Nieuwe metrolijn Rotterdam kost 2,2 miljard

Alles over het Openbaar Vervoer in Noord-Holland, Zuid-Holland, Utrecht en Almere.
iljitsch
Berichten: 2970
Lid geworden op: za 16 jan 2010, 13:38
Locatie: Den Haag

Re: Nieuwe metrolijn Rotterdam kost 2,2 miljard

Bericht door iljitsch »

Tja, je wilt een vliegveld hebben of niet. Maar als het vanaf Delft, een paar kilometer verderop, al sneller is om naar Schiphol te gaan dan met de trein en de bus (of de bus en nog een kwartier lopen) naar Zestienhoven dan wordt dat natuurlijk nooit wat.

Terug naar het onderwerp: ik blijf er sterk aan twijfelen of er wel zoveel mensen reizen tussen Schiedam en Rotterdam Zuid dat een derde tunnel onder de maas zinnig is.
Dexter
Berichten: 3915
Lid geworden op: di 05 mei 2009, 20:57

Re: Nieuwe metrolijn Rotterdam kost 2,2 miljard

Bericht door Dexter »

Randstadrail komt vlak langs Zestienhoven, dan is een metrolijn naar het vliegveld toch alleen een kwestie van een aftakking aanleggen?

Ik denk wel dat er potentieel zit in een derde Maaskruisende metrolijn t.h.v. Kralings Zoom, met of zonder het nieuwe stadion. Tangientaal vervoer neemt toe, kijk maar naar lijn 50 in Amsterdam waar goed gebruik van wordt gemaakt.
Vallend blad maakt rails glad.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Nieuwe metrolijn Rotterdam kost 2,2 miljard

Bericht door Suus »

Voor Rotterdam Airport is op de lange termijn een Trampluslijn de bedoeling, maar dan moet je wel denken aan 2017 of verder.

Een verbinding Zuidplein - Charlois - Schiedam Centrum zou ik ook logisch vinden. Schiedam Centrum wordt een intercitystation en daar kan je dan goed op aansluiten met de metrolijnen. Misschien is dat wel effectiever dan alleen een lijn Zuidplein - Kralingse Zoom.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
iljitsch
Berichten: 2970
Lid geworden op: za 16 jan 2010, 13:38
Locatie: Den Haag

Re: Nieuwe metrolijn Rotterdam kost 2,2 miljard

Bericht door iljitsch »

Bee schreef:Schiedam Centrum wordt een intercitystation en daar kan je dan goed op aansluiten met de metrolijnen.
Dat heeft alleen zin in westelijke richting. Als je naar Rotterdam Zuid moet is het veel sneller om een halte extra in de trein te blijven zitten en dan op Rotterdam CS over te stappen op de metro.

Nu is het voor mij persoonlijk wel handig om meer treinen op Schiedam te hebben voor als ik bij m'n zus langs wil, maar niet veel mensen hebben een zus in Schiedam. Het is echt totaal onzinnig om alle treinen tussen Rotterdam en Den Haag extra te laten stoppen in Schiedam en Delft.

Niet alleen irritant voor de 80% van de reizigers die tussen de grote steden reizen, maar het kost ook meer energie (remmen/optrekken), meer personeel/materieel (tenzij de extra reistijd uit de keermarge komt, in welk geval nog meer:) vertragingen.

Bij de luchtvaart zie je juist de trend om met kleinere vliegtuigen meer rechtstreeks tussen twee bestemmingen te vliegen. Natuurlijk niet rechtstreeks toepasbaar op de trein, maar het is wel duidelijk dat vooral overstappen en in mindere mate veel stops de reiziger niet kunnen bekoren.

