Spierballenvertoon provincie na verzet in Leiden

Alles over het Openbaar Vervoer in Noord-Holland, Zuid-Holland, Utrecht en Almere.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Spierballenvertoon provincie na verzet in Leiden

Bericht door Suus »

Spierballenvertoon provincie na verzet Leiden tegen lightrail.
LEIDEN - De provincie Zuid-Holland gaat door met de aanleg van de RijnGouwelijn (RGL) over grondgebied van Leiden, ook nu het nieuwe Leidse gemeentebestuur niets meer met deze honderden miljoenen kostende lightrailverbinding te maken wil hebben. Als Leiden zich tegen de komst van de RGL blijft verzetten, maakt de provincie gebruik van wettelijke bevoegdheden om de lijn toch door de gemeente te laten lopen.

(..)

Volledige artikel tegen betaling op Volkskrant.nl of Papieren editie Volkskrant van vrijdag 23 april.
Laatst gewijzigd door Chauf21 op zo 25 apr 2010, 17:31, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Tekst ingekort i.v.m. auteursrechten
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
iljitsch
Berichten: 2970
Lid geworden op: za 16 jan 2010, 13:38
Locatie: Den Haag

Re: Spierballenvertoon provincie na verzet in Leiden

Bericht door iljitsch »

Laat ze daar in Leiden hun knopen tellen. Als het een kilometer of wat verder noordelijk had gelegen had de provincie Noord-Holland wellicht een metro voorgeschreven.

Er wordt altijd enorm moeilijk gedaan over de komst van trams, maar als-ie eenmaal rijdt hoor je zelden klachten.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21272
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Spierballenvertoon provincie na verzet in Leiden

Bericht door Meltrain »

Tja, mensen (met name winkeliers) zijn bang voor slechtere bereikbaarheid van of minder parkeerplaatsen bij de winkels, hetgeen tot minder klandizie leidt.
Toch grappig dat exact dezelfde reden (dus minder klandizie) in 2004 juist het belangrijkste argument was bij de protesten tegen de inkorting van de Rotterdamse lijn 4.... :?
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
willy84
Berichten: 815
Lid geworden op: di 24 nov 2009, 12:16

Re: Spierballenvertoon provincie na verzet in Leiden

Bericht door willy84 »

Ja het is wel opmerkelijk. Ik ken die straat niet maar hij schijnt breder te zijn dat de Leidsestraat. Ik denk dat die winkeliers heel blij moeten zijn met al die duizenden mensen die iedere dag langs te etalages rijden en ook nog uitstappen. Handjes dichtknijpen!
immer kwaliteits posts
Dexter
Berichten: 3915
Lid geworden op: di 05 mei 2009, 20:57

Re: Spierballenvertoon provincie na verzet in Leiden

Bericht door Dexter »

Ik snap zoiezo niet wat mensen hebben tegen goed openbaar vervoer in de buurt. Tuurlijk, ik zit ook niet te wachten op een HSL of metrolijn pal voor mijn deur, maar een tram is toch een redelijk omgevingsvriendelijk vervoersmiddel.
Vallend blad maakt rails glad.
Gekko123
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 2327
Lid geworden op: za 25 apr 2009, 22:12
Locatie: Delft

Re: Spierballenvertoon provincie na verzet in Leiden

Bericht door Gekko123 »

Mensen willen wel vooruitgang, maar liever gisteren dan vandaag... En als er tijdelijk overlast ontstaat wegens aanleg van haltes/tramrails roepen ze dat verbetering alleen maar slecht voor ze is :?
freshjive
Berichten: 3
Lid geworden op: vr 02 apr 2010, 16:20
Locatie: Leiderdorp

mediavertoon

Bericht door freshjive »

ik denk als redelijk verse leidenaar (leiderdorper nu) dat er in leiden genoeg potentieel is voor een klein tramnetwerk, zoals D66 het voorstelde. dit betekende een 2- of 3-tal lokale tramlijnen laten uitwaaieren door de regio, waarbij oegstgeest, noordwijk, katwijk, leiderdorp, voorschoten en zoeterwoude en natuurlijk leiden als middelpunt als één regio 071 bediend worden. een en ander soort van analoog aan hoe het in de gemeenten nieuwegein en ijsselstein gaat, maar dan met wat lichter materieel. of D66 het nou poneerde met het oog op de aankomende verkiezingen boeit niet, het is gewoon een slimme gedachtengang, willen we leiden niet laten dichtslibben.

een of andere meneer asje van dijk moet nu inderdaad spierballen laten zien en de rijngouwelijn toch doordrukken, want anders gezichtsverlies. men zal dan zien dat de intentie van de rijngouwelijn misschien wel mooi was, maar praktisch van onnut.

