Pagina 2 van 2

Re: Metro Amsterdam overvol

Geplaatst: za 06 feb 2010, 15:12
door Dexter
Die capaciteitsgrenzen waaraan het GVB nu z'n neus stoot hebben ze zelf veroorzaakt omdat ze veel te weinig materieel hebben en veel te veel achterstallig onderhoud.

Op lijn 53 en 54 zouden max. 4 gekoppelde zilvermeeuwen kunnen rijden (4 x 300 = 1200 reizigers), lijn 50 is geschikt voor treinen van 4 CAF-stellen (4 x 246 = 984 reizigers), alleen op lijn 51 blijft het tobben met maar 2 gekoppelde BN-stellen. Met het huidige LZB-beveiligingssysteem is het mogelijk om elke 90 sec. een trein te laten rijden, dus je kan zo uitrekenen dat er voorlopig nog genoeg groeicapaciteit in zit, mits er voldoende materieel voorhanden is...

Dus weet iemand of ondertussen eindelijk het nieuwe M5/M6 materieel al besteld is?

Re: Metro Amsterdam overvol

Geplaatst: za 06 feb 2010, 15:26
door Suus
Je vergeet iets... de nieuwe tunnelwetgeving, waardoor het Save Haven principe ingevoerd moet worden. Een metro mag binnenkort in de tunnel pas van een station vertrekken als het volgende station vrijgegeven is :X

Re: Metro Amsterdam overvol

Geplaatst: za 06 feb 2010, 15:34
door STF
Als er voldoende materieel zou zijn, kan sneltram 51 ook met gemak met drie stellen rijden alleen heb je dan een rangeerder nodig die op station Zuid het achterste stel eraf haalt en klaarzet op het spoor naar CS. Ik zie GVB zoiets in nog geen 100 jaar doen. :wink:

Re: Metro Amsterdam overvol

Geplaatst: za 06 feb 2010, 15:51
door Suus
Als het kon lieten ze volgens mij de metrostellen een jaar lang aan elkaar gekoppeld, desnoods tot ze aan elkaar vastgeroest zijn :P

Re: Metro Amsterdam overvol

Geplaatst: za 06 feb 2010, 16:08
door find_your_spot
JWM schreef: en wat kleine uitlopers (Sloterdijk-Isolatorweg, Holendrecht-Gein en Ganzenhoef - Gaasperplas) na.
Nou zelfs van Sloterdijk naar Isolatorweg kan ik elke dag niet zitten.
Zelfs daar is het in de spits staan... :neg:

Re: Metro Amsterdam overvol

Geplaatst: za 06 feb 2010, 17:53
door Vinny
Isolatorweg zit op een industrieterrein. Deze relatie is dus erg verspitst.

Re: Metro Amsterdam overvol

Geplaatst: za 06 feb 2010, 19:44
door find_your_spot
Vinny schreef:Isolatorweg zit op een industrieterrein. Deze relatie is dus erg verspitst.
Is dit een cryptische vraag? Zou je het kunnen uitleggen... :@

Re: Metro Amsterdam overvol

Geplaatst: za 06 feb 2010, 19:53
door Karl
Vervoersrelaties van medewerkers van/naar industrieterreinen, kantoorterreinen worden veelvuldig in de spits gebruikt (9-17 of een ander regime, ligt aan ploegendiensten ed) en kunnen daarom als 'verspitst' worden aangeduid.

Re: Metro Amsterdam overvol

Geplaatst: za 06 feb 2010, 23:17
door Wubbo
Het idee van verspitste verbindingen is dat ze de ene kant op bomvol zijn en de andere kant op erg leeg. Dat zie je vaak naar industrieterreinen (in de ochtend erheen, in de middag ervandaan) en bijvoorbeeld op de Flevolijn ('s ochtends iedereen uit Flevoland, 's middags iedereen ernaartoe).

Re: Metro Amsterdam overvol

Geplaatst: zo 07 feb 2010, 22:53
door willy84
Amsterdamse metro is gewoon de slechtste die ik ken. Het is dat ik alleen maar van Amstel naar Waterlooplein ga en daar rijden ze vaak maar mij zie je niet s'avonds naar de Bijlmer of in de spits op de ringlijn. Zelfs met 6 bakken kan je op het perron achterblijven of je staat tegen elkaar aan te hijgen. Dan ga ik wel met de trein of auto.

Re: Metro Amsterdam overvol

Geplaatst: zo 07 feb 2010, 23:21
door Oud forumgebruiker
Tja, dat kan ik niet ontkennen. Het wordt tijd dat er iets aan gedaan wordt, maar ik verwacht niet dat dat snel gaat gebeuren. Kunnen ze niet wat tweedehands meuk op de kop tikken, tijdelijk?

Re: Metro Amsterdam overvol

Geplaatst: zo 07 feb 2010, 23:34
door Suus
Eh, Rotterdam heeft binnenkort nog wel wat stellen in de aanbieding :mrgreen:

Re: Metro Amsterdam overvol

Geplaatst: zo 07 feb 2010, 23:35
door Geert
Daar zal Amsterdam wel weer eerst dertig jaar over moeten vergaderen :N

Re: Metro Amsterdam overvol

Geplaatst: ma 08 feb 2010, 08:41
door Karl
Als dat dan net zo'n Weense-trams-bij-BRU-succesverhaal wordt, dan heb je er alsnog niets aan. Kan je straks, met allemaal synergievoordelen het hele metronet vervangen, omdat het uit elkaar valt.

Je had toch ook een offerte uitvraag kunnen doen waarin je nu een aantal stellen afneemt en straks weer een aantal stellen? Dat doet de NS met de SLT toch ook, waarom kan Amsterdam dat niet? Dan heb je ook de voordelen van een grote order (minder kosten/stel), maar je kunt nu al een aantal stellen gebruiken.

Re: Metro Amsterdam overvol

Geplaatst: ma 08 feb 2010, 14:09
door Meltrain
Dus de beste oplossing: nieuw materieel bestellen. :!:
Ben benieuwd waneer GVB dat ook eens beseft. :roll:

Re: Metro Amsterdam overvol

Geplaatst: ma 08 feb 2010, 17:47
door Dexter
Ze waren toch al bezig met een bestek voor de nieuwe M5/M6-stellen, die ze toch al moesten bestellen voor de N/Z-lijn?

Re: Metro Amsterdam overvol

Geplaatst: ma 08 feb 2010, 19:23
door Gekko123
Tja, ik meen ergens gelezen te hebben dat er nog steeds niets besteld is en ook geen offertes gevraagd zijn.

Re: Metro Amsterdam overvol

Geplaatst: ma 08 feb 2010, 20:50
door willy84
Tjah dat PVE voor het nieuwe metromaterieel heb ik onderhand al in 2005 gelezen ofzo dus ga ik echt niet nog een keer googelen. Straks zie je een nieuwsberichtje dat ze het LHB materieel een grote revisie gaan geven zodat ze weer 30 jaar meekunnen. Dan kan er in 2040 tegelijk met de opening van de NZ-lijn nieuw materieel instromen. Als ze dat dan in 2035 bestellen komt het wel goed.

Re: Metro Amsterdam overvol

Geplaatst: ma 08 feb 2010, 21:25
door Dexter
Misschien kunnen ze wel wat tweedehandsjes uit een ex-Oostblokland halen in plaats van andersom oud materieel daarheen te doneren. :mrgreen:

Ik hoop dat ze wat moois maken van de nieuwe stellen, zoiets als de Brusselse BOA of het type C in Muenchen.

Re: Metro Amsterdam overvol

Geplaatst: di 09 feb 2010, 01:00
door Ardan
BOA'tjes vind ik echt gaaf :D Berlijnse H(k)'tjes ook :D en qua indeling gaat het dat voor Amsterdam ook worden, al komt er in Amsterdam ook bestemmingsaanduiding op de zijkant.

Re: Metro Amsterdam overvol

Geplaatst: di 09 feb 2010, 16:52
door tsov
'De wandelgangen' melden dat de aanbesteding al gesloten is (dat heb ik ook ergens al gelezen) en dat er nu met de nummer één wordt onderhandeld.

Re: Metro Amsterdam overvol

Geplaatst: di 09 feb 2010, 16:57
door Ruben
Amsterdam kennende gaan ze voor het drama en zal het wel AnsaldoBreda zijn. Hoewel die voor Madrid hele mooie metrootjes heeft gemaakt.

Re: Metro Amsterdam overvol

Geplaatst: di 09 feb 2010, 20:21
door willy84
Oo als er in Amsterdam gesproken wordt kan het nog wel even duren...

Re: Metro Amsterdam overvol

Geplaatst: di 09 feb 2010, 20:25
door Suus
Niet alleen de praatfase duurt lang hoor :N

Straten van 500 meter die maar liefst 9 maanden openliggen, stations die een jaar na opening nog niet af zijn, een metrolijn die slechts 6 jaar vertraging heeft opgelopen.

En wat dachten we van planning (A)

Bewoners kunnen maar op een manier ergens komen, en nu hebben ze die toegangsweg afgesloten wegens groot onderhoud van tramwissels op die toegangsroute :X

Re: Metro Amsterdam overvol

Geplaatst: di 09 feb 2010, 20:30
door willy84
Met welke fabrikant wordt eigenlijk gesproken?