Waar hadden we het ook al weer over?
tartarus
Berichten: 1
Lid geworden op: di 02 feb 2010, 18:42

Re: Nieuwe metrolijn Rotterdam kost 2,2 miljard

Bericht door tartarus »

een metrolijn naar zestienhoven zou weggegooid geld zijn omdat er plannen zijn om een vliegveld op de 2e maasvlakte te maken als die plannen uitgevoerd gaan worden zal zestienhoven of sluiten of alleen de kleinere vliegtuigjes handelen dan zou het logischer zijn om de metro door te trekken vanaf hoek van holland onder het water door naar de 2e maasvlakte

een metrolijn door de maastunnel zal nooit lukken zonder een extra buis te plaatsen de autobuis zal niet veranderen en de voetgangers buis is te klein

een metrolijn tussen de kralingse zoom en zuidplein vind ik eigenlijk ook onzin het zou beter zijn als deze vanaf rijnhaven naar de nieuwe kuip , Lombardijen , IJsselmonde , bolnes en dan naar ridderkerk heb je gelijk 2 plannen in 1 ( de lombardijen/ijsselmonde plan en de ridderkerk plan )
iljitsch
Berichten: 2970
Lid geworden op: za 16 jan 2010, 13:38
Locatie: Den Haag

Re: Nieuwe metrolijn Rotterdam kost 2,2 miljard

Bericht door iljitsch »

Was dat plan voor een vliegveld op de maasvlakte niet al jaren geleden in de prullebak verdwenen?

En dan nog, een metro is veel te sloom. Vanaf Rotterdam CS ben je nooit sneller met een metro op de maasvlakte dan met de fyra op Schiphol. Zelfs met de huidige 160 km/u.
playertwo
Berichten: 1179
Lid geworden op: vr 14 mar 2008, 20:01

Re: Nieuwe metrolijn Rotterdam kost 2,2 miljard

Bericht door playertwo »

Ben je wel eens in de avonduren (na pak en beet 20u) op Zestienhoven geweest? Kan je een kanon afschieten, en is alles binnen de gate gesloten (en dat is ook zo in het vakantieseizoen). Daar zit dus nog zeer veel rek in, de komende jaren en als je dat meteen middels een goede ontsluiting per OV doet is dat ook meegenomen, want nu ligt er een 2-baans weg heen.

Een luchthaven op de 2e Maasvlakte zal er niet komen. Zo ongeveer elke centimeter grond heeft al een bestemming voor de haven. Een apart vliegveld in Zee voor de kust bij Schiphol, of in de Flevopolder maakt meer kans.
iljitsch
Berichten: 2970
Lid geworden op: za 16 jan 2010, 13:38
Locatie: Den Haag

Re: Nieuwe metrolijn Rotterdam kost 2,2 miljard

Bericht door iljitsch »

Als ik bedenk hoe irritant de huidige polderbaan al is (of terminal 4S in Madrid) kan ik me niks voorstellen bij een dependance 30 - 40 km richting nergens voor Schiphol. Geen mens zal dat willen gebruiken.
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13658
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Nieuwe metrolijn Rotterdam kost 2,2 miljard

Bericht door Vinny »

iljitsch schreef:Was dat plan voor een vliegveld op de maasvlakte niet al jaren geleden in de prullebak verdwenen?

En dan nog, een metro is veel te sloom. Vanaf Rotterdam CS ben je nooit sneller met een metro op de maasvlakte dan met de fyra op Schiphol. Zelfs met de huidige 160 km/u.
De "Trans Habour Express" *O* (rijdt nu alleen tijdens de wereldhavendagen met stoomtractie...)
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Chauf21
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 3161
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 22:27

