Aanbesteding concessie Waterland 2012

Alles over het Openbaar Vervoer in Noord-Holland, Zuid-Holland en Utrecht.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 31496
Lid geworden op: Ma 17 Mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven

Re: Aanbesteding concessie Waterland 2012

Berichtdoor Suus » Ma 14 Mar 2011, 18:54

Geld en de grote steden.

Alle vervoerders cirkelen als aasgieren boven de grote steden om de drie stadsvervoersbedrijven weg te jagen en de markt te veroveren. Daar zit het grote geld. De concessiegebieden die daarnaast worden aanbesteed door de stadsregio's worden daarnaast vaak erg aantrekkelijk gevonden omdat de verkeersstromen vrij groot zijn.
Rame à l'approche

willy84
Berichten: 815
Lid geworden op: Di 24 Nov 2009, 12:16

Re: Aanbesteding concessie Waterland 2012

Berichtdoor willy84 » Ma 14 Mar 2011, 21:53

Daantje schreef:Ik vraag me nu al een tijdje ernstig af wat zo'n buitenlandse vervoerder erin ziet om in zoiets als Waterland te gaan rijden?

Ik gok dat ze vaste voet willen krijgen op Nederlandse bodem en daarom extra laag hebben ingeschreven. Puur speculatie van mij.
immer kwaliteits posts

Freek
Berichten: 2452
Lid geworden op: Wo 26 Mar 2008, 14:40

Re: Aanbesteding concessie Waterland 2012

Berichtdoor Freek » Ma 14 Mar 2011, 22:40

Daantje schreef:Ik vraag me nu al een tijdje ernstig af wat zo'n buitenlandse vervoerder erin ziet om in zoiets als Waterland te gaan rijden?


Simpel, er is geld te verdienen. Als subsidie+inkomsten >kosten levert het geld op en is het dus zinvol om in te stappen. Opstart kosten zijn natuurlijk groot, maar als er kans is op meer concessies is dat ook wel weer terug te verdienen.

Gebruikersavatar
Meltrain
Berichten: 11141
Lid geworden op: Wo 12 Mar 2008, 21:29
Locatie: Rotterdam (Lombardijen)

Re: Aanbesteding concessie Waterland 2012

Berichtdoor Meltrain » Ma 14 Mar 2011, 23:29

reisthijs schreef:
Meltrain schreef:Ik ben echt zeer benieuwd met welk materieel EBS zal willen rijden
Je verwacht toch zeker niet dat er nu ineens allemaal exotisch materieel komt, omdat het een buitenlandse vervoerder is? Het wordt vast weer gewoon een hoog Amba-gehalte zoals altijd... (ze moeten wel goedkope bussen kopen anders kunnen ze nooit méér vervoer aanbieden voor minder geld.)

In deze concessie zit redelijk wat geleed materieel volgens mij en Arriva kwam ook ineens met Scania's aanzetten...
Ik ben dus nog steeds benieuwd.
(En daarnaast worden Ambassadors niet meer geleverd. ;))
Elke werkdag: Rotterdam Lombardijen - Amersfoort vv.

Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 31496
Lid geworden op: Ma 17 Mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven

Re: Aanbesteding concessie Waterland 2012

Berichtdoor Suus » Ma 14 Mar 2011, 23:55

De Ambassador wordt nog steeds geleverd, maar de naam ervan is veranderd en hij heeft een vernieuwd front gekregen zover ik begreep.

Van die Scania's ben ik wel blij dat ze weggaan, in het lagevloersgedeelte kan je niet naar buiten kijken omdat de ramen te hoog zijn, en het hogevloersgedeelte, dat ook in de gelede variant al voor de achterwielen begint is amper te bereiken voor mensen die slecht ter been zijn, dat zijn 3 of 4 traptredes in een keer. Ook een minpuntje vind ik de vreemde positie van de lijnfilm achter, alsof die vergeten was bij het ontwerpen :|
Rame à l'approche

Omied
Berichten: 7
Lid geworden op: Do 02 Sep 2010, 08:40
Locatie: Amsterdam
Contact:

Re: Aanbesteding concessie Waterland 2012

Berichtdoor Omied » Di 15 Mar 2011, 03:07

Meltrain schreef:Ik ben echt zeer benieuwd met welk materieel EBS zal willen rijden en wat hun kleurstelling zal zijn.
Ik was bij de bekendmaking van de winnaar. EBS heeft aangegeven meer dan 200 nieuwe Scania's te zullen bestellen. Hierbij gaan ze uit van 'verschillende type bussen naar afstand en vereiste capaciteit (18m, 13m, 12.7m, 12m, 7m bussen)'

Overigens is er nog een hand-out van een powerpoint uitgedeeld (deze is overigens niet getoond tijdens de bekendmaking), maar lijk ik op dit forum geen bestanden te kunnen uploaden?

