Materieel Noord/Zuidlijn te breed

Alles over het Openbaar Vervoer in Noord-Holland, Zuid-Holland en Utrecht.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 31497
Lid geworden op: Ma 17 Mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven

Materieel Noord/Zuidlijn te breed

Berichtdoor Suus » Wo 06 Jan 2010, 10:45

Materieel Noord/Zuidlijn te breed
De keuze van de gemeenteraad om rijtuigen van 3 meter breed aan te schaffen moet worden herzien. Dat zegt Oud-West stadsdeelvoorzitter Bouwe Olij woensdag in De Telegraaf.

Al in 2002 stemde Olij tegen de aanleg van de metrolijn, met name vanwege de keuze voor het inzetten van breed metromaterieel. De gemeenteraad had volgens hem moeten kiezen voor smal materieel van 2,65 meter. Deze mening wordt inmiddels gedeeld door de enquêtecommissie van raadsleden.
Lees verder op AT5.nl

Ik zeg doen. Het moet eens ophouden met het in stand houden van twee soorten materieel, de flexibiliteit is ver te zoeken op deze manier.
Rame à l'approche

Gebruikersavatar
reisthijs
Berichten: 3999
Lid geworden op: Ma 31 Mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht

Re: Materieel Noord/Zuidlijn te breed

Berichtdoor reisthijs » Wo 06 Jan 2010, 11:45

Het grootste deel van het netwerk is geschikt voor 3 meter breed materieel en er zijn ook al plannen om de Amstelveenlijn in de toekomst om te bouwen naar een volwaardige metrolijn. Waarom zou je nu dan nog smal materieel willen aanschaffen?
Die fout heeft men al eerder gemaakt bij het materieel voor de ringlijn, wat perse een 'sneltram' moest zijn maar later werd de lijn alsnog geschikt gemaakt voor breed materieel.

En wat de flexibiliteit betreft: het is echt niet nodig om van alle materieel te eisen dat het op alle lijnen kan rijden. Breed materieel kan op 4 van de 5 metrolijnen rijden, dat is dus best wel flexibel inzetbaar.
"Laat uitstappers voorgaan. Zij maken plaats voor u."

Gebruikersavatar
Ruben
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 3523
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 20:18
Locatie: Amsterdam

Re: Materieel Noord/Zuidlijn te breed

Berichtdoor Ruben » Wo 06 Jan 2010, 13:22

En dat wordt dan dus 5 van de 5 lijnen. Het enige argument dat hieruit gewoon overblijft is dat de ombouw van Amstelveenlijn tot volwaardige metrolijn goedkoper kan als er smal materieel besteld wordt. Voor de rest loopt er nu een aanbesteding van metromaterieel (dacht ik) dus dit lijkt me in die zin mosterd na de maaltijd. Helemaal uit voorraad leveren wordt het niet, maar in andere steden rijdt toch ook al dergelijk breed mat?
De trein bewaren bij kamertemperatuur, op een schone en droge plek. Voor houdbaarheidsdatum: zie weerbericht.

Gebruikersavatar
Bastiaan
Berichten: 603
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 12:58
Locatie: Zwolle
Contact:

Re: Materieel Noord/Zuidlijn te breed

Berichtdoor Bastiaan » Wo 06 Jan 2010, 13:54

Als de Noord-Zuidlijn wordt doorgetokken naar Amstelveen, dan is het sowieso verstandig om de lijn ongelijkvloers te leggen en te voorzien van derde rail. Grote kans dat de haltes ook worden vernieuwd of verplaatst, dus maak ze dan gelijk geschikt voor drie meter breed materieel, zodat Amsterdam een volledig uniform metronet heeft. Het materieel dat besteld gaat worden, moet weer tientallen jaren mee gaan. Opnieuw kiezen voor een compromis met 2,65 meter breed materieel zou een enorme blunder zijn. Als je de Amstelveenlijn aanpast en overal 3 meter breed materieel inzet, heb je daar uiteindelijk veel meer profijt van.

En laat deze stadsdeelvoorzitter eerst eens even afwachten op de uitslag van de aanbesteding voor het materieel, voordat hij onzindingen gaat beweren over 'levering uit voorraad' :roll:

Gebruikersavatar
Ruben
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 3523
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 20:18
Locatie: Amsterdam

Re: Materieel Noord/Zuidlijn te breed

Berichtdoor Ruben » Wo 06 Jan 2010, 14:26

Bastiaan schreef:Als de Noord-Zuidlijn wordt doorgetokken naar Amstelveen, dan is het sowieso verstandig om de lijn ongelijkvloers te leggen en te voorzien van derde rail.
Dat gaat sowieso gebeuren als hij wordt doorgetrokken. Volgens mij is het nu al geen vraag meer of hij wordt doorgetrokken, maar hoe. Daarbij is de bastaardoplossing zoals hij nu bestaat trouwens niet in Frage. Men wil hoe dan ook een volwaardige metro maar zit nog te bakkeleien of dat tot Amstelveen Centrum of Westwijk gebeurt, en of dat in Buitenveldert ondergronds of op een viaduct gebeurt.
Het lijkt mij raar dat 3m breed daar zoveel aan verandert, tenzij je de lijn in zijn huidige vorm laat en dus sneltram-mat bestelt; en volgens mij is dat waar dit figuur heen wil. Hij wil helemaal niks veranderen, maar wil een 51 die via de NZL gaat.

En nu was dat juist hetgeen wat afgeschreven is vanwege enerzijds de te verwachten reizigersaantallen dat niet meer in deze vorm vervoerd kan worden en anderzijds de betrouwbaarheid van de dienstregeling op de NZL in geval van ongelijkvloerse kruisingen en tram 5 die ertussen zit te rommelen. Ook het kruispunt De Boelelaan / Buitenveldertselaan / Parnassusweg gaat straks dusdanig veel autoverkeer krijgen dat er niet betrouwbaar een metro tussendoor past.
Ik kan momenteel alleen maar dromen van 3m breed mat met langsbanken, wat een ruimte gaat dat opleveren. Goede keus! :pos:
De trein bewaren bij kamertemperatuur, op een schone en droge plek. Voor houdbaarheidsdatum: zie weerbericht.


Terug naar “OV in West-Nederland”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: MSNbot Media, Yahoo [Bot] en 1 gast