N/Z-lijn rijdt niet eerder in Amsterdam Noord

Alles over het Openbaar Vervoer in Noord-Holland, Zuid-Holland, Utrecht en Almere.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50829
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

N/Z-lijn rijdt niet eerder in Amsterdam Noord

Bericht door Suus »

N/Z-lijn rijdt niet eerder in Noord
Wethouder Hans Gerson geeft geen toestemming voor het versneld laten rijden van de Noord/Zuidlijn tussen Noord en het Centraal Station. Dit meldt de Volkskrant.

Gerson liet gisteren weten dat uit een bijna afgerond onderzoek blijkt dat dit veel gaat kosten. Omdat alleen passagiers die van en naar Noord reizen gebruik zullen maken van het noordelijk deel van de lijn, zijn de opbrengsten laag.

Lees meer op AT5.nl

Ik ben nog op zoek naar het artikel van de Volkskrant.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
playertwo
Berichten: 1179
Lid geworden op: vr 14 mar 2008, 20:01

Re: N/Z-lijn rijdt niet eerder in Noord

Bericht door playertwo »

En lekker laten liggen roesten kost helemaal niets?
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13654
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: N/Z-lijn rijdt niet eerder in Noord

Bericht door Vinny »

Rails die er nog niet ligt, kan ook niet roesten... :mrgreen:
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39097
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: N/Z-lijn rijdt niet eerder in Noord

Bericht door Daniel »

Bee schreef:Omdat alleen passagiers die van en naar Noord reizen gebruik zullen maken van het noordelijk deel van de lijn, zijn de opbrengsten laag.
Zie ik iets over het hoofd of... ook als de lijn er compleet ligt zullen alleen reizigers van en naar Noord reizen met de N/Z-lijn op het genoemde traject. En dan zullen de opbrengsten dus net zo hoog (danwel laag) zijn. Dan zijn de opbrengsten die je nu vast binnen kunt krijgen alleen maar mooi meegenomen, als de infra er eenmaal ligt zit je immers toch met de afschrijvingen daarop...
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
JWM
Berichten: 5900
Lid geworden op: di 21 apr 2009, 20:51

Re: N/Z-lijn rijdt niet eerder in Noord

Bericht door JWM »

Nee, als de hele lijn open is kunnen reizigers vanaf Noord met de N/Z lijn niet alleen naar het Centraal Station, maar ook naar het Rokin of naar de Emsterdem famous street market bij station Ceintuurbaan. Dat laatste trekt vast meer reizigers vanaf Noord.
Joshua
Berichten: 1713
Lid geworden op: zo 22 nov 2009, 12:59
Locatie: Arnhem / Nijmegen

Re: N/Z-lijn rijdt niet eerder in Noord

Bericht door Joshua »

Ik kan me niet voorstellen dat de noordlijn alleen te weinig op brengt. Inderdaad zullen er reizigers door reizen naar Zuid, maar naar mijn idee zal meer in deel toch echt zijn reis maar afleggen tot Centraal.
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13536
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: N/Z-lijn rijdt niet eerder in Noord

Bericht door Wubbo »

Ja natuurlijk, vooral er voor zorgen dat iedereen die er de komende jaren gaat wonen nog lekker een tweede auto koopt omdat het openbaar vervoer nog niet volwaardig is, terwijl je met een relatief simpele ingreep die mensen kan verleiden wel met de metro te gaan. Gewoon door te gaan rijden.
JWM
Berichten: 5900
Lid geworden op: di 21 apr 2009, 20:51

Re: N/Z-lijn rijdt niet eerder in Noord

Bericht door JWM »

De meeste mensen in Noord hebben nu een directe busverbinding met het CS. Het is nu niet echt een kwaliteitssprong als die mensen daar een bus naar het Buikslotermeerplein voor terug krijgen waar ze kunnen overstappen op een pendelmetro naar het CS. Een herziening van het lijnennet in Noord komt kan pas ontstaan bij een volledig in bedrijf zijnde Noord/Zuidlijn.
Dexter
Berichten: 3915
Lid geworden op: di 05 mei 2009, 20:57

Re: N/Z-lijn rijdt niet eerder in Noord

Bericht door Dexter »

Volgens mij scheelt het al aanzienlijk als reizigers uit Noord met de metro snel naar CS kunnen reizen i.p.v. met de bus.
Vallend blad maakt rails glad.
tsov
Berichten: 4083
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:07
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: N/Z-lijn rijdt niet eerder in Noord

Bericht door tsov »

