Pagina 2 van 3

Re: Aanbesteden vervoer grote steden bespaart 150 miljoen eu

Geplaatst: za 06 mar 2010, 21:52
door Suus
Bij het GVB heb ik het idee dat ze pas halverwege 2008 echt regelmatig updates aan het doorvoeren is, en sinds de zomer van 2009 ook echt netjes langdurige omleidingen bij de trams in de systemen verwerken (iig bij omleidingen van lijn 2, 4, 9 en 14). Ik heb zo het vermoeden dat het iets met de OV-Chipkaart te maken heeft (A). Anderzijds zitten er ook opmerkelijke zaken ("stille haltes") of onuitroeibare fouten in het systeem: Lijnovergangen en pirouettes vind het systeem niet leuk.

Maar: Het is nog altijd minder uitgebreid dat de schermen die in veel vervoersregio's in de rest van het land hebben. Dat Connexxion in Zuid-Holland en de Zaanstreek dat niet hebben is de wet van de remmende voorsprong, het GVB installeert echter nog steeds lichtkranten in gloednieuwe bussen (zie de Citaro's 340-350).

Gezien de manier hoe het openbaar vervoer in grote steden elders te wereld ook aanbesteed kan worden, is het hebben van een eigen vervoersbedrijf geen pré. Veel belangrijker is dat er een vervoersautoriteit is die er flink bovenop zit. In Nederland is dat voor de grote steden de primaire taak van de stadsregio's, en als die voortvarend ten werk gaan is er niets aan de hand. Werkzekerheid is voor het personeel immers gegarandeerd.

Re: Aanbesteden vervoer grote steden bespaart 150 miljoen eu

Geplaatst: za 06 mar 2010, 21:54
door Oud forumgebruiker
Wat ik bij het GVB jammer vind is dat de BN-etjes en de Zilvermeeuwen nooit voorzien zijn van een lichtkrant.

Re: Aanbesteden vervoer grote steden bespaart 150 miljoen eu

Geplaatst: za 06 mar 2010, 22:05
door Geert
Bee schreef:Op het gebied van busvervoer zie je dat er bij de stedelijke vervoerders in verhouding met de overige, wel aanbestede vervoersgebieden in Nederland, een wagenpark met een gemiddeld hogere leeftijd en minder uitgebreide informatiesystemen dan de streekvervoerders. Het GVU had Connexxion nodig om de reisinformatie in de voertuigen voor elkaar te krijgen.

Bij metro en tram zal er voor een eventuele aanbesteding van de vervoersconcessie echter wel een scheiding tussen infrastructuur (en materieel) en bedrijfsvoering nodig. Die is er soms al wel, maar niet echt hard zoals tussen NS en ProRail. Ik denk dat de politiek, gezien de ervaringen uit de landelijke spoorsplitsing, daar niet bijzonder happig op is. Nu is het natuurlijk wel de vraag welke lijken zich alsnog in de kast bevinden bij de vervoerbedrijven waar wij niets van af willen weten.
De scheiding tussen NS en Prorail is af en toe toch minder strikt dan je eigenlijk zou verwachten (en ook willen). Sommige zaken worden bijvoorbeeld nog altijd door NS gedaan, terwijl dat eigenlijk door een niet-vervoerder (zoals Prorail) gedaan zou moeten worden, zie bijvoorbeeld kaartverkoop, stationsgebouwen, maar ook (in zekere mate) bijsturen of dienstregelingen.

Wat betreft de reisinformatie: ik kan me herinneren dat stadsvervoerder RET al eind jaren '90 een systeem had in de 800'jes om de haltes te tonen, en de schermen in bijvoorbeeld de HTM-trams zijn ook prima. De ervaring van een grote vervoerder zegt ook niet alles; CXX rijdt hier al jaren maar heeft pas sinds vorig jaar halte-afroep en informatieschermen in de bussen geïnstalleerd. Dat GVU en SVD het toevallig niet voor elkaar kregen zegt denk ik weinig over andere stadsvervoerders.