Caspar schreef:Zouden er arabische personeelsleden zijn die er principiële moeite mee hebben om voor een Israëlische busmaatschappij te werken?
Egged schijnt ook te rijden van/naar/tussen nederzettingen in bezet Palestijns gebied. Ik begrijp dat dat ook de reden is van het relatief hoge aantal kogelvrije bussen dat ze in bezit hebben...

Oud forumgebruiker

Re: Aanbesteding concessie Waterland 2012

Berichtdoor Oud forumgebruiker » Di 15 Mar 2011, 12:02

Bee schreef:Van die Scania's ben ik wel blij dat ze weggaan,
Omied schreef:Ik was bij de bekendmaking van de winnaar. EBS heeft aangegeven meer dan 200 nieuwe Scania's te zullen bestellen.
_O- _O-

Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 31496
Lid geworden op: Ma 17 Mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven

Re: Aanbesteding concessie Waterland 2012

Berichtdoor Suus » Di 15 Mar 2011, 12:12

Ja, ik lees het net ook. Grootste bussenhel op aarde komt naar Waterland :')
Rame à l'approche

Klaasje
Berichten: 5990
Lid geworden op: Do 30 Jul 2009, 23:01
Locatie: Groningen

Re: Aanbesteding concessie Waterland 2012

Berichtdoor Klaasje » Di 15 Mar 2011, 12:18

Ik vind die Scania's juist prettige bussen. Vaak zie je dat bij bussen die grotere afstanden rijden de hoge gedeeltes populairder zijn bij reizigers dan het gedeelte met een lage vloer. Zo heb je de sterke punten van een lage vloer met een hoge vloer gecombineerd. Waterland is niet een grote stadsdienst dus wat is het probleem dan eigenlijk? :|

Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 31496
Lid geworden op: Ma 17 Mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven

Re: Aanbesteding concessie Waterland 2012

Berichtdoor Suus » Di 15 Mar 2011, 13:00

Dat je als niet uit het raam kan kijken als je in het lagevloersgedeelte kan zitten, en dat de hoge vloer geen alternatief is ouderen en mensen die slecht ter been zijn.

En dat de chauffeur geen flauw benul heeft wat er achter gebeurt, getuige het aantal keren dat iemand bij de achterdeur moet roepen.
Rame à l'approche

Gebruikersavatar
Stefan
Berichten: 3288
Lid geworden op: Ma 03 Nov 2008, 11:56
Locatie: Numansdorp, Zuid-Holland
Contact:

Re: Aanbesteding concessie Waterland 2012

Berichtdoor Stefan » Di 15 Mar 2011, 13:33

Bee schreef:De Ambassador wordt nog steeds geleverd, maar de naam ervan is veranderd en hij heeft een vernieuwd front gekregen zover ik begreep.
Inderdaad, Ambassadors worden nog geleverd, met een vernieuwd front en een vernieuwde achterkant. Verder gaat het model voortaan door het leven als Citea (En als ik Citea typ krijg ik altijd de neiging om Citaro te typen. :') ).
Leuker kunnen we het niet maken, makkelijker ook niet.

Gebruikersavatar
flipje
Berichten: 779
Lid geworden op: Di 02 Nov 2010, 10:36
Locatie: Zwolle e.o.

Re: Aanbesteding concessie Waterland 2012

Berichtdoor flipje » Di 15 Mar 2011, 19:14

Stefan schreef:
Bee schreef:De Ambassador wordt nog steeds geleverd, maar de naam ervan is veranderd en hij heeft een vernieuwd front gekregen zover ik begreep.
Inderdaad, Ambassadors worden nog geleverd, met een vernieuwd front en een vernieuwde achterkant. Verder gaat het model voortaan door het leven als Citea (En als ik Citea typ krijg ik altijd de neiging om Citaro te typen. :') ).


