Pagina 2 van 4

Re: [A'dam] GVB doet het voor minder

Geplaatst: za 24 apr 2010, 18:59
door Ruben
Rood-Grijze trams, en opeens snap je waar de kleuren voor de Metropolis metro's vandaan komen. Persoonlijk vind ik wit blauw mooier.

Re: [A'dam] GVB doet het voor minder

Geplaatst: za 24 apr 2010, 20:11
door Oud forumgebruiker
-

Re: [A'dam] GVB doet het voor minder

Geplaatst: za 24 apr 2010, 20:16
door Oud forumgebruiker
-

Re: [A'dam] GVB doet het voor minder

Geplaatst: za 24 apr 2010, 20:19
door Klaasje
Ok. Dat wist ik niet .. Dan kunnen ze met de speciale trams dus wachten tot er meer MRAnet-tramlijnen zijn. (want die komen er. Sowieso nog 7)

Re: [A'dam] GVB doet het voor minder

Geplaatst: za 24 apr 2010, 22:49
door Ruben
Ik vind het een interessante ontwikkeling. Het huidige tramnet is nogal langzaam, vanwege de hoge haltedichtheid. Neem bijvoorbeeld lijn 10 die op Frederiksplein, Oosteinde, Weesperplein, korte 's Gravesandestraat en Alexanderplein stopt. Daar kunnen zo Oosteinde en Korte 's Gravesandestraat uit. Weinig instappers, en de loopafstand die ontstaat is verwaarloosbaar. Zeker als aanvulling op het metronet dat ontstaat is dit een goede ontwikkeling.

Re: [A'dam] GVB doet het voor minder

Geplaatst: za 24 apr 2010, 23:28
door willy84
Zou de traagheid ook iets te maken kunnen hebben met het kleine instapbalkon bij de conducteur? Vroeg kon je in de blokkendozen met 15 man op het achterbalkon gaan staan en alvast gaan rijden. Alrijdende werd dat ieders kaartje gececkt of gekocht. Nu staan ze soms 3 min stil op drukke haltes. Dáár kan je pas tijd mee winnen. Maak van het achterbalkon de wachtruimte!

Re: [A'dam] GVB doet het voor minder

Geplaatst: za 24 apr 2010, 23:51
door Suus
Hoe wil je dat doen zonder een uitgebreide verbouwing. De achterste deur is enkel uitgevoerd in plaats van dubbel, en bijna alle zitplaatsen zijn daar onderdeel van de constructie: De wielen zitten onder de banken en bij de achterbank zal ook wel het een en ander zitten. De eennalaatste bak is ook al korter dan normaal, omdat er anders niet twee trams achter elkaar op een van de bruggen in de Leidsestraat passen.

Re: [A'dam] GVB doet het voor minder

Geplaatst: zo 25 apr 2010, 00:23
door Ruben
Ik vind sowieso dat dat hele conducteursgebeuren afgeschaft moet worden, zodat je weer fatsoenlijk kan instappen bij alle deuren. Als we dan alle conducteurs indelen in groepjes die in burger onverwacht kaartcontroles houden moet het zwartrijden toch ook wel in de hand te houden zijn?
De huidige oplossing is, met name bij drukte, ook niet waterdicht. De conducteur kan niet álles overzien.

Re: [A'dam] GVB doet het voor minder

Geplaatst: zo 25 apr 2010, 01:55
door Oud forumgebruiker
NS-Reiziger schreef:Als we dan alle conducteurs indelen in groepjes die in burger onverwacht kaartcontroles houden moet het zwartrijden toch ook wel in de hand te houden zijn?
De huidige oplossing is, met name bij drukte, ook niet waterdicht. De conducteur kan niet álles overzien.
Daar komt alleen ff wat meer bij kijken. Zo zouden de conducteurs allemaal omscholing moeten krijgen. Ze mogen nu nl. helemaal geen boetes uitschrijven, want ze zijn geen BOA of kaartcontroleur. Bovendien zijn er op lijn 5, 16 en 24 significant meer zwartrijders dan in conducteurstrams. Mensen weten dat je langs een conducteur moet en psychologisch werkt dat. Verder worden de wagens met conducteur ook nog eens gecontroleerd door controleursploegen voor mensen die bij drukte er toch dooheen gippen. Tot slot is de procedure bij een drukke halte dat iedereen zo snel mogelijk het voertuig in moet en mensen zonder geldig vervoersbewijs zitten er dan op eigen risico als er een controleploeg komt.

En: We hebben hier te maken met mensen van vlees en bloed en met emotie. Veel werken al jaren als conducteur en zien het absoluut niet zitten om kaartcontroleiur te worden - en terecht. Je hebt veel meer te maken met agressie en het is een compleet andere baan! Waar zouden reizigers volgens jou dan een wegwerpkaartje moeten kopen? Bij de bestuurder? Dat schiet ook niet op met dat smalle deurtje. Of reisadvies? Kom zeg, de bestuurder heeft wel andere zaken aan zijn hoofd.

