Pagina 3 van 3

Re: Amsterdam wil OV niet aanbesteden

Geplaatst: ma 22 mar 2010, 23:45
door tsov
willy84 schreef:Naar mijn beste weten is de infrastructuur eigendom van de gemeente Amsterdam. Zelfs in Amstelveen als ik het goed heb??
Ook de Combino's worden als ik het goed heb geleased van de gemeente. De metro's en bussen weet ik niet. Doe het even uit me hoofd.
Maar dat is allemaal betrekkelijk recent geregeld. Voordien was het allemaal GVB-eigendom, waarbij het GVB gewoon één van de vele gemeentelijke diensten was. Nu is het GVB een verzelfstandigde NV met alle aandelen in handen van de gemeente (of stadsregio, daar wil ik vanaf wezen) en is de infra en het railgebonden materieel in eigendom gekomen van de gemeentelijke dIVV (dienst Infrastructuur, Verkeer en Vervoer). Hoe dat in de buurgemeenten geregeld is weet ik niet, maar het zou me niet verbazen als de infra daar ook van dIVV is.

Re: Amsterdam wil OV niet aanbesteden

Geplaatst: di 23 mar 2010, 14:00
door Oud forumgebruiker
-

Re: Amsterdam wil OV niet aanbesteden

Geplaatst: di 23 mar 2010, 15:00
door Suus
Je moet niet selectief gaan citeren! Ik geef duidelijk aan in mijn post dat dat in het verleden zeer regelmatig voorkwam, en jij trekt het in het heden, en dat is niet zoals ik de feiten heb weergeven.

Re: Amsterdam wil OV niet aanbesteden

Geplaatst: di 23 mar 2010, 17:03
door Oud forumgebruiker
Sterker nog; ik had zel fje bericht te snel gelezen en dus verkeerd geïnterpreteerd. Excuus! :@

Re: Amsterdam wil OV niet aanbesteden

Geplaatst: di 23 mar 2010, 20:01
door robert55
ziggy schreef:
robert55 schreef:Er is niet zoiets als 'redelijk marktconform': je bieding is of de beste of oud papier.
De bieding die achter de beste is geëindigd kan ook marktconform zijn.
Dit dreigt een woordspelletje te worden. Ik denk dat er bij een aanbesteding meerdere aanbieders zullen zijn die een fors beter [en dat is meer dan alleen goedkoper] bod zullen doen dan GVB. De enige manier om dat uit te vinden is een aanbesteding.
Overigens: dat heeft voor mij twee kanten. Het gaat er niet alleen om dat ik denk dat het beter en goedkoper kan dan nu, maar ook dat de opdrachtgever [SRA dus] door aanbesteding gedwongen wordt beter [professioneler en minder ambtelijk] te gaan werken.
ziggy schreef:
robert55 schreef:In een eerdere post suggereerde je al dat Arriva bepaalde boetes mogelijk zou incalculeren en dat GVB dat niet zou doen. Sorry, maar dan geloof je groene ogen dus niet en blauwe wel.
GVB is er op uit de verstandhouding met de SRA goed te houden om zo de inbesteding rond te krijgen. Ik krijg niet de indruk dat Arriva destijds een dergelijke druk voelde. Die schreef gewoon zo goedkoop mogelijk in. Het kan goedkoper zijn bepaalde boetes in te calculeren om onder bepaalde (duurdere) reinigingskosten uit te komen bijvoorbeeld.
Dan ga je er van uit dat alleen commerciele bedrijven op de korte termijn gericht calculerend gedrag vertonen. Maar ook GVB zou worden afgerekend op een contract. Behalve met boetes [die natuurlijk in verhouding tot de kosten moeten staan] kan je ook andere manieren vinden om het bedrijf te motiveren. In het UK worden concessies bijvoorbeeld vaak met een verlengingsoptie vna een paar jaar bij [meetbaar] goede resultaten verleend
Freek schreef:In het buitenland zien we ook veel aanbestedingen in tram/metro/s-bahn netwerken. Het is dus een non-argument dat het niet kan en daarom niet hoeft.
]
ziggy schreef:Volgens de SRA is het enige vergelijkbare materieel dus Melbourne, en daar is het de soep in gelopen.
Melbourne is toch wat complexer dan de SRA vertelt.
In eerste instantie was daar het net in twee delen verdeeld die elk een eigen exploitant kregen. Bij wijze van spreken de een de Lekstraat-lijnen en de andere die van de Havenstraat. Eén van die twee, een dochter van het engelse National Express bleef verlieslijdend en leverde de concessie na een paar jaar in. Na een staatsintermezzo zijn de beide concessies weer samengevoegd en vorig jaar opnieuw aanbesteed.
Verder zijn er wel degelijk andere voorbeelden te vinden. De Stockholmse metro wordt bijvoorbeeld al jarenlang als managementcontract aanbesteed, eerst aan Veolia, nu aan MTR uit Hong Kong. Dockland Light Railway in Londen [Serco], de meeste Franse trambedrijven

Re: Amsterdam wil OV niet aanbesteden

Geplaatst: di 23 mar 2010, 20:08
door Chauf21
Wat ik ook wel interessant vind, is dat de wethouder verkeer van Den Haag wel voorstander is van aanbesteden en het de stadsregio Rotterdam om het even lijkt te zijn (zie Stads-OV moet alsnog aanbesteed, Financieele Dagblad 18 maart 2010, de papieren versie is uitgebreider). Wat verschilt het dan met Amsterdam?

Re: Amsterdam wil OV niet aanbesteden

Geplaatst: di 23 mar 2010, 20:48
door iljitsch
Voor een deel zal dat politiek zijn (Amsterdam blijft een socialistische stad, Den Haag wordt door een soort "zakencollege" bestuurd) en voor een ander deel dat HTM op de vrije markt waarschijnlijk een veel beter figuur zal slaan dan het GVB. Rotterdam valt in beide opzichten in het midden.

Als er aanbesteed gaat worden ben ik ook benieuwd of GVB, HTM en RET ook op elkaars concessies gaan inschrijven, en zo ja met hoeveel succes.

Re: Amsterdam wil OV niet aanbesteden

Geplaatst: di 23 mar 2010, 23:04
door willy84
Ziggy, werk jij bij het GVB?

Feit is dat het GVB al jaren ondermaats presteert. Alleen blinden zien dat niet.
Lekkende bussen? Niet op tijd rijden? Overgedateerd materieel? Klantonvriendelijk personeel? GVB zorgt ervoor :pos:

Als het GVB werkelijk zo goed is dan hoeven ze voor een aanbesteding niet bang te zijn en winnen ze dezen met glans. Ga de uitdaging aan!

Re: Amsterdam wil OV niet aanbesteden

Geplaatst: wo 24 mar 2010, 00:07
door Suus
Jouw beeld is wel bijzonder zwart, het lijkt net alsof je een groot persoonlijk onrecht bent aangedaan door het GVB :shock:

Re: Amsterdam wil OV niet aanbesteden

Geplaatst: wo 24 mar 2010, 18:24
door robert55
Een ander verschil is dat Haaglanden vorig jaar al de onderhandse aanbesteding heeft gedaan, met parallel daaraan de openbare aanbesteding voor de streekbus. Behalve dat dat de druk op HTM wat vergrootte, zal het de opdrachtgever ook meer inzicht in de marktconformiteit van dat bod hebben gegeven.

Amsterdam daarentegen heeft zelfs de onderhandse aanbesteding zo lang als de wet leek te gaan toestaan uitgesteld.
iljitsch schreef:Voor een deel zal dat politiek zijn (Amsterdam blijft een socialistische stad, Den Haag wordt door een soort "zakencollege" bestuurd) en voor een ander deel dat HTM op de vrije markt waarschijnlijk een veel beter figuur zal slaan dan het GVB. Rotterdam valt in beide opzichten in het midden.

