[Diemen] Volgend jaar meer duidelijk over doortrekken lijn 9
[Diemen] Volgend jaar meer duidelijk over doortrekken lijn 9
Volgend jaar meer duidelijk over doortrekken lijn 9
DIEMEN – De gemeente verwacht dat volgend jaar duidelijk wordt of lijn 9 wordt doorgetrokken. De Stadsregio Amsterdam doet momenteel onderzoek naar de mogelijkheden om de tramlijn door te trekken.
Er liggen twee opties op tafel: lijn 9 rijdt in de toekomst door nieuwbouwwijk Plantage de Sniep, gaat rechtsaf naar Amsterdam-Zuidoost en krijgt een nieuw eindpunt bij station Amsterdam Arena.
De tweede mogelijkheid is dat de tram via Plantage De Sniep rechtsaf slaat en vervolgens via Bergwijkpark bij station Diemen-Zuid uitkomt. Het eerste voorstel heeft de meeste vervoerswaarde, omdat station Amsterdam Arena een steeds belangrijkere functie krijgt. Maar het voorstel waarbij het nieuwe eindpunt bij station Diemen-Zuid komt te liggen kan eveneens een uitkomst zijn voor inwoners van Diemen en Amsterdam.
Stadsregio Amsterdam onderzoekt nu wat de kosten zijn van het doortrekken van lijn 9 en hoeveel extra reizigers dit zal aantrekken. Het resultaat van dit onderzoek wordt in de loop van 2010 verwacht.
Diemer Nieuws, pagina 3. Let op: PDF-bestand.
DIEMEN – De gemeente verwacht dat volgend jaar duidelijk wordt of lijn 9 wordt doorgetrokken. De Stadsregio Amsterdam doet momenteel onderzoek naar de mogelijkheden om de tramlijn door te trekken.
Er liggen twee opties op tafel: lijn 9 rijdt in de toekomst door nieuwbouwwijk Plantage de Sniep, gaat rechtsaf naar Amsterdam-Zuidoost en krijgt een nieuw eindpunt bij station Amsterdam Arena.
De tweede mogelijkheid is dat de tram via Plantage De Sniep rechtsaf slaat en vervolgens via Bergwijkpark bij station Diemen-Zuid uitkomt. Het eerste voorstel heeft de meeste vervoerswaarde, omdat station Amsterdam Arena een steeds belangrijkere functie krijgt. Maar het voorstel waarbij het nieuwe eindpunt bij station Diemen-Zuid komt te liggen kan eveneens een uitkomst zijn voor inwoners van Diemen en Amsterdam.
Stadsregio Amsterdam onderzoekt nu wat de kosten zijn van het doortrekken van lijn 9 en hoeveel extra reizigers dit zal aantrekken. Het resultaat van dit onderzoek wordt in de loop van 2010 verwacht.
Diemer Nieuws, pagina 3. Let op: PDF-bestand.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Re: [Diemen] Volgend jaar meer duidelijk over doortrekken lijn 9
Klinkt leuk! Al zal een tramlijn door de Bijlmer nog wel wat voeten in de aarde hebben. Ze hebben in de meeste delen van de Bijlmer net al die wegen heringericht, mogen ze dat weer gaan doen...
De tweede optie lijkt me nogal nutteloos, dan ontsluit de lijn alleen een paar bedrijven...
De tweede optie lijkt me nogal nutteloos, dan ontsluit de lijn alleen een paar bedrijven...
Mijn foto's
This user loves deadlines. He loves the whooshing sound they make as they go by.
This user loves deadlines. He loves the whooshing sound they make as they go by.
Re: [Diemen] Volgend jaar meer duidelijk over doortrekken lijn 9
Op de Bijlmerdreef zie ik een mooi middenbermpje wat ze daarvoor kunnen opofferen. Gelukkig is de gehele wijk zo opgezet dat er veel ruimte is om trams in te passen, en denk dat de bewoners er ook wel blij mee zijn om eindelijk wat meer dan bussen te hebben.
