Noord-Zuidlijn: info en nieuws

Alles over het Openbaar Vervoer in Noord-Holland, Zuid-Holland, Utrecht en Almere.
Gebruikersavatar
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13032
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

Noord-Zuidlijn: info en nieuws

Bericht door Ardan »

Ik heb 8 pagina's teruggebladerd, maar een Noord-Zuidlijntopic kon ik niet vinden. Bij deze dus, want er valt een nieuwtje te melden, of beter gezegd: weer een mijlpaal gehaald *O*

Graafwerk diepste station Noord-Zuidlijn af
Uitgegeven: 21 april 2010 11:11
Laatst gewijzigd: 21 april 2010 11:11

AMSTERDAM - Het graafwerk aan het diepste en moeilijkste station van de Noord-Zuidlijn in Amsterdam is woensdag afgerond. Op toekomstig station Ceintuurbaan worden de laatste containers grond verwijderd, maakte de gemeente woensdag bekend.

Station Ceintuurbaan wordt 214 meter lang, 10,5 meter breed en ligt op een diepte van 32 meter. ''Een bijzonder moment'', volgens verantwoordelijk wethouder Hans Gerson.

Bron en meer....
Ik doe ook maar wat
Dexter
Berichten: 3915
Lid geworden op: di 05 mei 2009, 20:57

Re: Noord-Zuidlijn: info en nieuws

Bericht door Dexter »

Ardan schreef:Bij deze dus, want er valt een nieuwtje te melden, of beter gezegd: weer een mijlpaal gehaald *O*

Graafwerk diepste station Noord-Zuidlijn af
Ik zou eerder zeggen: Er is een dieptepunt bereikt. :lol:
Vallend blad maakt rails glad.
find_your_spot
Berichten: 3050
Lid geworden op: wo 18 mar 2009, 09:13

Re: Noord-Zuidlijn: info en nieuws

Bericht door find_your_spot »

Dexter schreef:
Ardan schreef:Bij deze dus, want er valt een nieuwtje te melden, of beter gezegd: weer een mijlpaal gehaald *O*

Graafwerk diepste station Noord-Zuidlijn af
Ik zou eerder zeggen: Er is een dieptepunt bereikt. :lol:
Afbeelding
For Your Railroad Adventures
Ruben
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 3542
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 20:18
Locatie: Amsterdam

Re: Noord-Zuidlijn: info en nieuws

Bericht door Ruben »

Over Ceintuurbaan heb je van meet af aan niemand gehoord. Het moeilijkste station inderdaad, vanwege de diepte, smalle straat, en de bouw van de perrons onder elkaar. Alleen wat weverhuisjes aan de Vijzelgracht hebben veelvuldig het nieuws gehaald. De boor is trouwens over 1-2 weken bij de kademuur van het Damrak, dan gaat er daadwerkelijk onder de straat geboord worden :)
De trein bewaren bij kamertemperatuur, op een schone en droge plek. Voor houdbaarheidsdatum: zie weerbericht.
Dexter
Berichten: 3915
Lid geworden op: di 05 mei 2009, 20:57

Re: Noord-Zuidlijn: info en nieuws

Bericht door Dexter »

Ik denk dat we in Nederland af moeten van die 'fobie' voor mega-projecten en ook wat meer moeten relativeren. In Parijs en Londen zijn in een niet al te ver verleden een heel huizenblok (Londen) en schoolplein (Parijs) ingestort bij de metro-aanleg, dat heten daar 'tegenslagen'. Maar als er doden en gewonden vallen, zoals in Keulen, wordt het anders.
Vallend blad maakt rails glad.
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Noord-Zuidlijn: info en nieuws

Bericht door Geert »

En moet specifiek Amsterdam zijn metrofobie overwinnen. Over het boren van de Randstadrail in Rotterdam hoor je amper wat, terwijl de NZ-lijn minstens een paar keer per maand in het nieuws komt (en dan meestal negatief).
Gebruikersavatar
reisthijs
Donateur
Berichten: 5863
Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Noord-Zuidlijn: info en nieuws

Bericht door reisthijs »

Alleen gaat de Randstadrailtunnel niet onder een historische binnenstad door, dat maakt toch wel een verschil. Geen gammele huisjes met verrotte funderingen langs de route, bijvoorbeeld.
Dexter schreef:In Parijs en Londen zijn in een niet al te ver verleden een heel huizenblok (Londen) en schoolplein (Parijs) ingestort bij de metro-aanleg, dat heten daar 'tegenslagen'.
Tja, de hele Amsterdamse metro-fobie is juist vooral het gevolg van de "oplosssing" die ze in de jaren '70 hadden bedacht om dat soort tegenslagen te voorkomen: voor de aanleg de huizenblokken langs de route alvast slopen, dan kunnen ze niet meer instorten. Die methode is toch op z'n zachtst gezegd niet zo goed bevallen in Amsterdam.
"Laat je ledematen bewegingen maken"
iljitsch
Berichten: 2970
Lid geworden op: za 16 jan 2010, 13:38
Locatie: Den Haag

Re: Noord-Zuidlijn: info en nieuws

Bericht door iljitsch »

Het is wel interessant om bijvoorbeeld randstadrail, de tramtunnel in de haagse binnenstad en de amsterdamse noord-zuidlijn te vergelijken.

