Delft moet weer intercity-station worden

Alles over het Openbaar Vervoer in Noord-Holland, Zuid-Holland en Utrecht.
Wubbo
OVNL-beheerder
Berichten: 9558
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:44
Locatie: Den Haag

Delft moet weer intercity-station worden

Berichtdoor Wubbo » Wo 25 Nov 2009, 21:02

Delft moet weer intercity-station worden
Geplaatst op: woensdag 25 november 2009 21:00
Laatst bijgewerkt: woensdag 25 november 2009 21:02


Delft moet een volwaardig intercity-station krijgen. Daarvoor pleit het Delftse stadsbestuur in een brief aan de NS. Momenteel maar een deel van de intercitytreinen in Delft. Station Delft wordt daardoor een belangrijk OV-knooppunt. Het college vindt het goed om reizigers hier vast aan te laten wennen en vooruitlopend hierop station Delft tot een volwaardig intercitystation te maken.
Lees verder | Dossier Politiek en openbaar vervoer | Meer nieuws over Politiek en openbaar vervoer

Gebruikersavatar
reisthijs
Berichten: 4000
Lid geworden op: Ma 31 Mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht

Re: Delft moet weer intercity-station worden

Berichtdoor reisthijs » Wo 25 Nov 2009, 22:08

Zitten ze te slapen in Delft? De plannen van NS voor als de HSL helemaal in gebruik is zijn toch al een tijdje bekend, het plan dat alle treinen op de Oude Lijn dan in Delft (plus nog een heleboel andere stations) gaan stoppen dus ook. Niet dat de s2100 die extra gaat stoppen dan nog een volwaardige intercity is, maar toch.
"Laat uitstappers voorgaan. Zij maken plaats voor u."

Gebruikersavatar
Vinny
Berichten: 11008
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 19:07

Re: Delft moet weer intercity-station worden

Berichtdoor Vinny » Wo 25 Nov 2009, 22:39

Delft wil graag dat de s1900 hier ook gaat stoppen. En ook dat is het plan, maar dan wel voor 2012. Dit in het kader van het programma Hoog-freqeuent-spoor (spoorboekjeloosreizen). Interessant is, dat er geen ruimte meer is voor een snelle IC/Fyra tussen Den Haag en Rotterdam, zolang het spoor Delft - Schiedam niet verbreed wordt. Dit wordt dus nog een politieke oorlog tussen Delft en Den Haag vermoed ik... :mrgreen:
"Dames en heren. Op dit moment zijn er geen bijzonderheden. Onze excuses voor het ongemak"

Raymond
Berichten: 1058
Lid geworden op: Ma 11 Aug 2008, 21:29

Re: Delft moet weer intercity-station worden

Berichtdoor Raymond » Wo 25 Nov 2009, 22:43

Ware het niet dat de s1900 nu ook al stopt in Delft. Daar verandert dus helemaal niks aan.

Thijs
Berichten: 471
Lid geworden op: Za 15 Mar 2008, 14:27
Locatie: Nijmegen

Re: Delft moet weer intercity-station worden

Berichtdoor Thijs » Wo 25 Nov 2009, 22:50

Vinny schreef:Delft wil graag dat de s1900 hier ook gaat stoppen.
Zoals hierboven al gezegd, stopt de s1900 al in Delft. En Delft zou toch al IC-station worden na de omklap van de Oude Lijn, als Amsterdam-Vlissingen er gaat stoppen?

Gebruikersavatar
Ruben
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 3523
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 20:18
Locatie: Amsterdam

Re: Delft moet weer intercity-station worden

Berichtdoor Ruben » Wo 25 Nov 2009, 22:52

Ja, Delft, Laan van NOI worden dan toegevoegd, en Schiedam voor een deel van de ICs meen ik.
Daar gaat het natuurlijk om het afschaffen van de IC en het rijden van sneltreinen onder de vlag van de IC, maar dat vind geen gemeente een issue.
De trein bewaren bij kamertemperatuur, op een schone en droge plek. Voor houdbaarheidsdatum: zie weerbericht.