Re: Aanbesteden vervoer grote steden bespaart 150 miljoen eu

Geplaatst: za 06 mar 2010, 22:16
door STF
ziggy schreef:Wat ik bij het GVB jammer vind is dat de BN-etjes en de Zilvermeeuwen nooit voorzien zijn van een lichtkrant.
Ze waren bang dat die door vandalisten van het plafond gesloopt zouden worden, zodoende zijn ze nooit gemonteerd. (In een CAF valt er niet veel te slopen doordat ze geintergreerd zitten.

Re: Aanbesteden vervoer grote steden bespaart 150 miljoen eu

Geplaatst: zo 07 mar 2010, 00:24
door iljitsch
Geert schreef:de schermen in bijvoorbeeld de HTM-trams zijn ook prima.
Wel erg typisch dat bij de LCD-schermen in HTM trams de haltes in volgorde van beneden naar boven aangedaan worden. Zelfs met een pijltje om dat aan te geven duurde het toch even voordat dat doordrong.

Ze hebben overigens al redelijk wat stempelautomaten weggehaald in de trams.

Re: Aanbesteden vervoer grote steden bespaart 150 miljoen eu

Geplaatst: zo 07 mar 2010, 09:55
door robert55
Het idee van de HTM schermen is dat van een heel abstracte kaart [alleen namen] die je in de rijrichting voor je houdt. Maar als het niet overkomt is het niet goed uitgewerkt of geen goed idee

De lichtkranten die daar in sommige trams zitten, waren op een gegeven moment uitgeschakeld omdat ze niet goed samenwerkten met de OV-chipapparatuur.

En dat er stempelautomaten verdwijnen komt omdat de voorraad werkende exemplaren op begint te raken

Re: Aanbesteden vervoer grote steden bespaart 150 miljoen eu

Geplaatst: zo 07 mar 2010, 10:27
door Oud forumgebruiker
Dat is ook slecht... De strippenkaart is toch gewoon een geldig vervoerbewijs daar? En er zit ook al geen conducteur op de tram, dus dat zal wel dringen zijn, bij de bestuurder. :|

Re: Aanbesteden vervoer grote steden bespaart 150 miljoen eu

Geplaatst: zo 07 mar 2010, 10:36
door iljitsch
Zo erg is het niet. Vergeet niet dat een tram vijf ingangen heeft, als er dan bij drie een stempelautomaat staat kom je een heel eind. Vooral omdat nog geen kwart van de mensen überhaupt afstempelt. Het is echt onvoorstelbaar hoeveel mensen met abonnementen en dergelijke reizen. (Of zwart...)

Re: Aanbesteden vervoer grote steden bespaart 150 miljoen eu

Geplaatst: zo 07 mar 2010, 13:32
door Daniel
iljitsch schreef:Wel erg typisch dat bij de LCD-schermen in HTM trams de haltes in volgorde van beneden naar boven aangedaan worden. Zelfs met een pijltje om dat aan te geven duurde het toch even voordat dat doordrong.
Overigens doen ze dat bij Arriva ook. En ik twijfel nu even hoe het bij de eerste versie van InfoXX zat, volgens mij ook daar de eerstvolgende halte onderaan.

Re: Aanbesteden vervoer grote steden bespaart 150 miljoen eu

Geplaatst: zo 07 mar 2010, 13:40
door Stefan
Ja, klopt. Bij die Infoxx versie werd de informatie het zelfde weergegeven als bij de HTM.

Re: Aanbesteden vervoer grote steden bespaart 150 miljoen eu

Geplaatst: zo 07 mar 2010, 14:06
door Geert
RET-bussen ook. Zelfde systeem en zelfde voice-over als de trams van HTM.

