[A'dam] GVB doet het voor minder

Alles over het Openbaar Vervoer in Noord-Holland, Zuid-Holland en Utrecht.
Oud forumgebruiker

Re: [A'dam] GVB doet het voor minder

Berichtdoor Oud forumgebruiker » Zo 25 Apr 2010, 22:55

-
Laatst gewijzigd door Oud forumgebruiker op Vr 06 Aug 2010, 01:58, 1 keer totaal gewijzigd.

willy84
Berichten: 815
Lid geworden op: Di 24 Nov 2009, 12:16

Re: [A'dam] GVB doet het voor minder

Berichtdoor willy84 » Ma 26 Apr 2010, 21:46

ziggy schreef:Zucht, over dat jááááren gelden weten we nu wel. Feit is dat in 2012 GVB het alsnog 13% goedkoper doet dan Connexxion, dus wat is nu weer het probleem? Is het nog steeds niet goed? :?

Nee het is niet goed! Besteed het gewoon aan en dat zullen we zien wie de beste is. Dat is pas eerlijk en fair. Alle bedrijven asen op Amsterdam dus er zal scherp ingeschrevne worden! Dat is mooi voor de belastingbetaler en voor de reiziger. Waar doe je het nog meer voor ???
immer kwaliteits posts

Oud forumgebruiker

Re: [A'dam] GVB doet het voor minder

Berichtdoor Oud forumgebruiker » Di 27 Apr 2010, 12:38

-
Laatst gewijzigd door Oud forumgebruiker op Vr 06 Aug 2010, 01:57, 2 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
reisthijs
Berichten: 3991
Lid geworden op: Ma 31 Mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht

Re: [A'dam] GVB doet het voor minder

Berichtdoor reisthijs » Di 27 Apr 2010, 14:40

willy84 schreef:Alle bedrijven asen op Amsterdam dus er zal scherp ingeschrevne worden! Dat is mooi voor de belastingbetaler en voor de reiziger.
Het gevaar is dus des te grote dat er té scherp ingeschreven wordt, men kiest voor het bedrijf dat het meeste biedt voor het minste geld, maar dit bedrijf vervolgens z'n belofte niet waar blijkt te kunnen maken.
Dat is dan misschien wel gunstig voor de belastingbetaler, maar zeker niet voor de reiziger.

Krakkemikkig materieel dat zal in dit geval niet zo'n probleem zijn, dat zal een eventuele nieuwe vervoeder toch wel overnemen (in ieder geval de railvoertuigen).

(Materieelproblemen in de overgangsfase zoals weleens voorgekomen is bij de overgang naar een nieuwe vervoerder, komt vooral door te laat aanbesteden (of problemen daarbij) waardoor het nieuwe materieel dat de nieuwe vervoerder doorgaans verplicht is aan te schaffen dan niet op tijd klaar is.)
"Laat uitstappers voorgaan. Zij maken plaats voor u."

Gebruikersavatar
Geert
OVNL-beheerder
Berichten: 11923
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:43
Locatie: Den Haag
Contact:

Re: [A'dam] GVB doet het voor minder

Berichtdoor Geert » Di 27 Apr 2010, 16:55

ziggy schreef:Of het mooi is voor de reiziger zullen we nog maar moeten afwachten... Bij Veolia op de Maaslijn, Connexxion op de Valleilijn en Arriva in diverse gebieden bleek het ook niet zo goed voor de reizigers...

Personeel dat uitgezogen wordt, rituitval en krotten van voertuigen enzo.

Wat dat betreft kan ook GVB minder gaan presteren, net als de commerciële vervoerders. GVB zal immers toch ook moeten bezuinigen willen ze het voor minder geld doen, dus misschien wordt het personeel vanaf 2012 wel uitgezochten of stijgt de rituitval enorm.