Gebruikersavatar
Geert
OVNL-beheerder
Berichten: 11937
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:43
Locatie: Den Haag
Contact:

Re: Delft moet weer intercity-station worden

Berichtdoor Geert » Wo 25 Nov 2009, 23:40

Thijs schreef:
Vinny schreef:Delft wil graag dat de s1900 hier ook gaat stoppen.
Zoals hierboven al gezegd, stopt de s1900 al in Delft. En Delft zou toch al IC-station worden na de omklap van de Oude Lijn, als Amsterdam-Vlissingen er gaat stoppen?

Jups, Vinny verwart denk ik de s1900 en de s2100. De eerste stopt wel in Delft, de andere niet.

Gebruikersavatar
Justin
Berichten: 4164
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 23:14

Re: Delft moet weer intercity-station worden

Berichtdoor Justin » Do 26 Nov 2009, 00:58

Doet me ergens aan denken Geert :twisted: 8-) :mrgreen:
Proud Titans Supporter
Ach, zak er toch allemaal in

Gebruikersavatar
Geert
OVNL-beheerder
Berichten: 11937
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:43
Locatie: Den Haag
Contact:

Re: Delft moet weer intercity-station worden

Berichtdoor Geert » Do 26 Nov 2009, 01:04

:D 8-)

Gebruikersavatar
Ennes
Berichten: 2545
Lid geworden op: Wo 04 Mar 2009, 10:20

Re: Delft moet weer intercity-station worden

Berichtdoor Ennes » Do 26 Nov 2009, 15:04

Kunnen we niet beter de term "intercity" gewoon helemaal opdoeken, we stoppen straks gewoon bij elke stoeptegel die we tegenkomen. Om vervolgens met zijn allen weer moord en brand te gaan schreeuwen omdat de reistijd zo lang is.
Aansluitingen behaald in het verleden,bieden geen garantie voor de toekomst
problemen kunnen er zijn... of je kan ze zoeken!
NS gaat "niet" over één nacht ijs.

Gebruikersavatar
Vinny
Berichten: 11008
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 19:07

Re: Delft moet weer intercity-station worden

Berichtdoor Vinny » Do 26 Nov 2009, 16:37

Geert schreef:
Thijs schreef:
Vinny schreef:Delft wil graag dat de s1900 hier ook gaat stoppen.
Zoals hierboven al gezegd, stopt de s1900 al in Delft. En Delft zou toch al IC-station worden na de omklap van de Oude Lijn, als Amsterdam-Vlissingen er gaat stoppen?

Jups, Vinny verwart denk ik de s1900 en de s2100. De eerste stopt wel in Delft, de andere niet.

hmm, ik verwar Delft met Schiedam. Ach ja: Rijnmond hé, daar is elke stoeptegel hetzelfde :twisted: :mrgreen:
"Dames en heren. Op dit moment zijn er geen bijzonderheden. Onze excuses voor het ongemak"

Gebruikersavatar
Ruben
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 3523
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 20:18
Locatie: Amsterdam

Re: Delft moet weer intercity-station worden

Berichtdoor Ruben » Do 26 Nov 2009, 23:55

Ennes schreef:Kunnen we niet beter de term "intercity" gewoon helemaal opdoeken, we stoppen straks gewoon bij elke stoeptegel die we tegenkomen. Om vervolgens met zijn allen weer moord en brand te gaan schreeuwen omdat de reistijd zo lang is.

Vergis je niet. De IC is allang opgedoekt. We hebben in Nederland enkel sneltreinen die we IC noemen omdat dat zo lekker 'bekt'.
De trein bewaren bij kamertemperatuur, op een schone en droge plek. Voor houdbaarheidsdatum: zie weerbericht.

Gebruikersavatar
reisthijs
Berichten: 4000
Lid geworden op: Ma 31 Mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht

Re: Delft moet weer intercity-station worden

Berichtdoor reisthijs » Vr 27 Nov 2009, 09:59

Waardoor dus steeds meer plaatsen ineens een "intercitystation" krijgen en de roep om zo'n statussymbool van gemeenten die zich achtergesteld voelen steeds groter wordt. Dat ze daarmee zelf meehelpen aan de waardevermindering van dit statussymbool daar staan ze even niet bij stil.

De grotere steden hebben al door dat een intercity tegenwoordig niet zo veel meer voorstelt, als je echt mee wil tellen moet je nu een HST-station hebben. Een HST in Nederland verschilt alleen niet veel van wat ze in het buitenland een intercity noemen. Feitelijk groeien we langzaam weer richting een drietreinensysteem (de geschiedenis herhaalt zich weer!), maar noemen we het alleen anders (Sprinter = stoptrein, Intercity = sneltrein, HST = Intercity)
"Laat uitstappers voorgaan. Zij maken plaats voor u."