Als er aanbesteed gaat worden ben ik ook benieuwd of GVB, HTM en RET ook op elkaars concessies gaan inschrijven, en zo ja met hoeveel succes.
Een fusie HTM - RET is een aantal jaren geleden wel eens voorgesteld, ik geloof door een toenmalige directeur van RET. Dat was ongeveer in de periode dat Rotterdam plannen had om het busbedrijf aan Connexxion [of was dat nog Westnederland over te doen]. Rotterdam was toen nog een echte pvda stad.

Re: Amsterdam wil OV niet aanbesteden

Geplaatst: wo 24 mar 2010, 18:54
door Suus
De busafdeling van de RET zou oorspronkelijk per 1 januari 2007 met Connexxion-SRR Streek, Connexxion Voorne-Putten en Connexxion Haaglanden Streek overgaan in RandstadBus. Is afgeblazen door de gemeente Rotterdam.

Re: Amsterdam wil OV niet aanbesteden

Geplaatst: do 25 mar 2010, 11:10
door willy84
Bee schreef:Jouw beeld is wel bijzonder zwart, het lijkt net alsof je een groot persoonlijk onrecht bent aangedaan door het GVB :shock:
Flauwekul. Ik ben alleen regelmatig reiziger bij zowel GVB, Connexxion als NS. Dan kan je goed vergelijken en dan zie je dat GVB ondermaats presteert. GVB is zelfs in staat om chauffeurs in te zetten die niet eens Nederlands spreken. Is gebeurd!

Re: Amsterdam wil OV niet aanbesteden

Geplaatst: do 25 mar 2010, 12:15
door Meltrain
Ja, voor metro-vervangende bussen.
Maar de RET heeft ook Polen op de bussen ingezet, toen lijn 21 en 23 door de aanleg van de lus via Schiedam Centrum, slechts tot Marconiplein reden. Als begeleider waren er toen studenten, die de weg moesten wijzen en kaartjes stempelen / reizigers begroeten. :lol:

Re: Amsterdam wil OV niet aanbesteden

Geplaatst: do 25 mar 2010, 12:54
door Mark
willy84 schreef:
Bee schreef:Jouw beeld is wel bijzonder zwart, het lijkt net alsof je een groot persoonlijk onrecht bent aangedaan door het GVB :shock:
Flauwekul. Ik ben alleen regelmatig reiziger bij zowel GVB, Connexxion als NS. Dan kan je goed vergelijken en dan zie je dat GVB ondermaats presteert. GVB is zelfs in staat om chauffeurs in te zetten die niet eens Nederlands spreken. Is gebeurd!
Dat kan ik beamen. Vind ik toch een dieptepuntje in de dienstverlening. Verder heb je inderdaad een paar conducteurs die erg klantonvriendelijk zijn, maar dat is bij elk bedrijf denk ik zo. Neemt niet weg dat er wat aan gedaan zou kunnen worden.

Re: Amsterdam wil OV niet aanbesteden

Geplaatst: do 25 mar 2010, 21:42
door willy84
Het ging hier om ritten in de reguliere dienst die gereden werden door chauffeurs die niet eens Nederlands spreken. Te schofterig voor woorden. En dat werd geregeld door een oud GVB'er.
Overigens waren die begeleiders op de bussen tijdens de metrostremming ook de meest lamlendige figuren die ze konden vinden. Met het arbeidsethos van een slak en de sociale vaardigheden van een egel.

Besteed die handel nou maar gewoon aan. Dat is overal al gebeurd. En als GVB zo goed is als wordt beweerd winnen ze het toch met glans. Dan heb ik ook niks meer te klagen.

Re: Amsterdam wil OV niet aanbesteden

Geplaatst: vr 26 mar 2010, 18:39
door playertwo
Winnen ze toch nooit :mrgreen:

Re: Amsterdam wil OV niet aanbesteden

Geplaatst: wo 19 mei 2010, 21:01
door willy84
Op Politiek 24 nu een discussie over de aanbesteding in de G3