De trein bewaren bij kamertemperatuur, op een schone en droge plek. Voor houdbaarheidsdatum: zie weerbericht.
Re: [Diemen] Volgend jaar meer duidelijk over doortrekken lijn 9
Vooral bus 47 zit erg vol, daar rijdt dan ook regelmatig een gelede bus in de spits, al dan niet planmatig. Lijn 9 verlengen naar Bijlmer ArenA kan daarnaast ook de druk op lijn 41 afhalen.
Laatste punt is een vertramming waarschijnlijk wel meer trams vereist, iets wat nu niet echt ruim aanwezig is, getuige de dagelijkse inzet van blokkendozen.
Laatste punt is een vertramming waarschijnlijk wel meer trams vereist, iets wat nu niet echt ruim aanwezig is, getuige de dagelijkse inzet van blokkendozen.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Re: [Diemen] Volgend jaar meer duidelijk over doortrekken lijn 9
ja maar in de tijd dat de noorzuid af is, gaan er tramlijnen verdwijnen omdat die overbodig zijn (lijn 24,25) dus van die lijnen komen weer combino's vrij die het oude materieel kunnen gaan vervangen;)
-
- Berichten: 3050
- Lid geworden op: wo 18 mar 2009, 09:13
Re: [Diemen] Volgend jaar meer duidelijk over doortrekken lijn 9
Laat me niet lachen. De huidige planning van de Noord-Zuidlijn is 2028..... Mag hopen dat die Combino's tegen de tijd het lootje hebben gelegd...GERJAAAAN schreef:ja maar in de tijd dat de noorzuid af is, gaan er tramlijnen verdwijnen omdat die overbodig zijn (lijn 24,25) dus van die lijnen komen weer combino's vrij die het oude materieel kunnen gaan vervangen;)
For Your Railroad Adventures
Re: [Diemen] Volgend jaar meer duidelijk over doortrekken lijn 9
Beter van niet :D. Is heerlijk materieel
Re: [Diemen] Volgend jaar meer duidelijk over doortrekken lijn 9
Geplande levensduur van de Combino's is 30 jaar, dus je kunt er nog tot ongeveer 2034 van genieten ;) Ik gok toch dat ze de 3G's niet gaan overtreffen, die gingen fluitend 44 jaar mee...
Mijn foto's
This user loves deadlines. He loves the whooshing sound they make as they go by.
This user loves deadlines. He loves the whooshing sound they make as they go by.
Re: [Diemen] Volgend jaar meer duidelijk over doortrekken lijn 9
nou voorlopig niet want net wat tsov zegt ±30 jaar en tegen de tijd dat lijn 9 echt door gaat worden getrokken is het ook weer een tijd verderfind_your_spot schreef:Laat me niet lachen. De huidige planning van de Noord-Zuidlijn is 2028..... Mag hopen dat die Combino's tegen de tijd het lootje hebben gelegd...GERJAAAAN schreef:ja maar in de tijd dat de noorzuid af is, gaan er tramlijnen verdwijnen omdat die overbodig zijn (lijn 24,25) dus van die lijnen komen weer combino's vrij die het oude materieel kunnen gaan vervangen;)
Stadsregio start onderzoek doortrekken van lijn 9
Stadsregio start onderzoek doortrekken van lijn 9
DIEMEN – Stadsregio Amsterdam is begonnen met een verkennend onderzoek naar het eventueel doortrekken van tramlijn 9.
Een stuurgroep van stadsregio Amsterdam gaat nu onderzoeken hoe lijn 9 kan worden geoptimaliseerd, of het wenselijk is lijn 9 door te trekken en welke varianten hiervoor in aanmerking komen. Daarna zal de stuurgroep een variant aanwijzen
die de voorkeur geniet. Het doel is om het tracé van tram 9 af te stemmen op ruimtelijke en economische ontwikkelingen in Diemen en Amsterdam.