Gebruikersavatar
Ennes
Berichten: 2545
Lid geworden op: Wo 04 Mar 2009, 10:20

Re: Delft moet weer intercity-station worden

Berichtdoor Ennes » Vr 27 Nov 2009, 10:03

NS-Reiziger schreef:
Ennes schreef:Kunnen we niet beter de term "intercity" gewoon helemaal opdoeken, we stoppen straks gewoon bij elke stoeptegel die we tegenkomen. Om vervolgens met zijn allen weer moord en brand te gaan schreeuwen omdat de reistijd zo lang is.

Vergis je niet. De IC is allang opgedoekt. We hebben in Nederland enkel sneltreinen die we IC noemen omdat dat zo lekker 'bekt'.

:lol: dan hoeft Delft dus ook geen "volwaardig Intercity station" (want we hebben immers geen Intercity's meer)

maar als we geen Intercity's meer hebben en alleen Sneltreinen die we Intercity noemen... waarom noemen we dan sommige Intercity's die dus eigenlijk Sneltrein zijn gewoon Sneltrein, terwijl Intercity lekkerder bekt als Sneltrein ?

Volgens de officiele treinaanwijzers spreken we nog steeds over 4 verschillende soorten:
-Intercity's
-Sneltreinen
-Stoptreinen
-Sprinters
Aansluitingen behaald in het verleden,bieden geen garantie voor de toekomst
problemen kunnen er zijn... of je kan ze zoeken!
NS gaat "niet" over één nacht ijs.

Gebruikersavatar
reisthijs
Berichten: 4000
Lid geworden op: Ma 31 Mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht

Re: Delft moet weer intercity-station worden

Berichtdoor reisthijs » Vr 27 Nov 2009, 10:37

Dat komt doordat de nieuwe naamgeving stapsgewijs wordt ingevoerd. Een paar series lopen nog een beetje achter.

De drie Sneltreinen in het westen (s2200, s2600, s3400) hadden volgens de oorspronkelijke plannen voor dienstregeling 2007 allang Intercity's moeten zijn. Alleen rijden deze drie treinen allemaal (deels) over de Oude Lijn en is de nieuwe opzet daar nog even uitgesteld zolang de geplande dienstregeling op de HSL-zuid niet gereden kan worden. Pas als de huidige IC's op de Oude Lijn verdwenen zijn wordt de sneltrein de snelste trein en heeft het dus geen zin meer onderscheid tussen sneltreinen en IC's te maken.
Met de opwaardering van die series blijft er nog maar één NS-Sneltrein over (Zwolle-Emmen). Dat zal wel blijven tot de aanbesteding daar. Als er een andere vervoerder komt kan dat gewoon een sneltrein blijven (de concurrenten van NS doen niet mee aan deze onzin en noemen sneltreinen nog gewoon sneltrein).

Dat nog niet alle stoptreinen Sprinter heten komt gewoon doordat er nog niet genoeg Sprinter-treinstellen voorhanden zijn.
"Laat uitstappers voorgaan. Zij maken plaats voor u."

Gebruikersavatar
Ennes
Berichten: 2545
Lid geworden op: Wo 04 Mar 2009, 10:20

Re: Delft moet weer intercity-station worden

Berichtdoor Ennes » Vr 27 Nov 2009, 10:52

Het blijft NS-Logica hè... je verzint iets wat met veel bombarie de wereld in wordt geholpen, om er vervolgens achter te komen dat de middelen er niet zijn :lol:

( waar staat NS ook al weer voor... Niet Slim )
Aansluitingen behaald in het verleden,bieden geen garantie voor de toekomst
problemen kunnen er zijn... of je kan ze zoeken!
NS gaat "niet" over één nacht ijs.

Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-beheerder
Berichten: 25117
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contact:

Re: Delft moet weer intercity-station worden

Berichtdoor Daniel » Vr 27 Nov 2009, 11:22

reisthijs schreef:Dat nog niet alle stoptreinen Sprinter heten komt gewoon doordat er nog niet genoeg Sprinter-treinstellen voorhanden zijn.

