Weeffout Rotterdam Zuid?

Alles over het Openbaar Vervoer in Noord-Holland, Zuid-Holland en Utrecht.
iljitsch
Berichten: 2970
Lid geworden op: Za 16 Jan 2010, 13:38
Locatie: Den Haag
Contact:

Weeffout Rotterdam Zuid?

Berichtdoor iljitsch » Ma 08 Mar 2010, 09:56

In Amsterdam kan je op Sloterdijk, Zuid, Duivendrecht en Bijlmer overstappen van de trein op de metro, wat een stuk handiger kan zijn dan naar Amsterdam CS gaan en dan met de metro de hele stad door als je aan de rand van de stad moet zijn. In Den Haag is er minder metro, maar heb je nog Laan van NOI. In Rotterdam Alexander en Schiedam, maar in Rotterdam Zuid heb je een probleem: het grote knooppunt is Zuidplein met z'n busstation en de aansluiting op de metro. Rotterdam Lombardijen heeft geen aansluiting op de metro en heeft dus maar zeer beperkte waarde als overstapstation. Rotterdam Blaak sluit wel aan op de metro en is wat handiger als je de oost-westlijn moet hebben dan CS, maar heeft geen toegevoegde waarde richting Rotterdam Zuid.

Is dit een weeffout in het Rotterdamse OV-netwerk? Of valt het wel mee? Wat zou de oplossing moeten zijn? Lijkt me moeilijk om de trein naar Zuidplein te trekken. Metro naar Lombardijen? Een nieuw station in Rotterdam Zuid?

Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-beheerder
Berichten: 25112
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contact:

Re: Weeffout Rotterdam Zuid?

Berichtdoor Daniel » Ma 08 Mar 2010, 10:33

Mwoh, je hebt ook nog genoeg bussen richting Zuidplein die ook bij Rotterdam Lombardijen stoppen. En anders is de omweg nog redelijk beperkt: wil je overstappen op 'n trein ri. een plek ten noorden van Rotterdam dan kan je met de metro vanaf Zuidplein het centraal station bereiken zonder dat je echt een omweg maakt.
Wil je richting het zuiden met de trein verder dan kan je vanuit een groot deel van de plaatsen die bussen naar het Zuidplein hebben simpelweg de bus de andere kant op (of evt een andere lijn) nemen en in Dordrecht, Zwijndrecht of Barendrecht de trein nemen. En dit geldt natuurlijk ook andersom.

Voor dit doel rijden er ook heel wat snelbussen richting Zuidplein en Kralingse Zoom waarmee je er sneller bent als bv. per stoptrein van Zwijndrecht naar Rotterdam gevolgd door de metro naar de Kralingse zoom. Dat geldt al helemaal als je vanaf een plek zonder treinstation vertrekt.
Een echte trein was een ICK-trein (2002-2009)
Dagelijks Amersfoort - Utrecht en weer terug...

Mijn foto's: http://www.dbleumink.nl/ovfoto

Gebruikersavatar
Justin
Berichten: 4164
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 23:14

Re: Weeffout Rotterdam Zuid?

Berichtdoor Justin » Ma 08 Mar 2010, 12:23

Hendrik-Ido-Ambacht en Ridderkerk bijvoorbeeld ;)?
Proud Titans Supporter
Ach, zak er toch allemaal in

Dexter
Berichten: 3912
Lid geworden op: Di 05 Mei 2009, 20:57

Re: Weeffout Rotterdam Zuid?

Berichtdoor Dexter » Ma 08 Mar 2010, 17:04

Ik zou het geen weeffout noemen, er waren genoeg (concrete) plannen voor een metroverbinding Zuidplein-Lombardijen-Ridderkerk. Onder de stationshal van Lombardijen is zelfs ruimte gereserveerd voor een metrostation en als ik me niet vergis, is er meteen met de bouw van het nieuwe station een stuk tunnel in ruwbouw meegebouwd.

Dat er vandaag de dag geen metrolijn ligt, is te danken aan de omwonenden van het traject en de Ridderkerkse politiek, die wilden een peperdure geheel ondergrondse lijn en anders niet. Rara wat het is geworden... :wink:
Vallend blad maakt rails glad.

