Pagina 3 van 4

Re: [A'dam] GVB doet het voor minder

Geplaatst: zo 25 apr 2010, 22:55
door Oud forumgebruiker
-

Re: [A'dam] GVB doet het voor minder

Geplaatst: ma 26 apr 2010, 21:46
door willy84
ziggy schreef:Zucht, over dat jááááren gelden weten we nu wel. Feit is dat in 2012 GVB het alsnog 13% goedkoper doet dan Connexxion, dus wat is nu weer het probleem? Is het nog steeds niet goed? :?
Nee het is niet goed! Besteed het gewoon aan en dat zullen we zien wie de beste is. Dat is pas eerlijk en fair. Alle bedrijven asen op Amsterdam dus er zal scherp ingeschrevne worden! Dat is mooi voor de belastingbetaler en voor de reiziger. Waar doe je het nog meer voor ???

Re: [A'dam] GVB doet het voor minder

Geplaatst: di 27 apr 2010, 12:38
door Oud forumgebruiker
-

Re: [A'dam] GVB doet het voor minder

Geplaatst: di 27 apr 2010, 14:40
door reisthijs
willy84 schreef:Alle bedrijven asen op Amsterdam dus er zal scherp ingeschrevne worden! Dat is mooi voor de belastingbetaler en voor de reiziger.
Het gevaar is dus des te grote dat er té scherp ingeschreven wordt, men kiest voor het bedrijf dat het meeste biedt voor het minste geld, maar dit bedrijf vervolgens z'n belofte niet waar blijkt te kunnen maken.
Dat is dan misschien wel gunstig voor de belastingbetaler, maar zeker niet voor de reiziger.

Krakkemikkig materieel dat zal in dit geval niet zo'n probleem zijn, dat zal een eventuele nieuwe vervoeder toch wel overnemen (in ieder geval de railvoertuigen).

(Materieelproblemen in de overgangsfase zoals weleens voorgekomen is bij de overgang naar een nieuwe vervoerder, komt vooral door te laat aanbesteden (of problemen daarbij) waardoor het nieuwe materieel dat de nieuwe vervoerder doorgaans verplicht is aan te schaffen dan niet op tijd klaar is.)

Re: [A'dam] GVB doet het voor minder

Geplaatst: di 27 apr 2010, 16:55
door Geert
ziggy schreef:Of het mooi is voor de reiziger zullen we nog maar moeten afwachten... Bij Veolia op de Maaslijn, Connexxion op de Valleilijn en Arriva in diverse gebieden bleek het ook niet zo goed voor de reizigers...

Personeel dat uitgezogen wordt, rituitval en krotten van voertuigen enzo.
Wat dat betreft kan ook GVB minder gaan presteren, net als de commerciële vervoerders. GVB zal immers toch ook moeten bezuinigen willen ze het voor minder geld doen, dus misschien wordt het personeel vanaf 2012 wel uitgezochten of stijgt de rituitval enorm.

Re: [A'dam] GVB doet het voor minder

Geplaatst: di 27 apr 2010, 18:54
door Oud forumgebruiker
Tsja, misschien...

Re: [A'dam] GVB doet het voor minder

Geplaatst: zo 02 mei 2010, 17:18
door willy84
ziggy schreef:Of het mooi is voor de reiziger zullen we nog maar moeten afwachten... Bij Veolia op de Maaslijn, Connexxion op de Valleilijn en Arriva in diverse gebieden bleek het ook niet zo goed voor de reizigers...

Personeel dat uitgezogen wordt, rituitval en krotten van voertuigen enzo.
Even naar de feiten. In het Noorden van Nederland rijdt Arriva op spoorlijnen die anders nu gesloten zouden zijn. De frequentie is zelfs verhoogd. Ook op de Maaslijn is de Frequentie fors verhoogd. Op de Valleilijn wordt nu tussen Amersfoort en Barneveld 4x per uur gereden en de rest van de lijn 2x per uur. En dat gedurende de gehele dag. Vroeger was dat 1x per uur en 2x per uur in de spits. Op alle lijnen rijden nieuwe treinen met een frisse uitstraling. Dit in tegenstelling tot de NS waar Mat'64 nog steeds een grote rol speelt op veel stoptrein trajecten die te vergelijken zijn met voornoemde.