Mwoh, er rijden ook Sprinters met Mat'64 en stoptreinen met SLT :P
Een echte trein was een ICK-trein (2002-2009)
Dagelijks Amersfoort - Utrecht en weer terug...

Mijn foto's: http://www.dbleumink.nl/ovfoto

Gebruikersavatar
reisthijs
Berichten: 4000
Lid geworden op: Ma 31 Mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht

Re: Delft moet weer intercity-station worden

Berichtdoor reisthijs » Vr 27 Nov 2009, 12:01

Dat heeft alleen weinig met een tekort aan Sprinters te maken, meer met een slechte verdeling van materieel over trajecten. In principe zijn er wel genoeg Sprinters om alle Sprinters met Sprinters te rijden.

Dat is meteen ook het grootste manco van het Sprinterconcept: dat er bij de materieelinzet niet op wordt gelet of een serie nou Sprinter wordt genoemd of niet. Lijkt op een slechte afstemming tussen de interne bedrijfsonderdelen bij NS.
"Laat uitstappers voorgaan. Zij maken plaats voor u."

Gebruikersavatar
Vinny
Berichten: 11008
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 19:07

Re: Delft moet weer intercity-station worden

Berichtdoor Vinny » Vr 27 Nov 2009, 15:13

NS-Reiziger schreef:
Ennes schreef:Kunnen we niet beter de term "intercity" gewoon helemaal opdoeken, we stoppen straks gewoon bij elke stoeptegel die we tegenkomen. Om vervolgens met zijn allen weer moord en brand te gaan schreeuwen omdat de reistijd zo lang is.

Vergis je niet. De IC is allang opgedoekt. We hebben in Nederland enkel sneltreinen die we IC noemen omdat dat zo lekker 'bekt'.

We hebben nooit intercity's gehad zoals in Duitsland. De catering (als die er al is) is een slap aftreksel van wat ze in Duitsland en Engeland kunnen aanbieden 'aan boord van de trein', de snelheid is lager dan veel Duitse RE treinen en qua luxe houdt het ook allemaal niet over, waarom zijn er bijvoorbeeld geen plugjes voor je koptelefoon, zodat je lekker naar de radio kunt luisteren?
Gelukkig betaal je ook niet veel voor het IC-product in Nederland: het tarief is vergelijkbaar met het regionaal-tarief in Duitsland.
"Dames en heren. Op dit moment zijn er geen bijzonderheden. Onze excuses voor het ongemak"

Dexter
Berichten: 3912
Lid geworden op: Di 05 Mei 2009, 20:57

Re: Delft moet weer intercity-station worden

Berichtdoor Dexter » Vr 27 Nov 2009, 17:39

reisthijs schreef:Dat is meteen ook het grootste manco van het Sprinterconcept: dat er bij de materieelinzet niet op wordt gelet of een serie nou Sprinter wordt genoemd of niet. Lijkt op een slechte afstemming tussen de interne bedrijfsonderdelen bij NS.

Toch deden ze een paar jaar geleden toen de eerste gerenoveerde SGMm's instroomden ontzettend krampachtig om zich maar aan het Sprinter-concept te kunnen houden: Zo werdt er liever nog met een te korte trein - bv 1 losse SGMm - gereden dan met een combinatie van een oude SGM en een gerenoveerde SGMm in dezelfde trein. :roll:
Vallend blad maakt rails glad.

Gebruikersavatar
Ruben
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 3523
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 20:18
Locatie: Amsterdam

Re: Delft moet weer intercity-station worden

Berichtdoor Ruben » Vr 27 Nov 2009, 20:17

Vinny schreef:We hebben nooit intercity's gehad zoals in Duitsland. De catering (als die er al is) is een slap aftreksel van wat ze in Duitsland en Engeland kunnen aanbieden 'aan boord van de trein', de snelheid is lager dan veel Duitse RE treinen en qua luxe houdt het ook allemaal niet over, waarom zijn er bijvoorbeeld geen plugjes voor je koptelefoon, zodat je lekker naar de radio kunt luisteren?
Gelukkig betaal je ook niet veel voor het IC-product in Nederland: het tarief is vergelijkbaar met het regionaal-tarief in Duitsland.