Mwah, vanuit mijn hoek van Noord ben ik in ca 12 minuten op het CS. Vanuit hier naar het Buikslotermeerplein is ook 12 minuten met de bus, vanuit hier naar de Johan van Hasseltweg is een minuut of 6/7, en dan zou je dus nog moeten overstappen. Zoveel scheelt het (voor mij) dus niet. Vanuit de Banne, waar ik eerder heb gewoond, was het 17 minuten naar het CS en zo'n 7 naar het Buikslotermeerplein, dan maakt het wel meer verschil, maar nog steeds niet veel...
Ik denk dat het grootste voordeel zit voor reizigers die pal aan het metrostation Buikslotermeerplein wonen (Loenermark eo): die zullen in 5 minuten op het CS zijn.
Mijn foto's
This user loves deadlines. He loves the whooshing sound they make as they go by.
Dexter
Berichten: 3915
Lid geworden op: di 05 mei 2009, 20:57

Re: N/Z-lijn rijdt niet eerder in Noord

Bericht door Dexter »

Ja natuurlijk, maar bij een metro heb je altijd te maken met extra tijd die je aan voor- en natransport kwijt bent. Zelfs als je pal aan het station woont, moet je er tijd bij rekenen om van en naar de oppervlakte te komen. Maar dat wordt naar mijn mening weer gecompenseerd door de snelheid en de frequentie van een metro. Ik zou het ervoor over hebben.
Vallend blad maakt rails glad.
aswnl
Berichten: 98
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 15:46
Contacteer:

Re: N/Z-lijn rijdt niet eerder in Noord

Bericht door aswnl »

De bus is altijd sneller omdat er geen overstap in zit.
In Noord (èn daarboven) zitten bepaald niet veel mensen op die overstap te wachten.
Joshua
Berichten: 1713
Lid geworden op: zo 22 nov 2009, 12:59
Locatie: Arnhem / Nijmegen

Re: N/Z-lijn rijdt niet eerder in Noord

Bericht door Joshua »

Dexter schreef:Ja natuurlijk, maar bij een metro heb je altijd te maken met extra tijd die je aan voor- en natransport kwijt bent. Zelfs als je pal aan het station woont, moet je er tijd bij rekenen om van en naar de oppervlakte te komen. Maar dat wordt naar mijn mening weer gecompenseerd door de snelheid en de frequentie van een metro. Ik zou het ervoor over hebben.
Ik woon 3 hoog.
Het kost mij dus ook tijd om bij de bushalte te komen.
En of er nou dan een trapje meer bij komt is ook geen ramp. Het poortje kan bij drukte wel een last zijn. Maar dan nog denk ik dat de metro meet toevoegd als een bus.
Bram
Berichten: 149
Lid geworden op: za 23 jan 2010, 23:08

Re: N/Z-lijn rijdt niet eerder in Noord

Bericht door Bram »

JWM schreef:Nee, als de hele lijn open is kunnen reizigers vanaf Noord met de N/Z lijn (...) naar de Emsterdem famous street market bij station Ceintuurbaan. Dat laatste trekt vast meer reizigers vanaf Noord.
+1
Gebruikersavatar
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13014
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

Re: N/Z-lijn rijdt niet eerder in Noord

Bericht door Ardan »

Waarom zou je het stuk CS-B'plein niet eerder in gebruik nemen? Het kan toch? En elk mens dat erin zit en ervoor betaalt, levert weer wat centjes op.
Ik doe ook maar wat
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50829
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: N/Z-lijn rijdt niet eerder in Noord

Bericht door Suus »

Als de exploitatiekosten hoger zijn dan de kosten tijdens de termijn (geen aantakkend OV en directe verbindingen die de metro nog overbodig maken op dat moment) dat het zuidelijke gedeelte niet in gebruik is, zou ik ook niet rijden. Bovendien verstoort exploitatie de bouw op het Centraal Station.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13654
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: N/Z-lijn rijdt niet eerder in Noord

Bericht door Vinny »

Dat niet alleen: er zijn ook aanzienlijke investeringen nodig om alleen de noord-tak te bedienen. Er is nu geen overloopspoor gepland ten zuiden van Amsterdam Centraal, dan moeten de metro's dus op het station zelf keren. Dat kan eigenlijk alleen als er een pendeldienst wordt gereden.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
iljitsch
Berichten: 2970
Lid geworden op: za 16 jan 2010, 13:38
Locatie: Den Haag

Re: N/Z-lijn rijdt niet eerder in Noord

Bericht door iljitsch »

Is het niet mogelijk een van de bestaande lijnen door te laten rijden naar Amsterdam Noord?
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50829
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: N/Z-lijn rijdt niet eerder in Noord

Bericht door Suus »

Nee.

