Pagina 3 van 3

Re: Noord-Zuidlijn: info en nieuws

Geplaatst: di 20 nov 2012, 13:05
door duucoo
@R-Flow

Ik zou niet precies weten hoe dit zit. Informatie uit die tijd is op dat gebied vrij vaag. Ik ben in ieder geval niets tegengekomen tot nu toe waar wordt gezegd dat de tram terug zou komen. Wel is vooral in het beeldmateriaal die suggestie gewekt. Aan de omgeving is zover ik weet sinds de bouw wel altijd gecommuniceerd dat tot einde bouw de bouwplaats zal blijven.

Re: Noord-Zuidlijn: info en nieuws

Geplaatst: di 20 nov 2012, 15:15
door R-Flow
Het gaat mij ook niet zozeer om die tram, meer dat we langs het gehele traject op een gegeven moment geen overlast meer zouden hebben. Althans, minimaal. Maar goed, daar blijkt dus niks van waar te zijn. Vond het al een apart verhaal. :P

Re: Noord-Zuidlijn: info en nieuws

Geplaatst: za 01 dec 2012, 15:42
door Z2N
Boren A'damse Noord-Zuidlijn klaar
Toegevoegd: zaterdag 1 dec 2012, 14:49


AMSTERDAM - Na 2,5 jaar zijn de boorwerkzaamheden voor de tunnels voor de Amsterdamse Noord-Zuidlijn nu officieel afgerond. Vannacht werd de gigantische boormachine Victoria uitgezet nadat het toekomstige station Rokin was bereikt.

Bron en meer....

Re: Noord-Zuidlijn: info en nieuws

Geplaatst: za 01 dec 2012, 20:33
door R-Flow
"Onze mensen zijn er in geslaagd om de twee tunnels te bouwen zonder noemenswaardig effect op de stad. Ze hebben de vier reusachtige machines onder smalle straten, langs monumentale gebouwen en zelfs onder huizen in De Pijp doorgestuurd"
We doen gewoon net alsof de Vijzelgracht nooit verzakt is! :D

Maar mooie doorbraak! Bizar alleen dat de afbouw nog vijf jaar duurt. Je zou haast denken dat dat sneller moet kunnen nu de tunnels er liggen.

Re: Noord-Zuidlijn: info en nieuws

Geplaatst: za 01 dec 2012, 20:40
door tsov
Die Vijzelgracht is nooit verzakt door het boren hè, dat was al tijdens het damwanden slaan. Het boren op zich is vrij probleemloos verlopen.

Re: Noord-Zuidlijn: info en nieuws

Geplaatst: za 01 dec 2012, 20:45
door webguy
En spoor leggen duurt vast niet lang, ik vermoed dat het bouwen van de stations langer duurt.

Re: Noord-Zuidlijn: info en nieuws

Geplaatst: za 01 dec 2012, 20:57
door Ardan
Klopt, en er moeten nog hier en daar dwarsverbindingen (nooduitgangen) tussen de beide tunnels gebouwd worden.

Re: Noord-Zuidlijn: info en nieuws

Geplaatst: zo 02 dec 2012, 13:42
door Alargule
tsov schreef:Die Vijzelgracht is nooit verzakt door het boren hè, dat was al tijdens het damwanden slaan. Het boren op zich is vrij probleemloos verlopen.
Wel degelijk. Alleen waren de verzakkingen ditmaal gelukkig niet van een zodanige aard als bij de verzakkingen in 2008.

De Vijzelgracht blijft toch wel de achilleshiel van dit project. Hopelijk is het hierna wel gedaan met de verzakkingen.

Re: Noord-Zuidlijn: info en nieuws

Geplaatst: zo 02 dec 2012, 14:32
door ODRAIL
Dan is de bouw van de nieuwe metro - randstadrailtunnel wel wat sneller gegaan :wink: .

Re: Noord-Zuidlijn: info en nieuws

Geplaatst: zo 02 dec 2012, 14:36
door hauptbahnhof
En wat wil je daarmee zeggen? :)
Je vergelijkt appels met peren namelijk :roll:

Re: Noord-Zuidlijn: info en nieuws

Geplaatst: zo 02 dec 2012, 16:29
door Thom91
KM46 schreef:Dan is de bouw van de nieuwe metro - randstadrailtunnel wel wat sneller gegaan :wink: .
Gelukkig heb je in Rotterdam hele andere grond waar je in boort. In Amsterdam is drijfzand nog stabieler..