Re: Nieuwe metrolijn Rotterdam kost 2,2 miljard

Bericht door Chauf21 »

iljitsch schreef:Als ik bedenk hoe irritant de huidige polderbaan al is (of terminal 4S in Madrid) kan ik me niks voorstellen bij een dependance 30 - 40 km richting nergens voor Schiphol. Geen mens zal dat willen gebruiken.
Een vliegveld in de nabijheid van het (zaken)centrum van Rotterdam zal zeker wel goed gebruikt worden. Stel dat de luchthaven wat meer vluchten kan gaan verwerken en de ontsluiting beter is, heb je ineens een heel geschikt alternatief voor de miljoenen inwoners in de regio van Rotterdam. Vliegen vanaf Schiphol betekent immers ook lang van tevoren aanwezig zijn, drukte en lang taxiën. Niet iedereen wil dat en zeker op korte vluchtjes is de verhouding tussen vliegtijd en voor- en nabereidingstijd (op Schiphol) een beetje uit formaat. Bedenk ook dat Schiphol niet heel veel meer kan groeien in de huidige vorm; het is niet voor niets dat men eraan zit te denken om het vliegveld van Lelystad uit te breiden.

Specifieker over het vervoer van/naar het vliegveld in Rotterdam, zie ik meer iets in een 'NoordTangent': een snelle busverbinding station Schiedam Centrum - Vliegveld - Rotterdam Noord/Kralingen - Kralingse Zoom en eentje Capelle/Prins Alexander - Vliegveld - Delft. Eventueel als opstapje voor verdere vertramming of komst van een metro/RandstadRail-achtige.
iljitsch
Berichten: 2970
Lid geworden op: za 16 jan 2010, 13:38
Locatie: Den Haag

Re: Nieuwe metrolijn Rotterdam kost 2,2 miljard

Bericht door iljitsch »

Chauf21 schreef:Een vliegveld in de nabijheid van het (zaken)centrum van Rotterdam zal zeker wel goed gebruikt worden. Stel dat de luchthaven wat meer vluchten kan gaan verwerken en de ontsluiting beter is, heb je ineens een heel geschikt alternatief voor de miljoenen inwoners in de regio van Rotterdam. Vliegen vanaf Schiphol betekent immers ook lang van tevoren aanwezig zijn, drukte en lang taxiën.
De eerste keer dat ik vloog was van Rotterdam naar Heathrow. Op Zestienhoven lijkt zo'n Fokker 70 nog wel wat maar in Londen stonden we zowat onder de vleugel van een 747 geparkeerd. :-)

Ik weet niet hoe lang vantevoren je precies aanwezig moet zijn, maar voor mij kost het meeste tijd toch de extra ruimte die je moet inplannen voor het geval er een probleem met je vervoer is. In dat opzicht is een kort stukje met een metro natuurlijk veel beter dan een eind met de trein of de bus. (Ik deed er vorige week nog bijna een kwartier over met de bus van Beurs naar Rotterdam CS, op de metro overstappen was aanzienlijk sneller geweest.)

Maar bedenk wel dat een klein vliegveldje het altijd aflegt tegen een wereldvliegveld als Schiphol. Je hebt keuze uit veel minder bestemmingen en als je een bestemming al hebt keuze uit minder tijden. Ik woon tegenwoordig in Spanje en vlieg regelmatig tussen Madrid en Nederland, en het valt me altijd weer op hoe KLM die vliegtuigen vol krijgt, zelfs die van 6 uur 's ochtends. Volgens mij zijn dat voor een groot deel overstappers, die krijg je natuurlijk niet naar Rotterdam.

Overigens, waarom zou de tijd die je nodig hebt op het vliegveld langer zijn op Schiphol? Het enige waarbij dat zeker zo is is het lopen naar de gate, voor de rest maakt het weinig uit of je 2 marechaussees voor 100 mensen hebt of 20 voor 1000.

