Noord-Zuidlijn: info en nieuws

Alles over het Openbaar Vervoer in Noord-Holland, Zuid-Holland en Utrecht.
duucoo
Berichten: 54
Lid geworden op: Za 25 Feb 2012, 13:06
Contact:

Re: Noord-Zuidlijn: info en nieuws

Berichtdoor duucoo » Di 20 Nov 2012, 13:05

@R-Flow

Ik zou niet precies weten hoe dit zit. Informatie uit die tijd is op dat gebied vrij vaag. Ik ben in ieder geval niets tegengekomen tot nu toe waar wordt gezegd dat de tram terug zou komen. Wel is vooral in het beeldmateriaal die suggestie gewekt. Aan de omgeving is zover ik weet sinds de bouw wel altijd gecommuniceerd dat tot einde bouw de bouwplaats zal blijven.
Twitter: @Duucoo Blog: duucoo.tumblr.com

Gebruikersavatar
R-Flow
Berichten: 2000
Lid geworden op: Do 03 Nov 2011, 13:30
Locatie: Amsterdam

Re: Noord-Zuidlijn: info en nieuws

Berichtdoor R-Flow » Di 20 Nov 2012, 15:15

Het gaat mij ook niet zozeer om die tram, meer dat we langs het gehele traject op een gegeven moment geen overlast meer zouden hebben. Althans, minimaal. Maar goed, daar blijkt dus niks van waar te zijn. Vond het al een apart verhaal. :P

Gebruikersavatar
Z2N
Berichten: 3723
Lid geworden op: Za 10 Mar 2012, 23:51
Locatie: Apn

Re: Noord-Zuidlijn: info en nieuws

Berichtdoor Z2N » Za 01 Dec 2012, 15:42

Boren A'damse Noord-Zuidlijn klaar
Toegevoegd: zaterdag 1 dec 2012, 14:49


AMSTERDAM - Na 2,5 jaar zijn de boorwerkzaamheden voor de tunnels voor de Amsterdamse Noord-Zuidlijn nu officieel afgerond. Vannacht werd de gigantische boormachine Victoria uitgezet nadat het toekomstige station Rokin was bereikt.

Bron en meer....
Le personnel d'accompagnement des CFF vous souhaitent un agréable voyage!

Flickr!

2016 (9-7): trein: 34137,1 km; bus: 1008,1 km; boot: 249,5 km, metro: 30,3 km; tram: 16,8 km; - 2015: 31646,7 km - 2014: 16486 km

Gebruikersavatar
R-Flow
Berichten: 2000
Lid geworden op: Do 03 Nov 2011, 13:30
Locatie: Amsterdam

Re: Noord-Zuidlijn: info en nieuws

Berichtdoor R-Flow » Za 01 Dec 2012, 20:33

"Onze mensen zijn er in geslaagd om de twee tunnels te bouwen zonder noemenswaardig effect op de stad. Ze hebben de vier reusachtige machines onder smalle straten, langs monumentale gebouwen en zelfs onder huizen in De Pijp doorgestuurd"

We doen gewoon net alsof de Vijzelgracht nooit verzakt is! :D

Maar mooie doorbraak! Bizar alleen dat de afbouw nog vijf jaar duurt. Je zou haast denken dat dat sneller moet kunnen nu de tunnels er liggen.

Gebruikersavatar
tsov
Berichten: 3605
Lid geworden op: Wo 12 Mar 2008, 22:07
Locatie: Amsterdam
Contact:

Re: Noord-Zuidlijn: info en nieuws

Berichtdoor tsov » Za 01 Dec 2012, 20:40

Die Vijzelgracht is nooit verzakt door het boren hè, dat was al tijdens het damwanden slaan. Het boren op zich is vrij probleemloos verlopen.
Mijn foto's
This user loves deadlines. He loves the whooshing sound they make as they go by.

webguy
OVNL-beheerder
Berichten: 7691
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:58
Locatie: Ede
Contact:

Re: Noord-Zuidlijn: info en nieuws

Berichtdoor webguy » Za 01 Dec 2012, 20:45

En spoor leggen duurt vast niet lang, ik vermoed dat het bouwen van de stations langer duurt.
Reisinformatie/nerd

Gebruikersavatar
Ardan
Berichten: 9246
Lid geworden op: Wo 10 Jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer
Contact:

Re: Noord-Zuidlijn: info en nieuws

Berichtdoor Ardan » Za 01 Dec 2012, 20:57

Klopt, en er moeten nog hier en daar dwarsverbindingen (nooduitgangen) tussen de beide tunnels gebouwd worden.
2016 (28-11):
Trein 4114 km · S-Bahn/RR 413 km · Zweeftrein 9 km · Metro 293 km · Tram 165 km · Funiculaire 1 km · Bus 124 km · Veer 6 km

Alargule
Berichten: 1689
Lid geworden op: Ma 10 Mei 2010, 12:57

Re: Noord-Zuidlijn: info en nieuws

Berichtdoor Alargule » Zo 02 Dec 2012, 13:42

tsov schreef:Die Vijzelgracht is nooit verzakt door het boren hè, dat was al tijdens het damwanden slaan. Het boren op zich is vrij probleemloos verlopen.


Wel degelijk. Alleen waren de verzakkingen ditmaal gelukkig niet van een zodanige aard als bij de verzakkingen in 2008.

De Vijzelgracht blijft toch wel de achilleshiel van dit project. Hopelijk is het hierna wel gedaan met de verzakkingen.

KM46
Berichten: 8039
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 22:06

Re: Noord-Zuidlijn: info en nieuws

Berichtdoor KM46 » Zo 02 Dec 2012, 14:32

Dan is de bouw van de nieuwe metro - randstadrailtunnel wel wat sneller gegaan :wink: .

hauptbahnhof
Berichten: 2893
Lid geworden op: Wo 20 Okt 2010, 22:00

Re: Noord-Zuidlijn: info en nieuws

Berichtdoor hauptbahnhof » Zo 02 Dec 2012, 14:36

En wat wil je daarmee zeggen? :)
Je vergelijkt appels met peren namelijk :roll:

Thom91
Berichten: 8817
Lid geworden op: Zo 09 Jan 2011, 19:32
Locatie: Enschede

Re: Noord-Zuidlijn: info en nieuws

Berichtdoor Thom91 » Zo 02 Dec 2012, 16:29

KM46 schreef:Dan is de bouw van de nieuwe metro - randstadrailtunnel wel wat sneller gegaan :wink: .

Gelukkig heb je in Rotterdam hele andere grond waar je in boort. In Amsterdam is drijfzand nog stabieler..
Komt wel goed schatje.

hauptbahnhof
Berichten: 2893
Lid geworden op: Wo 20 Okt 2010, 22:00

Re: Noord-Zuidlijn: info en nieuws

Berichtdoor hauptbahnhof » Zo 02 Dec 2012, 20:08

Plus dat de Statenwegtunnel heel kort is met maar 1 station.

iljitsch
Berichten: 2970
Lid geworden op: Za 16 Jan 2010, 13:38
Locatie: Den Haag
Contact:

Re: Noord-Zuidlijn: info en nieuws

Berichtdoor iljitsch » Zo 02 Dec 2012, 22:38

Maar nu het zo slecht gaat in de bouw, waarom niet kijken of het sneller kan, dan kunnen de aannemers bijvoorbeeld 2,5 jaar 2 x zoveel mensen aan het werk houden (met de hoop dat er over 2,5 jaar weer ander werk is).

Maar dan moet het nieuwe materieel er ook wel op tijd zijn. (Ik mag hopen dat er nieuw materieel komt...)

Klaasje
Berichten: 5986
Lid geworden op: Do 30 Jul 2009, 23:01
Locatie: Groningen

Re: Noord-Zuidlijn: info en nieuws

Berichtdoor Klaasje » Zo 02 Dec 2012, 23:37

In de bouw is veelal het gebrek aan personeel niet wat het traag maakt maar is het de logistiek en de machines die op het kritieke pad staan.

Gebruikersavatar
Ardan
Berichten: 9246
Lid geworden op: Wo 10 Jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer
Contact:

Re: Noord-Zuidlijn: info en nieuws

Berichtdoor Ardan » Ma 03 Dec 2012, 02:50

iljitsch schreef:(...) (Ik mag hopen dat er nieuw materieel komt...)