Oud forumgebruiker

Re: [A'dam] GVB doet het voor minder

Berichtdoor Oud forumgebruiker » Di 27 Apr 2010, 18:54

Tsja, misschien...

willy84
Berichten: 815
Lid geworden op: Di 24 Nov 2009, 12:16

Re: [A'dam] GVB doet het voor minder

Berichtdoor willy84 » Zo 02 Mei 2010, 17:18

ziggy schreef:Of het mooi is voor de reiziger zullen we nog maar moeten afwachten... Bij Veolia op de Maaslijn, Connexxion op de Valleilijn en Arriva in diverse gebieden bleek het ook niet zo goed voor de reizigers...

Personeel dat uitgezogen wordt, rituitval en krotten van voertuigen enzo.


Even naar de feiten. In het Noorden van Nederland rijdt Arriva op spoorlijnen die anders nu gesloten zouden zijn. De frequentie is zelfs verhoogd. Ook op de Maaslijn is de Frequentie fors verhoogd. Op de Valleilijn wordt nu tussen Amersfoort en Barneveld 4x per uur gereden en de rest van de lijn 2x per uur. En dat gedurende de gehele dag. Vroeger was dat 1x per uur en 2x per uur in de spits. Op alle lijnen rijden nieuwe treinen met een frisse uitstraling. Dit in tegenstelling tot de NS waar Mat'64 nog steeds een grote rol speelt op veel stoptrein trajecten die te vergelijken zijn met voornoemde.

Personeel valt gewoon onder een CAO die weliswaar moeilijk tot stand kwam maar dat komt omdat de overheid bezuinigd op het OV en de diesel die steeds duurder wordt. Ook in het streekvervoer rijden de aanbestede gebieden met nieuw materieel. http://www.ovmagazine.nl/archief/OV-Magazine_nr_5__5_sept_2009.pdf op pagina 22 de feiten.

De rituitval is gewoon geregeld en GVB scoort er vaak boven. Dus wat is nu je probleem? De feiten laten echt wat anders zien dan dat jij zegt.
immer kwaliteits posts

Gebruikersavatar
Ruben
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 3523
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 20:18
Locatie: Amsterdam

Re: [A'dam] GVB doet het voor minder

Berichtdoor Ruben » Zo 02 Mei 2010, 19:05

Er werd met argusogen gekeken naar de ontwikkeling dat grote steden hun vervoer via een maas in de wet toch onderhands konden gunnen. Voor veel partijen was de mogelijkheid mee te kunnen bieden op dit vervoer een reden om mee te doen aan de aanbestedingen in de rest van het land. Nu de grote steden weer zo goed als afgesloten zijn, boet de rest van het land ook aan aantrekkelijkheid in en zien we eigenlijk een vast clubje bieden op wat er om de zoveel tijd te verdelen valt. Op Europees niveau komt daar nog een fusie- en overnamegolf overheen, waardoor dit clubje ook nog eens kleiner dreigt te worden.
Maar met name de eerste ontwikkeling lijkt er op te wijzen dat het vervoer in de grote steden voor dit soort partijen vooral een melkkoetje had kunnen zijn om de andere concessies verlieslatend tot licht winstgevend te kunnen exploiteren, ongeacht de resultaten die er tot nog toe neer zijn gezet.
De trein bewaren bij kamertemperatuur, op een schone en droge plek. Voor houdbaarheidsdatum: zie weerbericht.

Gebruikersavatar
Vinny
Berichten: 10999
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 19:07

Re: [A'dam] GVB doet het voor minder

Berichtdoor Vinny » Ma 03 Mei 2010, 12:51

Zo'n melkkoe zijn de grote steden nou ook weer niet. In gezonde marktomstandigheden is een plattelandsconcessie makkelijker winstgevend te krijgen dan een stadsconcessie. Alleen is er geen sprake van gezonde marktomstandigheden, maar allerlei duistere potjes belastinggeld, die er voor zorgen dat de vervoerders toch winst maken. :idea:
"Dames en heren. Op dit moment zijn er geen bijzonderheden. Onze excuses voor het ongemak"

Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 31454
Lid geworden op: Ma 17 Mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven

Vergane glorie in het OV

Berichtdoor Suus » Do 06 Mei 2010, 00:07

ziggy schreef:Van de week viel me op dat op de routestrips van lijn 7 en 14 STATION de Vlugtlaan staat vermeld, daar stoppen toch al een aardige tijd geen treinen meer. En het was ook geen oude kaart want toen er nog treinen stopten op de Vlugtlaan reed de 7 daar nog niet :wink:. Misschien heeft iemand van de oude stempel die routestrip gemaakt :D.