Wat ik dan wel vreemd vind, is dat er op de site van VDL Bus/Coach nog steeds de oude amba wordt afgebeeld...:?:
& weer eens nieuwe vervoerder in NL ben benieuwd. :o

Gebruikersavatar
Meltrain
Berichten: 11141
Lid geworden op: Wo 12 Mar 2008, 21:29
Locatie: Rotterdam (Lombardijen)

Re: Aanbesteding concessie Waterland 2012

Berichtdoor Meltrain » Di 15 Mar 2011, 20:43

Stefan schreef:
Bee schreef:De Ambassador wordt nog steeds geleverd, maar de naam ervan is veranderd en hij heeft een vernieuwd front gekregen zover ik begreep.
Inderdaad, Ambassadors worden nog geleverd, met een vernieuwd front en een vernieuwde achterkant. Verder gaat het model voortaan door het leven als Citea (En als ik Citea typ krijg ik altijd de neiging om Citaro te typen. :') ).

Maar dan wordt de Amabssador toch niet meer geleverd? :mrgreen:
(Bovenstaande wist ik dus al.)
Elke werkdag: Rotterdam Lombardijen - Amersfoort vv.

Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 31496
Lid geworden op: Ma 17 Mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven

Re: Aanbesteding concessie Waterland 2012

Berichtdoor Suus » Wo 16 Mar 2011, 16:40

Vraagtekens bij vervoermaatschappij EBS
Het busvervoer in de concessie Waterland zal vanaf 11 december acht jaar lang worden uitgevoerd door EBS. Dit werd 11 maart bekend gemaakt. Uit reacties onder eerder artikel van WebRegio blijkt dat er vraagtekens worden gezet bij deze busmaatschappij.

Zo blijkt dat EBS in Israël de zogenaamde ‘Mehadrin’ bussen heeft rijden, dit is te lezen in een blog op Blogspot.com. In deze bussen moeten vrouwen achterin zitten en zich aan kledingvoorschriften houden. Doen zij dit niet, dan lopen ze de kans geslagen en vernederd te worden door mannelijke passagiers.

Ook rijdt EBS in Israël naar illegale nederzettingen en draagt hiermee bij aan de ontwikkeling op gestolen land. Deze woongebieden worden in het internationaal recht gezien als schending van mensenrechten. Dit is te lezen op de website van Wikipedia.
Bron: Webregio
Rame à l'approche

Gebruikersavatar
Vinny
Berichten: 11003
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 19:07

Re: Aanbesteding concessie Waterland 2012

Berichtdoor Vinny » Wo 16 Mar 2011, 20:06

Je kunt een bedrijf in het land niet verantwoordelijk stellen voor het systeem wat daar heerst. Egged rijdt overigens ook bussen in de Arabische sector.
"Dames en heren. Op dit moment zijn er geen bijzonderheden. Onze excuses voor het ongemak"

Gebruikersavatar
Bastiaan
Berichten: 603
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 12:58
Locatie: Zwolle
Contact:

Re: Aanbesteding concessie Waterland 2012

Berichtdoor Bastiaan » Do 17 Mar 2011, 09:06

Dat gebeurt in Nederland ook, alleen zitten de mannen achterin en slaan en vernederen zij zowel vrouwelijke als mannelijke passagiers en busschauffeurs, en dat zelfs zonder reden :X

find_your_spot
Berichten: 3046
Lid geworden op: Wo 18 Mar 2009, 09:13

Re: Aanbesteding concessie Waterland 2012

Berichtdoor find_your_spot » Do 17 Mar 2011, 11:39

Wat een ontiegelijk zwart persbericht van webregio.

We hoeven hopelijk toch niet te beginnen over alle zwarte kantjes van Arriva en Veolia waar die geld in investeren....
For Your Railroad Adventures

willy84
Berichten: 815
Lid geworden op: Di 24 Nov 2009, 12:16

Re: Aanbesteding concessie Waterland 2012

Berichtdoor willy84 » Do 17 Mar 2011, 19:36

Ook rijdt EBS in Israël naar illegale nederzettingen

Hier zijn de meningen over verdeeld. Zodat de conclusies van Webregio geheel voor hun eigen rekening komen.

In deze bussen moeten vrouwen achterin zitten en zich aan kledingvoorschriften houden. Doen zij dit niet, dan lopen ze de kans geslagen en vernederd te worden door mannelijke passagiers.