Re: [A'dam] GVB doet het voor minder

Geplaatst: zo 25 apr 2010, 02:02
door Oud forumgebruiker
NS-Reiziger schreef:Ik vind het een interessante ontwikkeling. Het huidige tramnet is nogal langzaam, vanwege de hoge haltedichtheid. Neem bijvoorbeeld lijn 10 die op Frederiksplein, Oosteinde, Weesperplein, korte 's Gravesandestraat en Alexanderplein stopt. Daar kunnen zo Oosteinde en Korte 's Gravesandestraat uit. Weinig instappers, en de loopafstand die ontstaat is verwaarloosbaar. Zeker als aanvulling op het metronet dat ontstaat is dit een goede ontwikkeling.
Als er zo weinig mensen instappen zal de tram er dus ook niet zo vaak hoeven te stoppen? Hoezo werkt het dan vertragend?

Re: [A'dam] GVB doet het voor minder

Geplaatst: zo 25 apr 2010, 12:08
door Geert
ziggy schreef:En: We hebben hier te maken met mensen van vlees en bloed en met emotie. Veel werken al jaren als conducteur en zien het absoluut niet zitten om kaartcontroleiur te worden - en terecht. Je hebt veel meer te maken met agressie en het is een compleet andere baan! Waar zouden reizigers volgens jou dan een wegwerpkaartje moeten kopen? Bij de bestuurder? Dat schiet ook niet op met dat smalle deurtje. Of reisadvies? Kom zeg, de bestuurder heeft wel andere zaken aan zijn hoofd.
Kaartjes kunnen ook verkocht worden in een automaat (zie SUNIJ). Overigens vind ik de manier waarop RET zijn tramconducteurs inzet ook niet echt geweldig, de helft van de tijd staan ze maar een beetje te kletsen met de bestuurder. Het vervelende van de GVB-methode is alleen dat je maar bij één deur in kan stappen...

Re: [A'dam] GVB doet het voor minder

Geplaatst: zo 25 apr 2010, 13:09
door iljitsch
Wat ik in Madrid in de tram ooit had (maar niet toen ik een tram aan de andere kant van de stad nam) is dat je je kaartje door een apparaat moet halen en dat dan later een conducteur het komt controleren met een scanapparaat. (Dit zijn magneetstripkaartjes, hoewel je ook wel RFID-scanners ziet, weet niet of die al werken of dat dit voor de toekomst is.)

Re: [A'dam] GVB doet het voor minder

Geplaatst: zo 25 apr 2010, 13:12
door Suus
Ja, dat is dus gewoon wat wij in Nederland een OV-Chipkaart noemen. Je checkt in bij het instappen en een conducteur/controleploeg kan het met een handcomputer uitlezen indien nodig/gewenst.

Re: [A'dam] GVB doet het voor minder

Geplaatst: zo 25 apr 2010, 19:41
door Ruben
ziggy schreef:Bovendien zijn er op lijn 5, 16 en 24 significant meer zwartrijders dan in conducteurstrams. Mensen weten dat je langs een conducteur moet en psychologisch werkt dat. Waar zouden reizigers volgens jou dan een wegwerpkaartje moeten kopen? Bij de bestuurder? Dat schiet ook niet op met dat smalle deurtje. Of reisadvies? Kom zeg, de bestuurder heeft wel andere zaken aan zijn hoofd.
Verkoop zou ook gewoon vooraf kunnen, in het buitenland zie je vaker dat trams als een soort metro rondrijden en er ook helemaal geen contact met de bestuurder mogelijk is. Te denken valt aan een simpele verkoopautomaat op de halte, eventueel met reisadvies? Tram 5, 16 en 24 kennen de laatste jaren zo weinig controles dat je daar niet bang hoeft te zijn betrapt te worden. In een opzet waar je met dezelfde personele kosten als dat je nu aan al die conducteurs kwijt bent BOA teams vormt, heb je een veel hogere grijpkans en daarom kun je de huidige zwartrijdgraad van 5, 16 of 24 niet aanhouden als voorbeeld. Natuurlijk heeft ook deze oplossing niet alleen maar voordelen, maar ik vind aan het concept 'tram' de snelheid (vervoer van A naar B) veel belangrijker dan wat wagenverkoop en reisinformatie.
ziggy schreef:Als er zo weinig mensen instappen zal de tram er dus ook niet zo vaak hoeven te stoppen? Hoezo werkt het dan vertragend?
Weinig is niet hetzelfde als geen, weinig is 2-3 mensen, waar een hele tram voor moet stoppen. Daarnaast heb je ook bestuurders die standaard bij elke halte even stoppen, ook al gaat er niemand uit.