Personeel valt gewoon onder een CAO die weliswaar moeilijk tot stand kwam maar dat komt omdat de overheid bezuinigd op het OV en de diesel die steeds duurder wordt. Ook in het streekvervoer rijden de aanbestede gebieden met nieuw materieel. http://www.ovmagazine.nl/archief/OV-Mag ... t_2009.pdf op pagina 22 de feiten.

De rituitval is gewoon geregeld en GVB scoort er vaak boven. Dus wat is nu je probleem? De feiten laten echt wat anders zien dan dat jij zegt.

Re: [A'dam] GVB doet het voor minder

Geplaatst: zo 02 mei 2010, 19:05
door Ruben
Er werd met argusogen gekeken naar de ontwikkeling dat grote steden hun vervoer via een maas in de wet toch onderhands konden gunnen. Voor veel partijen was de mogelijkheid mee te kunnen bieden op dit vervoer een reden om mee te doen aan de aanbestedingen in de rest van het land. Nu de grote steden weer zo goed als afgesloten zijn, boet de rest van het land ook aan aantrekkelijkheid in en zien we eigenlijk een vast clubje bieden op wat er om de zoveel tijd te verdelen valt. Op Europees niveau komt daar nog een fusie- en overnamegolf overheen, waardoor dit clubje ook nog eens kleiner dreigt te worden.
Maar met name de eerste ontwikkeling lijkt er op te wijzen dat het vervoer in de grote steden voor dit soort partijen vooral een melkkoetje had kunnen zijn om de andere concessies verlieslatend tot licht winstgevend te kunnen exploiteren, ongeacht de resultaten die er tot nog toe neer zijn gezet.

Re: [A'dam] GVB doet het voor minder

Geplaatst: ma 03 mei 2010, 12:51
door Vinny
Zo'n melkkoe zijn de grote steden nou ook weer niet. In gezonde marktomstandigheden is een plattelandsconcessie makkelijker winstgevend te krijgen dan een stadsconcessie. Alleen is er geen sprake van gezonde marktomstandigheden, maar allerlei duistere potjes belastinggeld, die er voor zorgen dat de vervoerders toch winst maken. :idea:

Vergane glorie in het OV

Geplaatst: do 06 mei 2010, 00:07
door Suus
ziggy schreef:Van de week viel me op dat op de routestrips van lijn 7 en 14 STATION de Vlugtlaan staat vermeld, daar stoppen toch al een aardige tijd geen treinen meer. En het was ook geen oude kaart want toen er nog treinen stopten op de Vlugtlaan reed de 7 daar nog niet :wink:. Misschien heeft iemand van de oude stempel die routestrip gemaakt :D.
Het is een metrostation, en die worden bij het GVB ook regelmatig gewoon station genoemd. Denk aan Gaasperplasstation, Kraaienneststation, Ganzenhoefstation. Ook was het al Holendrechtstation voordat de trein er ging stoppen.

Re: Vergane glorie in het OV

Geplaatst: do 06 mei 2010, 00:10
door Ardan
Wel jammer dat GVB daar niet consequent in is, want dit zijn de enige metrostations waarbij in tram en bus het voor- of achtervoegsel 'Station' wordt genoemd.

Re: Vergane glorie in het OV

Geplaatst: do 06 mei 2010, 10:28
door Oud forumgebruiker
Bee schreef:Het is een metrostation, en die worden bij het GVB ook regelmatig gewoon station genoemd. Denk aan Gaasperplasstation, Kraaienneststation, Ganzenhoefstation. Ook was het al Holendrechtstation voordat de trein er ging stoppen.
Ja, maar zo wordt het niet omgeroepen. het wordt gewoon omgeroepen als: Burgemeester de Vlugtlaan. En in de metro zelfs gewoon als: De Vlugtlaan. Die routestrip is de enige plek waar het als Station wordt aangegeven.

