GVB krijgt hybride brandstofcelbussen

Alles over het Openbaar Vervoer in Noord-Holland, Zuid-Holland, Utrecht en Almere.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50898
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

GVB krijgt hybride brandstofcelbussen

Bericht door Suus »

GVB krijgt hybride brandstofcelbussen
Het Amsterdamse vervoersbedrijf GVB gaat volgend najaar rijden met twee hybride Phileas-brandstofcelbussen. Het gaat om een proef van twee jaar. Het GVB heeft daarmee een primeur in Nederland, aldus een woordvoerster.

Het vervoersbedrijf deed al eerder mee aan een test met brandstofcelbussen van Mercedes in de periode 2003 tot 2008. De nieuwe stadsbussen zijn volgens de zegsvrouw extra bijzonder omdat ze hybride zijn. Het energieopslagsysteem bestaat uit accu's en een zogeheten ultracapacitor, die in korte tijd zeer grote hoeveelheden energie kan opslaan en vrijgeven. Dat zorgt ervoor dat efficiënter met de opgewekte energie, die bijvoorbeeld vrijkomt bij remmen, wordt omgegaan. Daardoor is minder waterstof nodig.

Lees verder op Parool.nl

Phileas? Die hebben bij mij een slechte naam :?
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Raymond
Berichten: 1191
Lid geworden op: ma 11 aug 2008, 21:29

Re: GVB krijgt hybride brandstofcelbussen

Bericht door Raymond »

Deels onnodig. De huidige versies rijden probleemloos rond in Eindhoven, wat ook hybride bussen zijn volgens mij. Ik weet zo gauw dan ook niet wat er dan precies een primeur is in Amsterdam.
tsov
Berichten: 4085
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:07
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: GVB krijgt hybride brandstofcelbussen

Bericht door tsov »

Vast geen toeval dat ik gistermiddag vlakbij Garage Noord een Mercedes Citaro II rond zag rijden met een grote bult op het dak met de tekst 'Fuel Cell Hybrid' en op de film 'World Premiere'. Uiteraard op een moment dat ik geen fototoestel bij me had en ik mijzelf vervloekte dat ik 'm niet mee had genomen ;)
Mijn foto's
This user loves deadlines. He loves the whooshing sound they make as they go by.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 129 gasten