Re: [A'dam] GVB doet het voor minder

Geplaatst: zo 25 apr 2010, 19:52
door Oud forumgebruiker
-

Re: [A'dam] GVB doet het voor minder

Geplaatst: zo 25 apr 2010, 19:59
door Meltrain
Geert schreef:Goh, Amsterdam komt met een project genaamd Tramplus. Nou, dat is innovatieve naam in ieder geval *O*
Toegankelijke haltes, en dynamische reisinformatie bij de halte zelf. Ook al zo innovatief! *O*

Oh, wacht, dat hebben ze bij de RET al 10 jaar -O-
Eén ding moet ik ze in Amsterdam wel nageven: ze zijn daar wel een flink stuk ambitieuzer qua frequenties. :roll:
Zelfs Rotterdams drukste tramlijn (lijn 25) rijdt 's avonds nog minder frequent dan Amsterdams rustigste lijn (stom toevallig ook 25).
En ook overdag zijn de verschillen vrij groot: in Rotterdam rijden alle tramlijnen (op 25 na) overdag om de tien minuten, terwijl in Amsterdam (behalve op 25) 10-minuten diensten echt het minimum zijn en er op vele tramlijnen een 7,5- of zelfs een 6-minuten dienst is.

Re: [A'dam] GVB doet het voor minder

Geplaatst: zo 25 apr 2010, 20:00
door iljitsch
NS-Reiziger schreef:Verkoop zou ook gewoon vooraf kunnen, in het buitenland zie je vaker dat trams als een soort metro rondrijden en er ook helemaal geen contact met de bestuurder mogelijk is.
Dat laatste is ook het geval in de randstadrail-trams in Den Haag. Kaartje kan je kopen bij de automaat in de tram.

Re: [A'dam] GVB doet het voor minder

Geplaatst: zo 25 apr 2010, 20:16
door Suus
Gevolg is dat ze nu met dezelfde problemen kampen als de NS al had op de Zoetermeerlijn: Overlast en een behoorlijk percentage zwartrijders. De HTM-controleurs hebben dan ook flink wat meer werk gekregen dan voor de introductie van RandstadRail :X

Re: [A'dam] GVB doet het voor minder

Geplaatst: zo 25 apr 2010, 20:54
door Geert
meltrain schreef:
Geert schreef:Goh, Amsterdam komt met een project genaamd Tramplus. Nou, dat is innovatieve naam in ieder geval *O*
Toegankelijke haltes, en dynamische reisinformatie bij de halte zelf. Ook al zo innovatief! *O*

Oh, wacht, dat hebben ze bij de RET al 10 jaar -O-
Eén ding moet ik ze in Amsterdam wel nageven: ze zijn daar wel een flink stuk ambitieuzer qua frequenties. :roll:
Zelfs Rotterdams drukste tramlijn (lijn 25) rijdt 's avonds nog minder frequent dan Amsterdams rustigste lijn (stom toevallig ook 25).
En ook overdag zijn de verschillen vrij groot: in Rotterdam rijden alle tramlijnen (op 25 na) overdag om de tien minuten, terwijl in Amsterdam (behalve op 25) 10-minuten diensten echt het minimum zijn en er op vele tramlijnen een 7,5- of zelfs een 6-minuten dienst is.
Ik hoop trouwens wel dat iedereen doorhad dat die opmerking van mij sarcastisch bedoeld was. Natuurlijk is het prima als Amsterdam verbeterplannen voor het tramnet heeft, en natuurlijk is de RET bij lange na niet zaligmakend. Ik vond alleen de gelijke naam grappig :)

@Bee: hoe verhoudt zich dat tot bijvoorbeeld het percentage zwartrijden en agressie in de Utrechtse sneltram? De Zoetermeer stadslijn heeft wat dat betreft natuurlijk al een lange geschiedenis van zwartrijden en agressie, dat is niet opeens anders als er een andere vervoerder rijdt lijkt mij.

Re: [A'dam] GVB doet het voor minder

Geplaatst: zo 25 apr 2010, 21:13
door willy84
Bee schreef:Hoe wil je dat doen zonder een uitgebreide verbouwing. De achterste deur is enkel uitgevoerd in plaats van dubbel, en bijna alle zitplaatsen zijn daar onderdeel van de constructie: De wielen zitten onder de banken en bij de achterbank zal ook wel het een en ander zitten. De eennalaatste bak is ook al korter dan normaal, omdat er anders niet twee trams achter elkaar op een van de bruggen in de Leidsestraat passen.
Punt is dat de indeling zoals die thans is, een fout van de eerste orde betreft. Dat is wat ik betoog. Dat het nu lastig of onmogelijk op te lossen is lijkt me evident.

