Dat een trein niet helemaal vol is in de daluren is logisch, maar als je ritten structureel beneden de 5% bezettingsgraad hebt, moet je je wel degelijk gaan afvragen wat de toegevoegde waarde is van die ritten. Het personeel is immers een heel stuk duurder dan op andere dagen het geval is. Dan toch stug door blijven gaan met het aanbieden van een dienst is niet bepaald economisch verantwoord. Amerikaanse toestanden hoeft wat mij betreft zeker niet, maar er moet wel een zekere mate van verhouding zijn tussen kosten en baten. Als een buslijn structureel met een zeer lage bezetting rijdt, zal daar ook de frequentie worden verlaagd, wordt de dienst later opgestart resp. eerder beëindigd.iljitsch schreef:Ik reis eigenlijk nooit in de ochtendspits. Zelfs toen ik in Amsterdam en Diemen werkte nam ik pas na negenen de trein. Maar ik zit toch maar heel zelden in een echt lege trein, tram, bus of metro. Natuurlijk, soms zitten er maar een handvol mensen in een voertuig waarin er honderd passen. Dat ziet er leeg uit. Maar dat betekent nog niet dat er zo weinig reizigers zijn dat je die dienst op zou moeten heffen. Als je rigoreus elke dienst die geen winst maakt opheft kom je in Amerikaanse situaties, waar het openbaar vervoer zo beperkt op de meeste plaatsen dat alleen mensen die zich geen auto kunnen veroorloven met het OV gaan.
Als je op een lijn alle diensten op zondagochtend opheft omdat er in elk maar een paar mensen zitten, dan zijn dat toch nog veel mensen die in de kou staan, een alternatief zoeken en dan waarschijnlijk op rendabeler tijden ook niet meer meedoen. Zo kalft alles steeds verder af tot je alleen nog de forensen hebt en de rest van de dag honderden meters trein stilstaan.
Dat er maar een paar mensen in de trein zitten, wil dus zeggen dat er onvoldoende vraag is op dat uur naar het OV-product per trein. Dan moet je je wat mij betreft toch echt gaan afvragen of je daar mee door wil gaan, de ritten gaat schrappen, of desnoods een aantal ritten met een bus laat rijden. Weliswaar dupeer je daarmee reizigers, en als je heel veel van dat soort ritten gaat schrappen zullen dat er meer worden, maar je bespaart ook een boel variabele kosten die je anders moet maken (bovenop je vaste kosten). Met het geld wat je daarmee dan bespaart kan je dus investeren in je bedrijf zodat het totaalproduct aantrekkelijker wordt, en je wellicht op andere tijdstippen extra diensten kan aanbieden.