Re: Vergane glorie in het OV

Geplaatst: do 06 mei 2010, 11:23
door Suus
In tram 14 wordt het richting Slotermeer wel weer getoond als Station De Vlugtlaan op de displays. Er is totaal geen consequentie bij die halte...

Re: Vergane glorie in het OV

Geplaatst: do 06 mei 2010, 11:33
door Ruben
In de tram en bus wordt er sowieso gedaan alsof de metro niet bestaat. Ten dele natuurlijk omdat er geen overstapmogelijkheden in de omroep gegeven worden, maar het was al veel duidelijker geweest als men bij metrostations inderdaad de toevoeging "Metrostation" had gebruikt. Omgekeerd moet je in de metro wel horen welke trams allemaal boven je hoofd rijden.

Re: Vergane glorie in het OV

Geplaatst: do 06 mei 2010, 15:48
door Jurjen
Misschien moeten ze eens op werkbezoek in Berlin gaan, want daar is alles beter, toch? ;-)
Bestemmingsdisplays: 'S+U Alexanderplatz', Omroep, 'S- und U-Bahnhof Alexanderplatz' o.i.d..

Re: Vergane glorie in het OV

Geplaatst: za 08 mei 2010, 03:39
door Ruben
Jurjen schreef:Misschien moeten ze eens op werkbezoek in Berlin gaan, want daar is alles beter, toch? ;-)
Bestemmingsdisplays: 'S+U Alexanderplatz', Omroep, 'S- und U-Bahnhof Alexanderplatz' o.i.d..
Ja volgens mij zijn we dat eens. ;) Zwitserland is achterhaald.

Qua reisinformatie mag men echt wel eens een werkbezoekje organiseren, want relatief gezien is dat voorlopig de heilige graal voor GVB. Neem bijvoorbeeld dat hele gedoe bij Station Zuid. Parnassusweg is voor een overstap van/op de trein veel handiger, maar daar wordt in de omroep met geen woord over gerept. Had dan Parnassusweg "NS-Station Zuid / (Parnassusweg)" genoemd, en Station Zuid "Metrostation Zuid / WTC".

Re: Vergane glorie in het OV

Geplaatst: za 08 mei 2010, 10:35
door Caspar
Maar bij de gewone reiziger zal het toch weinig uitmaken of het nu De Vlugtlaan of Station De Vlugtlaan is? Vind dat een beetje dezelfde kwestie als Centrum/Centraal bij de NS. Geen reiziger die er naar kraait, of in een onduidelijke situatie belandt lijkt me.

Re: Vergane glorie in het OV

Geplaatst: za 08 mei 2010, 10:49
door Jurjen
Caspar schreef:Maar bij de gewone reiziger zal het toch weinig uitmaken of het nu De Vlugtlaan of Station De Vlugtlaan is? Vind dat een beetje dezelfde kwestie als Centrum/Centraal bij de NS. Geen reiziger die er naar kraait, of in een onduidelijke situatie belandt lijkt me.
Voor een gewone toerist is het dus juist wél handig om te weten dat hij bij tramhalte De Vlugtlaan over kan stappen op de metro. En dan niet alleen in de omroep of op de lijnenkaart, maar ook op de routestrip van een lijn. En dat hij bij een 'station' op de trein kan stappen, en niet opeens ergens uitstapt waar treinen slechts keihard boven z'n hoofd langs razen.

Re: Vergane glorie in het OV

Geplaatst: za 08 mei 2010, 10:55
door Caspar
Dat laatste is natuurlijk ook maar relatief, als je bv er van overtuigd bent als toerist dat je op station Holendrecht volwaardig kan overstappen op de trein kom je er ook enigszins karig van af. Maar die route strips in de tram mogen inderdaad dan wel aangepast worden zoals jij dat zegt. Alleen moet je er wel voor zorgen dat er niet TE veel informatie op komt te staan voor de overzichtelijkheid.