De tramtunnel werd 80% duurder en 4 jaar later.

Randstadrail werd niet duurder en 14 maanden later.

Noord-zuidlijn wordt minstens 112% duurder en 6 jaar later.

In alle gevallen werd/wordt er flink gezeurd en belachelijk gemaakt ("zwemtunnel", "rampstadrail") maar ik heb het idee dat het bij de tramtunnel en noord-zuidlijn toch wel aanzienlijk erger is, ik denk omdat hier er zo lang zo weinig (goeds) gebeurt. Bij randstadrail had je ontsporingen en dergelijke, maar niet dat het projekt maar eens even een paar jaar stilgelegd werd. En het feit dat het twee keer zo duur wordt helpt ook niet. Bij randstadrail gingen weliswaar technische dingen mis maar geen of weinige bestuurlijke dingen.
Dexter
Berichten: 3915
Lid geworden op: di 05 mei 2009, 20:57

Re: Noord-Zuidlijn: info en nieuws

Bericht door Dexter »

reisthijs schreef:Tja, de hele Amsterdamse metro-fobie is juist vooral het gevolg van de "oplosssing" die ze in de jaren '70 hadden bedacht om dat soort tegenslagen te voorkomen: voor de aanleg de huizenblokken langs de route alvast slopen, dan kunnen ze niet meer instorten. Die methode is toch op z'n zachtst gezegd niet zo goed bevallen in Amsterdam.
Ik had juist begrepen dat het merendeel van de huizen gesloopt is voor de aanleg van (verbrede) wegen en verkeerspleinen en slechts een klein deel daadwerkelijk voor de Oostlijn. De metrorellen die eruit voortkwamen, waren grotendeels onterecht gelinkt aan de metrobouw.

Dat er nu zo geblunderd is met de hele gang van zaken rond de Noord-Zuidlijn is een gemiste kans om het imago van de metroaanleg een beetje op te poetsen. Een grote stad als Amsterdam kan eigenlijk niet zonder een kern-metronet.
Vallend blad maakt rails glad.
iljitsch
Berichten: 2970
Lid geworden op: za 16 jan 2010, 13:38
Locatie: Den Haag

Re: Noord-Zuidlijn: info en nieuws

Bericht door iljitsch »

Ik was van het weekeinde in een beetje een uithoek van Madrid, en daar hadden ze wel iets interessants: een sneltram die steeds bij kruisingen ondergronds dook, maar de haltes waren voor het grootste deel wel bovengronds. Nu is dat in het betreffende heuvelachtige gebied natuurlijk een stuk makkelijker dan in Nederland, maar dit lijkt me toch op veel plekken een stuk aantrekkelijker dan een echte metro, met al het gedoe dat komt kijken bij lange tunnels en ondergrondse stations, of een stadstram die tussen het autoverkeer door moet laveren.

(Toen ik de tram wilde fotograferen kwamen er wel drie stuks beveiliging uitstappen die dat maar niks vonden...)
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13666
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Noord-Zuidlijn: info en nieuws

Bericht door Vinny »

^^ tram 26, maar dan beter :idea:

Zelf zie ik dan het meest in een regiotram, die bijvoorbeeld over het museumspoortracé doorrijdt naar Bovenkerk, Aalsmeer en Uithoorn. Ook in Amsterdam moet het mogelijk zijn om een paar mooie ongelijkvloerse oplossingen te maken. Bijvoorbeeld het kruispunt bij het museumplein. De tramhalte kan dan gewoon mooi midden in het groen worden gelocaliseerd.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Gebruikersavatar
reisthijs
Donateur
Berichten: 5863
Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Noord-Zuidlijn: info en nieuws

Bericht door reisthijs »

Dexter schreef:Ik had juist begrepen dat het merendeel van de huizen gesloopt is voor de aanleg van (verbrede) wegen en verkeerspleinen en slechts een klein deel daadwerkelijk voor de Oostlijn.
Toch is er rond een brede strook in de buurt van station Nieuwmarkt met alleen maar jaren '80-bebouwing, maar geen brede wegen. En dan heb je nog de Weesperstraat die is verbreed voor allebei: een brede verkeersweg én de Oostlijn. Ik zeg niet dat alles wat in dat deel van de stad is gesloopt vanwege de metro was maar een groot deel toch zeker wel.
"Laat je ledematen bewegingen maken"
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50900
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Noord-Zuidlijn: info en nieuws