Re: Noord-Zuidlijn: info en nieuws

Geplaatst: zo 02 dec 2012, 20:08
door hauptbahnhof
Plus dat de Statenwegtunnel heel kort is met maar 1 station.

Re: Noord-Zuidlijn: info en nieuws

Geplaatst: zo 02 dec 2012, 22:38
door iljitsch
Maar nu het zo slecht gaat in de bouw, waarom niet kijken of het sneller kan, dan kunnen de aannemers bijvoorbeeld 2,5 jaar 2 x zoveel mensen aan het werk houden (met de hoop dat er over 2,5 jaar weer ander werk is).

Maar dan moet het nieuwe materieel er ook wel op tijd zijn. (Ik mag hopen dat er nieuw materieel komt...)

Re: Noord-Zuidlijn: info en nieuws

Geplaatst: zo 02 dec 2012, 23:37
door Klaasje
In de bouw is veelal het gebrek aan personeel niet wat het traag maakt maar is het de logistiek en de machines die op het kritieke pad staan.

Re: Noord-Zuidlijn: info en nieuws

Geplaatst: ma 03 dec 2012, 02:50
door Ardan
iljitsch schreef:(...) (Ik mag hopen dat er nieuw materieel komt...)
Dat komt er zeker. Momenteel is de Metropolis bezig met instromen. Het betreft de deelserie M5, dat bestaat uit 23 treinen, genummerd 107-152 (waarbij elk stel een dubbel nummer draagt, de eerste drie bakken hebben bijvoorbeeld nummer 107, de laatste drie bakken 108 (zie hier voor de reden van de dubbelnummering)). Dit is ter vervanging van de huidige metro's M1-M3 (Zilvermeeuwen).
Voor de NZ wordt een vervolgserie Metropolis besteld, deelserie M6. Dit zijn twaalf stellen, genummerd 153-176.

Re: Noord-Zuidlijn: info en nieuws

Geplaatst: ma 03 dec 2012, 15:02
door duucoo
Klaasje schreef:In de bouw is veelal het gebrek aan personeel niet wat het traag maakt maar is het de logistiek en de machines die op het kritieke pad staan.
Klopt inderdaad. Hoewel vakmensen (ook in deze tijd) lastig zijn om te vinden, is dat niet het probleem. Goede lassers zijn bijvoorbeeld schaars, maar die kunnen uit het buitenland (binnen de EU) worden gehaald. Goedkoper zijn ze niet (tenzij je je niet aan de wet zou houden).

Logistiek is het vooral erg lastig en op sommige plekken zelfs een nachtmerrie. Bij de Pijp bijvoorbeeld daar kunnen 2 machines niet elkaar passeren en is er ondergronds praktisch geen plek om iets neer te zetten.

Re: Noord-Zuidlijn: info en nieuws

Geplaatst: ma 03 dec 2012, 15:13
door iljitsch
Je maakt mij niet wijs dat er 5 jaar nodig is om eea af te maken omdat twee machines elkaar niet kunnen passeren.

Re: Noord-Zuidlijn: info en nieuws

Geplaatst: ma 03 dec 2012, 15:26
door Klaasje
Wat dacht je van:
  1. Afbouwen stations met alles wat daarbij komt kijken.
  2. Aanleggen rails.
  3. Aanleggen beveiliging en tunneltechnische installaties met alle bijbehorende apparatuur en bekabeling
  4. Testen voor vrijgavetraject beveiliging en tunneltechnische installaties
  5. Papierwerk in orde maken voor vrijgavetraject beveiliging en tunneltechnische installaties
  6. Proefrijden dienstregeling
Daarna gaan we een keertje beginnen met de dienstuitvoering. Bedenk dat tussen 4 en 5 ook onderlinge feedback zit die behoorlijk wat tijd kan kosten.

Re: Noord-Zuidlijn: info en nieuws

Geplaatst: ma 03 dec 2012, 17:28
door Karl
Als ze zeggen drie jaar nodig te hebben en het lukt niet, dan is het ook niet goed; dan liever een haalbare planning.

Re: Noord-Zuidlijn: info en nieuws

Geplaatst: wo 27 feb 2013, 02:47
door Ardan
Vlak voordat het boren 1 december klaar was, hebben ze een camera op een werktreintje gezet.
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=12O9nV6R ... tube_gdata[/youtube]

Re: Noord-Zuidlijn: info en nieuws

Geplaatst: di 12 mar 2013, 21:52
door Ruben
Voor wie er belangstelling voor heeft, aankomende zondag kan je een wandeling maken door de tunnel van de Noord-Zuidlijn vanaf het Centraal Station naar station Rokin.