De volgende bestelling trams zal waarschijnlijk tegen 2017 (tot dan gaan de 17 blokkendozen nog mee) worden gedaan.
ziggy schreef:
NS-Reiziger schreef: In een opzet waar je met dezelfde personele kosten als dat je nu aan al die conducteurs kwijt bent BOA teams vormt,
Blijft nog steeds staan dat je mensen niet kunt dwingen zich om te laten scholen voor een andere baan of zomaar kunt ontslaan.
Met dit kul argument (en dat weet je zelf ook) had de metro ook nóóit aangelegd kunnen worden. De tram- en busbestuurders konden immers niet gedwongen worden op de metro te gaan rijden.

De meeste conducteurs zitten er in het kader van een (ex) Melkertbaan.
NS-Reiziger schreef:Ik vind sowieso dat dat hele conducteursgebeuren afgeschaft moet worden, zodat je weer fatsoenlijk kan instappen bij alle deuren.
Laten we dat nou niet doen! Dan kun je de tram net zo goed gratis (wat heet gratis, de belastingbetaler dokt wel) maken.

Re: [A'dam] GVB doet het voor minder

Geplaatst: zo 25 apr 2010, 21:34
door STF
GVB wilde destijds combino's aanschaffen met een lange 5e bak met dubbele deuren en daar het conducteurshokje plaatsen maar dan moest zo'n beetje de halve stad verbouwd worden om de bochten te kunnen nemen (een 5e bak met dubbele deuren zwenkt uit).

Re: [A'dam] GVB doet het voor minder

Geplaatst: zo 25 apr 2010, 21:37
door willy84
ziggy schreef:GVB doet het voor minder...

AMSTERDAM - GVB gaat vanaf 2012 vaker, beter op tijd en tot later in de avond doorrijden voor veel minder geld.
De 21 miljoen euro die de stadsregio dan nog jaarlijks bespaart, Als GVB nee had gezegd, was de concessie alsnog aanbesteed.
Lees verder...


Dus 8-)
Had het GVB dat al niet jááren eerder kunnen doen. Al die jaren is de belastingbetaler en reiziger dus geld door hun neus geboord. Waarom besteden ze het niet alsnog aan? Dan had GVB eerlijk kunnen winnen. Nu is het weer een achterkamertjes overwinning!

Re: [A'dam] GVB doet het voor minder

Geplaatst: zo 25 apr 2010, 21:50
door Oud forumgebruiker
-

Re: [A'dam] GVB doet het voor minder

Geplaatst: zo 25 apr 2010, 22:38
door iljitsch
willy84 schreef:
NS-Reiziger schreef:Ik vind sowieso dat dat hele conducteursgebeuren afgeschaft moet worden, zodat je weer fatsoenlijk kan instappen bij alle deuren.
Laten we dat nou niet doen! Dan kun je de tram net zo goed gratis (wat heet gratis, de belastingbetaler dokt wel) maken.
Allereerst: een tram is bedoeld om snel veel mensen te vervoeren. 'm Dan inzetten alsof het een bus waar iedereen door een enkele ingang naar binnen moet is een belachelijk idee.

Het probleem met zwartrijden is dat de pakkans laag is en de straf laag of te makkelijk te ontlopen door stampij te maken. Dat los je op door met controleteams achter zwartrijders aan te gaan en ze dan ook een stevige boete op te leggen, waardoor pakkans x boete een hoger bedrag oplevert dan gewoon betalen, en herrie schoppen niet getolereerd wordt en zonder pardon de politiecel betekent.

Maar blijkbaar zijn ofwel de gemeenten (met Amsterdam voorop) dan wel de vervoerders (met het GVB voorop) of de politie niet bereid dit te doen. Dus rijden in Amsterdam de trams alsof het bussen zijn, waarbij ettelijke miljoenen aan stroom uitgegeven worden om conducteurshokjes door de stad te rijden.

Re: [A'dam] GVB doet het voor minder

Geplaatst: zo 25 apr 2010, 22:43
door tsov
iljitsch schreef:Allereerst: een tram is bedoeld om snel veel mensen te vervoeren.
Nee. In Amsterdam heeft de tram veel meer een functie om veel mensen te vervoeren en met name door gebieden waar een bus niet kan komen (probeer maar eens een bus door de Leidsestraat te douwen). Ofwel: een tram is een verlengde bus, zonder directe uitstoot, geschikt voor voetgangersgebieden en met toeristische informatie. Want laten we die functie van de conducteur niet over het hoofd zien: een bestuurder kan onmogelijk de rust nemen om met mensen te kletsen en ze van een passend reisadvies te voorzien.