Pagina 2 van 5

Re: Amsterdam bestelt nieuwe metrotreinen

Geplaatst: Do 18 Feb 2010, 00:33
door Dexter
willy84 schreef:Ik gok dat als de NZ lijn er ligt er jarenlang niet meer over metro wordt gesproken.

Als de Noord/Zuidlijn er eenmaal ligt en een tijdje in bedrijf is, zullen veel Amsterdammers er blij mee zijn. En Nelly Freijda maakt een nieuw lied: "Hoera, we zijn zo blij met de Noord-Zuidlijn."

Re: Amsterdam bestelt nieuwe metrotreinen

Geplaatst: Do 18 Feb 2010, 18:49
door Ardan
Via het GVBmetro-forum zag ik plaatjes van de nieuwe metro. Ik vind ze mooi! De kleurstelling wat minder, maar dat zal nog wel aangepast worden naar GVB-stijl. De schermen in de metro's vind ik ook gaaf. Het interieur doet me erg aan de Brusselse BOA's denken, hetgeen ik echt schitterend vind. Hier ben ik blij mee!
Check diz!

Re: Amsterdam bestelt nieuwe metrotreinen

Geplaatst: Do 18 Feb 2010, 18:56
door Suus
Ik vind die kop helemaal niets :(

Geef mij maar een kop zoals die in Rotterdam, of nog beter, zoals die van MVG-Baureihe C.

Re: Amsterdam bestelt nieuwe metrotreinen

Geplaatst: Do 18 Feb 2010, 19:33
door Geert
Die Baureihe C-metro's zijn inderdaad erg mooi :D. Vooral van binnen, heel anders dan de gemiddelde metro :)

Re: Amsterdam bestelt nieuwe metrotreinen

Geplaatst: Do 18 Feb 2010, 19:37
door M57
Het uiterlijk van de nieuwe metro interesseert me niet zo, in de tunnel is het toch donker. Belangrijker vind ik dat er veel mensen in passen en dat het goed accelereert.

Re: Amsterdam bestelt nieuwe metrotreinen

Geplaatst: Do 18 Feb 2010, 19:42
door tsov
Maar die Bijlmersjappies moeten er natuurlijk wel tegenaan kijken ;) Ik vind die artist impression van dIVV stiekum mooier dan die Münchener uitvoering, op een plaatje dan...

Re: Amsterdam bestelt nieuwe metrotreinen

Geplaatst: Do 18 Feb 2010, 20:34
door Ruben
Ik vind het opvallend hoe zeer de nieuwe metro op de oude zilvermeeuw in een vernieuwd jasje lijkt. Die lijnaanduiding, plaats van voorruit etc. Jammer dat er M54 opstaat en niet opeens M1, ben ook nog steeds voorstander van een vernummering. :P

Re: Amsterdam bestelt nieuwe metrotreinen

Geplaatst: Do 18 Feb 2010, 20:43
door Suus
Apart trouwens dat men OPNIEUW de fout maakt een andere huisstijl dan die van het GVB te introduceren :X

Re: Amsterdam bestelt nieuwe metrotreinen

Geplaatst: Do 18 Feb 2010, 21:11
door tsov
Da's geen fout, maar tactiek. Moet jij toch kennen van de Mc: spaar ze alle zeven ;)

Re: Amsterdam bestelt nieuwe metrotreinen

Geplaatst: Do 18 Feb 2010, 21:55
door Suus
Nee, ik begrijp er helemaal niets van. Ze hebben net een hoop geld over de balk gesmeten om zelfs de zilvermeeuwen schitterend blauw te schilderen, ze blinken helemaal. Nog even en we zijn van al het rood af, en wat doen ze dan.. Metro's met rood in het uiterlijk bestellen, wat helemaal niet bij de huisstijl past :N

Nee, Blauw met zilvergrijs, dat zou ik begrijpen, maar dat rood, dat is hopelijk een vergissing.

