Pagina 2 van 2

Re: Delft moet weer intercity-station worden

Geplaatst: vr 27 nov 2009, 22:19
door Vinny
of 1x per uur een snellere waarbij ik dus heel goed moet plannen weet ik het ook wel.
Ach toen ik in Rotterdam werkte plande ik ook altijd de Beneluxtrein van 7:26 (v. Amsterdam Centraal), waardoor ik precies om half negen op kantoor kwam. Op de terugweg nam ik altijd de eerste trein die ik tegenkwam, en als ik de intercity net gemist had reisde ik ook wel eens via Utrecht of met de sprinter via Woerden-Breukelen...

Re: Delft moet weer intercity-station worden

Geplaatst: vr 27 nov 2009, 22:29
door Geert
Vinny schreef:Ik denk het niet. Je ziet nu al dat de Fyra 'storm' loopt. Zie hier, hoezeer de reiziger reistijdwinst waardeert. :|
Ook de afschaffing van de ICE toeslag lijkt er op te wijzen dat het in Nederland afgelopen lijkt te zijn met 'hogesnelheids'vervoer. De Zuiderzeelijn, de HSL-oost gaan niet door, en op de lijn Amsterdam - Eindhoven wordt ingezet op het PHS en geen snelheidsverhoging.
De Fyra rijdt maar een beperkt deel van de week, met een lage frequentie, nog niet op maximumsnelheid, biedt slechte aansluitingen en bestaat nog maar een paar maanden. Om op basis hiervan maar te concluderen dat (hoge) snelheid niet gewaardeerd wordt in Nederland..?

Wellicht verklaren de minpunten die ik noem de inpopulariteit van de Fyra, om nog maar te zwijgen over de enorm hoge toeslagen. Het afschaffen van de ICE-toeslag is wat mij betreft geen goed voorbeeld, aangezien de ICE in Nederland weinig met hoge snelheid te maken heeft (het ding slaat twee stations over tussen Amsterdam en Utrecht, de tijdwinst varieert van 2 tot 7 minuten). Alle andere voorbeelden zijn politieke keuzes, maar uit het feit dat projecten afkaatsen kun je volgens mij hooguit concluderen dat de politiek het even gehad heeft met HSL-verbindingen.

Re: Delft moet weer intercity-station worden

Geplaatst: vr 27 nov 2009, 22:30
door Ruben
Wubbo schreef:De Fyra is nog niet echt vergelijkingsmateriaal. Een onbetrouwbare en onfrequente verbinding. Als ik kan kiezen tussen 4x/uur een verbinding via de langzame route (waarbij ik dus niet op de klok hoef te kijken) of 1x per uur een snellere waarbij ik dus heel goed moet plannen weet ik het ook wel.

In dienstregeling 2010 zie je dat een aantal IC's versneld wordt. Er worden dus weer snellere verbindingen en betere overstappen (Apeldoorn, Rotterdam C) geboden. Ik denk dat die trend zich voort gaat zetten.
Toch vind ik de huidige vorm van versnellingen een wassen neus. Als je kijkt naar de ontwikkeling over de laatste jaren zijn de verbindingen eerst ernstig vertraagd en dan nu weer enigszins versneld.
Neem bijvoorbeeld Apd - Asd, dat met de koppeling in de NO in 58 minuten gedaan werd. Natuurlijk speelt de stop in Hvs (nog zoiets van sneltreinachtigs in de IC dienstregeling maar alas), en het feit dat hij tegenwoordig achter het Schipholdeel zit ipv ervoor mee. Toch vind ik 1:08 nu en 1:05 volgend jaar (wat dan een versnelling genoemd wordt) nu niet bijster geweldig.

Re: Delft moet weer intercity-station worden

Geplaatst: vr 27 nov 2009, 23:04
door Suus
De stop in Hilversum zat in het 40 steden tempotrein, maar is in 1995 geschrapt omdat het niet meer in de dienstregeling paste, maar is nu wel te verklaren. Zou je alleen stoptreinen in Hilversum laten stoppen, dan ontploft die trein gewoon, terwijl je met het laten rijden van de sneltrein op het traject niet alle stations een mooie kwartierdienst kan geven.

Re: Delft moet weer intercity-station worden

Geplaatst: vr 27 nov 2009, 23:09
door Ruben
Probleem was vooral de capaciteit van de trein zelf. Nu dat ding permanent apart rijdt kunnen ze goed op lengte rijden. Kijk alleen al naar het Schipholdeel dat voor 2007 enkel in een paar spitsritjes met 9 bakken reed. Dat is nu absoluut geen uitzondering meer. Ook weer iets dat met capaciteit valt uit te leggen, en nu vind ik Hilversum met zijn net onder 100.000 inwoners ook niet zo'n ramp om te stoppen, maar toch. Het was heerlijk er voorbij te rijden met al die reizigers op het perron die op een ook nog eens vertraagde s5700 wachtten.

Re: Delft moet weer intercity-station worden

Geplaatst: za 28 nov 2009, 02:54
door Dexter
Ach, over pak 'm beet 20 tot 25 jaar waait er weer een andere wind die beslist dat de Intercity's weer alleen op de echt grote stations gaan stoppen. Zoals bv Rotterdam Lombardijen, Gouda en Hilversum voorheen al Intercitystations waren, worden of zijn ze dat nu weer. Ik heb dat allemaal al eens een keer eerder zien gebeuren. :wink:

En over zo'n 100 jaar zijn er weer heldere geesten die vinden dat heel veel kleine aparte spoorbedrijven niet werken en worden de spoorwegen weer gecentraliseerd. Dag aanbestedingen en marktwerking. :lol:

Re: Delft moet weer intercity-station worden

Geplaatst: za 28 nov 2009, 15:25
door playertwo
Zou het helemaal niet erg vinden om terug te gaan naar 40 IC-stations. De overige IC-haltes kan je prima door sneltreinen laten ontsluiten.

Re: Delft moet weer intercity-station worden

Geplaatst: za 28 nov 2009, 16:00
door reisthijs
Bee schreef:De stop in Hilversum zat in het 40 steden tempotrein, maar is in 1995 geschrapt omdat het niet meer in de dienstregeling paste.
Toen de IC werd ingevoerd had Hilversum nog meer dan 100.000 inwoners. Toen de IC verdween minder dan 80.000, tegenwoordig rond de 84.000.

Niet dat het inwonertal alles zegt natuurlijk, Hilversum was in 2006 ook zonder Intercity wel een behoorlijk druk station. Vergelijkbaar met Delft.