Als twee Thalyssen elkaar kruisen, valt er één stil

Alles over het Openbaar Vervoer in Noord-Holland, Zuid-Holland en Utrecht.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-beheerder
Berichten: 25086
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contact:

Als twee Thalyssen elkaar kruisen, valt er één stil

Berichtdoor Daniel » Di 15 Dec 2009, 12:30

Als twee Thalyssen elkaar kruisen, valt er één stil
Geplaatst op: dinsdag 15 december 2009 12:30
Laatst bijgewerkt: dinsdag 15 december 2009 12:30


Als twee Thalystreinen op de nieuwe verbinding tussen Amsterdam en Brussel elkaar kruisen, valt de Thalys naar Amsterdam stil. Dat is het gevolg van een fout in het beveiligingssysteem.
"Als twee treinen tegelijk over de grens komen, zorgt een Nederlands alarm ervoor dat de trein naar Amsterdam stilvalt", verklaart Bram De Saedeleer van spoorwegbeheerder Infrabel in Het Laatste Nieuws. "Onze ingenieurs gaan het probleem zo snel mogelijk oplossen."
Lees verder
Een echte trein was een ICK-trein (2002-2009)
Dagelijks Amersfoort - Utrecht en weer terug...

Mijn foto's: http://www.dbleumink.nl/ovfoto

MdJ
Berichten: 3801
Lid geworden op: Wo 12 Mar 2008, 21:47
Locatie: Maartensdijk

Re: Als twee Thalyssen elkaar kruisen, valt er één stil

Berichtdoor MdJ » Di 15 Dec 2009, 19:27

Waren daar niet al heel veel proeven mee gedaan?

Al kan het dat ik weer hallucineer, maar volgens mij hebben ze al talrijke proeven met 2 thalys-stellen gedaan...
Bij twijfel: gebruik beton.

playertwo
Berichten: 979
Lid geworden op: Vr 14 Mar 2008, 20:01

Re: Als twee Thalyssen elkaar kruisen, valt er één stil

Berichtdoor playertwo » Di 15 Dec 2009, 19:59

Maar blijkbaar niet op het moment dat er 2 passeren om en nabij Hazeldonk (grensovergang) met 300km/h.

webguy
OVNL-beheerder
Berichten: 7691
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:58
Locatie: Ede
Contact:

Re: Als twee Thalyssen elkaar kruisen, valt er één stil

Berichtdoor webguy » Wo 16 Dec 2009, 00:04

Mogen ze wel met 300 km/u de grens over? Ik kan me zo inzien dat dat inderdaad boel heisa veroorzaakt zo :) Maar, als er ergens iets mis gaat qua beveiliging, zal het wel bij de grens zijn, in die zin is het positief dat het daar is: dat is qua complexiteit het grootste risico. "Een alarm" klinkt een beetje als een instelling ergens, maar ach, wat weet ik van ERTMS :)
Reisinformatie/nerd

Dexter
Berichten: 3912
Lid geworden op: Di 05 Mei 2009, 20:57

Re: Als twee Thalyssen elkaar kruisen, valt er één stil

Berichtdoor Dexter » Wo 16 Dec 2009, 02:42

De Thalys, Eurostar en 'gewone' TGV's passeren al sinds 1997 probleemloos met 300 km/h de grensovergang tussen België en Frankrijk op de HSL Brussel-Lille/Parijs. Ik snap niet dat dat hier dan weer niet kan. Al is de HSL-Zuid wel uitgerust met nieuwe en complexe ERTMS en de HSL ten zuiden van Brussel met het 'klassieke' Franse TVM 430 systeem.
Vallend blad maakt rails glad.

Reiziger Delft
Berichten: 1012
Lid geworden op: Wo 12 Mar 2008, 22:36

Re: Als twee Thalyssen elkaar kruisen, valt er één stil

Berichtdoor Reiziger Delft » Wo 16 Dec 2009, 09:34

Dat komt meer omdat de Belgen en Nederlands allebei per se hun eigen versie wilden hebben van de beveiliging, die niet goed met elkaar overweg kunnen.

Gebruikersavatar
Fles
Berichten: 16287
Lid geworden op: Wo 12 Mar 2008, 21:19

Re: Als twee Thalyssen elkaar kruisen, valt er één stil

Berichtdoor Fles » Wo 16 Dec 2009, 10:22

Dexter schreef:De Thalys, Eurostar en 'gewone' TGV's passeren al sinds 1997 probleemloos met 300 km/h de grensovergang tussen België en Frankrijk op de HSL Brussel-Lille/Parijs. Ik snap niet dat dat hier dan weer niet kan.


Pfff je vraagt wel veel he :P Men is eerst nog even aan het bijkomen van de uitvinding van die ronde gevalletjes aan de onderkant van de trein. Hoe heet dat ook weer? Wiep, wiek, zoiets was het dacht ik... :mrgreen:

playertwo
Berichten: 979
Lid geworden op: Vr 14 Mar 2008, 20:01

Re: Als twee Thalyssen elkaar kruisen, valt er één stil

Berichtdoor playertwo » Wo 16 Dec 2009, 20:06

Dexter schreef:De Thalys, Eurostar en 'gewone' TGV's passeren al sinds 1997 probleemloos met 300 km/h de grensovergang tussen België en Frankrijk op de HSL Brussel-Lille/Parijs. Ik snap niet dat dat hier dan weer niet kan. Al is de HSL-Zuid wel uitgerust met nieuwe en complexe ERTMS en de HSL ten zuiden van Brussel met het 'klassieke' Franse TVM 430 systeem.

TVM 430 is een goed doorontwikkeld systeem. Waarom ze dat niet als backupsysteem hebben geïnstalleerd snap ik nog steeds niet. Sowieso is de keuze van de levering van ERTMS door 2 verschillende fabrikanten nu niet bepaald de meest slimme actie van de toenmalige beleidsbepalers in dit steeds langer wordende hoofdstuk van blunders. Het is dat ze oud-ministers en wethouders, niet kunnen vervolgen voor dit soort kapitale blunders, maar alleen voor ambtsmisdrijven anders zou het landelijk parket het nog druk hebben gehad.

Gebruikersavatar
Geert
OVNL-beheerder
Berichten: 11923
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:43
Locatie: Den Haag
Contact:

Re: Als twee Thalyssen elkaar kruisen, valt er één stil

Berichtdoor Geert » Wo 16 Dec 2009, 20:20

Open standaarden zoals ERTMS zijn juist ontwikkeld om niet aan één leverancier vast te zitten. Systemen van twee leveranciers worden dan ook geacht met elkaar samen te kunnen werken. Wat betreft het bezuinigen op een tweede beveiliginssysteem: ja, dat lijkt me ook niet handig, maar beveiliging is nu eenmaal erg kostbaar en niet erg zichtbaar. De keuze is dan waarschijnlijk snel gemaakt...

Dexter
Berichten: 3912
Lid geworden op: Di 05 Mei 2009, 20:57

Re: Als twee Thalyssen elkaar kruisen, valt er één stil

Berichtdoor Dexter » Do 17 Dec 2009, 01:01

Maar (even off-topic) de allerallerallergrootste blunder is nog altijd het bestellen van die hogesnelheidskruimeldieven bij Ansaldo, beroemd en berucht om het (veel) te laat leveren van wanproducten. Dan valt dit nog enigzins mee. :lol:
Vallend blad maakt rails glad.


Terug naar “OV in West-Nederland”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Bing [Bot] en 1 gast