Re: Aanbesteden vervoer grote steden bespaart 150 miljoen eu

Geplaatst: zo 07 mar 2010, 17:14
door Meltrain
Chauf21 schreef:Het overnemen van personeel is geregeld in de Wet Personenvervoer 2000 (artikel 37). Zowel de zittende als de overnemende partij moeten vervolgens bij elkaar komen en bespreken hoe en welk personeel zij overnemen (dat wordt het artikel 40-overleg genoemd). In het simpelste geval wordt iedereen overgenomen, maar in veel gevallen is er discussie over welke functies wel of niet overgenomen (moeten) worden. Veel hangt ook af van de complexiteit van de concessie en (verschillen in) de bedrijfsvoering bij beide bedrijven.
Reiziger Ddrs schreef:Zowiezo geldt het overnemen voor het rijdend personeel, maar ook het kantoorpersoneel dat herleidbaar is naar de concessie gaat mee.
Niet al het rijdend personeel heeft zekerheid dat ze ook overgaan. Zo is de positie van personeel dat via een uitzendbureau werkt elke weer een discussiepunt. Zie bijvoorbeeld ook: 7. Positie personeel
Maar als in principe voor en na de concessie overgang hetzelfde personeel de dienst uitvoert, vraag ik me sterk af waarom concessie overgangen (naar een andere vervoerder) dan alsnog zo vaak fout gaan? :?
Geert schreef: [Wat betreft de reisinformatie: ik kan me herinneren dat stadsvervoerder RET al eind jaren '90 een systeem had in de 800'jes om de haltes te tonen,
In de beginjaren werkte dat inderdaad prima, maar na een paar jaar besloot de RET er niet meer in te investeren ofzo en toonde het systeem voornamelijk fouten. :?
Inmiddels is het in de meeste bussen dan ook buiten dienst.
(De 900's hebben een lichtkrant en die doen het meestal wel.)

Re: Aanbesteden vervoer grote steden bespaart 150 miljoen eu

Geplaatst: zo 07 mar 2010, 18:18
door Chauf21
meltrain schreef:Maar als in principe voor en na de concessie overgang hetzelfde personeel de dienst uitvoert, vraag ik me sterk af waarom concessie overgangen (naar een andere vervoerder) dan alsnog zo vaak fout gaan? :?
Mijn eerste gedachte: omdat het implementatieteam de regio niet (goed genoeg) kent en geen (of blijkbaar te weinig) praktijkervaring in het gebied heeft. Op die manier worden onmogelijk rijtijden of diensten in elkaar gedraaid. Daarnaast zijn er heel veel dingen die tegelijkertijd in een korte tijd geregeld moeten worden. Dat is sowieso al een complexe opgave en daar kan iedereen steken laten vallen.

Re: Aanbesteden vervoer grote steden bespaart 150 miljoen eu

Geplaatst: zo 07 mar 2010, 18:48
door Daniel
Eigenlijk zou het implementatieteam dus veel meer gebruik moeten maken van de kennis van de mensen uit het gebied. Hoewel dat op zich ook geen garantie is: ik weet (hij heeft 't me zelf verteld) dat een chauffeur van de Dordtse stadsdienst die in de Hoeksche Waard woont en daar ook jaren op de bus gereden heeft Arriva heeft bijgestaan met de voorbereidingen voor die concessie.
Dat heeft ze daar wel verbindingen waar toch geen vraag naar geweest zou zijn bespaard, maar krappe rijtijden en vooral ook te kleine bussen waren er nogsteeds...

Daarnaast zit je ook met vervoerders die gewoon geld willen besparen en daar de meest rare trucjes voor uithalen. Zoals zeggen dat de rijtijd n.a.v. metingen is aangepast terwijl op de bewuste lijn nooit de bussen hebben gereden die over daarvoor bestemde meetapparatuur beschikken...

Toch aanbestedingsplicht grote steden?