Als dit waar is, ben ik het er totaal mee oneens en vind ik het een schande. Dit beleid komt echter voor rekening van de overheid. Als dit de plaatselijk geldende gewoontes en/of wetten zijn, dan is dit zo. Dat kun je een privaat bedrijf niet toerekenen zolang het binnen de wet valt.
immer kwaliteits posts

Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 31496
Lid geworden op: Ma 17 Mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven

Re: Aanbesteding concessie Waterland 2012

Berichtdoor Suus » Do 17 Mar 2011, 19:53

Volgens internationaal recht zijn de uitspraken die Webregio doet volkomen juist, het grondgebied in de Gazastrook en op de Westelijke Jordaanoever zijn geen eigendom van Israel. Dat mensen een andere mening zijn toegedaan betekend dat niet dat die mening ook juist is

De chauffeurs van Egged hebben zelf de keuze of ze de regels van Mehadrin (die worden toegepast op 30 lijnen) toepassen in hun bus. Het hooggerechtshof van Israel heeft de regels strijdig met de discriminatiewetgeving genoemd maar het bedrijf weigert ze op te geven :idea:
Rame à l'approche

Gebruikersavatar
Vinny
Berichten: 11003
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 19:07

Re: Aanbesteding concessie Waterland 2012

Berichtdoor Vinny » Do 17 Mar 2011, 21:46

Die lijnen lopen door religieusgebied heen. Orthodoxe Joden zijn erger dan de Taliban, alleen weten veel mensen dat niet.

Dat is derhalve niet de schuld van de vervoerder, maar van de locale "godsdienstfanatiekelingen". Gelukkig zijn er ook lijnen waar gewoon meisjes met minirokjes instappen en zonder problemen naast je komen zitten en een gesprek met je aanknopen (A)
"Dames en heren. Op dit moment zijn er geen bijzonderheden. Onze excuses voor het ongemak"

Gebruikersavatar
Geert
OVNL-beheerder
Berichten: 11937
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:43
Locatie: Den Haag
Contact:

Re: Aanbesteding concessie Waterland 2012

Berichtdoor Geert » Do 17 Mar 2011, 22:55

Het is wel lekker makkelijk om hier te roepen dat een (multinational) bedrijf niet deugt omdat er ergens in Israël wat strenge religieuze regels worden gehanteerd. Die regels vloeien voort uit de lokale cultuur daar, niet omdat het bedrijf dat zomaar ineens bedacht heeft. Ik denk dat het busbedrijf weinig invloed heeft op de lokale cultuur in een gebied...

Freek
Berichten: 2452
Lid geworden op: Wo 26 Mar 2008, 14:40

Re: Aanbesteding concessie Waterland 2012

Berichtdoor Freek » Vr 18 Mar 2011, 11:09

Vanuit het geruchtencircuit vernam ik dat HTM consultancy de Israeliers heeft geadviseerd over deze aanbesteding. Iemand die er meer van weet? Als het namelijk waar is heeft het wellicht leuke gevolgen voor de aanbesteding in de grote steden.

Gebruikersavatar
Chauf21
OVNL-beheerder
Berichten: 3128
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 22:27

Re: Aanbesteding concessie Waterland 2012

Berichtdoor Chauf21 » Vr 18 Mar 2011, 11:21

HTM Consultancy heeft wel meer activiteiten in het Midden-Oosten. Ook in Egypte e.d. heeft zij diverse projecten begeleid. Het is overigens maar de vraag in welke mate HTM Egged heeft bijgestaan. Het lijkt mij voor een buitenlandse vervoerder ook wel handig om wat meer informatie over de procedures e.d. in het beoogde land te verkrijgen. Wanneer je dan al warme contacten met HTM C. hebt, kan je die goed inzetten natuurlijk ;)

webguy
OVNL-beheerder
Berichten: 7693
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:58
Locatie: Ede
Contact:

Re: Aanbesteding concessie Waterland 2012

Berichtdoor webguy » Vr 18 Mar 2011, 11:51

HTM Consultancy heeft toch die tramlijn in Israel deels ontworpen? Vraag me af in hoeverre het gerucht "wishful thinking" is en iemand die 1 en 1 bij elkaar heeft geplakt of dat het echt waar is.
Vraag me ook af in hoeverre het bedrijf echt Israelisch is: Veolia is ook groot bedrijf, en dit is "maar" de poolse tak van Egged.
Reisinformatie/nerd

Gebruikersavatar
Chauf21
OVNL-beheerder
Berichten: 3128
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 22:27

Re: Aanbesteding concessie Waterland 2012

Berichtdoor Chauf21 » Vr 18 Mar 2011, 11:59

Een tramlijn in Tel Aviv inderdaad; http://en.wikipedia.org/wiki/Tel_Aviv_Light_Rail.
De samenwerking tussen HTM Consultancy en Egged is overigens bevestigd door HTM Consultancy, dus dat klopt wel ;)


Terug naar “OV in West-Nederland”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast