Pagina 1 van 1

Als twee Thalyssen elkaar kruisen, valt er één stil

Geplaatst: di 15 dec 2009, 12:30
door Daniel
Als twee Thalyssen elkaar kruisen, valt er één stil
Geplaatst op: dinsdag 15 december 2009 12:30
Laatst bijgewerkt: dinsdag 15 december 2009 12:30


Als twee Thalystreinen op de nieuwe verbinding tussen Amsterdam en Brussel elkaar kruisen, valt de Thalys naar Amsterdam stil. Dat is het gevolg van een fout in het beveiligingssysteem.
"Als twee treinen tegelijk over de grens komen, zorgt een Nederlands alarm ervoor dat de trein naar Amsterdam stilvalt", verklaart Bram De Saedeleer van spoorwegbeheerder Infrabel in Het Laatste Nieuws. "Onze ingenieurs gaan het probleem zo snel mogelijk oplossen."
Lees verder

Re: Als twee Thalyssen elkaar kruisen, valt er één stil

Geplaatst: di 15 dec 2009, 19:27
door MdJ
Waren daar niet al heel veel proeven mee gedaan?

Al kan het dat ik weer hallucineer, maar volgens mij hebben ze al talrijke proeven met 2 thalys-stellen gedaan...

Re: Als twee Thalyssen elkaar kruisen, valt er één stil

Geplaatst: di 15 dec 2009, 19:59
door playertwo
Maar blijkbaar niet op het moment dat er 2 passeren om en nabij Hazeldonk (grensovergang) met 300km/h.

Re: Als twee Thalyssen elkaar kruisen, valt er één stil

Geplaatst: wo 16 dec 2009, 00:04
door webguy
Mogen ze wel met 300 km/u de grens over? Ik kan me zo inzien dat dat inderdaad boel heisa veroorzaakt zo :) Maar, als er ergens iets mis gaat qua beveiliging, zal het wel bij de grens zijn, in die zin is het positief dat het daar is: dat is qua complexiteit het grootste risico. "Een alarm" klinkt een beetje als een instelling ergens, maar ach, wat weet ik van ERTMS :)

Re: Als twee Thalyssen elkaar kruisen, valt er één stil

Geplaatst: wo 16 dec 2009, 02:42
door Dexter
De Thalys, Eurostar en 'gewone' TGV's passeren al sinds 1997 probleemloos met 300 km/h de grensovergang tussen België en Frankrijk op de HSL Brussel-Lille/Parijs. Ik snap niet dat dat hier dan weer niet kan. Al is de HSL-Zuid wel uitgerust met nieuwe en complexe ERTMS en de HSL ten zuiden van Brussel met het 'klassieke' Franse TVM 430 systeem.

Re: Als twee Thalyssen elkaar kruisen, valt er één stil

Geplaatst: wo 16 dec 2009, 09:34
door Reiziger Delft
Dat komt meer omdat de Belgen en Nederlands allebei per se hun eigen versie wilden hebben van de beveiliging, die niet goed met elkaar overweg kunnen.

Re: Als twee Thalyssen elkaar kruisen, valt er één stil

Geplaatst: wo 16 dec 2009, 10:22
door Fles
Dexter schreef:De Thalys, Eurostar en 'gewone' TGV's passeren al sinds 1997 probleemloos met 300 km/h de grensovergang tussen België en Frankrijk op de HSL Brussel-Lille/Parijs. Ik snap niet dat dat hier dan weer niet kan.
Pfff je vraagt wel veel he :P Men is eerst nog even aan het bijkomen van de uitvinding van die ronde gevalletjes aan de onderkant van de trein. Hoe heet dat ook weer? Wiep, wiek, zoiets was het dacht ik... :mrgreen:

Re: Als twee Thalyssen elkaar kruisen, valt er één stil

Geplaatst: wo 16 dec 2009, 20:06
door playertwo
Dexter schreef:De Thalys, Eurostar en 'gewone' TGV's passeren al sinds 1997 probleemloos met 300 km/h de grensovergang tussen België en Frankrijk op de HSL Brussel-Lille/Parijs. Ik snap niet dat dat hier dan weer niet kan. Al is de HSL-Zuid wel uitgerust met nieuwe en complexe ERTMS en de HSL ten zuiden van Brussel met het 'klassieke' Franse TVM 430 systeem.
TVM 430 is een goed doorontwikkeld systeem. Waarom ze dat niet als backupsysteem hebben geïnstalleerd snap ik nog steeds niet. Sowieso is de keuze van de levering van ERTMS door 2 verschillende fabrikanten nu niet bepaald de meest slimme actie van de toenmalige beleidsbepalers in dit steeds langer wordende hoofdstuk van blunders. Het is dat ze oud-ministers en wethouders, niet kunnen vervolgen voor dit soort kapitale blunders, maar alleen voor ambtsmisdrijven anders zou het landelijk parket het nog druk hebben gehad.

Re: Als twee Thalyssen elkaar kruisen, valt er één stil

Geplaatst: wo 16 dec 2009, 20:20
door Geert
Open standaarden zoals ERTMS zijn juist ontwikkeld om niet aan één leverancier vast te zitten. Systemen van twee leveranciers worden dan ook geacht met elkaar samen te kunnen werken. Wat betreft het bezuinigen op een tweede beveiliginssysteem: ja, dat lijkt me ook niet handig, maar beveiliging is nu eenmaal erg kostbaar en niet erg zichtbaar. De keuze is dan waarschijnlijk snel gemaakt...

Re: Als twee Thalyssen elkaar kruisen, valt er één stil

Geplaatst: do 17 dec 2009, 01:01
door Dexter
Maar (even off-topic) de allerallerallergrootste blunder is nog altijd het bestellen van die hogesnelheidskruimeldieven bij Ansaldo, beroemd en berucht om het (veel) te laat leveren van wanproducten. Dan valt dit nog enigzins mee. :lol: