Amsterdammer mijdt de metro
Amsterdammer mijdt de metro
Dat stond vandaag=14/4/10 in gratis dagblad SPITS. Het ging eigenlijk over wat ik net had willen vragen: terugval in gebruik van metro's, zowel GVB-Amsterdam als RET-Rotterdam, sinds invoering van de chipkaart en gesloten instapregime. Er was toch terugval in de vraag van tot 10% voorspeld.
De vervoerbedrijven blijken er nogal stilletjes over. de RE zegt zo'n 30.000 zwartrijders per dag nu niet te hoeven vervoeren. Bij het GVB daalt het lichtjes-maar dat zou vooral komen door de malaise-minder banen en mensen die naar hun werk moeten.
Volgens een enquete van NEA zegt 1 op de 8 (dus 12,5%) van de ondervraagde Amsterdammers nu maar te gaan lopen/fietsen etc. voor korte stukjes. Zowel de chipkaart zelf als de onzekerheid over wat het gaat kosten worden daarbij genoemd. Wat me zelf blijft verbazen is dat in andere (kan nu niet meer vinden waar) rapporten werd gemeld (over de RET, die als eerste overging) dat het % zwartrijders van voorheen 8-10 tot rond de 2-3 was gezakt. En er zou toch geen zwartrijden meer mogelijk zijn?
Zijn er Rotterdammers die hier iets meer van weten?
De vervoerbedrijven blijken er nogal stilletjes over. de RE zegt zo'n 30.000 zwartrijders per dag nu niet te hoeven vervoeren. Bij het GVB daalt het lichtjes-maar dat zou vooral komen door de malaise-minder banen en mensen die naar hun werk moeten.
Volgens een enquete van NEA zegt 1 op de 8 (dus 12,5%) van de ondervraagde Amsterdammers nu maar te gaan lopen/fietsen etc. voor korte stukjes. Zowel de chipkaart zelf als de onzekerheid over wat het gaat kosten worden daarbij genoemd. Wat me zelf blijft verbazen is dat in andere (kan nu niet meer vinden waar) rapporten werd gemeld (over de RET, die als eerste overging) dat het % zwartrijders van voorheen 8-10 tot rond de 2-3 was gezakt. En er zou toch geen zwartrijden meer mogelijk zijn?
Zijn er Rotterdammers die hier iets meer van weten?
Re: Amsterdammer mijdt de metro
Heb je misschien ook het stukje tekst van de Spits?
Anyway, in Rotterdam is zwartrijden nog wel mogelijk. Behalve de twee-door-een-poortje-truc zijn veel sneltramstations (vanaf Capelsebrug richting Nesselande/Ommoord) niet voorzien van poortjes, maar van paaltjes. Opvallend, aangezien hier wel plek is voor poortjes en je op dit deel toch veel tuig ziet. Komt voornamelijk door (niet politiek correct): lage opleidingsniveau in de wijken; veel MBO-scholen; etc.
Anyway, in Rotterdam is zwartrijden nog wel mogelijk. Behalve de twee-door-een-poortje-truc zijn veel sneltramstations (vanaf Capelsebrug richting Nesselande/Ommoord) niet voorzien van poortjes, maar van paaltjes. Opvallend, aangezien hier wel plek is voor poortjes en je op dit deel toch veel tuig ziet. Komt voornamelijk door (niet politiek correct): lage opleidingsniveau in de wijken; veel MBO-scholen; etc.
Het is een spectrum.
Re: Amsterdammer mijdt de metro
Daarnaast hebben we hier in Nederland een half-zacht poortjesregime en lijkt het wel alsof poortjes van kristalsuiker zijn gemaakt. Behalve met de OV-Chipkaart gaan de poortjes hier ook open met een welgemikte trap. Waarom hebben ze hier in vredesnaam poortjes met draaiende deurtjes, gemaakt?
In Parijs hebben ze schuifpoortjes, probeer die maar eens open te trappen. Met z'n tweeën door een poortje? Door de uitgang naar binnen? In Parijs krijgen ze meteen het poortje in hun smoel en proberen ze het nooit meer!
In Parijs hebben ze schuifpoortjes, probeer die maar eens open te trappen. Met z'n tweeën door een poortje? Door de uitgang naar binnen? In Parijs krijgen ze meteen het poortje in hun smoel en proberen ze het nooit meer!
Vallend blad maakt rails glad.
Re: Amsterdammer mijdt de metro
Als we gaan beginnen met OV-chipkaarten en voorbeelden uit het buitenland, dan is dit topic nog een lang leven beschoren. ;-)
Het is een spectrum.
Re: Amsterdammer mijdt de metro
Gisteren kwam er op Gein ook nog wat tuig op het perron vragen of 'er mensen met gele jassen' beneden stonden. Kon er dus de klok op gelijk zetten dat die met poortjes gingen klooien.
Overigens... die foto die bij het artikel staat is hartstikke bewerkt. Sowieso is het naambordje rechts op de rand bewerkt, maar een bordje verder staat 'Wibautstraat' op terwijl het toch echt Waterlooplein is :?
Overigens... die foto die bij het artikel staat is hartstikke bewerkt. Sowieso is het naambordje rechts op de rand bewerkt, maar een bordje verder staat 'Wibautstraat' op terwijl het toch echt Waterlooplein is :?
Ik doe ook maar wat
Re: Amsterdammer mijdt de metro
Welke aantallen hebben we het nu over? Betalende reizigers of alle reizigers, betalend en niet-betalend?
Vergeet niet dat je bij enquetes over het openbaar vervoer vaak heel negatieve antwoorden krijgt van mensen die er nooit in zitten. (En dat zijn er heel wat.)
Vergeet niet dat je bij enquetes over het openbaar vervoer vaak heel negatieve antwoorden krijgt van mensen die er nooit in zitten. (En dat zijn er heel wat.)
Re: Amsterdammer mijdt de metro
Ik denk zomaar dat de uitvoeringskwaliteit van de Amsterdamse metro een veel grotere invloed heeft op de reizigersaantallen dan de OV-chipkaart ooit zal hebben. Zeker als het om betalende reizigers gaat.
- Geert
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 12543
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
- Locatie: Utrecht
- Contacteer:
Re: Amsterdammer mijdt de metro
Dat is inderdaad opvallend, zeker omdat de vervoerbedrijven zelf hard roepen dat het tegengaan van zwartrijden één van de redenen was om de OV-chipkaart in te voeren. Nu weten wij ook wel dat dé reden het bijhouden van reizigersinkomsten is, maar om langs een deel van het metronet in Rotterdam dan maar geen poortjes neer te zetten is weer het andere uiterste.Karl schreef:Anyway, in Rotterdam is zwartrijden nog wel mogelijk. Behalve de twee-door-een-poortje-truc zijn veel sneltramstations (vanaf Capelsebrug richting Nesselande/Ommoord) niet voorzien van poortjes, maar van paaltjes. Opvallend, aangezien hier wel plek is voor poortjes en je op dit deel toch veel tuig ziet.
Populaire truc is trouwens ook om de lift te nemen, daar staat geen poortje...
- Daantje
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 6471
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 18:05
- Locatie: Rotterdam
- Contacteer:
Re: Amsterdammer mijdt de metro
De vraag die je nu overhoudt is alleen: zijn de mensen die nu niet meer met de metro gaan de mensen die eerst zwart reisden of is het ook reizigers die normaal wel een kaartje kochten gaan tegenstaan en zoeken die nu ook een alternatief? In het eerste geval zou ik er blij mee zijn, die mensen ben je liever kwijt dan rijk. In het tweede geval is het wellicht ook een kwestie van wennen al wen je nooit aan iets wat je vermijdt.
Re: Amsterdammer mijdt de metro
Gelukkig klimmen ze daar over de poortjes heen. En ja dat kan in 10 seconden. En ja, dat kan ook als er een toezichthouder naast staat. Met poortjes krijg je echt geen 100% betalende reizigers hoor.Dexter schreef:In Parijs krijgen ze meteen het poortje in hun smoel en proberen ze het nooit meer!
- Geert
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 12543
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
- Locatie: Utrecht
- Contacteer:
Re: Amsterdammer mijdt de metro
Natuurlijk niet, dat zou een illusie zijn. Je moet trouwens ook denken aan gebruiksgemak/gebruiksvriendelijkheid van die dingen. RET had ergens in 2003 of 2004 (meen ik) al een voorloper van de huidige poortjes geplaatst, maar die klapten eens onterecht vol in mijn gezicht dicht terwijl ik er doorheen liep (en ja dat was pijnlijk). Dat valt bij de huidige generatie wel mee, die gaan ook wat galanter dicht. Op die manier durft iedereen er tenminste nog doorheen te lopen...
Re: Amsterdammer mijdt de metro
Niet in Amsterdam, daar is dat geen probleem, waarschijnlijk omdat de lift bij diverse Rotterdamse stations niet gelijk bij de bouw is geplaatst.Geert schreef:Populaire truc is trouwens ook om de lift te nemen, daar staat geen poortje...
En ik mijd de metro in Amsterdam ook als het kan: Het is er bijzonder druk door het schaarse materieel, het merendeel van de voertuigen is niet comfortabel en erg benauwd en door de ov-chipkaart is het aantal zakkenrollers schandalig toegenomen
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Re: Amsterdammer mijdt de metro
http://hirespdf.spitsnieuws.nl/2010-04- ... 100414.pdfKarl schreef:Heb je misschien ook het stukje tekst van de Spits?
pagina 4.
Re: Amsterdammer mijdt de metro
Ik vind de Metro in Amsterdam vergeleken met Rotterdam ook echt vreselijk. Maar als ik er ben vermijdt ik hem absoluut niet. Maar goed ik zoek juist die drukte op.
Re: Amsterdammer mijdt de metro
Voor Amsterdam geldt dit ook. Ga maar eens een kwartiertje bij het Waterlooplein of Weesperplein staan. Moet je nagaan hoe dat in de Bijlmer gaat. Daar staan volgens mij helemaal geen mensen bij de poortjes. Ik ga nooit kijken in die achterbuurt hoor. Ik zie toch regelmatig meest buitenlanders door die poortjes heen lopen. Ze lopen ook achter mij aan.Karl schreef: Anyway, in Rotterdam is zwartrijden nog wel mogelijk. Behalve de twee-door-een-poortje-truc zijn veel sneltramstations (vanaf Capelsebrug richting Nesselande/Ommoord) niet voorzien van poortjes, maar van paaltjes.
Die toezichthouders die erbij staan doen geen moer. Die hebben een Surinaams arbeidsethos en gaan liever met allerlei vriendjes staan ouwehoeren. Het VOV staat er weleens bij en die spreekt dan mensen aan hoewel ze officieel niet over kaartcontrole gaan. Hoe krom kan het zijn?
Even in herinneren: bij de herintroductie van de conducteur op de Amsterdamse tram daalde het aantal passagiers ook zodanig dat de frequentie op sommige lijnen is verlaagd. In het HOV-RN of de ODR moet hier nog wel wat over te vinden zijn.
immer kwaliteits posts
Re: Amsterdammer mijdt de metro
Het gezeur over toezichthouders en handhavers mag wel wat minder zeg...
Lees vooral ook dit nieuwsbericht.
Lees vooral ook dit nieuwsbericht.
Re: Amsterdammer mijdt de metro
Ik heb trouwens niks tegen handhavers. Ik ben blij dat ze er staan want anders zou het nog erger zijn. Alleen het zou zoveel beter kunnen. Het VOV is wel heel goed alleen je ziet ze te weinig.M57 schreef:Het gezeur over toezichthouders en handhavers mag wel wat minder zeg...
Lees vooral ook dit nieuwsbericht.
Ja dat had ik ook al gelezen. Het wordt steeds gekker. Er zijn bepaalde mensen die consequent weigeren te betalen. Er was ook een partij die aan de Stadsdeel verkiezingen van Zuidoost meedeed: Bijlmerstyle. Die zijn voor gratis OV voor iedereen. De jongeren in ZO waren gefrustreerd geraakt dat ze nu ineens voor de metro moesten betalen...
immer kwaliteits posts
Re: Amsterdammer mijdt de metro
Nu moet je niet twee dingen door elkaar halen hé: Die jongeren wáren al gefrustreerd. Bovendien past betalen voor publieke diensten niet in hun denkkader, maar dat geldt wel voor meer mensen
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Re: Amsterdammer mijdt de metro
Dit toont juist aan dat meer controle hard nodig is, als die gasten 5 x per dag gecontroleerd worden slaan ze niet 5 x per dag een controleur in elkaar maar stoppen ze met zwartrijden, ofwel het "zwart" deel ofwel het "rijden" deel.
Juist een laffe houding en maar laten lopen uit angst voor geweld zorgt ervoro dat dit hand over hand toeneemt en we zometeen een samenleving zoals in Rusland hebben waar het recht van de sterkste belangrijker is dan de wet.
Ondertussen is dit alles ten nadele van de betalende reiziger, die uiteraard voor zowel de zwartgereden kilometers als de salarissen van de niet-handhavende handhavers betaalt en dan vervolgens die gasten tegen komt als ze dronken zijn en er geen controleur in de buurt is om op af te reageren.
Verder: juist het feit dat dit nieuws is laat zien dat het nog altijd uitzonderingen betreft. Natuurlijk, uitzonderingen die veel te vaak voorkomen, maar als het elke dag was stond het niet in de krant.
Juist een laffe houding en maar laten lopen uit angst voor geweld zorgt ervoro dat dit hand over hand toeneemt en we zometeen een samenleving zoals in Rusland hebben waar het recht van de sterkste belangrijker is dan de wet.
Ondertussen is dit alles ten nadele van de betalende reiziger, die uiteraard voor zowel de zwartgereden kilometers als de salarissen van de niet-handhavende handhavers betaalt en dan vervolgens die gasten tegen komt als ze dronken zijn en er geen controleur in de buurt is om op af te reageren.
Verder: juist het feit dat dit nieuws is laat zien dat het nog altijd uitzonderingen betreft. Natuurlijk, uitzonderingen die veel te vaak voorkomen, maar als het elke dag was stond het niet in de krant.
Re: Amsterdammer mijdt de metro
Ga toch weg man, het feit dat ze niets doen is omdat ze niets mogen. Het frustreert ze enorm dat ze niet mogen ingrijpen, en dat vervolgens mensen zoals jij denken dat ze een "Surinaams arbeidsethos" hebben. Dat je daarmee een volledige bevolkingsgroep beledigd is al helemaal belachelijk :Xwilly84 schreef:Voor Amsterdam geldt dit ook. Ga maar eens een kwartiertje bij het Waterlooplein of Weesperplein staan. Moet je nagaan hoe dat in de Bijlmer gaat. Daar staan volgens mij helemaal geen mensen bij de poortjes. Ik ga nooit kijken in die achterbuurt hoor. Ik zie toch regelmatig meest buitenlanders door die poortjes heen lopen. Ze lopen ook achter mij aan.Karl schreef: Anyway, in Rotterdam is zwartrijden nog wel mogelijk. Behalve de twee-door-een-poortje-truc zijn veel sneltramstations (vanaf Capelsebrug richting Nesselande/Ommoord) niet voorzien van poortjes, maar van paaltjes.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Re: Amsterdammer mijdt de metro
Als ze niks mogen, waarom staan ze er dan??
Re: Amsterdammer mijdt de metro
Op ondergrondse stations is de aanwezigheid van personeel verplicht.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Re: Amsterdammer mijdt de metro
Ze kunnen bij een ongeldig vervoersbewijs de politie bellen. Jaren geleden; yoen mijn OV-kaart eens was gestolen hebben ze de dader op 1 januari uit de metro gevist... *bus*iljitsch schreef:Als ze niks mogen, waarom staan ze er dan??
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Re: Amsterdammer mijdt de metro
Het is gelukkig ook nooit goed ook hè - Zo hebben we tenminste met zijn allen wat te klagen en te mopperen.
* Staan er toezichthouders, dan is dat te duur - Staan ze er niet, dan is het onveilig/ongewenst
* Doen de toezichthouders iets, dan mag dat niet want dat is een taak voor het justitiële apparaat - Treden ze niet zelf op, dan hadden ze er net zo goed niet kunnen staan.
En zo kunnen we nog wel even doorgaan
* Staan er toezichthouders, dan is dat te duur - Staan ze er niet, dan is het onveilig/ongewenst
* Doen de toezichthouders iets, dan mag dat niet want dat is een taak voor het justitiële apparaat - Treden ze niet zelf op, dan hadden ze er net zo goed niet kunnen staan.
En zo kunnen we nog wel even doorgaan
Aansluitingen behaald in het verleden,bieden geen garantie voor de toekomst
problemen kunnen er zijn... of je kan ze zoeken!
NS gaat "niet" over één nacht ijs.
problemen kunnen er zijn... of je kan ze zoeken!
NS gaat "niet" over één nacht ijs.
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Bing [Bot], Google [Bot] en 209 gasten