Re: Vergane glorie in het OV

Geplaatst: za 08 mei 2010, 14:05
door Jurjen
Wat betreft Holendrecht versus IC-station heb je natuurlijk wel gelijk. In de omroep is dat in Duitsland wel afgevangen: 'Hier haben sie Übergang zum Regional- und Fernverkehr.' Maar voor wat de metro betreft zou het niet schaden om voortaan 'M Weesperplein' neer te zetten.

Re: Vergane glorie in het OV

Geplaatst: za 08 mei 2010, 14:43
door VIRM
Jurjen schreef:Misschien moeten ze eens op werkbezoek in Berlin gaan, want daar is alles beter, toch? ;-)
Bestemmingsdisplays: 'S+U Alexanderplatz', Omroep, 'S- und U-Bahnhof Alexanderplatz' o.i.d..
En niet te vergeten: er werd omgeroepen aan welke kant je uit moest stappen! Als iemand met een visuele beperking was ik aangenaam verrast! :D

Re: Vergane glorie in het OV

Geplaatst: za 08 mei 2010, 15:05
door Ardan
*doing* Kadijksplein, uitstap in rijrichting rechts
*doing* Kattenburgerplein, uitstap in rijrichting rechts
*doing* Wittenburgergracht, uitstap in rijrichting rechts
*doing* Oostenburgergracht, uitstap in rijrichting links... HEUW?
Bitte beachten Sie beim aussteigen die Lücke zwischen Bus und Bordsteinkante!! :mrgreen:

Sowieso mis ik dat nog wel in Nederland, alleen het Veoliaboemeltje meldt aan welke kant je eruit moet. Okee, ik weet uit ervaring toch wel welke kant het is, zelfs bij Schiphol kan ik aan de wissels voelen aan welke kant ik klaar moet staan. In Duitsland is het een standaard, dat de mcn na de afroep er nog een keer achteraan mompelt 'kggggstieg im ffffffffffrccchhtng linkskggggg'.
Maar ach, er zijn andere dingen om je druk over te maken.
Mijn GVB-wensenlijstje:
-Standaardisering van de huisstijl op metrostationsbordjes. Ze zijn inmiddels aardig op weg, maar toch. En naamborden bij de ingangen zoals Centraal dat heeft.
-Dynamische informatie bij alle tram- en bushaltes, zoals die nu rond station Zuid, de Dam, Weesperplein en Rembrandtplein te vinden is.
-Ook de infovitrines bij tram- en bushaltes mogen wel wat professioneler... ik vind dit er zo goedkoop uitzien...

Maar goed, volgens mij dwalen we een beetje van het onderwerp af, niet?

Re: Vergane glorie in het OV

Geplaatst: za 08 mei 2010, 15:30
door Joshua
Maar ik kan nou niet zeggen dat het een succes is bij Veolia.
Oude mansen lopen naar de deur in de rijrichting in en ze horen uitstappen links en gaan dus wat voor hun gevoel ook links is bij die deur staan en zijn voorledig in de war als de andere deur open gaat.

Re: Vergane glorie in het OV

Geplaatst: za 08 mei 2010, 15:41
door Jurjen
Kwestie van wennen. Als in alle treinen en metro's omgeroepen zou worden, had die oude man het in zijn jeugd al geleerd. ;-)

Vergane glorie in het OV

Geplaatst: za 08 mei 2010, 17:57
door Ruben
Ardan schreef: In Duitsland is het een standaard, dat de mcn na de afroep er nog een keer achteraan mompelt 'kggggstieg im ffffffffffrccchhtng linkskggggg'.
Daar werd ik weer even herinnerd aan het volgende filmpje:

[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=fGagO1uW4kg[/youtube]