Geen toeslag Fyra, NS bood zwijggeld

Alles over het Openbaar Vervoer in Noord-Holland, Zuid-Holland en Utrecht.
Gebruikersavatar
Daantje
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 4452
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 18:05
Locatie: Rotterdam
Contact:

Re: Geen toeslag Fyra, NS bood zwijggeld

Berichtdoor Daantje » Za 03 Apr 2010, 12:33

Chauf21 schreef:Er staat letterlijk "het traject Amsterdam-Schiphol-Rotterdam (of een deel hiervan)" (NS), er staat niet expliciet dat het traject via de HSL moet lopen. Ik zou zeggen: vul je gegevens eens in en kijk of je in aanmerking komt: http://www.ns.nl/cs/Satellite/reizigers/gratis-met-fyra.

Als ik het invul krijg ik de melding dat de combinatie van klantnummer en geboortedatum niet voorkomt :?
Interrail Frankrijk 2007
(Bijna) dagelijks Rotterdam Centraal - Delft vv

Gebruikersavatar
Vinny
Berichten: 11007
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 19:07

Re: Geen toeslag Fyra, NS bood zwijggeld

Berichtdoor Vinny » Zo 04 Apr 2010, 11:56

Chauf21 schreef:Gemiddelden zeggen ook niet alles, vinny.
Als er over de gehele dag een bezettingsgraad van 15% is en op andere momenten de bezetting hoger is, kan dat best betekenen dat sommige ritten (spits) een bezetting van 100% (of hoger) hebben. Nu heb je de situatie dat de Fyra ook in de spits maar voor 15% gevuld is (even aangenomen dat die cijfers kloppen), terwijl dat met lagere tarieven ook 100% had kunnen zijn. Dat zet jouw verhaal over prijselasticiteit wel in een ander daglicht :idea:

Om de trein echt vol te krijgen zou de toeslag helemaal moeten verdwijnen. Onmogelijk, gezien de voorwaarden waaronder de exploitant de concessie voor het HSL-vervoer heeft gekregen.
In de jaren '90 besloot de overheid dat infrastructuur voortaan moest worden 'terugverdiend'. Dat is in de spoorwereld echt alleen maar mogelijk door bontjas-expressen te gaan rijden; zeker voor relatief dure stukjes infrastructuur als de HSL-zuid (zwaar gefundeerd, ongelijkvloerse kruisingen, koeientunnels, toepassing van afwijkende bovenleidingsspanning en beveiligingssystemen). Een andere optie is om integraal de kilometerprijs te verhogen; te beginnen in de Randstad waar veruit de meeste reizigerskilometers worden afgelegd. Gezien de commotie omtrent de 'spitsheffing' die de NS wil invoeren is dit niet zo haalbaar denk ik.

Wat er nu gebeurd is natuurlijk ook interessant: NS Hispeed is eigenlijk een verhickel van de NS geweest om concurrentie op het spoor tegen te gaan. Waarschijnlijk heeft de directie hier echt doelbewust gehandeld, met als effect dat de (wat mij betreft onwenselijke) situatie ontstaat dat de rest-NS opdraait voor de verliezen van de exploitatie van de HSL-zuid. Iets dat de politiek altijd had willen voorkomen - want het staat niet zo netjes als rijke mensen extra worden gesubsidieerd voor het gebruik van een treinverbinding. Dat tast het oude principe van 'sterke schouders dragen de zwaarste lasten' aan.
"Dames en heren. Op dit moment zijn er geen bijzonderheden. Onze excuses voor het ongemak"

Karl
Berichten: 3644
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 21:06

Re: Geen toeslag Fyra, NS bood zwijggeld

Berichtdoor Karl » Zo 04 Apr 2010, 14:36

Maar dat is toch typisch Vinny, want het wordt de provincie Fryslan wel aangeraden om voorttaan de Waddeneilanden-concessies te integreren met een 'vaste land'-concessie, zodat de 'winst' van het vaste land het 'verlies' van het eiland kan compenseren. Waarom kan het daar wel en op het spoor niet? Dat is mijn inziens meten met twee maten.
Sowieso en sinaasappelsap.
Stop de ver-s-bahn-isering van Nederland.