Gebruikersavatar
Geert
OVNL-beheerder
Berichten: 11937
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:43
Locatie: Den Haag
Contact:

Re: Weeffout Rotterdam Zuid?

Berichtdoor Geert » Ma 08 Mar 2010, 20:44

Ridderkerk wilde zelfs geen tram. Bekijk het dan maar hoor. :N

Gebruikersavatar
Stefan
Berichten: 3288
Lid geworden op: Ma 03 Nov 2008, 11:56
Locatie: Numansdorp, Zuid-Holland
Contact:

Re: Weeffout Rotterdam Zuid?

Berichtdoor Stefan » Ma 08 Mar 2010, 21:10

Kan me het enigsinds voorstellen. Als je kijkt hoe Carnisselande achteruit is gegaan sinds dat de tram er is, dan vind ik de reactie best begrijpelijk.
Leuker kunnen we het niet maken, makkelijker ook niet.

Gebruikersavatar
mb90
Berichten: 2586
Lid geworden op: Wo 12 Mar 2008, 22:16
Locatie: Rotterdam-Zuid
Contact:

Re: Weeffout Rotterdam Zuid?

Berichtdoor mb90 » Ma 08 Mar 2010, 21:20

Bovendien hebben de meeste wijken al een snelle verbinding met Rotterdam, dus dan zou de tram alleen voor een overstapvrije verbinding zorgen, terwijl het nu alleen maar om een simpele overstap op het Zuidplein gaat. In mijn ogen is dat een flinke verspilling van geld.

En over de verbinding Zuidplein - Lombardijen. Hier rijden nu genoeg bussen, dus een echte weeffout wil ik het niet noemen. Vanaf het Zuidplein richting Dordrecht en verder is het ook met de metro via Rotterdam Centraal net zo snel of soms zelfs sneller dan de buslijnen via Lombardijen. Alleen voor Barendrecht en Zwijndrecht is het sneller om vanaf het Zuidplein via Lombardijen te reizen, maar naar die stations rijden ook zoals gezegd rechtstreekse (snel)bussen van en naar het Zuidplein of de Kralingse Zoom.
OVopZuid - De site voor al het OV in Rotterdam-Zuid

Vanaf nu wat minder frequent in het OV te vinden.

Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 31497
Lid geworden op: Ma 17 Mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven

Re: Weeffout Rotterdam Zuid?

Berichtdoor Suus » Ma 08 Mar 2010, 22:34

Stefan schreef:Kan me het enigsinds voorstellen. Als je kijkt hoe Carnisselande achteruit is gegaan sinds dat de tram er is, dan vind ik de reactie best begrijpelijk.

Die begrijp ik niet. Een woonwijk gaat er op achteruit door de aanleg van een tramlijn?
Rame à l'approche

Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-beheerder
Berichten: 25112
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contact:

Re: Weeffout Rotterdam Zuid?

Berichtdoor Daniel » Ma 08 Mar 2010, 22:40

De busverbindingen naar de woonwijk zullen erop achteruit gegaan zijn :wink:
Een echte trein was een ICK-trein (2002-2009)
Dagelijks Amersfoort - Utrecht en weer terug...

Mijn foto's: http://www.dbleumink.nl/ovfoto

Karl
Berichten: 3644
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 21:06

Re: Weeffout Rotterdam Zuid?

Berichtdoor Karl » Ma 08 Mar 2010, 22:45

Persoonlijk ben ik wel van mening dat het voor Rotterdam Zuid jammer is dat een volwaardige knoop ontbreekt, waar ook relaties mogelijk zijn tussen stad, regio en landelijke systemen. Dat je vanaf Rotterdam Zuidplein naar Dordrecht het snelst bent via Rotterdam C. is, qua afstand, toch eigenlijk van de zotte? Dat men dan nu Rotterdam stadion als extra station wil gaan bijbouwen is opzich een goed idee, mits het echt IC-waardig is en er dan - gezien de stationsdichtheid - een station wordt opgeheven.

In Amsterdam heeft men dat met fatsoenlijke stations als Schiphol (in het zuidwesten), Bijlmer of wellicht Duivendrecht in het zuidoosten mijn inziens beter aangepakt.
Sowieso en sinaasappelsap.
Stop de ver-s-bahn-isering van Nederland.

Gebruikersavatar
Chauf21
OVNL-beheerder
Berichten: 3128
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 22:27

Re: Weeffout Rotterdam Zuid?

Berichtdoor Chauf21 » Ma 08 Mar 2010, 22:49

Bee schreef:
Stefan schreef:Kan me het enigsinds voorstellen. Als je kijkt hoe Carnisselande achteruit is gegaan sinds dat de tram er is, dan vind ik de reactie best begrijpelijk.

Die begrijp ik niet. Een woonwijk gaat er op achteruit door de aanleg van een tramlijn?

Ook gehoord: "het tuig" uit "de stad" zou daarmee naar Ridderkerk toekomen.

Gebruikersavatar
Geert
OVNL-beheerder
Berichten: 11937
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:43
Locatie: Den Haag
Contact:

Re: Weeffout Rotterdam Zuid?

Berichtdoor Geert » Ma 08 Mar 2010, 23:05

En waarom zou 'het tuig' dan wel niet de moeite nemen om naar Ridderkerk te gaan? Ik vind dat altijd een beetje gekke redeneringen, je kunt ze net zo goed omdraaien (het tuig van Ridderkerk dat juist naar de stad gaat). :?

Gebruikersavatar
Meltrain
Berichten: 11141
Lid geworden op: Wo 12 Mar 2008, 21:29
Locatie: Rotterdam (Lombardijen)

Re: Weeffout Rotterdam Zuid?

Berichtdoor Meltrain » Ma 08 Mar 2010, 23:32

Karl schreef:Dat men dan nu Rotterdam stadion als extra station wil gaan bijbouwen is opzich een goed idee, mits het echt IC-waardig is en er dan - gezien de stationsdichtheid - een station wordt opgeheven.

En als tegen die tijd (rond 2018) ook de metrolijn Kralingse Zoom - Zuidplein is aangelegd, is de situatie helemaal perfect. :D
Elke werkdag: Rotterdam Lombardijen - Amersfoort vv.

Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-beheerder
Berichten: 25112
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contact:

Re: Weeffout Rotterdam Zuid?

Berichtdoor Daniel » Ma 08 Mar 2010, 23:45

Karl schreef:Dat je vanaf Rotterdam Zuidplein naar Dordrecht het snelst bent via Rotterdam C. is, qua afstand, toch eigenlijk van de zotte?

Da's overigens iets dat niet helemaal klopt...
- Zuidplein - Rotterdam C. - Dordrecht kost je 41 minuten (met overstap op een IC op Rtd)
- Zuidplein - Lombardijen - Dordrecht kost je 33 minuten (met overstap op de sneltrein, ironisch genoeg vertrek je dan met de bus naar Dordrecht van het Zuidplein :P ) of 37 minuten (met overstap op de stoptrein)
- Zuidplein - Dordrecht rechtstreeks met lijn 176 kost je 54 minuten
- Zuidplein - Dordrecht met lijn 164/166/167 en overstap op 168 kost je 47 minuten
Een echte trein was een ICK-trein (2002-2009)
Dagelijks Amersfoort - Utrecht en weer terug...

Mijn foto's: http://www.dbleumink.nl/ovfoto

Gebruikersavatar
Meltrain
Berichten: 11141
Lid geworden op: Wo 12 Mar 2008, 21:29
Locatie: Rotterdam (Lombardijen)

Re: Weeffout Rotterdam Zuid?

Berichtdoor Meltrain » Ma 08 Mar 2010, 23:49

En Zuidplein - Dordrecht met 92? :wink:
(Of eventueel Zuidplein - Dordrecht met 144/145 en in Ridderkerk overstap op 140?)
Elke werkdag: Rotterdam Lombardijen - Amersfoort vv.

Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-beheerder
Berichten: 25112
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contact:

Re: Weeffout Rotterdam Zuid?

Berichtdoor Daniel » Ma 08 Mar 2010, 23:54

Met lijn 92 kost het je 1 uur en 4 minuten, via Ridderkerk is zowiezo geen enorm snelle verbinding.
Een echte trein was een ICK-trein (2002-2009)
Dagelijks Amersfoort - Utrecht en weer terug...

Mijn foto's: http://www.dbleumink.nl/ovfoto

Gebruikersavatar
Ardan
Berichten: 9266
Lid geworden op: Wo 10 Jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer
Contact:

Re: Weeffout Rotterdam Zuid?

Berichtdoor Ardan » Di 09 Mar 2010, 00:42

Reiziger Ddrs schreef:Met lijn 92 kost het je 1 uur en 4 minuten (...)

Eén keer gedaan. Nooit van mijn leven weer, jemig ik heb heel dat fokking Hendrik-Ido-Ambacht kunnen zien.
Enniewee, de Rotterdamse en Amsterdamse Schienennetze verschillen heel erg van elkaar, omdat de 'zware' sporen heel anders liggen. In Amsterdam heb je veel spoorlijnen lopen, het metronet is er meer een aanvulling op. Op gedeelde stations zie je echt gigantisch veel mensen overstappen, juist omdat er op bijna alle stations overstapmogelijkheden zijn. Een Amsterdamse equivalent van Zuidplein is niet nodig, omdat alle stadsdelen (okee, Noord uitgezonderd) vanuit de trein zo goed te bereiken zijn, met de metro als aanvulling. Het zwaartepunt voor de stadsverplaatsingen ligt meer op de tram. In Rotterdam is het metronet (als losstaand systeem) meer bedoeld voor verplaatsingen binnen de agglomeratie, hetgeen dan juist weer komt omdat plaatsen als Hoogvliet en Spijkenisse geen zwaar spoor hebben.
2016 (28-11):
Trein 4114 km · S-Bahn/RR 413 km · Zweeftrein 9 km · Metro 293 km · Tram 165 km · Funiculaire 1 km · Bus 124 km · Veer 6 km

Dexter
Berichten: 3912
Lid geworden op: Di 05 Mei 2009, 20:57

Re: Weeffout Rotterdam Zuid?

Berichtdoor Dexter » Di 09 Mar 2010, 02:24

Ardan schreef:In Amsterdam heb je veel spoorlijnen lopen, het metronet is er meer een aanvulling op. Op gedeelde stations zie je echt gigantisch veel mensen overstappen, juist omdat er op bijna alle stations overstapmogelijkheden zijn. [...]In Rotterdam is het metronet (als losstaand systeem) meer bedoeld voor verplaatsingen binnen de agglomeratie, hetgeen dan juist weer komt omdat plaatsen als Hoogvliet en Spijkenisse geen zwaar spoor hebben.

Die (op heel veel plaatsen) parallelle ligging van de Amsterdamse metro aan spoorlijnen heb ik eigenlijk nooit begrepen, maar kennelijk voorziet het in een behoefte (als je kijkt naar de reizigersaantallen).
Vallend blad maakt rails glad.

Gebruikersavatar
Ardan
Berichten: 9266
Lid geworden op: Wo 10 Jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer
Contact:

Re: Weeffout Rotterdam Zuid?

Berichtdoor Ardan » Di 09 Mar 2010, 02:29

Aanvoer van en naar de treinstations. Dat is in Rotterdam dus minder.
2016 (28-11):
Trein 4114 km · S-Bahn/RR 413 km · Zweeftrein 9 km · Metro 293 km · Tram 165 km · Funiculaire 1 km · Bus 124 km · Veer 6 km

Dexter
Berichten: 3912
Lid geworden op: Di 05 Mei 2009, 20:57

Re: Weeffout Rotterdam Zuid?

Berichtdoor Dexter » Di 09 Mar 2010, 02:34

Die aanvoer heb je in Rotterdam ook, maar dan vanuit andere richtingen en naar een beperkter aantal stations in vergelijking met Amsterdam. Ik bedoelde meer dat de Amsterdamse metro op veel trajecten een verdubbeling van spoorlijnen is en een verdichting van het aantal stations, dat snap ik niet.
Vallend blad maakt rails glad.