Bericht door Suus »

De Sint Antoniebreestraat is op één gebouw na volledig gesloopt voor de aanleg van een snelweg. De snelweg is er door veranderde inzichten niet gekomen en daarom zijn er huizen gebouwd die precies de gevellijn van dat gebouw volgen. In dat niet gesloopte gebouw zit tegenwoordig een openbare bibliotheek.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
reisthijs
Donateur
Berichten: 5863
Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Noord-Zuidlijn: info en nieuws

Bericht door reisthijs »

En weet je ook wat er nu ónder het grootste deel van die nieuwe huizen aan de Anthoniebreestraat doorloopt? Inderdaad, het tracé van de Oostlijn.
"Laat je ledematen bewegingen maken"
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50900
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Noord-Zuidlijn: info en nieuws

Bericht door Suus »

Ja, maar het plaats het verhaal in een bepaald perspectief :)
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Ruben
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 3542
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 20:18
Locatie: Amsterdam

Re: Noord-Zuidlijn: info en nieuws

Bericht door Ruben »

De Oostlijn is samen met het idee van Cityvorming ingepast in dat gedeelte van het centrum van Amsterdam. De Weesper en Wibautstraat zijn hier het bovengrondse bewijs van. Die Antoniebreestraat en de aansluiting daarvan op de Nieuwmarkt zijn effectief alleen nog voor de metro gesloopt, en juist de Nieuwmarktrellen daarover hebben het negatieve imago over de metro afgeroepen. De Weesperstraat loopt door de voormalige Joodse Wijk, en die was na de oorlog toch al niet meer zo historisch. -O-
De trein bewaren bij kamertemperatuur, op een schone en droge plek. Voor houdbaarheidsdatum: zie weerbericht.
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13666
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Noord-Zuidlijn: info en nieuws

Bericht door Vinny »

Alsnog vind ik de Nieuwmarktrellen veel te veel eer aan de relschoppers geven. Niet dat de gemeente Amsterdam nou zo geweldig bezig is geweest; maar dit als kader plaatsen voor elke andere stadsontwikkeling vind ik erg overdreven. Wat mij betreft hadden ze de Vijzelstraat gewoon tegen de vlakte gegooid. De PAAR monumentale woningen die tussen de architectonische gedrochten staan (zoals de ABN-AMRO bank) hadden daarna gewoon herbouwd kunnen worden...
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50900
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Noord-Zuidlijn: info en nieuws

Bericht door Suus »

Kenmerkend aan monumentale gebouwen is dat ze onvervangbaar zijn... Als je ze gaat vervangen kunnen ze het oude gebouw evenaren, maar bevat het niet de elementen die het monumentaal maken.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
tsov
Berichten: 4085
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:07
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: Noord-Zuidlijn: info en nieuws

Bericht door tsov »

Vinny schreef:Alsnog vind ik de Nieuwmarktrellen veel te veel eer aan de relschoppers geven. Niet dat de gemeente Amsterdam nou zo geweldig bezig is geweest; maar dit als kader plaatsen voor elke andere stadsontwikkeling vind ik erg overdreven. Wat mij betreft hadden ze de Vijzelstraat gewoon tegen de vlakte gegooid. De PAAR monumentale woningen die tussen de architectonische gedrochten staan (zoals de ABN-AMRO bank) hadden daarna gewoon herbouwd kunnen worden...
-1 :neg:
Om de een of andere reden gok ik dat Amsterdam dan nu veel minder rijk was geweest. Amsterdam drijft namelijk zo'n beetje op het toerisme.
Mijn foto's
This user loves deadlines. He loves the whooshing sound they make as they go by.
Klaasje
Berichten: 7128
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 23:01
Locatie: Amersfoort

Re: Noord-Zuidlijn: info en nieuws

Bericht door Klaasje »

Bee schreef:Kenmerkend aan monumentale gebouwen is dat ze onvervangbaar zijn... Als je ze gaat vervangen kunnen ze het oude gebouw evenaren, maar bevat het niet de elementen die het monumentaal maken.
Ik ken toevallig iemand die tramfoto's spaart. Die had een foto waar toevallig een verzakt pand op stond uit 1930. Met één bouwlaag minder dan nu.... Hoezo monumentaal? :X
Ruben
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 3542
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 20:18
Locatie: Amsterdam

Re: Noord-Zuidlijn: info en nieuws

Bericht door Ruben »