Re: Amsterdam bestelt nieuwe metrotreinen

Geplaatst: Do 18 Feb 2010, 22:27
door Oud forumgebruiker
Ik ben blij dat die dingen voor meer capaciteit zorgen, hoewel ik het jammer vind dat de Zilvermeeuwen weggaan.

maar.... t*ring, die dingen komen toch niet de metrohaltes in West verpesten he? :shock: Ik vind die kop 3x niks, maar ja, het is maar een artist impression. Geloof sowieso niet dat ie grijs wordt.

Re: Amsterdam bestelt nieuwe metrotreinen

Geplaatst: Do 18 Feb 2010, 23:26
door Joshua
Dat rode snap ik ook niet helemaal. Tenzij GVB een nieuwe huisstijl wil introduceren wat ik me niet echt voor kan stellen.
Verder vind ik het mooie metro's. Ziet leuk uit en ze laten me ook denken aan de Zilvermeeuwen.

Re: Amsterdam bestelt nieuwe metrotreinen

Geplaatst: Do 18 Feb 2010, 23:31
door --Stefan--
Ze laten me niet echt denken aan de Zilvermeeuwen :P
Van de binnenkant lijken ze echt een beetje op de BOA's uit Brussel, die ook erg mooi zijn :mrgreen:

Re: Amsterdam bestelt nieuwe metrotreinen

Geplaatst: Vr 19 Feb 2010, 00:00
door iljitsch
De Volkskrant:
Er reizen meer dan 100.000 mensen per dag met de metro.

Is dat alles? Ik begrijp dat in Den Haag/Zoetermeer Randstadrail lijnen 3 en 4 samen 77000 mensen per dag vervoeren en tram 9 40000. Dan is 100000 voor vier metrolijnen wel erg weinig.

Re: Amsterdam bestelt nieuwe metrotreinen

Geplaatst: Vr 19 Feb 2010, 00:02
door --Stefan--
300.000 is ongeveer volgens de infra site van gemeente amsterdam

Re: Amsterdam bestelt nieuwe metrotreinen

Geplaatst: Vr 19 Feb 2010, 00:04
door iljitsch
Ah, dat klinkt logischer. En 300000 is meer dan 100000 dus het artikel was nieteens fout. :oops:

Re: Amsterdam bestelt nieuwe metrotreinen

Geplaatst: Vr 19 Feb 2010, 02:43
door Dexter
Nee he, het is toch zo'n achterlijk Aziatisch koekblik geworden en het lijkt nu inderdaad net een soort gerestylede versie van de Zilvermeeuw. :x En dan die ouderwetse buitenliggende schuifdeuren, die frontruit en lijnaanduiding, dat is precies zoals bij de Zilvermeeuw. Ook de kleuren van het interieur, de stoelen en de vloer vind ik maar saai. Had het dan een wat warmere uitstraling met hout zoals de Brusselse BOA of een luxe uitstraling met stof zoals de Münchense C-wagen gegeven. Maar misschien is dit een voorloop-ontwerp en komt er iets totaal anders. Ik herinner me dat er vlak na de bestelling van de BOA ook spuuglelijke voorontwerpen ervan circuleerden en dat het toch iets totaal anders werd.

Re: Amsterdam bestelt nieuwe metrotreinen

Geplaatst: Vr 19 Feb 2010, 03:46
door STF
Ik begin nu te begrijpen waarom het bestellen van nieuw metro materieel zo lang heeft geduurd; ze zijn jarenlang opzoek geweest naar "hetzelfde" materieel als dat ze al hadden. :Y Het doet er verder ook niet toe hoe het eruit ziet maar ik vind het wel frapant...

Re: Amsterdam bestelt nieuwe metrotreinen

Geplaatst: Vr 19 Feb 2010, 04:49
door Ruben
Ik zoek er de oorzaak vooral in dat dezelfde figuren die ooit de zilvermeeuw bestelden nog steeds bepaalde knoppen controleren. Bij een ex-ambtenaar organisatie is het helemaal niet raar 40 jaar voor dezelde te werken. Kennelijk heeft men een voorkeur voor saaiheid. De Metropolitans in Shanghai hebben dan tenminste nog een vette kop. Dit is 3x niks!