Gebruikersavatar
Ardan
Berichten: 9266
Lid geworden op: Wo 10 Jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer
Contact:

Re: Weeffout Rotterdam Zuid?

Berichtdoor Ardan » Di 09 Mar 2010, 02:41

De reden dat de Amsterdamse Oostlijnen er nu zo liggen is omdat dat het kortste ondergrondse traject had, en zodat de toen ook in aanbouw zijnde Bijlmermeer meteen op het metronet aangesloten werd, dat kon dan in één keer gebouwd worden en hoefde dus niet later alsnog te gebeuren.
Van de oorspronkelijk geplande metrolijnen zijn alleen die langs het zware spoor gebouwd - hier zullen financiële overwegingen een rol in hebben gespeeld. De overig geplande lijnen zouden voor een groot deel ondergronds lopen, en aangezien het woord 'metro' nogal taboe is geweest in Amsterdam (en ik vrees dat het dan nu ook weer gaat worden) zijn die tot nu toe niet aangelegd. Overstapstations waren bijvoorbeeld de Lelylaan, de Jan van Galenstraat, Diemen Zuid en Weesperplein, alleen laatstgenoemde is in ruwbouw gereed als kruisingsstation.
2016 (28-11):
Trein 4114 km · S-Bahn/RR 413 km · Zweeftrein 9 km · Metro 293 km · Tram 165 km · Funiculaire 1 km · Bus 124 km · Veer 6 km

Gebruikersavatar
Vinny
Berichten: 11003
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 19:07

Re: Weeffout Rotterdam Zuid?

Berichtdoor Vinny » Di 09 Mar 2010, 09:07

De oude Oostlijn is gewoon als stadsspoor gepland, vergelijkbaar met de Zoetermeer-Stadslijn. Er zouden ook sprinters op rijden.
"Dames en heren. Op dit moment zijn er geen bijzonderheden. Onze excuses voor het ongemak"

Gebruikersavatar
Ardan
Berichten: 9266
Lid geworden op: Wo 10 Jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer
Contact:

Re: Weeffout Rotterdam Zuid?

Berichtdoor Ardan » Di 09 Mar 2010, 10:29

Jep, volgens het eerste PvE voor de Sprinters moesten ze dan ook voorzien zijn van een derde-rail-stroomafnemer.
2016 (28-11):
Trein 4114 km · S-Bahn/RR 413 km · Zweeftrein 9 km · Metro 293 km · Tram 165 km · Funiculaire 1 km · Bus 124 km · Veer 6 km

Gebruikersavatar
Vinny
Berichten: 11003
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 19:07

Re: Weeffout Rotterdam Zuid?

Berichtdoor Vinny » Di 09 Mar 2010, 15:20

Het zou echt fantastisch geweest zijn. Dan hadden we in de jaren '70 al een perfect werkend lightrailsysteem rondom Amsterdam gehad. Maar ja, de NS mocht niet met het GVB concurreren. :|
"Dames en heren. Op dit moment zijn er geen bijzonderheden. Onze excuses voor het ongemak"

Dexter
Berichten: 3912
Lid geworden op: Di 05 Mei 2009, 20:57

Re: Weeffout Rotterdam Zuid?

Berichtdoor Dexter » Di 09 Mar 2010, 15:35

Een zelfde scenario lag er klaar voor de Rotterdamse ex-Oost-Westlijn, ex-Calandlijn, nu lijn A-B-C. Door de tunnel zouden ook NS-treinen gaan rijden, die ergens voor Alexander en na Schiedam-Centrum van het hoofdspoor zouden aftakken. De RET heeft moeten praten als Brugman om het te voorkomen en pas toen men kon aantonen dat een onregelmatige treindienst de regelmaat van de metrodiensten teveel zou verstoren, heeft men er vanaf gezien.

En het al met de bouw van de ex-Noord-Zuidlijn, ex-Erasmuslijn, nu metrolijn D (straks ook E) meegebouwde tunnelgedeelte met de kruising bij station Beurs was al op metroformaat gebouwd, daar passen echt geen Sprinters in. :lol:
Vallend blad maakt rails glad.


Terug naar “OV in West-Nederland”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: MSNbot Media en 1 gast