Tenzij je een metro uitvindt die een hoek van 90 graden kan maken in een boogstraal van zo'n 5 meter.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
iljitsch
Berichten: 2970
Lid geworden op: za 16 jan 2010, 13:38
Locatie: Den Haag

Re: N/Z-lijn rijdt niet eerder in Noord

Bericht door iljitsch »

Meen je nou dat ze niet de moeite gedaan hebben de buizen op elkaar aan te sluiten? Je zou toch denken dat je er een aansluitboogje gratis bij krijgt van de aannemer als je 3 miljard uitgeeft.

Het gestuntel kent geen grenzen in Amsterdam...
tsov
Berichten: 4083
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:07
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: N/Z-lijn rijdt niet eerder in Noord

Bericht door tsov »

Mwah, de NZL moet ook onder het IJ door (met een bevaarbare diepte van 12 meter) waardoor het station van de NZL een paar meter dieper ligt dan het huidige metrostation.
Mijn foto's
This user loves deadlines. He loves the whooshing sound they make as they go by.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50829
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: N/Z-lijn rijdt niet eerder in Noord

Bericht door Suus »

iljitsch schreef:Meen je nou dat ze niet de moeite gedaan hebben de buizen op elkaar aan te sluiten? Je zou toch denken dat je er een aansluitboogje gratis bij krijgt van de aannemer als je 3 miljard uitgeeft.

Het gestuntel kent geen grenzen in Amsterdam...
Waarom zou je, de lijn wordt toch al aangesloten op het netwerk. Het moest zo zuinig mogelijk natuurlijk. In Rotterdam moesten ze wel zo'n boog aanleggen, want anders was het zonder vrachtwagens niet eens mogelijk metro's op de Oost-Westlijn te krijgen :wink:
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
iljitsch
Berichten: 2970
Lid geworden op: za 16 jan 2010, 13:38
Locatie: Den Haag

Re: N/Z-lijn rijdt niet eerder in Noord

Bericht door iljitsch »

Door eea op elkaar aan te sluiten zouden ze dus nu al met weinig kosten een dienst naar Amsterdam Noord kunnen beginnen en in elk geval het gezichtsverlies (en kapitaalvernietiging) een BEETJE inperken. Ik kan me voorstellen dat het ook een nuttige optie in de uiteindelijke dienstregeling kan zijn. Of je kan een ringtraject instellen: door de binnenstad naar CS, via de oostlijn de andere kant op. En als er een probleem is in de tunnel onder het centrum kan je toch je materieel in Noord krijgen.

In Den Haag willen ze al jaren een extra verbinding tussen het tramnet ten noorden van het centraal station en dat ten zuiden. Als nu de tramtunnel of de perrons bovenop het station gestremd zijn valt het netwerk in twee stukken uit elkaar. Nu eindelijk met lijn 19 komt dit er via Leidschendam, Ypenburg en Delft, wat wel helpt qua materieel e.d. maar niet voor het vervoer van reizigers. Overigens is lijn 19 ook een beetje een metro met 1100 meter tunnel onder de vliet en een ondergronds station.
Ruben
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 3542
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 20:18
Locatie: Amsterdam

Re: N/Z-lijn rijdt niet eerder in Noord

Bericht door Ruben »

iljitsch schreef:Meen je nou dat ze niet de moeite gedaan hebben de buizen op elkaar aan te sluiten? Je zou toch denken dat je er een aansluitboogje gratis bij krijgt van de aannemer als je 3 miljard uitgeeft.

Het gestuntel kent geen grenzen in Amsterdam...
Alsjeblieft niet zeg, dan was het CS ingestort. Het nieuwe metrostation wordt eronder geschoven door het CS op een soort tafel te zetten. Als ze daar ook nog een tunnel uit hadden moeten bouwen, was het geheel wel heel complex geworden. En waarom, de aansluiting met het net is er al bij Station Zuid, en juist daar heb je de aansluiting nodig vanwege het rangeerterreintje.
De trein bewaren bij kamertemperatuur, op een schone en droge plek. Voor houdbaarheidsdatum: zie weerbericht.
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13654
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: N/Z-lijn rijdt niet eerder in Noord

Bericht door Vinny »

Het zou technisch wel kunnen hoor, dan moet er een heuse lus gebouwd worden onder het stationsplein. Technisch gezien wel mogelijk lijkt me. Financieel alleen wat minder, en er sneuvelen wellicht wat hotels op de hoek Damrak/Prins Hendrikkade...
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 82 gasten