Pagina 1 van 2

Buslijn 700/701 Reeuwijk/Almere - Utrecht

Geplaatst: za 23 jan 2010, 19:05
door Justin
Afgesplitst uit (BTM) OVer je reiservaringen in januari 2010

Ik vraag me nu ineens af: zitten er überhaupt wel mensen in de lijnen 700 en 701 (o.a. Reeuwijk-Almere)? Elke keer als ik bij het Europaplein sta te wachten heb ik het idee dat de bus er voor jan doedel staat....

Re: (BTM) OVer je reiservaringen in januari 2010

Geplaatst: za 23 jan 2010, 20:09
door Suus
In de zomer waren er 13 passagiers per dag in 18 bussen. De dienst is nu uitgebreid, maar het aantal reizigers :?:

Re: (BTM) OVer je reiservaringen in januari 2010

Geplaatst: za 23 jan 2010, 20:13
door Justin
Thanks. Ach ja, gezien de restricties op de lijn denk ik niet dat ik er ooit gebruik van zal maken...

Re: (BTM) OVer je reiservaringen in januari 2010

Geplaatst: za 23 jan 2010, 21:18
door Vinny
Justin schreef:Ik vraag me nu ineens af: zitten er überhaupt wel mensen in de lijnen 700 en 701 (o.a. Reeuwijk-Almere)? Elke keer als ik bij het Europaplein sta te wachten heb ik het idee dat de bus er voor jan doedel staat....
Wellicht interessant om het af te splitsen?
De lijn rijdt in elk geval zeker nog tot in 2011. Er kan niet met een gewone OV-strippenkaart/OV-chipkaart betaald worden (de prijsinformatie die 9292ov.nl geeft klopt dus niet). Er mogen geen vouwfietsen mee in de bus (hoewel het in sommige bussen wordt toegestaan).

De bushalte Stichtse Brug P+R is niet te voet te bereiken. De halte staat, in tegenstelling tot de informatie die 9292ov.nl en utrechtbereikbaar.nl geven, niet op het Stichtsepad en ook niet op de Nederstichtselaan, maar langs de A27. De halte 'Stichtse brug' van lijn 156 is nog een eindje lopen vanaf de halte van lijn 700.
Kortom, je kunt helemaal niets met deze bus? :| :roll:

Re: (BTM) OVer je reiservaringen in januari 2010

Geplaatst: za 23 jan 2010, 21:50
door Daniel
Justin schreef:Ik vraag me nu ineens af: zitten er überhaupt wel mensen in de lijnen 700 en 701 (o.a. Reeuwijk-Almere)? Elke keer als ik bij het Europaplein sta te wachten heb ik het idee dat de bus er voor jan doedel staat....
Jaja, er zitten weleens mensen in... ik heb een keer of drie de enige passagier van die bus uit zien stappen bij het Europaplein :P

Re: (BTM) OVer je reiservaringen in januari 2010

Geplaatst: za 23 jan 2010, 21:53
door Suus
@Vinny: Je mag er alleen in met een pas of een dagkaartje van 15 euro.

Re: Buslijn 700/701 Reeuwijk/Almere - Utrecht

Geplaatst: za 23 jan 2010, 23:06
door Geert
Vinny schreef:
De bushalte Stichtse Brug P+R is niet te voet te bereiken. De halte staat, in tegenstelling tot de informatie die 9292ov.nl en utrechtbereikbaar.nl geven, niet op het Stichtsepad en ook niet op de Nederstichtselaan, maar langs de A27. De halte 'Stichtse brug' van lijn 156 is nog een eindje lopen vanaf de halte van lijn 700.
Kortom, je kunt helemaal niets met deze bus? :| :roll:
De bus is bedoeld om autogebruikers over te laten stappen (op een P&R-terrein) naar deze bus. Overigens vraag ik me af waarom gewone strippenkaarten niet geldig zijn in deze bussen, het bezettingspercentage is bedroevend laag (de bus die rond half acht bij Rijnsweerd aankomt is vrijwel altijd als ik 'm zie leeg). Zolang die bussen leeg blijven kun je de paar reizigers nog beter met een limousine vervoeren volgens mij...

Re: Buslijn 700/701 Reeuwijk/Almere - Utrecht

Geplaatst: zo 24 jan 2010, 10:24
door Vinny
Kortom:
1. Automobilisten gaan niet zo graag overstappen op een P&R terrein, tenzij ze anders veel moeten betalen voor een parkeerkaartje
2. De tarieven zijn te hoog voor een attractief vervoersalternatief
3. De bus rijdt van niets naar nergens.
4. De bus sluit nergens op aan

Het verbaast me dat er überhaupt mensen gebruik maken van deze bus.

Re: Buslijn 700/701 Reeuwijk/Almere - Utrecht

Geplaatst: ma 25 jan 2010, 10:39
door Justin
Zet dan gewoon taxibusjes of iets dergelijks in. Een touringbus is gewoon zwaar overdreven...

Re: Buslijn 700/701 Reeuwijk/Almere - Utrecht

Geplaatst: ma 25 jan 2010, 10:57
door Chauf21
Wel eerlijk blijven, Vinny:
Vinny schreef:Kortom:
1. Automobilisten gaan niet zo graag overstappen op een P&R terrein, tenzij ze anders veel moeten betalen voor een parkeerkaartje
Zou best kunnen.
Vinny schreef:2. De tarieven zijn te hoog voor een attractief vervoersalternatief
Vaak iets als 'baas betaalt', maar €250,- per jaar kan wat veel zijn.
Vinny schreef:3. De bus rijdt van niets naar nergens.
Van P&R-terreinen naar de werkgebieden aan de randen van de stad.
Vinny schreef:4. De bus sluit nergens op aan
Dat hoeft 'ie ook niet, want waarop zou 'ie moeten aansluiten dan? De auto?
Vinny schreef:Het verbaast me dat er überhaupt mensen gebruik maken van deze bus.
Tja, het initiatief is leuk, maar of het echt een succes is.. :?:
Bedenk ook dat naarmate er meer files staan (verwachting voor 2010 en verder), deze bus een aantrekkelijker alternatief wordt. En als je dan al wat naamsbekendheid hebt, kan dat wel voordelig zijn.

Re: Buslijn 700/701 Reeuwijk/Almere - Utrecht

Geplaatst: ma 25 jan 2010, 11:29
door Daniel
Justin schreef:Zet dan gewoon taxibusjes of iets dergelijks in. Een touringbus is gewoon zwaar overdreven...
Er rijden ook kleinere busjes rond op deze lijnen, maar inderdaad lang niet altijd. Geen idee of dat komt omdat er niet genoeg kleine busjes zijn of omdat de chauffeurs liever een echte bus meenemen. Het verschilt soms van dag tot dag wat er op een bepaalde rit rijdt, logica heb ik er nog niet in kunnen ontdekken.

Re: Buslijn 700/701 Reeuwijk/Almere - Utrecht

Geplaatst: ma 25 jan 2010, 15:46
door Etienne
Reiziger Ddrs schreef:
Justin schreef:Zet dan gewoon taxibusjes of iets dergelijks in. Een touringbus is gewoon zwaar overdreven...
Er rijden ook kleinere busjes rond op deze lijnen, maar inderdaad lang niet altijd. Geen idee of dat komt omdat er niet genoeg kleine busjes zijn of omdat de chauffeurs liever een echte bus meenemen. Het verschilt soms van dag tot dag wat er op een bepaalde rit rijdt, logica heb ik er nog niet in kunnen ontdekken.
Afgelopen vrijdag bijvoorbeeld Integro 2753 gezien in Almere met een bordje 700 achter de ruit, chauffeur stond volgens mij op vertrektijd te wachten. :roll:

Re: Buslijn 700/701 Reeuwijk/Almere - Utrecht

Geplaatst: vr 29 jan 2010, 16:07
door reisthijs
Dit bericht kwam ik net toevallig tegen, met een niet erg onverwachtte conclusie:
Project snelwegbussen Utrecht mislukt

ANP op 28 januari '10
UTRECHT - De snelwegbussen van projectbureau Utrecht Bereikbaar stoppen vanaf 1 februari met rijden. Te weinig forensen lieten hun auto staan en stapten in de bussen langs de A27 en de A12. Dat maakte het projectbureau donderdag bekend.
(lees verder)

Re: Buslijn 700/701 Reeuwijk/Almere - Utrecht

Geplaatst: vr 29 jan 2010, 16:12
door Daniel
Komt wel overeen met de dagelijkse waarneming ja. Overigens zie ik ook geregeld mensen met zo'n pas reizen aan de westkant van Utrecht, die nemen kennelijk de trein vanuit hun woonplaats i.p.v. naar een P+R-terrein te rijden waar die bus stopt.

Re: Buslijn 700/701 Reeuwijk/Almere - Utrecht

Geplaatst: vr 29 jan 2010, 16:44
door Geert
Ah, de 10,5 miljoen is nu op? :lol:

@Ddrs: hoe weet je dat, kijk je bij iedereen naar zijn vervoersbewijs ofzo :shock:

Re: Buslijn 700/701 Reeuwijk/Almere - Utrecht

Geplaatst: vr 29 jan 2010, 17:55
door Klaasje
Misschien jammer dat hij niet meer rijdt, maar de manier waarop was nogal geldverspilling:

1. De bus (700) begon op een nogal vreemde plaats waardoor die eigenlijk alleen interessant was wanneer je het interessant vond om je auto op een P+R terrein neer te zetten. Een startpunt als busstation 't oor in Almere had de bus vast interessanter gemaakt. Daarnaast had die bus best een halte bij Blaricum-carpool mogen hebben.
2. Het kaartsysteem. Alleen mensen met een Utrecht-bereikbaar-pluspas mochten er mee reizen. Een gewone ov-reiziger mocht niet mee of die dat wel of niet wil. En dat terwijl het de enige snelle verbinding naar Utrecht-Oost is vanuit Almere en de Gooi/vechtstreek gezien.
3. Een bus die helemaal leeg is nodigt natuurlijk niet uit om mee te reizen.. "Als die bus zo snel is.. waarom zit er dan niemand in?" (een bomvolle doet dat natuurlijk ook niet)

