
Motor
Brandstof Diesel
Aantal cilinders 6
Cilinderinhoud Niet geregistreerd
Vermogen 160 kW
Vermogen (brom/snorfiets) N.v.t.
Maximale constructiesnelheid (brom/snorfiets) N.v.t.
Massa & laadvermogen
Massa leeg voertuig 11.048 kg
Laadvermogen N.v.t.
Toegestane maximum massa voertuig 18.000 kg
Massa rijklaar 11.148 kg
Algemeen
Brandstof Diesel
G3 Installatie N.v.t.
Brandstofverbruik
- stad Niet geregistreerd
- buitenweg Niet geregistreerd
- gecombineerd Niet geregistreerd
Milieu
Roetfilter Nee
CO2 uitstoot gecombineerd Niet geregistreerd
Euroklasse 2
Zuinigheidslabel Niet geregistreerd
De nieuwere bussen uit die serie:
RDW schreef:Uitvoering
Omschrijving van de inrichting bus
Aantal zitplaatsen Niet geregistreerd
Aantal staanplaatsen 0
Kleur(en) N.v.t.
Motor
Brandstof Diesel
Aantal cilinders 6
Cilinderinhoud Niet geregistreerd
Vermogen 188 kW
Vermogen (brom/snorfiets) N.v.t.
Maximale constructiesnelheid (brom/snorfiets) N.v.t.
Massa & laadvermogen
Massa leeg voertuig 11.036 kg
Laadvermogen N.v.t.
Toegestane maximum massa voertuig 17.800 kg
Massa rijklaar 11.136 kg
Algemeen
Brandstof Diesel
G3 Installatie N.v.t.
Brandstofverbruik
- stad Niet geregistreerd
- buitenweg Niet geregistreerd
- gecombineerd Niet geregistreerd
Milieu
Roetfilter Nee
CO2 uitstoot gecombineerd Niet geregistreerd
Euroklasse 3
Zuinigheidslabel Niet geregistreerd

Re: GVB-bussen

Geplaatst: di 09 mar 2010, 14:49
door Oud forumgebruiker
Wat doet deze (incl. GVB-logo) op Schiphol-Noord? :shock:
Afbeelding

Re: GVB-bussen

Geplaatst: di 09 mar 2010, 15:02
door tsov
Volgens mij is die 431 van de MUSA.

Re: GVB-bussen

Geplaatst: wo 10 mar 2010, 14:33
door Oud forumgebruiker
Ah, dat verklaart al een boel... :P

Re: GVB-bussen

Geplaatst: di 16 mar 2010, 14:49
door Suus
Ik had de 207 eigenlijk nog nooit gezien, maar ik zag hem vorige week op de 136 en deze week op de 44, en die heeft een ander soort lettertype op de film aan de voorkant ofzo :?