Relatief gezien met de rest van het stadscentrum vind ik dat je iets uit 1930 niet monumentaal kan noemen. Althans, niet als je het over een 'doorsnee' woning hebt,grote bouwwerken / bedrijfspanden hebben veel sneller een uniek karakter dan een 13 in een dozijn grachtenpand. Een hele reeks monumentale panden afbreken, nee, maar 1 huis op een metrolijn van 8 kilometer...moet kunnen.
De trein bewaren bij kamertemperatuur, op een schone en droge plek. Voor houdbaarheidsdatum: zie weerbericht.
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13666
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Noord-Zuidlijn: info en nieuws

Bericht door Vinny »

tsov schreef:
Vinny schreef:Alsnog vind ik de Nieuwmarktrellen veel te veel eer aan de relschoppers geven. Niet dat de gemeente Amsterdam nou zo geweldig bezig is geweest; maar dit als kader plaatsen voor elke andere stadsontwikkeling vind ik erg overdreven. Wat mij betreft hadden ze de Vijzelstraat gewoon tegen de vlakte gegooid. De PAAR monumentale woningen die tussen de architectonische gedrochten staan (zoals de ABN-AMRO bank) hadden daarna gewoon herbouwd kunnen worden...
-1 :neg:
Om de een of andere reden gok ik dat Amsterdam dan nu veel minder rijk was geweest. Amsterdam drijft namelijk zo'n beetje op het toerisme.
Nou dan raad ik je nog maar eens aan om het tracé van de Noord-Zuidlijn af te fietsen en het aantal monumentale gebouwen op de route te tellen, die toeristisch-attractieve waarde hebben. Zoveel zijn dat er echt niet, dat dat een 'speciale boortechniek' rechtvaardigt.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
tsov
Berichten: 4085
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:07
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: Noord-Zuidlijn: info en nieuws

Bericht door tsov »

Mijn opmerking ging niet zozeer over de Vijzelstraat, al staan daar ook best aardige pandjes, maar als je jouw redenering doortrekt kun je voor ieder project wel de halve stad slopen. Natuurlijk is een stad dynamisch en moet het geen openluchtmuseum worden, maar we zijn de laatste twee decennia juist in een mooi evenwicht beland in Amsterdam. Er wordt wel eens wat gesloopt, veel nieuwbouw is aantrekkelijk te noemen (niet alles hoor, dat roze gedrocht van Fortis op het Rokin is best afgrijselijk te noemen), maar we zijn niet meer zo dramatisch bezig als in de jaren '50 t/m '80. Natuurlijk was de sloop van de Antoniesbree onvermijdelijk, die huizen waren echt in een belabberde staat, maar het door jouw verfoeide verzet tegen de sloop heeft er wel voor gezorgd dat de menselijke maat niet verloren is gegaan zoals in de Weesperstraat.
Afbeelding
Dit is toch wel wat anders dan nu.
Mijn foto's
This user loves deadlines. He loves the whooshing sound they make as they go by.
Ruben
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 3542
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 20:18
Locatie: Amsterdam

Boorders Noord/Zuidlijn hebben 66 meter tunnel gebouwd

Bericht door Ruben »

Boorders Noord/Zuidlijn hebben 66 meter tunnel gebouwd
Geplaatst op: donderdag 29 april 2010 02:44
Laatst bijgewerkt: dinsdag 4 mei 2010 02:46

De boorders hebben in de startschacht de laatste logistieke ombouwoperatie uitgevoerd. Gravin stond hierdoor enkele dagen stil. Inmiddels is zij weer opgestart en in de komende week passeert zij de kademuur van het Damrak. De laatste grote onderdelen zijn op de boormachine gemonteerd, waaronder de 'rugzak'. Zo noemen de boorders de grote haspels met kabels en slangen die op de achterzijde van de laatste volgwagen worden geplaatst.
Lees verder | Dossier Noord-Zuidlijn | Meer nieuws in dossier Noord-Zuidlijn
De trein bewaren bij kamertemperatuur, op een schone en droge plek. Voor houdbaarheidsdatum: zie weerbericht.
Gebruikersavatar
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13032
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

Re: Noord-Zuidlijn: info en nieuws

Bericht door Ardan »

Noord/Zuidlijn stort muren onder CS
Voorzetwanden van 70 cm dik zijn begin afwerking metrohal
17 juni 2010

Dienst Noord/Zuidlijn

De metrohal onder CS is een nieuwe fase ingegaan: de groffe diepwanden van de bouwput worden voorzien van gladde betonnen voorzetwanden. Dit zijn de wanden waar u als reiziger later tegenaan zal kijken - of leunen.

Exta wanden in de bouwput
Onder het voorplein van CS gaan de meeste diepwanden van de bouwput binnenkort schuil achter nieuwe wanden. Deze voorzetwanden zijn 70 cm dik en zitten goed verankerd aan de diepwand.

Hier wordt uitgelegd hoe één en ander in zijn werk gaat.
Ik doe ook maar wat
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Bing [Bot] en 119 gasten