Stadsregio Amsterdam neemt eind dit jaar het besluit of er met een planstudiefase wordt begonnen. Tijdens het verkennend onderzoek wordt ook vastgesteld hoeveel het doortrekken van lijn 9 kost en hoeveel extra reizigers dit zal aantrekken.
Er is in het recente verleden vaker gesproken over het doortrekken van lijn 9. Er werden toen twee varianten genoemd. Lijn 9 rijdt in de toekomst vanaf het huidige eindpunt door nieuwbouwijk Plantage de Sniep, slaat rechtsaf naar Amsterdam-Zuidoost en rijdt vervolgens door naar station Amsterdam Bijlmer ArenA.
Een andere optie is dat lijn 9 na Plantage de Sniep rechtsaf gaat en via Bergwijkpark naar station Diemen-Zuid rijdt.
Dagelijks veel passagiers
De variant om lijn 9 in de toekomst via Amsterdam-Zuidoost naar station Amsterdam Bijlmer ArenA te laten rijden lijkt het aantrekkelijkst. De functie van dit station wordt steeds belangrijker.
Lijn 9 rijdt sinds 6 juli 1990 in Diemen. Tot die datum reed de tram tussen het Centraal Station en de Watergraafsmeer, waar het eindpunt naast het Ajax Stadion lag.
Het doortrekken van lijn 9 bleek meteen een enorm succes. De tram vervoert dagelijks veel passagiers en zorgt voor een snelle verbinding tussen (het centrum van) Amsterdam en Diemen.
Als de tram inderdaad wordt doorgetrokken betekent dit dat het openbaar vervoer voor bewoners van Plantage de Sniep verbetert. Tevens worden de sportverenigingen die een accommodatie op Sportpark De Diemen hebben beter bereikbaar.
Pagina 1 en 3 van Diemer Nieuws 25 februari (Let op: PDF)
Ik heb het volledige artikel geplaatst vanwege het PDF-bestand
DIEMEN – Stadsregio Amsterdam is begonnen met een verkennend onderzoek naar het eventueel doortrekken van tramlijn 9.
Een stuurgroep van stadsregio Amsterdam gaat nu onderzoeken hoe lijn 9 kan worden geoptimaliseerd, of het wenselijk is lijn 9 door te trekken en welke varianten hiervoor in aanmerking komen. Daarna zal de stuurgroep een variant aanwijzen
die de voorkeur geniet. Het doel is om het tracé van tram 9 af te stemmen op ruimtelijke en economische ontwikkelingen in Diemen en Amsterdam.
Stadsregio Amsterdam neemt eind dit jaar het besluit of er met een planstudiefase wordt begonnen. Tijdens het verkennend onderzoek wordt ook vastgesteld hoeveel het doortrekken van lijn 9 kost en hoeveel extra reizigers dit zal aantrekken.
Er is in het recente verleden vaker gesproken over het doortrekken van lijn 9. Er werden toen twee varianten genoemd. Lijn 9 rijdt in de toekomst vanaf het huidige eindpunt door nieuwbouwijk Plantage de Sniep, slaat rechtsaf naar Amsterdam-Zuidoost en rijdt vervolgens door naar station Amsterdam Bijlmer ArenA.
Een andere optie is dat lijn 9 na Plantage de Sniep rechtsaf gaat en via Bergwijkpark naar station Diemen-Zuid rijdt.
Dagelijks veel passagiers
De variant om lijn 9 in de toekomst via Amsterdam-Zuidoost naar station Amsterdam Bijlmer ArenA te laten rijden lijkt het aantrekkelijkst. De functie van dit station wordt steeds belangrijker.
Lijn 9 rijdt sinds 6 juli 1990 in Diemen. Tot die datum reed de tram tussen het Centraal Station en de Watergraafsmeer, waar het eindpunt naast het Ajax Stadion lag.
Het doortrekken van lijn 9 bleek meteen een enorm succes. De tram vervoert dagelijks veel passagiers en zorgt voor een snelle verbinding tussen (het centrum van) Amsterdam en Diemen.
Als de tram inderdaad wordt doorgetrokken betekent dit dat het openbaar vervoer voor bewoners van Plantage de Sniep verbetert. Tevens worden de sportverenigingen die een accommodatie op Sportpark De Diemen hebben beter bereikbaar.
Pagina 1 en 3 van Diemer Nieuws 25 februari (Let op: PDF)
Ik heb het volledige artikel geplaatst vanwege het PDF-bestand
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Re: [Diemen] Volgend jaar meer duidelijk over doortrekken lijn 9
Ik ben eigenlijk helemaal niet thuis in Diemen, maar bedoelen ze met de wijk "Plantage de Sniep" hetzelfde als wat nu het eindpunt is van lijn 9 "Diemen Sniep"?
Re: [Diemen] Volgend jaar meer duidelijk over doortrekken lijn 9
Plantage de Sniep is een nieuwbouwwijk die nu wordt gebouwd vlak achter het eindpunt van de tram. En dat eindpunt heet Sniep omdat het industrieterrein dat aan de andere kant van het water ernaast ligt zo heet.
Ik doe ook maar wat
Re: [Diemen] Volgend jaar meer duidelijk over doortrekken lijn 9
Achter het eindpunt. De enige keren dat ik het eindpunt zie is vanuit de trein, en dan zie ik een keerlus midden in één grote zandbende. En in die zandbende moet dus Plantage de Sniep komen?
Re: [Diemen] Volgend jaar meer duidelijk over doortrekken lijn 9
Het eindpunt is nu direct achter de spoorbaan ja. Rondom die weg, de Muiderstraatweg, is enkele jaren geleden alles aan bedrijventerrein gesloopt, en daar wordt nu die woonwijk Plantage de Sniep gebouwd. De echte "De sniep" is waar die hoge McDonald's mast inclusief McDonald's staat.
Aan het eindpunt van lijn 9 begint een enkelsporige trambaan, die de Muiderstraatweg volgt tot de Provincialeweg, en dan die weg volgt. De trambaan gaat via een eigen boogbrug over de Weespertrekvaart, en eindigt dan bij de Hoofdwerkplaats van het GVB. En het voorstel is nu dat stuk dubbelsporig te maken, en vanaf de Hoofdwerkplaats de lijn onder metro 53 door naar Zuidoost verder te trekken.
Dan zijn de opties:
1. Elsrijkdreef - Daalwijkdreef - Bergwijkdreef, en dan waarschijnlijk een eindpunt aan de noordkant van station Diemen Zuid. Voordeel; Goedkoper. Nadeel: Minder omwonenden.
2. Elsrijkdreef - Bijlmerdreef - Foppingadreef - Hoogoorddreef - Hoogoordplein. Voordeel: Meer omwonenden. Nadeel: Duurder.
Aan het eindpunt van lijn 9 begint een enkelsporige trambaan, die de Muiderstraatweg volgt tot de Provincialeweg, en dan die weg volgt. De trambaan gaat via een eigen boogbrug over de Weespertrekvaart, en eindigt dan bij de Hoofdwerkplaats van het GVB. En het voorstel is nu dat stuk dubbelsporig te maken, en vanaf de Hoofdwerkplaats de lijn onder metro 53 door naar Zuidoost verder te trekken.
Dan zijn de opties:
1. Elsrijkdreef - Daalwijkdreef - Bergwijkdreef, en dan waarschijnlijk een eindpunt aan de noordkant van station Diemen Zuid. Voordeel; Goedkoper. Nadeel: Minder omwonenden.
2. Elsrijkdreef - Bijlmerdreef - Foppingadreef - Hoogoorddreef - Hoogoordplein. Voordeel: Meer omwonenden. Nadeel: Duurder.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Re: [Diemen] Volgend jaar meer duidelijk over doortrekken li
dit kreeg ik op mijn mail binnen over lijn 9
Tramlijn 9 wordt komende jaren versneld
Doortrekken blijkt niet rendabel
Het dagelijks bestuur van de Stadsregio Amsterdam heeft besloten diverse verbeteringen voor tramlijn 9 voor te gaan bereiden en uit te voeren. Uit
onderzoek is gebleken dat het doorvoeren van deze maatregelen tot vijf minuten rijtijdwinst per rit op kunnen leveren. Tevens kwam uit het onderzoek naar voren
dat het verlengen van de lijn niet rendabel is.
De Stadsregio Amsterdam reserveert tot 2015 ruim € 13,5 miljoen voor de voorbereiding en de uiteindelijke uitvoering van de maatregelen. Voor dit bedrag kan het tracé van
tramlijn 9 de komende jaren een aanzienlijke verbetering tegemoet zien.
Opwaarderingsmaatregelen
In totaal moeten tussen nu en 2015 op 13 locaties maatregelen doorgevoerd worden die tramlijn 9 zullen versnellen. Diverse van deze maatregelen kwamen naar voren uit de
enquête op de website van de Stadsregio die vorig jaar in augustus en september is ingevuld door 430 respondenten. Het gaat voornamelijk om het aanpassen van
verkeerslichtregelingen. Daarnaast wordt voorgesteld om op enkele locaties een stukje vrije trambaan aan te leggen, de opstelvlakken van de kruising aan te passen of een
andere rijstrookindeling door te voeren. Volgens verkeerskundige berekeningen zullen door de tijdwinst na het doorvoeren van de verbeteringen 5000 extra reizigers per dag gebruik maken van tramlijn 9, een toename van 25%. De verwachting is dat de gemiddelde kostendekkingsgraad van tramlijn 9 zal stijgen van 33% in 2009 naar 50% in 2015. Zo verdienen de investeringen
zich op termijn terug.
Verlengen
In het onderzoek naar het verlengen van tramlijn 9 naar een P+R bij de A1, NS station Diemen Zuid of NS station Bijlmer ArenA is gekeken naar de vervoerwaarden,
ruimtelijke en exploitatie-effecten en natuurlijk de kosten. De belangrijkste conclusie van dit deel van het onderzoek is dat verlenging maatschappelijk niet rendabel is: de
opbrengsten zouden niet opwegen tegen de hoge investeringskosten en de extra vervoerwaarde is te laag. Uit de eerder genoemde enquête bleek dat een meerderheid
van de gebruikers van tramlijn 9 graag wilde dat deze lijn doorgetrokken werd naar één van de genoemde locaties. Daarom wil de Stadsregio in onderling overleg met de
gemeenten Amsterdam en Diemen en stadsdeel Amsterdam Zuidoost wel planologische afspraken maken om verlenging van lijn 9 in de toekomst mogelijk te maken.
Meer informatie
Het volledige onderzoek naar het opwaarderen en/of verlengen van tramlijn 9 is terug te vinden op de website van de Stadsregio Amsterdam:
http://www.stadsregioamsterdam.nl/belei ... imaliseren. Daarin staat ook het volledige overzicht van maatregelen die de komende jaren worden
doorgevoerd op het tracé van tramlijn 9. Het onderzoek is uitgevoerd samen met de gemeenten Amsterdam, Diemen, de stadsdelen Centrum, Oost en Zuidoost en GVB.
Tramlijn 9 wordt komende jaren versneld
Doortrekken blijkt niet rendabel
Het dagelijks bestuur van de Stadsregio Amsterdam heeft besloten diverse verbeteringen voor tramlijn 9 voor te gaan bereiden en uit te voeren. Uit
onderzoek is gebleken dat het doorvoeren van deze maatregelen tot vijf minuten rijtijdwinst per rit op kunnen leveren. Tevens kwam uit het onderzoek naar voren
dat het verlengen van de lijn niet rendabel is.
De Stadsregio Amsterdam reserveert tot 2015 ruim € 13,5 miljoen voor de voorbereiding en de uiteindelijke uitvoering van de maatregelen. Voor dit bedrag kan het tracé van
tramlijn 9 de komende jaren een aanzienlijke verbetering tegemoet zien.
Opwaarderingsmaatregelen
In totaal moeten tussen nu en 2015 op 13 locaties maatregelen doorgevoerd worden die tramlijn 9 zullen versnellen. Diverse van deze maatregelen kwamen naar voren uit de
enquête op de website van de Stadsregio die vorig jaar in augustus en september is ingevuld door 430 respondenten. Het gaat voornamelijk om het aanpassen van
verkeerslichtregelingen. Daarnaast wordt voorgesteld om op enkele locaties een stukje vrije trambaan aan te leggen, de opstelvlakken van de kruising aan te passen of een
andere rijstrookindeling door te voeren. Volgens verkeerskundige berekeningen zullen door de tijdwinst na het doorvoeren van de verbeteringen 5000 extra reizigers per dag gebruik maken van tramlijn 9, een toename van 25%. De verwachting is dat de gemiddelde kostendekkingsgraad van tramlijn 9 zal stijgen van 33% in 2009 naar 50% in 2015. Zo verdienen de investeringen
zich op termijn terug.
Verlengen
In het onderzoek naar het verlengen van tramlijn 9 naar een P+R bij de A1, NS station Diemen Zuid of NS station Bijlmer ArenA is gekeken naar de vervoerwaarden,
ruimtelijke en exploitatie-effecten en natuurlijk de kosten. De belangrijkste conclusie van dit deel van het onderzoek is dat verlenging maatschappelijk niet rendabel is: de
opbrengsten zouden niet opwegen tegen de hoge investeringskosten en de extra vervoerwaarde is te laag. Uit de eerder genoemde enquête bleek dat een meerderheid
van de gebruikers van tramlijn 9 graag wilde dat deze lijn doorgetrokken werd naar één van de genoemde locaties. Daarom wil de Stadsregio in onderling overleg met de
gemeenten Amsterdam en Diemen en stadsdeel Amsterdam Zuidoost wel planologische afspraken maken om verlenging van lijn 9 in de toekomst mogelijk te maken.
Meer informatie
Het volledige onderzoek naar het opwaarderen en/of verlengen van tramlijn 9 is terug te vinden op de website van de Stadsregio Amsterdam:
http://www.stadsregioamsterdam.nl/belei ... imaliseren. Daarin staat ook het volledige overzicht van maatregelen die de komende jaren worden
doorgevoerd op het tracé van tramlijn 9. Het onderzoek is uitgevoerd samen met de gemeenten Amsterdam, Diemen, de stadsdelen Centrum, Oost en Zuidoost en GVB.
Re: [Diemen] Volgend jaar meer duidelijk over doortrekken li
@Bee: Hoelang doe je er nu per tram over vanuit Diemen naar Amsterdam Centrum en het CS en of gebruik je liever de metro of de trein voor die rit? Ik vraag dit even omdat ik niet bekend ben met tram 9 en in Diemen.
Vallend blad maakt rails glad.
Re: [Diemen] Volgend jaar meer duidelijk over doortrekken li
Ik gebruikte vroeger liever de trein (naar het centrum) of buslijn 136 (naar het Amstelstation). Maar goed dat is persoonlijk - tegenwoordig heb ik erg weinig meer in Diemen te zoeken ...
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Re: [Diemen] Volgend jaar meer duidelijk over doortrekken li
Vanaf de plek waar ik nu woon heeft de trein de voorkeur. Die rijdt in 9 of 11 minuten naar Amsterdam Centraal.
De metro is alleen een optie voor mensen in Diemen Zuid.
De tram doet volgens de dienstregeling 34 minuten over van eindpunt naar eindpunt. Groot voordeel van de tram is dat deze midden in de stad stopt. Als ik dus naar de Munt zou willen dan is de tram bijna net zo snel als de trein, want je stapt bijna op de Munt uit terwijl je met de trein daarna eerst nog naar de Munt moet lopen (of tram 9 terug naar Diemen kan nemen )
Er zitten wel een aantal knelpunten in de route van lijn 9, dat ga ik ook niet ontkennen. Natuurlijk is de route in de binnenstad relatief traag, de tram is er erg druk geworden nu lijn 4 niet meer op het Rembrandt komt. Er wil nog eens verkeershinder zijn in de Amstelstraat, er is daar bovengemiddeld veel politie- en ambulanceverkeer.
Het oversteken van het Meester Visserplein duurt soms erg lang, sinds de verbouwing van het plein van een rotonde naar een bocht zijn de verkeerslichten heel anders ingesteld.
De Plantagebrug staat regelmatig open en mag maar met slechts 10 kilometer per uur bereden worden. Bovendien heeft deze brug problemen als het heel erg warm is, daarom is het wegdek witgeschilderd met zwarte strepen.
Het Tropencircuit is zeker stad-in erg vertragend, omdat er een scherpe bocht gemaakt wordt. Ombouwen naar een T-splitsing zou veel tijd schelen, ook voor lijn 14 (die richting Flevopark maar liefst 2 scherpe bochten moet maken). Voor fietsers is het overigens ook niet echt een prettige kruising. Vanaf de Linaeus naar het Alexanderplein toe, moet je je nek 180 graden draaien om te zien of er geen verkeer aankomt, bovendien is per afslag de voorrangsregeling anders
De kruising Oosterpark/Wijttenbachstraat/Linaeusstraat is relatief onveilig, er gebeuren heel veel ongelukken
Tussen de haltes Pretoriusstraat en Hogeweg is er erg weinig ruimte en is het erg druk. De tram rijdt dan ook gewoon met het overig verkeer mee, er zijn veel zijstraten en een zebrapad heeft een klaarover. In de spits werkt dat erg vertragend. Bij het Land van Cocagneplein zijn zelfs twee zebrapaden binnen enkele meters.
Rondom de halte Hogeweg gebeuren veel bizarre ongelukken. Ik weet niet waar het door komt, maar ik heb er al een auto op zijn kop zien liggen, een vrachtwagen die op een andere vrachtwagen was ingereden, een auto die zich in een andere auto had geboord, een aangereden fietser en partytent op de trambaan gezien. De tram wordt dan ingekort tot het Muiderpoortstation.
In Diemen zijn de verkeerslichten bij de kruising Hartveldseweg/Arent Krijtsstraat/Bovenrijkersloot (Venserbrug) en bij de kruising Hartveldseweg/Burgemeester Bickerstraat/Bovenrijkersloot (Diemerbrug)/Muiderstraatweg bijzonder slecht afgesteld.
Overigens is lijn 9 wel een van de rechtste tramroutes in Amsterdam. Tussen het eindpunt in Diemen en het tropencircuit zit geen enkele bocht van betekenis, zeker in de Watergraafsmeer (tussen Arent Krijtsstraat en Hogeweg) kunnen er op de ruime Middenweg hoge snelheden gehaald worden.
Naar het Amstelstation gebruik ik liever lijn 136. Ik vermoed dat deze lijn opgeheven gaat worden met de huidige plannen.
De metro is alleen een optie voor mensen in Diemen Zuid.
De tram doet volgens de dienstregeling 34 minuten over van eindpunt naar eindpunt. Groot voordeel van de tram is dat deze midden in de stad stopt. Als ik dus naar de Munt zou willen dan is de tram bijna net zo snel als de trein, want je stapt bijna op de Munt uit terwijl je met de trein daarna eerst nog naar de Munt moet lopen (of tram 9 terug naar Diemen kan nemen )
Er zitten wel een aantal knelpunten in de route van lijn 9, dat ga ik ook niet ontkennen. Natuurlijk is de route in de binnenstad relatief traag, de tram is er erg druk geworden nu lijn 4 niet meer op het Rembrandt komt. Er wil nog eens verkeershinder zijn in de Amstelstraat, er is daar bovengemiddeld veel politie- en ambulanceverkeer.
Het oversteken van het Meester Visserplein duurt soms erg lang, sinds de verbouwing van het plein van een rotonde naar een bocht zijn de verkeerslichten heel anders ingesteld.
De Plantagebrug staat regelmatig open en mag maar met slechts 10 kilometer per uur bereden worden. Bovendien heeft deze brug problemen als het heel erg warm is, daarom is het wegdek witgeschilderd met zwarte strepen.
Het Tropencircuit is zeker stad-in erg vertragend, omdat er een scherpe bocht gemaakt wordt. Ombouwen naar een T-splitsing zou veel tijd schelen, ook voor lijn 14 (die richting Flevopark maar liefst 2 scherpe bochten moet maken). Voor fietsers is het overigens ook niet echt een prettige kruising. Vanaf de Linaeus naar het Alexanderplein toe, moet je je nek 180 graden draaien om te zien of er geen verkeer aankomt, bovendien is per afslag de voorrangsregeling anders
De kruising Oosterpark/Wijttenbachstraat/Linaeusstraat is relatief onveilig, er gebeuren heel veel ongelukken
Tussen de haltes Pretoriusstraat en Hogeweg is er erg weinig ruimte en is het erg druk. De tram rijdt dan ook gewoon met het overig verkeer mee, er zijn veel zijstraten en een zebrapad heeft een klaarover. In de spits werkt dat erg vertragend. Bij het Land van Cocagneplein zijn zelfs twee zebrapaden binnen enkele meters.
Rondom de halte Hogeweg gebeuren veel bizarre ongelukken. Ik weet niet waar het door komt, maar ik heb er al een auto op zijn kop zien liggen, een vrachtwagen die op een andere vrachtwagen was ingereden, een auto die zich in een andere auto had geboord, een aangereden fietser en partytent op de trambaan gezien. De tram wordt dan ingekort tot het Muiderpoortstation.
In Diemen zijn de verkeerslichten bij de kruising Hartveldseweg/Arent Krijtsstraat/Bovenrijkersloot (Venserbrug) en bij de kruising Hartveldseweg/Burgemeester Bickerstraat/Bovenrijkersloot (Diemerbrug)/Muiderstraatweg bijzonder slecht afgesteld.
Overigens is lijn 9 wel een van de rechtste tramroutes in Amsterdam. Tussen het eindpunt in Diemen en het tropencircuit zit geen enkele bocht van betekenis, zeker in de Watergraafsmeer (tussen Arent Krijtsstraat en Hogeweg) kunnen er op de ruime Middenweg hoge snelheden gehaald worden.
Naar het Amstelstation gebruik ik liever lijn 136. Ik vermoed dat deze lijn opgeheven gaat worden met de huidige plannen.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Re: [Diemen] Volgend jaar meer duidelijk over doortrekken li
Zou het bij een eventuele doortrekking richting Bijlmer ArenA sneller zijn om richting Zuid-Oost te reizen en vanaf daar per metro of trein naar het Centrum te reizen? Het lijkt me zoiezo prettig dat er dan een extra reismogelijkheid is, zonder dat je via het centrum hoeft te reizen.
Vallend blad maakt rails glad.
Re: [Diemen] Volgend jaar meer duidelijk over doortrekken li
Vanuit Diemen lijkt de huidige route door Diemen Zuid en de D-buurt mij aanzienlijk sneller dan buitenom via Sniep, Provinciale weg, G-buurt en F-buurt.
Op deze kaart heb ik even de twee huidige routes tussen Diemen en het Bijlmerstation ingetekend, en de beoogde route van lijn 9.
http://goo.gl/maps/b9eh
Blauw = Lijn 44
Oranje = Lijn 46
Rood = Routemogelijkheid van lijn 9.
Op deze kaart heb ik even de twee huidige routes tussen Diemen en het Bijlmerstation ingetekend, en de beoogde route van lijn 9.
http://goo.gl/maps/b9eh
Blauw = Lijn 44
Oranje = Lijn 46
Rood = Routemogelijkheid van lijn 9.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Bing [Bot] en 74 gasten