Gebruikersavatar
deadlock
Berichten: 9299
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 12:29
Locatie: Zwolle
Contact:

Re: Geen toeslag Fyra, NS bood zwijggeld

Berichtdoor deadlock » Zo 04 Apr 2010, 15:17

iljitsch schreef:Beluisterde vanochtend een fragment van radio 1 over de fyra en dat was weer journalistiek van de onderste plank. (Geen wonder dat de kranten failliet gaan, maar de publieke omroep hoeft natuurlijk z'n eigen broek niet op te houden dus die kletsen helemaal maar wat raak als het zo uitkomt.)

Inderdaad. Alles wat gesubsidieerd wordt of van staatswege betaald is per definitie onbetrouwbaar :mrgreen:

Zeg dat eens tegen de lieve mensen van de BBC...
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!

Gebruikersavatar
deadlock
Berichten: 9299
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 12:29
Locatie: Zwolle
Contact:

Re: Geen toeslag Fyra, NS bood zwijggeld

Berichtdoor deadlock » Zo 04 Apr 2010, 15:18

Karl schreef:Maar dat is toch typisch Vinny, want het wordt de provincie Fryslan wel aangeraden om voorttaan de Waddeneilanden-concessies te integreren met een 'vaste land'-concessie, zodat de 'winst' van het vaste land het 'verlies' van het eiland kan compenseren. Waarom kan het daar wel en op het spoor niet? Dat is mijn inziens meten met twee maten.

Inderdaad. Het is van de zotte dat de regeling op deze manier in elkaar steekt. Het zorgt voor hele hopen inflexibiliteit.
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!

Gebruikersavatar
Vinny
Berichten: 11007
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 19:07

Re: Geen toeslag Fyra, NS bood zwijggeld

Berichtdoor Vinny » Do 08 Apr 2010, 14:28

Waarom kan het daar wel en op het spoor niet?
Alles kan. Maar moet je het ook willen? Het idee van de HSL is natuurlijk dat het zakenreizigers zou aantrekken die anders met de auto rijden, en door hun tijdwinst in klinkende munt om te zetten voor economische rendement zorgen:
Rekensom:
Zakenreiziger Rotterdam - Schiphol boekt 45 minuten tijdwinst, tegen een uurtarief van 200 euro; dat levert per zakenreiziger een maatschappelijk rendement op van 150 euro per dag. Daarmee kun je inderdaad de miljarden terugverdienen van de HSL. Alleen jammer dat de zakenreiziger het geld in zijn zak houdt zodat de maatschappij als geheel wel degelijk verlies lijdt op de hele operatie, zeker als er geen bereidheid bestaat om toeslag te betalen (en dat blijkt volgens mij ook uit de cijfers). Nederland zou moeten kiezen: of we vinden infrastructuur een algemeen publiek goed, en verstrekken het gratis aan de belastingbetaler of we vinden dat de gebruiker betaalt. Ik ben ervan overtuigd dat het laatste eerlijker en rechtvaardiger is. Dat houdt dus ook in dat een (forse) toeslag op de HSL gerechtvaardigd is, maar ook dat voor het gebruik van autoinfrastructuur en de 'gewone' spoorinfrastructuur ook meer betaald moet worden door de resp. autorijders en treinreizigers en minder vanuit de algemene middelen opgebracht worden. :Y
"Dames en heren. Op dit moment zijn er geen bijzonderheden. Onze excuses voor het ongemak"

Gebruikersavatar
deadlock
Berichten: 9299
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 12:29
Locatie: Zwolle
Contact:

Re: Geen toeslag Fyra, NS bood zwijggeld

Berichtdoor deadlock » Do 08 Apr 2010, 17:01

Daarin zit een redeneringsfout, Vinny. Op het moment dat de dekkingsgraad van treinen op de HSL gewoon hoog is zoals op het klassieke net nu, dan verdient het zich stukken sneller terug dan door nu spooktreinen met een bezetting van 8,5% te laten rijden. En eventueel kan je op de kaartjes voor de treinen naar België en Frankrijk dan een toeslag gooien. Vergeet niet dat het grootste gedeelte van de belastingbetalers helemaal niet zit te wachten op deze HSL en dat ze die een verspilling van belastinggeld vinden. Het is tenslotte wel grotendeels betaald door Jan Modaal.
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!

iljitsch
Berichten: 2970
Lid geworden op: Za 16 Jan 2010, 13:38
Locatie: Den Haag
Contact:

Re: Geen toeslag Fyra, NS bood zwijggeld

Berichtdoor iljitsch » Do 08 Apr 2010, 17:49

Het probleem met die fyratoeslag is dat-ie niet gerelateerd is aan de prijs voor de reis die je maakt. Tussen Rotterdam en Schiphol, enkele reis:

1e klas vol tarief papier: 18,40 toeslag: 7,90 extra kosten: 43%
1e klas vol tarief chip: 17,35 toeslag: 7,90 extra kosten: 46%
1e klas korting papier: 11,00 toeslag: 7,90 extra kosten: 72%
1e klas korting chip: 10,40 toeslag: 7,90 extra kosten:76%
2e klas vol tarief papier: 10,80 toeslag: 6,00 extra kosten: 55%
2e klas vol tarief chip: 10,20 toeslag: 6,00 extra kosten: 59%
2e klas korting papier: 6,50 toeslag: 6,00 extra kosten: 92%
2e klas korting chip: 6,10 toeslag: 6,00 extra kosten: 98%

Ik vind een kleine 50% duurder zoals de vol tarief reizende eersteklasser betaalt al erg veel gevraagd, maar bijna twee keer zo duur voor de met korting reizende tweedeklasser is echt niet uit te leggen.

Gebruikersavatar
Vinny
Berichten: 11007
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 19:07

Re: Geen toeslag Fyra, NS bood zwijggeld

Berichtdoor Vinny » Vr 09 Apr 2010, 10:46

deadlock schreef:Daarin zit een redeneringsfout, Vinny. Op het moment dat de dekkingsgraad van treinen op de HSL gewoon hoog is zoals op het klassieke net nu, dan verdient het zich stukken sneller terug dan door nu spooktreinen met een bezetting van 8,5% te laten rijden. En eventueel kan je op de kaartjes voor de treinen naar België en Frankrijk dan een toeslag gooien. Vergeet niet dat het grootste gedeelte van de belastingbetalers helemaal niet zit te wachten op deze HSL en dat ze die een verspilling van belastinggeld vinden. Het is tenslotte wel grotendeels betaald door Jan Modaal.

Nee daar zit geen redeneringsfout in. Als je de draad doorleest dan blijkt uit de cijfers (al wordt bij regelmaat door de mede forummers gezegd dat deze gemanipuleerd zijn zonder ook maar enigszinds te onderbouwen waar dit uit zou moeten blijken); dat het feit dát er een toeslag wordt gevraagd leidt tot een lage bezettingsgraad en niet zozeer de hoogte ervan. Nu verwacht ik wel dat wanneer de frequentie en het comfort toenemen en de snelle Beneluxtrein van de 'Oude Lijn' verdwijnt de bezettingsgraad van de Fyra wel gaat stijgen.

Blijft over dat Nederlanders onvoldoende bereid zijn om voor hun mobiliteit te betalen. Het volk wil het kwartje van Kok terug. Is tegen de kilometerheffing, betaalt al jaren maar 50% van de kostprijs van het OV wanneer het een strippenkaart of treinkaartje koopt en wil kennelijk ook geen Fyra-toeslag betalen. Nou dan houdt het op hoor. Leer dan maar fietsen :6
"Dames en heren. Op dit moment zijn er geen bijzonderheden. Onze excuses voor het ongemak"

Gebruikersavatar
Vinny
Berichten: 11007
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 19:07

Re: Geen toeslag Fyra, NS bood zwijggeld

Berichtdoor Vinny » Vr 09 Apr 2010, 10:47

En o ja: ook zo mooi, wegverbredingen. Het maatschappelijk rendement is wanneer mensen eerder aan het werk gaan; maar nee hoor. De mensen doen gewoon langer over hun tandenpoetsen. Weg maatschappelijk rendement :evil:
"Dames en heren. Op dit moment zijn er geen bijzonderheden. Onze excuses voor het ongemak"

Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-beheerder
Berichten: 25117
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contact:

Re: Geen toeslag Fyra, NS bood zwijggeld

Berichtdoor Daniel » Vr 09 Apr 2010, 11:40

Hoezo dat? Als mensen eerder aan 't werk gaan zullen ze ook eerder weer naar huis gaan, dus wat dat betreft hebben die verbredingen geen positief effect (zou wat zijn als iedereen ineens langer gaat werken omdat ze sneller op 't werk zijn)
Wel positief is het effect van de afnemende reistijd dat ervoor zorgt dat mensen het heen en weer reizen langer volhouden en minder vermoeid op hun werk aankomen doordat ze meer slaap hebben kunnen krijgen :idea:
Een echte trein was een ICK-trein (2002-2009)
Dagelijks Amersfoort - Utrecht en weer terug...

Mijn foto's: http://www.dbleumink.nl/ovfoto

iljitsch
Berichten: 2970
Lid geworden op: Za 16 Jan 2010, 13:38
Locatie: Den Haag
Contact:

Re: Geen toeslag Fyra, NS bood zwijggeld

Berichtdoor iljitsch » Vr 09 Apr 2010, 12:08

Uit onderzoek blijkt duidelijk genoeg dat als de snelheid van woon-werkverkeer omhoog gaat mensen verder van hun werk gaan wonen. Het lijkt mij ook een non-doelstelling om het makkelijker te maken voor mensen om in Amsterdam te wonen en Rotterdam te werken of omgekeerd, dit is voor niemand goed en moet dus niet bevorderd worden. Als die mensen gewoon van huis ruilen is dat veel beter opgelost. En beide steden zijn ruim voorzien van dichterbij gelegen slaapsteden.

De hier genoemde getallen van de test met de toeslag van 2 euro en de huidige toeslag zijn niet te vergelijken omdat de lage toeslag in de zeer prille beginperiode viel.

Gebruikersavatar
deadlock
Berichten: 9299
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 12:29
Locatie: Zwolle
Contact:

Re: Geen toeslag Fyra, NS bood zwijggeld

Berichtdoor deadlock » Vr 09 Apr 2010, 13:31

Iljitsch, er zijn genoeg bedrijven met vestigingen in alle grote steden en genoeg werknemers die tussen die steden heen en weer moeten pendelen, meerdere dagen per week.
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!

Gebruikersavatar
deadlock
Berichten: 9299
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 12:29
Locatie: Zwolle
Contact:

Re: Geen toeslag Fyra, NS bood zwijggeld

Berichtdoor deadlock » Vr 09 Apr 2010, 13:34

Vinny schreef:Nee daar zit geen redeneringsfout in. Als je de draad doorleest dan blijkt uit de cijfers (al wordt bij regelmaat door de mede forummers gezegd dat deze gemanipuleerd zijn zonder ook maar enigszinds te onderbouwen waar dit uit zou moeten blijken); dat het feit dát er een toeslag wordt gevraagd leidt tot een lage bezettingsgraad en niet zozeer de hoogte ervan. Nu verwacht ik wel dat wanneer de frequentie en het comfort toenemen en de snelle Beneluxtrein van de 'Oude Lijn' verdwijnt de bezettingsgraad van de Fyra wel gaat stijgen.

