Hybride stadsbussen veroveren Zuid-Holland

Alles over het Openbaar Vervoer in Noord-Holland, Zuid-Holland en Utrecht.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-beheerder
Berichten: 25102
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contact:

Hybride stadsbussen veroveren Zuid-Holland

Berichtdoor Daniel » Zo 04 Apr 2010, 18:40

Hybride stadsbussen veroveren Zuid-Holland
Geplaatst op: zondag 4 april 2010 18:39
Laatst bijgewerkt: zondag 4 april 2010 18:40


Arriva gaat de stadsdienst van Dordrecht met hybride bussen rijden. Dat is besloten door de provincie Zuid-Holland, de opdrachtgever van het vervoerbedrijf. Het gaat om 25 bussen, die oude conventionele bussen met alleen een dieselmotor zullen vervangen.

Vervoerder Connexxion heeft in Gouda, Alphen aan den Rijn en Leiden al vier hybride bussen in gebruik. Daar komen de komende maanden 20 hybride bussen bij, zodat de stadsdiensten van die steden volledig overgaan op duurzaam openbaar vervoer. De provincie Zuid-Holland loopt met de introductie van hybride bussen voorop in Europa.

Hybride bussen hebben behalve een dieselmotor accu’s en een elektromotor aan boord. Accu’s op het dak slaan de energie die vrijkomt bij remmen op, waarna deze energie weer beschikbaar is voor de aandrijving van het voertuig. De nieuwe bussen produceren minder geluid en zijn beter voor het milieu.

Dordrecht
De 25 nieuwe bussen in Dordrecht besparen in de periode tot 2019 één miljoen liter diesel ten opzichte van conventionele bussen. De reductie van CO2 bedraagt circa 2700 ton. Ook de uitstoot van stikstofdioxide en fijnstof zijn fors lager. Arriva streeft ernaar de bussen uiterlijk 1 augustus 2010 aan te schaffen als alle afspraken met de Provincie helemaal rond zijn. De eerste bussen kunnen dan in 2011 gaan rijden.

De concessie van Arriva duurt vanaf 2011 nog 7 jaar. Door het hanteren van een overgangsregeling voor de nieuwe bussen, zodat die per 2019 nog een tijd in de nieuwe concessie doorrijden, vallen de kosten waarschijnlijk fors lager uit dan de eerder geraamde € 6,7 mln.

Een project om bussen op biogas te laten rijden in de omgeving van de Drechtsteden werd eerder om financiële redenen gestaakt.
Lees verder
Een echte trein was een ICK-trein (2002-2009)
Dagelijks Amersfoort - Utrecht en weer terug...

Mijn foto's: http://www.dbleumink.nl/ovfoto

88122903
Berichten: 205
Lid geworden op: Vr 12 Dec 2008, 00:52

Re: Hybride stadsbussen veroveren Zuid-Holland

Berichtdoor 88122903 » Zo 04 Apr 2010, 20:11

Mooi om te lezen dat ze in Dordrecht gekozen hebben voor hybride in plaats van bio diesel.
Want bio diesel is vanwege zijn herkomst tegenwoordig niet zo milleu vriendelijk meer!

Karl
Berichten: 3644
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 21:06

Re: Hybride stadsbussen veroveren Zuid-Holland

Berichtdoor Karl » Zo 04 Apr 2010, 21:10

Zijn de bussen in Gouda en Alphen aan den Rijn ook van CXX? Die concessie loopt toch bijna af...
Sowieso en sinaasappelsap.
Stop de ver-s-bahn-isering van Nederland.

Gebruikersavatar
Chauf21
OVNL-beheerder
Berichten: 3128
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 22:27

Re: Hybride stadsbussen veroveren Zuid-Holland

Berichtdoor Chauf21 » Zo 04 Apr 2010, 21:30

Karl schreef:Zijn de bussen in Gouda en Alphen aan den Rijn ook van CXX? Die concessie loopt toch bijna af...

De huidige vier hybrides zijn betaald door de provincie, de twintig aanstaande hybrides door Connexxion.

Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 31489
Lid geworden op: Ma 17 Mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven

Re: Hybride stadsbussen veroveren Zuid-Holland

Berichtdoor Suus » Zo 04 Apr 2010, 21:41

De twintig nieuwe bussen zijn door de provincie afgedwongen, in ruil voor een verlenging van de concessie met twee jaar tot december 2012.
Rame à l'approche

Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-beheerder
Berichten: 25102
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contact:

Re: Hybride stadsbussen veroveren Zuid-Holland

Berichtdoor Daniel » Zo 04 Apr 2010, 21:53

Overigens is de komst van hybrides in Dordrecht nog afhankelijk van de goedkeuring van Arriva Plc., maar nu de bussen overgenomen moeten worden door de vervoerder die vanaf 2019 de concessie krijgt is het allemaal wel wat zekerder geworden.

Merk is overigens nog niet bekend, de bussen moeten nog Europees worden aanbesteed. Kandidaten zijn MAN, Volvo (die twee hebben de voorkeur van de vestigingsmanager), Optare, Wright (op hun site zie ik alleen 10-meter hybrides) en Van Hool. Opvallende afwezige is dus de hybride Citea van VDL.
Een echte trein was een ICK-trein (2002-2009)
Dagelijks Amersfoort - Utrecht en weer terug...

Mijn foto's: http://www.dbleumink.nl/ovfoto

88122903
Berichten: 205
Lid geworden op: Vr 12 Dec 2008, 00:52

Re: Hybride stadsbussen veroveren Zuid-Holland

Berichtdoor 88122903 » Ma 05 Apr 2010, 20:29

Reiziger Ddrs schreef:Overigens is de komst van hybrides in Dordrecht nog afhankelijk van de goedkeuring van Arriva Plc., maar nu de bussen overgenomen moeten worden door de vervoerder die vanaf 2019 de concessie krijgt is het allemaal wel wat zekerder geworden.

Merk is overigens nog niet bekend, de bussen moeten nog Europees worden aanbesteed. Kandidaten zijn MAN, Volvo (die twee hebben de voorkeur van de vestigingsmanager), Optare, Wright (op hun site zie ik alleen 10-meter hybrides) en Van Hool. Opvallende afwezige is dus de hybride Citea van VDL.


Waarom zou je als vestigingsmanager een voorkeur voor volvo of MAn hebben.
Berkhof en van Holl zijn toch merken met een huize hoog verleden op het gebied van betrouwbaarheid?
Met de comfort in de MAN en Volvo zou ik zelfs liever in een Engelse bus zitten!

Oud forumgebruiker

Re: Hybride stadsbussen veroveren Zuid-Holland

Berichtdoor Oud forumgebruiker » Ma 05 Apr 2010, 20:34

Berkhof doet dus niet mee, maar van Volvo ben ik ook niet gecharmeerd... MAN heb ik wel goeie ervaringen mee.

Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-beheerder
Berichten: 25102
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contact:

Re: Hybride stadsbussen veroveren Zuid-Holland

Berichtdoor Daniel » Ma 05 Apr 2010, 21:38

De Volvo hybride heeft de vestigingsmanager zelf 'n proefritje mee gereden wat goed bevallen is en MAN is al geruime tijd erg meedenkend bezig: schijnt dat ze zomaar ineens de vestiging opbelden met de vraag of ze wellicht konden helpen de problemen met het wagenpark op te lossen. Ze waren bv. ook bereid tot het aanpassen van de standaard indeling om tot een bus te komen die optimaal was voor de Dordtse stadsdienst.
Een echte trein was een ICK-trein (2002-2009)
Dagelijks Amersfoort - Utrecht en weer terug...

Mijn foto's: http://www.dbleumink.nl/ovfoto

Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 31489
Lid geworden op: Ma 17 Mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven

Re: Hybride stadsbussen veroveren Zuid-Holland

Berichtdoor Suus » Ma 05 Apr 2010, 22:13

Nu moeten ze niet gaan overdrijven in Dordrecht, ik zie niet in waarom een standaard 1+2 indeling voorin plus een grotere rolstoelplaats (0+2 zoals je wil) niet zou werken in Dordrecht. Er zijn grotere plaatsen die minder hebben.
Rame à l'approche

Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-beheerder
Berichten: 25102
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contact:

Re: Hybride stadsbussen veroveren Zuid-Holland

Berichtdoor Daniel » Ma 05 Apr 2010, 22:42

Dordrecht is een speciaal geval in de hoeveelheid kinderwagens (vooral naar Crabbehof en Wielwijk). Maar op zich moet 1+2 voorin wel werken, dat hebben de Citaro's die speciaal tweedehands zijn aangeschaft voor lijn 3 en 4 (naar Crabbehof en Wielwijk) ook namelijk :wink:
Enige vereisten die je dan verder zou hebben zijn brede deuren voor (daarmee heeft elk merk wel 'n variant geloof ik, behalve Wright) en genoeg ruimte tussen de voorwielen. Driedeurs heeft voordelen, maar 't lukt over het algemeen ook wel met tweedeurswagens zolang de deur niet door kinderwagens geblokkeerd is.
Een echte trein was een ICK-trein (2002-2009)
Dagelijks Amersfoort - Utrecht en weer terug...

Mijn foto's: http://www.dbleumink.nl/ovfoto

Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 31489
Lid geworden op: Ma 17 Mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven

Re: Hybride stadsbussen veroveren Zuid-Holland

Berichtdoor Suus » Ma 05 Apr 2010, 22:50

En in Amsterdam-Zuidoost zitten de bussen vol met boodschappentrolleys, maar dat is geen reden om meteen maar een bijzondere indeling toe te passen.
Rame à l'approche

Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-beheerder
Berichten: 25102
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contact:

Re: Hybride stadsbussen veroveren Zuid-Holland

Berichtdoor Daniel » Ma 05 Apr 2010, 22:58

Ze hebben hier ooit de frequentie van lijn 3 en 4 verhoogd in de zomerdienst om alle kinderwagens mee te nemen, dus tja... voor de achterstandswijken doen ze hier graag wat extra: 't zijn namelijk goudmijntjes voor de vervoerder met vrijwel alleen wagenverkoop van eigen kaartjes. Strippenkaarten en abonnementen hebben ze daar nog nooit van gehoord...
Een echte trein was een ICK-trein (2002-2009)
Dagelijks Amersfoort - Utrecht en weer terug...

Mijn foto's: http://www.dbleumink.nl/ovfoto

Oud forumgebruiker

Re: Hybride stadsbussen veroveren Zuid-Holland

Berichtdoor Oud forumgebruiker » Ma 05 Apr 2010, 23:03

Vreemd, hier hebben de meeste reizigers in buitenwijken júíst een abbonement. De mensen in de luxere wijken reizen vrijwel nooit met het OV, dus áls die gaan dan kopen ze een kaartje in de tram of bus. Lijkt me tamelijk duur als je elke keer een kaartje in de wagen moet kopen...

Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-beheerder
Berichten: 25102
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contact:

Re: Hybride stadsbussen veroveren Zuid-Holland

Berichtdoor Daniel » Ma 05 Apr 2010, 23:05

Lijkt mij ook ja, maar dat hebben ze kennelijk niet door... zegt wat over de gemiddelde West-Dordtenaar (gelukkig val ik zelf onder de Oost-Dordtenaren :P )
Een echte trein was een ICK-trein (2002-2009)
Dagelijks Amersfoort - Utrecht en weer terug...

Mijn foto's: http://www.dbleumink.nl/ovfoto

Dexter
Berichten: 3912
Lid geworden op: Di 05 Mei 2009, 20:57

Re: Hybride stadsbussen veroveren Zuid-Holland

Berichtdoor Dexter » Ma 05 Apr 2010, 23:43

Reiziger Ddrs schreef:De Volvo hybride heeft de vestigingsmanager zelf 'n proefritje mee gereden wat goed bevallen is en MAN is al geruime tijd erg meedenkend bezig: schijnt dat ze zomaar ineens de vestiging opbelden met de vraag of ze wellicht konden helpen de problemen met het wagenpark op te lossen. Ze waren bv. ook bereid tot het aanpassen van de standaard indeling om tot een bus te komen die optimaal was voor de Dordtse stadsdienst.

Over Volvo: Eigen ervaringen zijn de beste raadgevers. Over MAN: Geweldig zo'n fabrikant die meedenkt, dat zie je niet vaak. :pos: Ze hebben beide mijn zegen. *O*

Reiziger Ddrs schreef:Driedeurs heeft voordelen, maar 't lukt over het algemeen ook wel met tweedeurswagens zolang de deur niet door kinderwagens geblokkeerd is.

Wil je dat nooit meer hardop zeggen (of schrijven zo je wil). :wink: Er hebben in al die jaren nog nooit zulke draconisch slechte stadsbussen in Dordrecht gereden als de laatste drie jaar.

Een bus die op drukke stadslijnen wordt ingezet moet tegenwoordig haast wel over drie deuren beschikken, wil het een beetje fatsoenlijk doorstromen. Waarom grote stadsvervoerders als RET, MIVB en RATP ooit overgestapt zijn op tweedeurs-stadsbussen is mij echt een raadsel... -O-

Enne, Oost-Dordtenaren? West-Dordtenaren? Hebben ze inmiddels al een ijzeren gordijn opgeworpen in Dordt ofzo? :lol:
Vallend blad maakt rails glad.

Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 31489
Lid geworden op: Ma 17 Mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven

Re: Hybride stadsbussen veroveren Zuid-Holland

Berichtdoor Suus » Ma 05 Apr 2010, 23:58

Tja, het beste zou natuurlijk een bus met vier deuren zijn en een conducteur achterin: Voorin en helemaal achterin uitstappen, en bij de twee deuren in het midden uitstappen.

Maar even serieus, door op de derde deur te besparen wordt een bus wel flink goedkoper: goedkopere motorconstructie, derde deur maakt het eenvoudiger voor zwartrijders en meer zitplaatsen (wordt door reizigers erg op prijs gesteld!)
Rame à l'approche

Gebruikersavatar
Chauf21
OVNL-beheerder
Berichten: 3128
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 22:27

Re: Hybride stadsbussen veroveren Zuid-Holland

Berichtdoor Chauf21 » Di 06 Apr 2010, 18:58

Reiziger Ddrs schreef:De Volvo hybride heeft de vestigingsmanager zelf 'n proefritje mee gereden wat goed bevallen is ...

Smaken verschillen dan blijkbaar. Ik vond die Volvo behoorlijk beroerd rijden, de Van Hool doet het daarentegen stukken beter :pos:
De eerste hybride 'nieuwe style' is overigens ook in Nederland, vanmiddag stond 'ie bij het provinciehuis in Den Haag.

Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 31489
Lid geworden op: Ma 17 Mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven

Re: Hybride stadsbussen veroveren Zuid-Holland

Berichtdoor Suus » Di 06 Apr 2010, 19:15

Ik neem aan dat als het hier over Volvo gaat het om een hybride model van de Volvo's uit o.a. Apeldoorn gaat?
Rame à l'approche

Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-beheerder
Berichten: 25102
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contact:

Re: Hybride stadsbussen veroveren Zuid-Holland

Berichtdoor Daniel » Di 06 Apr 2010, 19:31

Typenummer is hetzelfde, maar Apeldoorn heeft de oude uitvoering. Eerder vergelijkbaar met de stadsbussen van Maastricht/Tilburg/Den Bosch :wink:

Zie ook hier
Een echte trein was een ICK-trein (2002-2009)
Dagelijks Amersfoort - Utrecht en weer terug...

Mijn foto's: http://www.dbleumink.nl/ovfoto

Gebruikersavatar
Chauf21
OVNL-beheerder
Berichten: 3128
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 22:27

Re: Hybride stadsbussen veroveren Zuid-Holland

Berichtdoor Chauf21 » Di 06 Apr 2010, 20:23

Bee schreef:Ik neem aan dat als het hier over Volvo gaat het om een hybride model van de Volvo's uit o.a. Apeldoorn gaat?

Ik had het inderdaad over een hybride Volvo 7700 (zie ook: website Volvo).

Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 31489
Lid geworden op: Ma 17 Mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven

Re: Hybride stadsbussen veroveren Zuid-Holland

Berichtdoor Suus » Ma 31 Mei 2010, 14:53

De eerste bussen van de tweede serie Hybrides zijn in dienst gekomen in Leiden, foto van OVinBoskoop:
Afbeelding

Hoewel ik nog steeds de keuze voor de kleurstelling niet begrijp, moet ik zeggen dat het wel wat leuke variatie geeft op het verder nogal groene busstation van Leiden :)
Rame à l'approche

Gebruikersavatar
Chauf21
OVNL-beheerder
Berichten: 3128
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 22:27

Re: Hybride stadsbussen veroveren Zuid-Holland

Berichtdoor Chauf21 » Ma 31 Mei 2010, 15:24

Ze zouden anders van kleur om de bus daarmee meer te laten opvallen en te onderscheiden van de overige bussen. Valt wat voor te zeggen :) Daarnaast is het ook handig i.v.m. eventuele concessiewisselingen (alhoewel dan sowieso het logo veranderd moet worden).

Er komen overigens twintig bussen van deze deelserie, tien daarvan zijn aan de achterkant voorzien van tekeningen van basisschoolleerlingen uit de Leidse regio.

Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-beheerder
Berichten: 25102
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contact:

Re: Hybride stadsbussen veroveren Zuid-Holland

Berichtdoor Daniel » Di 01 Jun 2010, 21:37

Nog meer hybride nieuws: het is inmiddels 100% zeker dat er hybride bussen in Dordrecht gaan rijden. 20 stuks per voorjaar 2011 en nog 7 stuks volgen later dat jaar.
Een echte trein was een ICK-trein (2002-2009)
Dagelijks Amersfoort - Utrecht en weer terug...

Mijn foto's: http://www.dbleumink.nl/ovfoto

Gebruikersavatar
Meltrain
Berichten: 11134
Lid geworden op: Wo 12 Mar 2008, 21:29
Locatie: Rotterdam (Lombardijen)

Re: Hybride stadsbussen veroveren Zuid-Holland

Berichtdoor Meltrain » Do 03 Jun 2010, 00:57

De fabrikant is echter nog niet bekend?
Elke werkdag: Rotterdam Lombardijen - Amersfoort vv.


Terug naar “OV in West-Nederland”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Bing [Bot], Google Adsense [Bot] en 3 gasten