Het had best een mooie buslijn kunnen worden, Utrecht-bereikbaar had het idee dat het met de nu mislukte opzet het best een succes had kunnen worden. Dat is niet gelukt. Daarbovenop hebben diverse consumenten organisaties ook gevraagd of deze lijn toegankelijk kon worden voor OV-reizigers. Daar is ook niet naar geluisterd toen er bijna geen reizigers waren. -O- Jammer -O-

Re: Buslijn 700/701 Reeuwijk/Almere - Utrecht

Geplaatst: vr 29 jan 2010, 18:08
door lint41
Het probleem met 'gewone' OV-reizigers zal wel zijn dat de bus dan onder de gewone concessie gaat vallen, en er nieuw lagevloersspul op zou moeten ;)

Re: Buslijn 700/701 Reeuwijk/Almere - Utrecht

Geplaatst: vr 29 jan 2010, 19:00
door Klaasje
Dat is gewoon een probleem wat je met "handjeklap" kunt oplossen.......... Op de 350 rijdt toch ook een bus met hoge-vloer zonder rolstoellift? Ik denk dat je voor een proberende buslijn niet al te moeilijk moet doen over dit soort zaken. Wanneer de buslijn een succes wordt, of om andere redenen moet blijven kan je dat altijd nog meenemen met een aanbesteding.

Wanneer je om dit soort redenen niet gaat rijden dan haal je wat mij betreft doel en middel door elkaar heen.

Re: Buslijn 700/701 Reeuwijk/Almere - Utrecht

Geplaatst: vr 29 jan 2010, 19:46
door Daniel
Geert schreef:@Ddrs: hoe weet je dat, kijk je bij iedereen naar zijn vervoersbewijs ofzo :shock:
Neuj, is gebaseerd op 'n paar toevallig waarnemingen... 't logo van Utrecht Bereikbaar is wel aardig herkenbaar.

Trouwens, weet iemand of er soms ooit plannen zijn geweest voor meer Utrecht Bereikbaar-lijnen? Al geruime tijd ligt er bij de oprit van de A27 bij Noordeloos/Meerkerk een halteperronnetje met abri en al. Bij de afrit is zelfs 'n heel busbaantje inclusief halteperron aangelegd met een bordje "uitsluitend bus Utrecht Bereikbaar" ernaast.

Dat zou trouwens helemaal een nutteloze lijn geweest zijn: honderd meter verderop ligt de halte Noordeloos van de Qliner van/naar Utrecht die ook gewoon langs de file mag :wink:

Re: Buslijn 700/701 Reeuwijk/Almere - Utrecht

Geplaatst: vr 29 jan 2010, 19:50
door Suus
Langs alle snelwegen die naar Utrecht lopen zouden buslijnen komen, afhankelijk van het aantal mensen met een Bereikbaar Utrecht pas. Lijn 700 zou pas het begin zijn van een groot sternet.

Re: Buslijn 700/701 Reeuwijk/Almere - Utrecht

Geplaatst: vr 29 jan 2010, 19:53
door Daniel
Duur grapje dan, investeren in haltes die nooit gebruikt worden. Vraag me trouwens nogsteeds af of het voor een bus überhaupt mogelijk is de halte bij de afrit te verlaten want dat bochtje ziet er wat krap langs de vangrail uit :P

Re: Buslijn 700/701 Reeuwijk/Almere - Utrecht

Geplaatst: ma 01 feb 2010, 08:42
door Daniel
Update: Meerkerk P+R/A27 zit sinds deze week in de halte-aankondiging op lijn 388! Bij de halte ontbreekt overigens nog 'n haltebordje en er wordt dus ook nog niet gestopt, maar kennelijk is dit een oplossing om de pashouders op een rendabeler manier te vervoeren... die bus komt er toch al langs.

Re: Buslijn 700/701 Reeuwijk/Almere - Utrecht

Geplaatst: ma 01 feb 2010, 21:53
door Vinny
Dat lijkt me dan ook een véél betere oplossing...! :idea:

Re: Buslijn 700/701 Reeuwijk/Almere - Utrecht

Geplaatst: di 02 feb 2010, 16:29
door Karl
Ter aanvulling:
Verkeerskunde schreef:Snelwegbus Almere/Reeuwijk – Utrecht gestopt
maandag 1 februari 2010 81x gelezen

Utrecht Bereikbaar is gestopt met de snelwegbus tussen Almere-Utrecht en Reeuwijk-Utrecht, lijn 700/701. We waren dagelijks gemiddeld veertig reizigers, en de opdrachtgevers hebben moeten concluderen dat er kennelijk onvoldoende animo is in relatie tot de kosten.
Bron en meer: Verkeerskunde.nl

Edit, waarom krijg ik die url niet gefixt? Eerst kon ik 'm zelfs in de naam van de quote neerzetten. :@ :?: -O-

Re: Buslijn 700/701 Reeuwijk/Almere - Utrecht

Geplaatst: di 02 feb 2010, 17:15
door Geert
Zo te zien gaat het mis door de drie streepjes achter elkaar. Ik heb het zaakje voor je gefixt iig ;)