Leuk bedacht maar doet niets af aan mijn opmerkingen helaas.

Blijft over dat Nederlanders onvoldoende bereid zijn om voor hun mobiliteit te betalen. Het volk wil het kwartje van Kok terug. Is tegen de kilometerheffing, betaalt al jaren maar 50% van de kostprijs van het OV wanneer het een strippenkaart of treinkaartje koopt en wil kennelijk ook geen Fyra-toeslag betalen. Nou dan houdt het op hoor. Leer dan maar fietsen :6

Nonsens. Ze willen alleen uniformiteit. De kilometerheffing zijn ze ook niet tegen maar wel tegen het gedonder in de kamer erover en de manier waarop de verschillende partijen zich van alle kanten er tegenaan bemoeien. Sowieso is er maar één logische oplossing en dat is de benzine duurder maken en afzien van de kilometerheffing, bpm en wegenbelasting opheffen. Er is geen enkele manier die eerlijker is en hij is nog eens gratis in te voeren ook in plaats van een miljardenaanbesteding waarbij het wiel opnieuw uitgevonden moet gaan worden door de inschrijvers.
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!

Gebruikersavatar
Ennes
Berichten: 2545
Lid geworden op: Wo 04 Mar 2009, 10:20

Re: Geen toeslag Fyra, NS bood zwijggeld

Berichtdoor Ennes » Vr 09 Apr 2010, 14:22

Vinny schreef:En o ja: ook zo mooi, wegverbredingen. Het maatschappelijk rendement is wanneer mensen eerder aan het werk gaan; maar nee hoor. De mensen doen gewoon langer over hun tandenpoetsen. Weg maatschappelijk rendement :evil:


Het maatschappelijk rendement van weg-verbredingen wordt niet teniet gedaan door langer tandenpoetsen hoor! De reden waarom het geen effect heeft is dat al die arbeidslokaties nog steeds gecentreerd zijn bij de grote steden, en of je 4 - 8 - of 16 banen asfalt naast elkaar legt, bij die afrit die ze "allemaal" moeten nemen komen ze alsnog in die trechter terecht waardoor het verkeer zich daar ophoopt, en er alsnog files op de snelwegen rondom de grote steden ontstaan.
Aansluitingen behaald in het verleden,bieden geen garantie voor de toekomst
problemen kunnen er zijn... of je kan ze zoeken!
NS gaat "niet" over één nacht ijs.

iljitsch
Berichten: 2970
Lid geworden op: Za 16 Jan 2010, 13:38
Locatie: Den Haag
Contact:

Re: Geen toeslag Fyra, NS bood zwijggeld

Berichtdoor iljitsch » Vr 09 Apr 2010, 16:16

deadlock schreef:Iljitsch, er zijn genoeg bedrijven met vestigingen in alle grote steden en genoeg werknemers die tussen die steden heen en weer moeten pendelen

Ik pleit er ook niet voor om hekken rond de steden te zetten, alleen dat mobiliteit in het algemeen en overdreven forenzen in het bijzonder hoge maatschappelijke kosten hebben en dus zeker niet bevorderd moeten worden. Als bedrijven zonodig werknemers willen laten pendelen mogen ze daar dus de volle mep voor betalen.

robert55
Berichten: 776
Lid geworden op: Za 20 Feb 2010, 19:27

Re: Geen toeslag Fyra, NS bood zwijggeld

Berichtdoor robert55 » Vr 09 Apr 2010, 19:28

De tijd die mensen aan reizen voor woon-werk verkeer willen besteden is nogal stabiel. In Nederland is dat iets van een uur per richting. Slechts een klein percentage wil gedurende een langere periode langer onderweg zijn.
Het effect daarvan is dat een wegverbreding of OV verbetering tot gevolg heeft dat men verder weg gaat wonen. Hun woonkosten nemen dan af en/of het woongenot toe en de extra kosten van meer kilometers zijn marginaal

Gekko123
OVNL-beheerder
Berichten: 1934
Lid geworden op: Za 25 Apr 2009, 22:12
Locatie: Nootdorp
Contact:

Re: Geen toeslag Fyra, NS bood zwijggeld

Berichtdoor Gekko123 » Vr 09 Apr 2010, 20:45

Ennes schreef:
Vinny schreef:En o ja: ook zo mooi, wegverbredingen. Het maatschappelijk rendement is wanneer mensen eerder aan het werk gaan; maar nee hoor. De mensen doen gewoon langer over hun tandenpoetsen. Weg maatschappelijk rendement :evil:


Het maatschappelijk rendement van weg-verbredingen wordt niet teniet gedaan door langer tandenpoetsen hoor! De reden waarom het geen effect heeft is dat al die arbeidslokaties nog steeds gecentreerd zijn bij de grote steden, en of je 4 - 8 - of 16 banen asfalt naast elkaar legt, bij die afrit die ze "allemaal" moeten nemen komen ze alsnog in die trechter terecht waardoor het verkeer zich daar ophoopt, en er alsnog files op de snelwegen rondom de grote steden ontstaan.

Dat is niet de enige reden: als bekend is dat er een weg verbreed is, zullen alle mensen die eerst over binnenwegen reden besluiten om over de verbrede weg te gaan: er is immers meer plek. Daardoor neemt de lengt van files na wegverbredingen vaak niet af.
Vaak te vinden op de volgende trajecten:
Den Haag Ypenburg - Utrecht
Utrecht - 's-Hertogenbosch
Utrecht - Zwolle
Zwolle - Almere

waldo79
Berichten: 3626
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 14:00
Locatie: Tiel

Re: Geen toeslag Fyra, NS bood zwijggeld

Berichtdoor waldo79 » Za 10 Apr 2010, 23:12

Maar het verkeer is wel van de plekken weg waar het maatschappelijk gewenst is :idea: Bovendien zit er niet zoveel verkeer op de binnenwegen of op andere alternatieve routes dat het effect van de verbreding heel snel teniet is gedaan. Daarnaast is het milieu gebaat bij een betere doorstroming :pos:

En meestal is het alleen maar van asfalteren waar in het verleden qua ruimtebeslag al ruimte voor is vrijgehouden. Zoveel hoeft er niet gekapt en gesloopt (aan bomen en aanliggende percelen) te worden. Uiteraard moeten er wel bouwwerken in de weg zelf aangepast worden, aansluiting worden verruimd...
Mij best :)

Gebruikersavatar
deadlock
Berichten: 9299
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 12:29
Locatie: Zwolle
Contact:

Re: Geen toeslag Fyra, NS bood zwijggeld

Berichtdoor deadlock » Zo 11 Apr 2010, 18:12

Gekko123 schreef:Dat is niet de enige reden: als bekend is dat er een weg verbreed is, zullen alle mensen die eerst over binnenwegen reden besluiten om over de verbrede weg te gaan: er is immers meer plek. Daardoor neemt de lengt van files na wegverbredingen vaak niet af.

Daar heb je vast een mooie bron bij.
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!

iljitsch
Berichten: 2970
Lid geworden op: Za 16 Jan 2010, 13:38
Locatie: Den Haag
Contact:

Re: Geen toeslag Fyra, NS bood zwijggeld

Berichtdoor iljitsch » Zo 11 Apr 2010, 21:12

Daarnaast kan je het hele groene hart asfalteren, maar dat maakt de steden nog niet bereikbaar. Die zijn grotendeels ontworpen/gegroeid voordat de auto bestond, en veel nieuwere wijken zijn ook niet gebouwd op twee auto's per woning die in de spits de stad uit willen.