Dat komt er zeker. Momenteel is de Metropolis bezig met instromen. Het betreft de deelserie M5, dat bestaat uit 23 treinen, genummerd 107-152 (waarbij elk stel een dubbel nummer draagt, de eerste drie bakken hebben bijvoorbeeld nummer 107, de laatste drie bakken 108 (zie hier voor de reden van de dubbelnummering)). Dit is ter vervanging van de huidige metro's M1-M3 (Zilvermeeuwen).
Voor de NZ wordt een vervolgserie Metropolis besteld, deelserie M6. Dit zijn twaalf stellen, genummerd 153-176.
2016 (28-11):
Trein 4114 km · S-Bahn/RR 413 km · Zweeftrein 9 km · Metro 293 km · Tram 165 km · Funiculaire 1 km · Bus 124 km · Veer 6 km

duucoo
Berichten: 54
Lid geworden op: Za 25 Feb 2012, 13:06
Contact:

Re: Noord-Zuidlijn: info en nieuws

Berichtdoor duucoo » Ma 03 Dec 2012, 15:02

Klaasje schreef:In de bouw is veelal het gebrek aan personeel niet wat het traag maakt maar is het de logistiek en de machines die op het kritieke pad staan.


Klopt inderdaad. Hoewel vakmensen (ook in deze tijd) lastig zijn om te vinden, is dat niet het probleem. Goede lassers zijn bijvoorbeeld schaars, maar die kunnen uit het buitenland (binnen de EU) worden gehaald. Goedkoper zijn ze niet (tenzij je je niet aan de wet zou houden).

Logistiek is het vooral erg lastig en op sommige plekken zelfs een nachtmerrie. Bij de Pijp bijvoorbeeld daar kunnen 2 machines niet elkaar passeren en is er ondergronds praktisch geen plek om iets neer te zetten.
Twitter: @Duucoo Blog: duucoo.tumblr.com

iljitsch
Berichten: 2970
Lid geworden op: Za 16 Jan 2010, 13:38
Locatie: Den Haag
Contact:

Re: Noord-Zuidlijn: info en nieuws

Berichtdoor iljitsch » Ma 03 Dec 2012, 15:13

Je maakt mij niet wijs dat er 5 jaar nodig is om eea af te maken omdat twee machines elkaar niet kunnen passeren.

Klaasje
Berichten: 5986
Lid geworden op: Do 30 Jul 2009, 23:01
Locatie: Groningen

Re: Noord-Zuidlijn: info en nieuws

Berichtdoor Klaasje » Ma 03 Dec 2012, 15:26

Wat dacht je van:
  1. Afbouwen stations met alles wat daarbij komt kijken.
  2. Aanleggen rails.
  3. Aanleggen beveiliging en tunneltechnische installaties met alle bijbehorende apparatuur en bekabeling
  4. Testen voor vrijgavetraject beveiliging en tunneltechnische installaties
  5. Papierwerk in orde maken voor vrijgavetraject beveiliging en tunneltechnische installaties
  6. Proefrijden dienstregeling

Daarna gaan we een keertje beginnen met de dienstuitvoering. Bedenk dat tussen 4 en 5 ook onderlinge feedback zit die behoorlijk wat tijd kan kosten.

Karl
Berichten: 3635
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 21:06

Re: Noord-Zuidlijn: info en nieuws

Berichtdoor Karl » Ma 03 Dec 2012, 17:28

Als ze zeggen drie jaar nodig te hebben en het lukt niet, dan is het ook niet goed; dan liever een haalbare planning.
Sowieso en sinaasappelsap.
Stop de ver-s-bahn-isering van Nederland.

Gebruikersavatar
Ardan
Berichten: 9246
Lid geworden op: Wo 10 Jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer
Contact:

Re: Noord-Zuidlijn: info en nieuws

Berichtdoor Ardan » Wo 27 Feb 2013, 02:47

Vlak voordat het boren 1 december klaar was, hebben ze een camera op een werktreintje gezet.
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=12O9nV6RfCo&feature=youtube_gdata[/youtube]
2016 (28-11):
Trein 4114 km · S-Bahn/RR 413 km · Zweeftrein 9 km · Metro 293 km · Tram 165 km · Funiculaire 1 km · Bus 124 km · Veer 6 km

Gebruikersavatar
Ruben
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 3523
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 20:18
Locatie: Amsterdam

Re: Noord-Zuidlijn: info en nieuws

Berichtdoor Ruben » Di 12 Mar 2013, 21:52

Voor wie er belangstelling voor heeft, aankomende zondag kan je een wandeling maken door de tunnel van de Noord-Zuidlijn vanaf het Centraal Station naar station Rokin.
De trein bewaren bij kamertemperatuur, op een schone en droge plek. Voor houdbaarheidsdatum: zie weerbericht.


Terug naar “OV in West-Nederland”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Bing [Bot] en 1 gast