Als Schiphol wil groeien moeten ze dat doen door grotere vliegtuigen in te zetten, naar mijn mening. Anders kom je straks in de situatie te zitten zoals in de VS waar de helft van de vluchten van een vliegveld van JFK van die minuscule regiojets naar relatief kleine steden zijn met elke 2 uur een vlucht maar zoveel vertragingen en uitval dat het in de praktijk net zo goed het halve aantal had kunnen zijn. En de 747s kunnen mooi achteraan aansluiten achter die regiohoppertjes met 30 mensen aan boord.
Chauf21 schreef:Specifieker over het vervoer van/naar het vliegveld in Rotterdam, zie ik meer iets in een 'NoordTangent': een snelle busverbinding station Schiedam Centrum - Vliegveld - Rotterdam Noord/Kralingen - Kralingse Zoom en eentje Capelle/Prins Alexander - Vliegveld - Delft. Eventueel als opstapje voor verdere vertramming of komst van een metro/RandstadRail-achtige.
Ten eerste rijdt er al een bus, maar bussen worden (terecht of onterecht) toch veel minder gewaardeerd door reizigers dan trams, metro's en treinen. Een tangent lijkt me een slecht idee, die trekken altijd minder reizigers, en juist luchtreizigers willen zo snel mogelijk naar het centrum. En in dat geval is een bus zeker minder aantrekkelijk vanwege de vertragingen die je makkelijk oploopt.

Als je op de kaart kijkt zie je dat ex-station Wilgenplas verleidelijk dicht bij Zestienhoven ligt, maar toch net te ver om er echt wat mee te kunnen. Wat mij wel wat lijkt is een afsplitsing van de Statenwegtunnel maken onder het water, de snelweg en de HSL door en dan bovengronds verder naar Zestienhoven. Dat is maar een kort stukje en dan kan lijn D Zestienhoven in plaats van CS als eindpunt krijgen. Doortrekken naar Delft zou mooi zijn maar je gaat dan wel kilometers door leeg gebied voordat je bij de TU-wijk uitkomt dus of dat haalbaar is vraag ik me af.
Chauf21
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 3161
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 22:27

Re: Nieuwe metrolijn Rotterdam kost 2,2 miljard

Bericht door Chauf21 »

iljitsch schreef:Ik weet niet hoe lang vantevoren je precies aanwezig moet zijn, maar voor mij kost het meeste tijd toch de extra ruimte die je moet inplannen voor het geval er een probleem met je vervoer is. In dat opzicht is een kort stukje met een metro natuurlijk veel beter dan een eind met de trein of de bus. (Ik deed er vorige week nog bijna een kwartier over met de bus van Beurs naar Rotterdam CS, op de metro overstappen was aanzienlijk sneller geweest.)
Adviestijd is twee uur van tevoren. En als je op een druk moment komt, is dat voor de omvang van Schiphol helemaal niet zo'n gek lange tijd. De incheckbalies liggen verspreid, zijn soms erg druk en de looptijd naar sommige gates kan oplopen tot wel twintig minuten. In de Rotterdamse schuur is dat niet zo ;)
iljitsch schreef:Maar bedenk wel dat een klein vliegveldje het altijd aflegt tegen een wereldvliegveld als Schiphol. Je hebt keuze uit veel minder bestemmingen en als je een bestemming al hebt keuze uit minder tijden. Ik woon tegenwoordig in Spanje en vlieg regelmatig tussen Madrid en Nederland, en het valt me altijd weer op hoe KLM die vliegtuigen vol krijgt, zelfs die van 6 uur 's ochtends. Volgens mij zijn dat voor een groot deel overstappers, die krijg je natuurlijk niet naar Rotterdam.
Stel dat je de keuze hebt tussen vliegen van Madrid naar Amsterdam of naar Rotterdam (of v.v.), waar gaat dan je voorkeur naar uit? Met gunstige tijden gaat mijn voorkeur uit naar een kleiner vliegveld. Winkeltjes enzo heb ik niet nodig, ticket printen kan ik thuis ook wel. Ik ben liever maar een kwartiertje voor vertrektijd op het vliegveld. Scheelt een boel tijd, zeker met het incalculeren van de vertragingen die je noemt (trein etc.). Ik ben verder (nog) niet zo bekend met het businessplan van het vliegveld, maar ik kan me zo indenken dat men zich bij het Rotterdamse vliegveld ook richt op het aanbieden van korte reistijden tussen enkele belangrijke bestemmingen. In tegenstellingen tot Schiphol, dat wil zich als internationale hub presenteren waarvandaan men met verschillende vervoerders naar zo veel mogelijk bestemmingen kan vliegen. Ook een slimme keuze, maar dat wil niet zeggen dat er voor andere vliegvelden geen markten meer zijn.
iljitsch schreef:Doortrekken naar Delft zou mooi zijn maar je gaat dan wel kilometers door leeg gebied voordat je bij de TU-wijk uitkomt dus of dat haalbaar is vraag ik me af.
In de omgeving van het vliegveld en tussen Delft en Rotterdam zijn plannen voor verdere benutting van de omgeving rondom het vliegveld en de TU Delft. Zoek maar eens op Science Port Holland. De schakel Technopolis/vliegveld lijkt mij dan geen onbelangrijke :)
Chauf21
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 3161
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 22:27

