Tunneltje onder spoor Leerdam weer optie

Alles over het Openbaar Vervoer in Noord-Holland, Zuid-Holland en Utrecht.
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-beheerder
Berichten: 11929
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:43
Locatie: Den Haag
Contact:

Tunneltje onder spoor Leerdam weer optie

Berichtdoor Geert » Ma 10 Mar 2008, 08:10

Tunneltje onder spoor Leerdam weer optie

LEERDAM De inwoners van Leerdam- Noord krijgen 40 jaar na dato misschien toch nog hun felbegeerde tunnel onder het spoor. De aanleg van de tunnel maakt deel uit van het plan Poort van Noord. In dat plan schetst het college van b en w vier opties die moeten leiden tot het oppoetsen van het stationsgebied. De kosten voor die vier scenario’s variëren van een miljoen euro voor de meest sobere versie tot ruim zes miljoen voor de duurste.
Inwoners van Leerdam-Noord betaalden destijds bij de bouw van die wijk een gulden extra op de grondprijs om de tunnel te kunnen financieren. Tot ongenoegen van de wijkbewoners en de bewoners van verzorgingshuis Huis ter Leede schrapte de gemeenteraad in 1978 de tunnel.

Dat geld kon volgens de raad beter bestemd worden voor de aanleg van de voetbalvelden van LRC.

In de duurste versie laten de plannenmakers hun fantasie de vrije loop. Het stationsgebied krijgt een totaal ander aanzien. Aan beide zijden van het spoor komt een stationsplein, verbonden door de voetgangerstunnel. Het tunneltje komt in Noord uit bij de Roekstraat.

Het stationsplein aan de zuidkant wordt in verbinding gebracht met het Dr. Reilinghplein. Op het plein is dan meer ruimte voor terrassen van restaurant Het Oude Station. Aan het plein komen twee bouwblokken met op de begane grond winkeltjes en daarboven woonappartementen. De Stationsweg krijgt een nieuw tracé (30-km-zone) en slingert om de woonblokken heen over dat plein. Het hele gebied krijgt daardoor meer het karakter van een verblijfsgebied.

In dit scenario gaat ook aan de noordkant van het spoor veel gebeuren. Zo verhuist de overdekte fietsenstalling daarheen en komen tussen het water en het spoor parkeerplaatsen. Die zijn bedoeld voor langparkeerders die het centrum bezoeken. In een later stadium kan het aantal parkeerplaatsen daar nog tot 200 worden uitgebreid.

In het meest sobere scenario gaat het nieuwe stationsgebouw tegen de vlakte, wordt het stationsplein opgeknapt en de Stationsweg met plateaus ingericht als 30-km-weg. In deze optie wordt op de NS-strook niet gebouwd. Het deel dat nu geldt als tijdelijke parkeerstrook wordt dan afgesloten. Deze uitwerking vergt een miljoen euro.

Er is nog een tweede optie waarin de tunnel niet is meegenomen. Bij deze variant wordt aan de centrumkant hetzelfde gedaan als in de duurste optie. De noordkant van het spoor wordt verder ongemoeid gelaten.

In de tweede optie met tunnel wordt de Stationsweg slechts minimaal aangepast en niet omgelegd.

Voor de tunnel (5 meter breed en 22 meter lang) zijn twee versies bedacht. Een sobere kost 2,7 miljoen. De duurdere, met rond toelopende trappen, is zeven ton duurder. Er is ook nog gekeken naar een brug over het spoor. Dat is wel goedkoper, maar omdat een hoogte van acht meter overbrugd moet worden, voor gebruikers niet echt aantrekkelijk, ook al komen er liften.

De strook langs de spoorlijn is eigendom van NS Poort. Het bedrijf is sinds 2002 betrokken bij de ontwikkelingen in het stationsgebied, maar heeft wel aangegeven nu snel iets met de strook te willen. Mocht de gemeente daar niet voor kiezen, dan haakt NS Poort af.

Het college van b en w vraagt de gemeenteraad op 4 april een voorkeur uit te spreken. Dat voorstel wordt in overleg met omwonenden en belanghebbenden nader uitgewerkt.

Bron: Algemeen Dagblad

Terug naar “OV in West-Nederland”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: MSNbot Media, Yahoo [Bot] en 4 gasten