Het is een metrostation, en die worden bij het GVB ook regelmatig gewoon station genoemd. Denk aan Gaasperplasstation, Kraaienneststation, Ganzenhoefstation. Ook was het al Holendrechtstation voordat de trein er ging stoppen.
Rame à l'approche

Gebruikersavatar
Ardan
Berichten: 9246
Lid geworden op: Wo 10 Jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer
Contact:

Re: Vergane glorie in het OV

Berichtdoor Ardan » Do 06 Mei 2010, 00:10

Wel jammer dat GVB daar niet consequent in is, want dit zijn de enige metrostations waarbij in tram en bus het voor- of achtervoegsel 'Station' wordt genoemd.
2016 (28-11):
Trein 4114 km · S-Bahn/RR 413 km · Zweeftrein 9 km · Metro 293 km · Tram 165 km · Funiculaire 1 km · Bus 124 km · Veer 6 km

Oud forumgebruiker

Re: Vergane glorie in het OV

Berichtdoor Oud forumgebruiker » Do 06 Mei 2010, 10:28

Bee schreef:Het is een metrostation, en die worden bij het GVB ook regelmatig gewoon station genoemd. Denk aan Gaasperplasstation, Kraaienneststation, Ganzenhoefstation. Ook was het al Holendrechtstation voordat de trein er ging stoppen.
Ja, maar zo wordt het niet omgeroepen. het wordt gewoon omgeroepen als: Burgemeester de Vlugtlaan. En in de metro zelfs gewoon als: De Vlugtlaan. Die routestrip is de enige plek waar het als Station wordt aangegeven.

Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 31454
Lid geworden op: Ma 17 Mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven

Re: Vergane glorie in het OV

Berichtdoor Suus » Do 06 Mei 2010, 11:23

In tram 14 wordt het richting Slotermeer wel weer getoond als Station De Vlugtlaan op de displays. Er is totaal geen consequentie bij die halte...
Rame à l'approche

Gebruikersavatar
Ruben
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 3523
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 20:18
Locatie: Amsterdam

Re: Vergane glorie in het OV

Berichtdoor Ruben » Do 06 Mei 2010, 11:33

In de tram en bus wordt er sowieso gedaan alsof de metro niet bestaat. Ten dele natuurlijk omdat er geen overstapmogelijkheden in de omroep gegeven worden, maar het was al veel duidelijker geweest als men bij metrostations inderdaad de toevoeging "Metrostation" had gebruikt. Omgekeerd moet je in de metro wel horen welke trams allemaal boven je hoofd rijden.
De trein bewaren bij kamertemperatuur, op een schone en droge plek. Voor houdbaarheidsdatum: zie weerbericht.

Jurjen
Berichten: 1302
Lid geworden op: Di 08 Apr 2008, 21:38

Re: Vergane glorie in het OV

Berichtdoor Jurjen » Do 06 Mei 2010, 15:48

Misschien moeten ze eens op werkbezoek in Berlin gaan, want daar is alles beter, toch? ;-)
Bestemmingsdisplays: 'S+U Alexanderplatz', Omroep, 'S- und U-Bahnhof Alexanderplatz' o.i.d..