Geplaatst: do 11 mar 2010, 17:14
door robert55
Brief van minister Eurlings aan de Tweede Kamer:

http://www.verkeerenwaterstaat.nl/actueel/kamerstukken/
en dan brief 20102644 van 10 maart
"Door het controversieel verklaren van het wetsvoorstel wijziging Wp2000 is het uitgangspunt van PSO-verordening en huidige wetgeving maatgevend geworden, namelijk openbare aanbesteding van het regionaal openbaar vervoer.
Om de aanbesteding voor een multimodale concessie in de G3 zorgvuldig voor te bereiden hebben de drie genoemde stadsregio’s meer tijd nodig. Dat betekent dat de datum van de aanbestedingsplicht van 1-1-2012 voor bus-, en multimodale concessies uitgesteld moet worden. Daartoe is het noodzakelijk het Bp2000 aan te passen. Het is raadzaam maximaal 3 jaar uitstel van de aanbestedingsplicht voor bus-, en multimodale concessies aan de drie grote stadsregio’s te geven (tot 1-1-2015), omdat een aanbestedingsprocedure voor een multimodale concessie ruim twee jaar kost.
"

Verderop in de brief wordt de mogelijkheid opengehouden dat het volgende kabinet het wetsvoorstel dat inbesteding mogelijk maakt aanhangig maakt

meer over de lijst controversiële onderwerpen:
http://www.nrc.nl/binnenland/article249 ... roversieel

Re: Aanbesteden vervoer grote steden bespaart 150 miljoen eu

Geplaatst: do 11 mar 2010, 18:37
door playertwo
Mooi, komt dus ook niet meer terug.

Re: Aanbesteden vervoer grote steden bespaart 150 miljoen eu

Geplaatst: do 11 mar 2010, 21:40
door Vinny
Hoewel een centrum-rechtskabinet van CDA-PVV-VVD niet echt iets is waar ik nou persé op zit te wachten; zou het de OV-sector toch behoorlijk goed kunnen doen. Gewoon de stadvervoerders er uit knikkeren en de boel openbaar aanbesteden. Het zou een zegen zijn :)

Re: Aanbesteden vervoer grote steden bespaart 150 miljoen eu

Geplaatst: do 11 mar 2010, 21:46
door Suus
Wat is eigenlijk de mening van de PVV op het gebied van OV. Ik hoor ze alleen heel hard schreeuwen over de Islam.

Re: Aanbesteden vervoer grote steden bespaart 150 miljoen eu

Geplaatst: do 11 mar 2010, 22:01
door Chauf21
De PVV heeft in 2007 een motie om de G4 te vrijwaarden van de openbare aanbesteding ondersteund (http://www.depers.nl/economie/79767/Gee ... ng-ov.html). Voor de rest hoor je de PVV niet zo veel over openbaar vervoer (behalve als het over de veiligheid gaat), ze zijn pro-asfalt.

Re: Aanbesteden vervoer grote steden bespaart 150 miljoen eu

Geplaatst: vr 12 mar 2010, 23:00
door willy84
Het zou alsnog een zegen voor Amsterdam en de andere steden zijn. Eindelijk eens af van dat achterlijke GVB. De gemeente verbied bedrijven om met te vuilen vrachtauto's te rijden en ondertussen met oude troep passagiers blijven vervoeren. Hoezo schijnheilig?

Re: Aanbesteden vervoer grote steden bespaart 150 miljoen eu

Geplaatst: vr 12 mar 2010, 23:05
door iljitsch
Ja, want die oude metro's zijn zo vervuilend.

Re: Aanbesteden vervoer grote steden bespaart 150 miljoen eu

Geplaatst: vr 12 mar 2010, 23:20
door tsov
Foto van Amsterdammer gejat uit een ander topic:
Afbeelding

Re: Aanbesteden vervoer grote steden bespaart 150 miljoen eu

Geplaatst: vr 12 mar 2010, 23:24
door --Stefan--
Hahaha, beetje flauw :P
Al hebben ze niet altijd de goede stickers. Op sommige CAFjes zitten stickers met 'Deze tram rijdt op groene stroom'

Re: Aanbesteden vervoer grote steden bespaart 150 miljoen eu

Geplaatst: vr 12 mar 2010, 23:30
door Geert
iljitsch schreef:Ja, want die oude metro's zijn zo vervuilend.
Die oude rammelbussen wel.

Re: Aanbesteden vervoer grote steden bespaart 150 miljoen eu

Geplaatst: za 13 mar 2010, 00:18
door Suus
Voor de bussendiscussie is ook het GVB Bussen topic wel interessant, staat het een en ander over hun leeftijd en milieulabel in.