elke nimnul zal toch kunnen inzien dat wanneer de rijngouwelijn sporen moet gaan delen met 6-bakkige NS-dubbeldekkers dat er dan vroeg of laat (eerder vroeg, denk ik) verstoringen zullen komen omdat wij met zo'n opzet in nederland geen ervaring hebben. in duitsland wel, al jaren, maar hier niet. verder heb ik nog nergens gelezen hoe men dat praktisch allemaal in wil vullen, bijv. hoe het stationnetje lammenschans er dan uit moet gaan zien. hoe die banen die tussen leiden en alphen aan den rijn gaan lopen er dan uit moeten zien. er zal eens een rijngouwelijn-trammetje voor een dubbeldekker zitten omdat de deuren van het trammetje niet snel genoeg dichtgaan.

vergelijkingen met de voormalige zoetermeerlijn gaan niet op, want daar rijden inmiddels van die mooie regioCitadis-trams van de htm, die in leiden en omstreken ook niet mis zouden staan, en die hun sporen niet met heavy-rail delen. dussss, als die politieke mensen zich nou eens praktisch met de realiteit gingen bezighouden dan zouden ze in kunnen zien dat de economie en de burger gebaat zijn bij zo'n licht tramnetwerk in 071, waar later verbindingen à la randstadrail aan gekoppeld kunnen worden om zo leiden, zoetermeer en groot den haag tot één geweldig openbaar vervoersgebied te kunnen breien om zo de gemiddelde autorijder op het middellange traject de auto uit te lokken. volgens mij is dàt namelijk het marktsegment dat nog niet een mooi alternatief voor de auto kent.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Spierballenvertoon provincie na verzet in Leiden

Bericht door Suus »

Er zijn al eens volledig uitgewerkte plannen voor Alphen - Leiden geweest, al weet ik niet of die nog steeds gebruikt zullen worden. Het project heeft pas 5 jaar vertraging namelijk..

Alphen aan den Rijn - Zoeterwoude Transferium A4 (nieuwe halte) zou dubbelsporig worden. Verder nog een halte Alphen West, Rijnwoude (bij Hazerswoude Rijndijk) en Zoeterwoude Heineken. Bij Transferium A4 moet ook de remise komen. Daarna drie sporen tot Lammenschans, 1 voor de trein en twee voor de tram ten zuiden van het treinspoor. Daarvoor moet de spoorbrug op dat tracé vervangen worden, waarschijnlijk door een hoger exemplaar. Vlak voor Lammenschans dalen de tramsporen af, en na een halte bij het ROC zullen ze met een bocht onder het spoor doorgaan. Er zijn ook plannen geweest om het treinperron van Lammenschans naar de andere kant van het spoor te verplaatsen, in hoeverre dat realistisch is :?:

Tramlijn 2 is ook al in studie, dat was trouwens al bekend voordat de plannen van GL en D66 kwamen, bij de herinrichting van de Willem de Zwijgerlaan is hier al rekening mee gehouden. Het eindpunt van lijn 2 moet bij de IKEA Leiderdorp komen, die in de komende jaren gebouwd gaat worden (Ik denk ergens bij de Persant Snoepweg?)
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Chauf21
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 3161
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 22:27

Re: Spierballenvertoon provincie na verzet in Leiden

Bericht door Chauf21 »

Bee schreef:Tramlijn 2 is ook al in studie, dat was trouwens al bekend voordat de plannen van GL en D66 kwamen, bij de herinrichting van de Willem de Zwijgerlaan is hier al rekening mee gehouden. Het eindpunt van lijn 2 moet bij de IKEA Leiderdorp komen, die in de komende jaren gebouwd gaat worden (Ik denk ergens bij de Persant Snoepweg?)
Die zou ergens bij het pannenkoekenhuisje moeten komen :)

Ik vind het terecht dat de provincie wat meer druk op de RGL legt. Het regionale belang van die lijn is groot. De gemeente mag daar niet eenzijdig in tegenwerken, vind ik. De situatie tussen Lammenschans en Alphen is een aandachtspunt, maar is zeker goed uit te werken.

Het verplaatsen van het Lammenschansperron is op zich niet zo'n groot probleem. Kwestie van wat grond ophogen en tegels legge. Met de huidige bouwwerkzaamheden voor het ROC valt een perron wellicht nog mooi in te passen ook.
iljitsch
Berichten: 2970
Lid geworden op: za 16 jan 2010, 13:38
Locatie: Den Haag

Re: Spierballenvertoon provincie na verzet in Leiden

Bericht door iljitsch »

Naast het regionale belang was Leiden voorheen akkoord gegaan. Als ze van meet af aan nee gezegd hadden was dat wellicht een andere situatie geweest.
Dexter
Berichten: 3915
Lid geworden op: di 05 mei 2009, 20:57

Re: Spierballenvertoon provincie na verzet in Leiden

Bericht door Dexter »

Bee schreef:Verder nog een halte...Zoeterwoude Heineken.
Dan moeten ze nog het een en ander aan de haltenaam toevoegen: *PLOING* "De volgende halte is: Zoeterwoude-Heineken. Geniet, maar drink met mate" :lol:
Vallend blad maakt rails glad.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Bing [Bot] en 60 gasten