Gebruikersavatar
Ruben
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 3523
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 20:18
Locatie: Amsterdam

Re: Vergane glorie in het OV

Berichtdoor Ruben » Za 08 Mei 2010, 03:39

Jurjen schreef:Misschien moeten ze eens op werkbezoek in Berlin gaan, want daar is alles beter, toch? ;-)
Bestemmingsdisplays: 'S+U Alexanderplatz', Omroep, 'S- und U-Bahnhof Alexanderplatz' o.i.d..

Ja volgens mij zijn we dat eens. ;) Zwitserland is achterhaald.

Qua reisinformatie mag men echt wel eens een werkbezoekje organiseren, want relatief gezien is dat voorlopig de heilige graal voor GVB. Neem bijvoorbeeld dat hele gedoe bij Station Zuid. Parnassusweg is voor een overstap van/op de trein veel handiger, maar daar wordt in de omroep met geen woord over gerept. Had dan Parnassusweg "NS-Station Zuid / (Parnassusweg)" genoemd, en Station Zuid "Metrostation Zuid / WTC".
De trein bewaren bij kamertemperatuur, op een schone en droge plek. Voor houdbaarheidsdatum: zie weerbericht.

Gebruikersavatar
Caspar
Berichten: 6588
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 10:37

Re: Vergane glorie in het OV

Berichtdoor Caspar » Za 08 Mei 2010, 10:35

Maar bij de gewone reiziger zal het toch weinig uitmaken of het nu De Vlugtlaan of Station De Vlugtlaan is? Vind dat een beetje dezelfde kwestie als Centrum/Centraal bij de NS. Geen reiziger die er naar kraait, of in een onduidelijke situatie belandt lijkt me.

Jurjen
Berichten: 1302
Lid geworden op: Di 08 Apr 2008, 21:38

Re: Vergane glorie in het OV

Berichtdoor Jurjen » Za 08 Mei 2010, 10:49

Caspar schreef:Maar bij de gewone reiziger zal het toch weinig uitmaken of het nu De Vlugtlaan of Station De Vlugtlaan is? Vind dat een beetje dezelfde kwestie als Centrum/Centraal bij de NS. Geen reiziger die er naar kraait, of in een onduidelijke situatie belandt lijkt me.

Voor een gewone toerist is het dus juist wél handig om te weten dat hij bij tramhalte De Vlugtlaan over kan stappen op de metro. En dan niet alleen in de omroep of op de lijnenkaart, maar ook op de routestrip van een lijn. En dat hij bij een 'station' op de trein kan stappen, en niet opeens ergens uitstapt waar treinen slechts keihard boven z'n hoofd langs razen.

Gebruikersavatar
Caspar
Berichten: 6588
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 10:37

Re: Vergane glorie in het OV

Berichtdoor Caspar » Za 08 Mei 2010, 10:55

Dat laatste is natuurlijk ook maar relatief, als je bv er van overtuigd bent als toerist dat je op station Holendrecht volwaardig kan overstappen op de trein kom je er ook enigszins karig van af. Maar die route strips in de tram mogen inderdaad dan wel aangepast worden zoals jij dat zegt. Alleen moet je er wel voor zorgen dat er niet TE veel informatie op komt te staan voor de overzichtelijkheid.

Jurjen
Berichten: 1302
Lid geworden op: Di 08 Apr 2008, 21:38

Re: Vergane glorie in het OV

Berichtdoor Jurjen » Za 08 Mei 2010, 14:05

Wat betreft Holendrecht versus IC-station heb je natuurlijk wel gelijk. In de omroep is dat in Duitsland wel afgevangen: 'Hier haben sie Übergang zum Regional- und Fernverkehr.' Maar voor wat de metro betreft zou het niet schaden om voortaan 'M Weesperplein' neer te zetten.

VIRM
Berichten: 3400
Lid geworden op: Zo 02 Mei 2010, 14:02

Re: Vergane glorie in het OV

Berichtdoor VIRM » Za 08 Mei 2010, 14:43

Jurjen schreef:Misschien moeten ze eens op werkbezoek in Berlin gaan, want daar is alles beter, toch? ;-)
Bestemmingsdisplays: 'S+U Alexanderplatz', Omroep, 'S- und U-Bahnhof Alexanderplatz' o.i.d..


