Re: [A'dam] GVB doet het voor minder
Geplaatst: za 24 apr 2010, 18:59
Rood-Grijze trams, en opeens snap je waar de kleuren voor de Metropolis metro's vandaan komen. Persoonlijk vind ik wit blauw mooier.
Daar komt alleen ff wat meer bij kijken. Zo zouden de conducteurs allemaal omscholing moeten krijgen. Ze mogen nu nl. helemaal geen boetes uitschrijven, want ze zijn geen BOA of kaartcontroleur. Bovendien zijn er op lijn 5, 16 en 24 significant meer zwartrijders dan in conducteurstrams. Mensen weten dat je langs een conducteur moet en psychologisch werkt dat. Verder worden de wagens met conducteur ook nog eens gecontroleerd door controleursploegen voor mensen die bij drukte er toch dooheen gippen. Tot slot is de procedure bij een drukke halte dat iedereen zo snel mogelijk het voertuig in moet en mensen zonder geldig vervoersbewijs zitten er dan op eigen risico als er een controleploeg komt.NS-Reiziger schreef:Als we dan alle conducteurs indelen in groepjes die in burger onverwacht kaartcontroles houden moet het zwartrijden toch ook wel in de hand te houden zijn?
De huidige oplossing is, met name bij drukte, ook niet waterdicht. De conducteur kan niet álles overzien.
Als er zo weinig mensen instappen zal de tram er dus ook niet zo vaak hoeven te stoppen? Hoezo werkt het dan vertragend?NS-Reiziger schreef:Ik vind het een interessante ontwikkeling. Het huidige tramnet is nogal langzaam, vanwege de hoge haltedichtheid. Neem bijvoorbeeld lijn 10 die op Frederiksplein, Oosteinde, Weesperplein, korte 's Gravesandestraat en Alexanderplein stopt. Daar kunnen zo Oosteinde en Korte 's Gravesandestraat uit. Weinig instappers, en de loopafstand die ontstaat is verwaarloosbaar. Zeker als aanvulling op het metronet dat ontstaat is dit een goede ontwikkeling.
Kaartjes kunnen ook verkocht worden in een automaat (zie SUNIJ). Overigens vind ik de manier waarop RET zijn tramconducteurs inzet ook niet echt geweldig, de helft van de tijd staan ze maar een beetje te kletsen met de bestuurder. Het vervelende van de GVB-methode is alleen dat je maar bij één deur in kan stappen...ziggy schreef:En: We hebben hier te maken met mensen van vlees en bloed en met emotie. Veel werken al jaren als conducteur en zien het absoluut niet zitten om kaartcontroleiur te worden - en terecht. Je hebt veel meer te maken met agressie en het is een compleet andere baan! Waar zouden reizigers volgens jou dan een wegwerpkaartje moeten kopen? Bij de bestuurder? Dat schiet ook niet op met dat smalle deurtje. Of reisadvies? Kom zeg, de bestuurder heeft wel andere zaken aan zijn hoofd.
Verkoop zou ook gewoon vooraf kunnen, in het buitenland zie je vaker dat trams als een soort metro rondrijden en er ook helemaal geen contact met de bestuurder mogelijk is. Te denken valt aan een simpele verkoopautomaat op de halte, eventueel met reisadvies? Tram 5, 16 en 24 kennen de laatste jaren zo weinig controles dat je daar niet bang hoeft te zijn betrapt te worden. In een opzet waar je met dezelfde personele kosten als dat je nu aan al die conducteurs kwijt bent BOA teams vormt, heb je een veel hogere grijpkans en daarom kun je de huidige zwartrijdgraad van 5, 16 of 24 niet aanhouden als voorbeeld. Natuurlijk heeft ook deze oplossing niet alleen maar voordelen, maar ik vind aan het concept 'tram' de snelheid (vervoer van A naar B) veel belangrijker dan wat wagenverkoop en reisinformatie.ziggy schreef:Bovendien zijn er op lijn 5, 16 en 24 significant meer zwartrijders dan in conducteurstrams. Mensen weten dat je langs een conducteur moet en psychologisch werkt dat. Waar zouden reizigers volgens jou dan een wegwerpkaartje moeten kopen? Bij de bestuurder? Dat schiet ook niet op met dat smalle deurtje. Of reisadvies? Kom zeg, de bestuurder heeft wel andere zaken aan zijn hoofd.
Weinig is niet hetzelfde als geen, weinig is 2-3 mensen, waar een hele tram voor moet stoppen. Daarnaast heb je ook bestuurders die standaard bij elke halte even stoppen, ook al gaat er niemand uit.ziggy schreef:Als er zo weinig mensen instappen zal de tram er dus ook niet zo vaak hoeven te stoppen? Hoezo werkt het dan vertragend?