Re: Amsterdam bestelt nieuwe metrotreinen

Geplaatst: Vr 19 Feb 2010, 09:54
door reisthijs
Wat een ophef hier allemaal zeg over een eerste impressie. Niks meer dan een schets waarbij de tekenaar duidelijk een foto met een Zilvermeeuw als voorbeeld heeft genomen en voor het gemak maar dezelfde kleuren gebruikt. Vooral voor wat betreft de kleurstelling zou ik niet te veel vertrouwen op dit plaatje.

Die kop vind ik overigens best stoer, een beetje retro maar toch strak modern. Niet erg gestroomlijnd nee maar dat hoeft ook niet bij een metro. Mag wat mij betreft meteen zo gebouwd worden, zolang ze maar aan dat zilvergrijs vasthouden dat is toch veel mooier dan wit.

Re: Amsterdam bestelt nieuwe metrotreinen

Geplaatst: Vr 19 Feb 2010, 14:16
door Dexter
Ben ik het niet mee eens. Functionaliteit an sich is niet meer het enige wat belangrijk is tegenwoordig. OV mag er best flitsend uitzien, ook dat werkt (buiten een goeie dienstverlening) klantwervend. Met het argument dat een metro 'toch alleen maar in een tunnel rijdt' doe je het vervoerssysteem echt te kort. Kijk naar de Brusselse BOA en de C-wagen van München, of de tram van Straatsburg, die hebben ook geen gestroomlijnde kop nodig vanwege de snelheid, maar het ontwerp mag er wezen en het oog wil immers ook wat.

Bovendien, een auto koop je toch ook grotendeels omdat ie er mooi uit ziet en niet puur vanwege de functionaliteit?

Re: Amsterdam bestelt nieuwe metrotreinen

Geplaatst: Vr 19 Feb 2010, 18:11
door Klaasje
Als ze dan toch rood-grijs worden.... doe het dan teminste Zuidtangent-Rood-grijs. Net als de rest van de regio. :wink:
Die CAF-stelletjes zouden naast de Amstelveenlijn ook gebruikt kunnen worden op de rustiger lijn 53, of zie ik dat verkeerd?

Re: Amsterdam bestelt nieuwe metrotreinen

Geplaatst: Vr 19 Feb 2010, 18:21
door Ardan
Het zou wel kunnen, maar in de praktijk wordt dat lastig omdat de 53 en 54 gevorkt rijden. Twee CAFjes is voor de 53 op zich voldoende, maar voor de 54 niet. En dat gevorkt rijden is juist gedaan om de aansluiting 50-53 op MDW te garanderen én om de keertijd op CS optimaal te hebben. Nu is de keertijd niet te lang, niet te kort, anders zou hij óf heel lang zijn (>8 minuten), óf heel kort (1 minuut).

Re: Amsterdam bestelt nieuwe metrotreinen

Geplaatst: Vr 19 Feb 2010, 22:58
door Suus
En wat blijkt, de ontwerpen van de Zilvermeeuw lagen nog in het archief van Alstom... dat ooit LHB heeft opgenomen :6

Re: Amsterdam bestelt nieuwe metrotreinen

Geplaatst: Vr 19 Feb 2010, 23:05
door M57
Dexter schreef:Ben ik het niet mee eens. Functionaliteit an sich is niet meer het enige wat belangrijk is tegenwoordig. OV mag er best flitsend uitzien, ook dat werkt (buiten een goeie dienstverlening) klantwervend.
De tunnel was uiteraard een scherts, maar nog altijd denk ik dat het dan vooral gaat om het ínterieur dat er flitsend uit mag of moet zien. Gewoonweg omdat je de metro nauwelijks tegenkomt in het straatbeeld. Bij een bus ligt dat al anders.

Dexter schreef:Bovendien, een auto koop je toch ook grotendeels omdat ie er mooi uit ziet en niet puur vanwege de functionaliteit?
Nu heb ik geen auto, maar het uiterlijk van een auto doet me nu echt niks.