En niet te vergeten: er werd omgeroepen aan welke kant je uit moest stappen! Als iemand met een visuele beperking was ik aangenaam verrast! :D
Beul van de blindegeleidelijn

Gebruikersavatar
Ardan
Berichten: 9246
Lid geworden op: Wo 10 Jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer
Contact:

Re: Vergane glorie in het OV

Berichtdoor Ardan » Za 08 Mei 2010, 15:05

*doing* Kadijksplein, uitstap in rijrichting rechts
*doing* Kattenburgerplein, uitstap in rijrichting rechts
*doing* Wittenburgergracht, uitstap in rijrichting rechts
*doing* Oostenburgergracht, uitstap in rijrichting links... HEUW?
Bitte beachten Sie beim aussteigen die Lücke zwischen Bus und Bordsteinkante!! :mrgreen:

Sowieso mis ik dat nog wel in Nederland, alleen het Veoliaboemeltje meldt aan welke kant je eruit moet. Okee, ik weet uit ervaring toch wel welke kant het is, zelfs bij Schiphol kan ik aan de wissels voelen aan welke kant ik klaar moet staan. In Duitsland is het een standaard, dat de mcn na de afroep er nog een keer achteraan mompelt 'kggggstieg im ffffffffffrccchhtng linkskggggg'.
Maar ach, er zijn andere dingen om je druk over te maken.
Mijn GVB-wensenlijstje:
-Standaardisering van de huisstijl op metrostationsbordjes. Ze zijn inmiddels aardig op weg, maar toch. En naamborden bij de ingangen zoals Centraal dat heeft.
-Dynamische informatie bij alle tram- en bushaltes, zoals die nu rond station Zuid, de Dam, Weesperplein en Rembrandtplein te vinden is.
-Ook de infovitrines bij tram- en bushaltes mogen wel wat professioneler... ik vind dit er zo goedkoop uitzien...

Maar goed, volgens mij dwalen we een beetje van het onderwerp af, niet?
2016 (28-11):
Trein 4114 km · S-Bahn/RR 413 km · Zweeftrein 9 km · Metro 293 km · Tram 165 km · Funiculaire 1 km · Bus 124 km · Veer 6 km

Joshua
Berichten: 1678
Lid geworden op: Zo 22 Nov 2009, 12:59
Locatie: Arnhem / Nijmegen
Contact:

Re: Vergane glorie in het OV

Berichtdoor Joshua » Za 08 Mei 2010, 15:30

Maar ik kan nou niet zeggen dat het een succes is bij Veolia.
Oude mansen lopen naar de deur in de rijrichting in en ze horen uitstappen links en gaan dus wat voor hun gevoel ook links is bij die deur staan en zijn voorledig in de war als de andere deur open gaat.

Jurjen
Berichten: 1302
Lid geworden op: Di 08 Apr 2008, 21:38

Re: Vergane glorie in het OV

Berichtdoor Jurjen » Za 08 Mei 2010, 15:41

Kwestie van wennen. Als in alle treinen en metro's omgeroepen zou worden, had die oude man het in zijn jeugd al geleerd. ;-)

Gebruikersavatar
Ruben
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 3523
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 20:18
Locatie: Amsterdam

Vergane glorie in het OV

Berichtdoor Ruben » Za 08 Mei 2010, 17:57

Ardan schreef: In Duitsland is het een standaard, dat de mcn na de afroep er nog een keer achteraan mompelt 'kggggstieg im ffffffffffrccchhtng linkskggggg'.


Daar werd ik weer even herinnerd aan het volgende filmpje:

[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=fGagO1uW4kg[/youtube]
De trein bewaren bij kamertemperatuur, op een schone en droge plek. Voor houdbaarheidsdatum: zie weerbericht.


Terug naar “OV in West-Nederland”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google Adsense [Bot] en 2 gasten