In de steden in Amerika waar ik geweest ben zie je vaak dat een zeer groot deel van de binnensteden uit enorme parkeergarages bestaat waar de mensen die over de brede avenues de stad in komen rijden parkeren als ze aan het werk gaan. Dat heb je in Nederland ook niet.

Idealiter zouden alleen zoveel auto's op een weg toegelaten worden als er met 90 km/u kunnen rijden (optimale snelheid qua energiegebruik) maar dat is natuurlijk buitengewoon moeilijk te realiseren.

Wel een interessante optie: laat studenten voor 9 uur voor de volle prijs reizen. De universiteiten en hogescholen zullen dan min of meer gedwongen zijn hun lessen later te beginnen en je hebt een stuk meer capaciteit in de trein in de ochtendspits. Dat kan dan ook weer een enkele mobilist z'n stuk blik uit lokken.

Jurjen
Berichten: 1302
Lid geworden op: Di 08 Apr 2008, 21:38

Re: Geen toeslag Fyra, NS bood zwijggeld

Berichtdoor Jurjen » Zo 11 Apr 2010, 23:22

Ja, en al die collegegebouwen tot 12 uur leeg laten staan. Puik plan... Bovendien zullen veel buslijnen dan tot 9 uur opgeheven kunnen gaan worden. Kunnen de forenzen niet meer met het OV, moeten ze wel de auto in...

iljitsch
Berichten: 2970
Lid geworden op: Za 16 Jan 2010, 13:38
Locatie: Den Haag
Contact:

Re: Geen toeslag Fyra, NS bood zwijggeld

Berichtdoor iljitsch » Zo 11 Apr 2010, 23:32

Ze staan ook al de hele nacht leeg, dus iets langer kan echt geen kwaad. En hebben studenten echt 3 uur nodig om op school te komen? Toen ik studeerde niet, hoor.

Bussen opheffen omdat er geen studenten in zitten lijkt mij baarlijke nonsens, hogescholen en universiteiten staan allemaal toch op z'n minst in middelgrote steden, daar rijden ook buiten studietijden bussen.

Het probleem is dat iedereen de mond vol heeft van spreiding van mobiliteit maar ondertussen zitten we allemaal op dezelfde tijd op de weg, op school, op het werk, in de kroeg, in de bioscoop en op het strand en maar klagen dat het zo druk is.

Jurjen
Berichten: 1302
Lid geworden op: Di 08 Apr 2008, 21:38

Re: Geen toeslag Fyra, NS bood zwijggeld

Berichtdoor Jurjen » Zo 11 Apr 2010, 23:41

Studenten genoeg die niet in de studiestad wonen. En die studenten straffen omdat ze nog bij de ouders wonen lijkt me een beetje asociaal, dus goed, 3 uur is misschien teveel, maar eerder dan 11 uur kan je dan echt niet beginnen. En ik heb toch 75% van de dagen al om 9 uur college... Al die colleges dan nog ergens anders tussen voegen, en tegelijkertijd blijven voorkomen dat 2 colleges die door 1 student gevolgd worden tegelijk plaats vinden... Klinkt eenvoudiger dan het lijkt, denk ik zo. Langer doorgaan is ook geen optie. Colleges gaan nu al tot 19:00 door.

iljitsch
Berichten: 2970
Lid geworden op: Za 16 Jan 2010, 13:38
Locatie: Den Haag
Contact:

Re: Geen toeslag Fyra, NS bood zwijggeld

Berichtdoor iljitsch » Ma 12 Apr 2010, 09:23

Hoeveel contacturen heb je dan? In mijn tijd was dat geloof ik minder dan 20.


Terug naar “OV in West-Nederland”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google Adsense [Bot] en 3 gasten