Eén ding moet ik ze in Amsterdam wel nageven: ze zijn daar wel een flink stuk ambitieuzer qua frequenties.Geert schreef:Goh, Amsterdam komt met een project genaamd Tramplus. Nou, dat is innovatieve naam in ieder geval *O*
Toegankelijke haltes, en dynamische reisinformatie bij de halte zelf. Ook al zo innovatief! *O*
Oh, wacht, dat hebben ze bij de RET al 10 jaar -O-
Dat laatste is ook het geval in de randstadrail-trams in Den Haag. Kaartje kan je kopen bij de automaat in de tram.NS-Reiziger schreef:Verkoop zou ook gewoon vooraf kunnen, in het buitenland zie je vaker dat trams als een soort metro rondrijden en er ook helemaal geen contact met de bestuurder mogelijk is.
Ik hoop trouwens wel dat iedereen doorhad dat die opmerking van mij sarcastisch bedoeld was. Natuurlijk is het prima als Amsterdam verbeterplannen voor het tramnet heeft, en natuurlijk is de RET bij lange na niet zaligmakend. Ik vond alleen de gelijke naam grappig :)meltrain schreef:Eén ding moet ik ze in Amsterdam wel nageven: ze zijn daar wel een flink stuk ambitieuzer qua frequenties.Geert schreef:Goh, Amsterdam komt met een project genaamd Tramplus. Nou, dat is innovatieve naam in ieder geval *O*
Toegankelijke haltes, en dynamische reisinformatie bij de halte zelf. Ook al zo innovatief! *O*
Oh, wacht, dat hebben ze bij de RET al 10 jaar -O-
Zelfs Rotterdams drukste tramlijn (lijn 25) rijdt 's avonds nog minder frequent dan Amsterdams rustigste lijn (stom toevallig ook 25).
En ook overdag zijn de verschillen vrij groot: in Rotterdam rijden alle tramlijnen (op 25 na) overdag om de tien minuten, terwijl in Amsterdam (behalve op 25) 10-minuten diensten echt het minimum zijn en er op vele tramlijnen een 7,5- of zelfs een 6-minuten dienst is.
Punt is dat de indeling zoals die thans is, een fout van de eerste orde betreft. Dat is wat ik betoog. Dat het nu lastig of onmogelijk op te lossen is lijkt me evident.Bee schreef:Hoe wil je dat doen zonder een uitgebreide verbouwing. De achterste deur is enkel uitgevoerd in plaats van dubbel, en bijna alle zitplaatsen zijn daar onderdeel van de constructie: De wielen zitten onder de banken en bij de achterbank zal ook wel het een en ander zitten. De eennalaatste bak is ook al korter dan normaal, omdat er anders niet twee trams achter elkaar op een van de bruggen in de Leidsestraat passen.
Met dit kul argument (en dat weet je zelf ook) had de metro ook nóóit aangelegd kunnen worden. De tram- en busbestuurders konden immers niet gedwongen worden op de metro te gaan rijden.ziggy schreef:Blijft nog steeds staan dat je mensen niet kunt dwingen zich om te laten scholen voor een andere baan of zomaar kunt ontslaan.NS-Reiziger schreef: In een opzet waar je met dezelfde personele kosten als dat je nu aan al die conducteurs kwijt bent BOA teams vormt,
Laten we dat nou niet doen! Dan kun je de tram net zo goed gratis (wat heet gratis, de belastingbetaler dokt wel) maken.NS-Reiziger schreef:Ik vind sowieso dat dat hele conducteursgebeuren afgeschaft moet worden, zodat je weer fatsoenlijk kan instappen bij alle deuren.
Had het GVB dat al niet jááren eerder kunnen doen. Al die jaren is de belastingbetaler en reiziger dus geld door hun neus geboord. Waarom besteden ze het niet alsnog aan? Dan had GVB eerlijk kunnen winnen. Nu is het weer een achterkamertjes overwinning!ziggy schreef:GVB doet het voor minder...
AMSTERDAM - GVB gaat vanaf 2012 vaker, beter op tijd en tot later in de avond doorrijden voor veel minder geld.
De 21 miljoen euro die de stadsregio dan nog jaarlijks bespaart, Als GVB nee had gezegd, was de concessie alsnog aanbesteed.
Lees verder...
Dus
Allereerst: een tram is bedoeld om snel veel mensen te vervoeren. 'm Dan inzetten alsof het een bus waar iedereen door een enkele ingang naar binnen moet is een belachelijk idee.willy84 schreef:Laten we dat nou niet doen! Dan kun je de tram net zo goed gratis (wat heet gratis, de belastingbetaler dokt wel) maken.NS-Reiziger schreef:Ik vind sowieso dat dat hele conducteursgebeuren afgeschaft moet worden, zodat je weer fatsoenlijk kan instappen bij alle deuren.
Nee. In Amsterdam heeft de tram veel meer een functie om veel mensen te vervoeren en met name door gebieden waar een bus niet kan komen (probeer maar eens een bus door de Leidsestraat te douwen). Ofwel: een tram is een verlengde bus, zonder directe uitstoot, geschikt voor voetgangersgebieden en met toeristische informatie. Want laten we die functie van de conducteur niet over het hoofd zien: een bestuurder kan onmogelijk de rust nemen om met mensen te kletsen en ze van een passend reisadvies te voorzien.iljitsch schreef:Allereerst: een tram is bedoeld om snel veel mensen te vervoeren.