Re: Nieuwe metrolijn Rotterdam kost 2,2 miljard

Bericht door Chauf21 »

Om nog even offtopic door te gaan: aan het einde van dit jaar wordt er een busverbinding Vliegveld - RandstadRail Meijersplein operationeel :)
Dexter
Berichten: 3915
Lid geworden op: di 05 mei 2009, 20:57

Re: Nieuwe metrolijn Rotterdam kost 2,2 miljard

Bericht door Dexter »

Dan hoop ik niet dat die in plaats van de huidige buslijn 33 komt, want dan zou dat een doekje voor het bloeden zijn: reizigers moeten overstappen en reizigers die per trein komen zelfs 2x.
Vallend blad maakt rails glad.
Karl
Berichten: 4136
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 21:06

Re: Nieuwe metrolijn Rotterdam kost 2,2 miljard

Bericht door Karl »

Chauf21 schreef:Om nog even offtopic door te gaan: aan het einde van dit jaar wordt er een busverbinding Vliegveld - RandstadRail Meijersplein operationeel :)
Wordt zeker net zo'n succes als de route vliegveld - Wilhelminaplein...
Het is een spectrum.
mb90
Berichten: 2794
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:16
Locatie: Rotterdam-Zuid

Re: Nieuwe metrolijn Rotterdam kost 2,2 miljard

Bericht door mb90 »

Dexter schreef:Dan hoop ik niet dat die in plaats van de huidige buslijn 33 komt, want dan zou dat een doekje voor het bloeden zijn: reizigers moeten overstappen en reizigers die per trein komen zelfs 2x.
Het zou raar zijn als de 33 zou verdwijnen, want dan zou een groot deel van Overschie ook geen busverbinding meer hebben.
iljitsch
Berichten: 2970
Lid geworden op: za 16 jan 2010, 13:38
Locatie: Den Haag

Re: Nieuwe metrolijn Rotterdam kost 2,2 miljard

Bericht door iljitsch »

Vliegveldgangers uit Den Haag hebben er ook weinig aan omdat je al bijna een half uur in de metro zit vanaf Den Haag CS (in die tijd ben je ook al op Schiphol) en daarna dus nog eens die bus moet hebben.

Ik snap ook niet waarom ze niet tegelijkertijd een betere OV-verbinding naar Zestienhoven aangekondigd hebben, want met een vliegveld waarin de Engelse versie van de naam van de stad staat maar wat drie kwartier kost om te bereiken sla je een modderfiguur.

De makkelijkste manier om dit te doen is een snelle bus vanaf station Delft. De huidige RET-bus 40 rijdt al dicht langs het vliegveld, maar net niet dicht genoeg en bovendien doet-ie er 25 minuten over om dat kleine stukje af te leggen.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21268
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Nieuwe metrolijn Rotterdam kost 2,2 miljard

Bericht door Meltrain »

Waarschijnlijk wordt bus 40 vanaf eind dit jaar ook verlegd via Rotterdam Airport.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot], steveng en 80 gasten