Van mij hoeft het niet zoals in Duitsland te worden. Ons referentiekader zal altijd Zwitserland blijven (want in Z. is alles ...).
Ik heb het over een relativering met de 40 steden tempotrein tegenover de stopt niet bij elke spriet sneltrein. Omdat de Intercity als gevolg hiervan op veel kleinere stations stopt, wil elk ander dorp met een boerenschuur en houten plank langs het spoor ook een Intercity. Zie voor dit voorbeeld Mastwijkerveen. "Ja want op Nijmegen Lent stopt ook een Intercity. Zelfs Kruiningen-Yerseke heeft een Intercity". Het beste uitgangspunt, de beste marketing, enkel niet het meest efficiente Prorailgeblaat, krijg je als je eerst een zeker aantal steden definieert waar je met een Intercity wil stoppen. Vervolgens bedien je de rest van de stadjes en dorpjes met sneltreinen en alle kleine stoeptegelverzamelingen met stoptreinen. Helaas is dat vanwege de capaciteit een utopie, maar ik vind dat ze sinds 2007 wel erg ver door zijn geschoten met dit capaciteitsgeleid inplannen, zeker als het een jaar eerder met sneltreinen erbij veel logischer was.
De trein bewaren bij kamertemperatuur, op een schone en droge plek. Voor houdbaarheidsdatum: zie weerbericht.

Gebruikersavatar
Vinny
Berichten: 11008
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 19:07

Re: Delft moet weer intercity-station worden

Berichtdoor Vinny » Vr 27 Nov 2009, 22:05

Uitgangspunt van dgl 2007 was dat een homogenere snelheid op het spoor een grotere capaciteit biedt. Stoptreinen/sprinters zijn sneller gaan rijden, en intercity's langzamer. Mensen willen (kennelijk) liever langzaam zitten dan snel staan..., want sindsdien is het aantal reizigers niet bepaald afgenomen...
"Dames en heren. Op dit moment zijn er geen bijzonderheden. Onze excuses voor het ongemak"

Wubbo
OVNL-beheerder
Berichten: 9558
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:44
Locatie: Den Haag

Re: Delft moet weer intercity-station worden

Berichtdoor Wubbo » Vr 27 Nov 2009, 22:09

Volgens mij is het aantal reizigers ook niet echt heel snel gegroeid, de groeicijfers (een enkele corridor nagelaten) in 2008 vielen mij in ieder geval erg tegen.

Ik denk dat we op termijn weer toegroeien naar een drietreinensysteem, met sneller optrekkende en afremmende Sprinters, Intercity's die regio's verbinden en Fyra's (als dat concept stand houdt, anders wordt het een ander marketingnaampje) voor de verbindingen tussen de grote steden. Maar dat is een meerjarenproject waarvoor we eerst eens wat infra in dienst moeten krijgen.

Gebruikersavatar
Vinny
Berichten: 11008
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 19:07

Re: Delft moet weer intercity-station worden

Berichtdoor Vinny » Vr 27 Nov 2009, 22:13

Ik denk het niet. Je ziet nu al dat de Fyra 'storm' loopt. Zie hier, hoezeer de reiziger reistijdwinst waardeert. :|
Ook de afschaffing van de ICE toeslag lijkt er op te wijzen dat het in Nederland afgelopen lijkt te zijn met 'hogesnelheids'vervoer. De Zuiderzeelijn, de HSL-oost gaan niet door, en op de lijn Amsterdam - Eindhoven wordt ingezet op het PHS en geen snelheidsverhoging.
"Dames en heren. Op dit moment zijn er geen bijzonderheden. Onze excuses voor het ongemak"

Wubbo
OVNL-beheerder
Berichten: 9558
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:44
Locatie: Den Haag

Re: Delft moet weer intercity-station worden

Berichtdoor Wubbo » Vr 27 Nov 2009, 22:17

De Fyra is nog niet echt vergelijkingsmateriaal. Een onbetrouwbare en onfrequente verbinding. Als ik kan kiezen tussen 4x/uur een verbinding via de langzame route (waarbij ik dus niet op de klok hoef te kijken) of 1x per uur een snellere waarbij ik dus heel goed moet plannen weet ik het ook wel.

In dienstregeling 2010 zie je dat een aantal IC's versneld wordt. Er worden dus weer snellere verbindingen en betere overstappen (Apeldoorn, Rotterdam C) geboden. Ik denk dat die trend zich voort gaat zetten.


Terug naar “OV in West-Nederland”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 3 gasten