Pagina 5 van 9

Re: Aanbesteding concessie Waterland 2012

Geplaatst: ma 14 mar 2011, 18:54
door Suus
Geld en de grote steden.

Alle vervoerders cirkelen als aasgieren boven de grote steden om de drie stadsvervoersbedrijven weg te jagen en de markt te veroveren. Daar zit het grote geld. De concessiegebieden die daarnaast worden aanbesteed door de stadsregio's worden daarnaast vaak erg aantrekkelijk gevonden omdat de verkeersstromen vrij groot zijn.

Re: Aanbesteding concessie Waterland 2012

Geplaatst: ma 14 mar 2011, 21:53
door willy84
Daantje schreef:Ik vraag me nu al een tijdje ernstig af wat zo'n buitenlandse vervoerder erin ziet om in zoiets als Waterland te gaan rijden?
Ik gok dat ze vaste voet willen krijgen op Nederlandse bodem en daarom extra laag hebben ingeschreven. Puur speculatie van mij.

Re: Aanbesteding concessie Waterland 2012

Geplaatst: ma 14 mar 2011, 22:40
door Freek
Daantje schreef:Ik vraag me nu al een tijdje ernstig af wat zo'n buitenlandse vervoerder erin ziet om in zoiets als Waterland te gaan rijden?
Simpel, er is geld te verdienen. Als subsidie+inkomsten >kosten levert het geld op en is het dus zinvol om in te stappen. Opstart kosten zijn natuurlijk groot, maar als er kans is op meer concessies is dat ook wel weer terug te verdienen.

Re: Aanbesteding concessie Waterland 2012

Geplaatst: ma 14 mar 2011, 23:29
door Meltrain
reisthijs schreef:
Meltrain schreef:Ik ben echt zeer benieuwd met welk materieel EBS zal willen rijden
Je verwacht toch zeker niet dat er nu ineens allemaal exotisch materieel komt, omdat het een buitenlandse vervoerder is? Het wordt vast weer gewoon een hoog Amba-gehalte zoals altijd... (ze moeten wel goedkope bussen kopen anders kunnen ze nooit méér vervoer aanbieden voor minder geld.)
In deze concessie zit redelijk wat geleed materieel volgens mij en Arriva kwam ook ineens met Scania's aanzetten...
Ik ben dus nog steeds benieuwd.
(En daarnaast worden Ambassadors niet meer geleverd. ;))

Re: Aanbesteding concessie Waterland 2012

Geplaatst: ma 14 mar 2011, 23:55
door Suus
De Ambassador wordt nog steeds geleverd, maar de naam ervan is veranderd en hij heeft een vernieuwd front gekregen zover ik begreep.

Van die Scania's ben ik wel blij dat ze weggaan, in het lagevloersgedeelte kan je niet naar buiten kijken omdat de ramen te hoog zijn, en het hogevloersgedeelte, dat ook in de gelede variant al voor de achterwielen begint is amper te bereiken voor mensen die slecht ter been zijn, dat zijn 3 of 4 traptredes in een keer. Ook een minpuntje vind ik de vreemde positie van de lijnfilm achter, alsof die vergeten was bij het ontwerpen :|

Re: Aanbesteding concessie Waterland 2012

Geplaatst: di 15 mar 2011, 03:07
door Omied
Meltrain schreef:Ik ben echt zeer benieuwd met welk materieel EBS zal willen rijden en wat hun kleurstelling zal zijn.
Ik was bij de bekendmaking van de winnaar. EBS heeft aangegeven meer dan 200 nieuwe Scania's te zullen bestellen. Hierbij gaan ze uit van 'verschillende type bussen naar afstand en vereiste capaciteit (18m, 13m, 12.7m, 12m, 7m bussen)'

Overigens is er nog een hand-out van een powerpoint uitgedeeld (deze is overigens niet getoond tijdens de bekendmaking), maar lijk ik op dit forum geen bestanden te kunnen uploaden?
Caspar schreef:Zouden er arabische personeelsleden zijn die er principiële moeite mee hebben om voor een Israëlische busmaatschappij te werken?
Egged schijnt ook te rijden van/naar/tussen nederzettingen in bezet Palestijns gebied. Ik begrijp dat dat ook de reden is van het relatief hoge aantal kogelvrije bussen dat ze in bezit hebben...

Re: Aanbesteding concessie Waterland 2012

Geplaatst: di 15 mar 2011, 12:02
door Oud forumgebruiker
Bee schreef:Van die Scania's ben ik wel blij dat ze weggaan,
Omied schreef:Ik was bij de bekendmaking van de winnaar. EBS heeft aangegeven meer dan 200 nieuwe Scania's te zullen bestellen.
_O- _O-

Re: Aanbesteding concessie Waterland 2012

Geplaatst: di 15 mar 2011, 12:12
door Suus
Ja, ik lees het net ook. Grootste bussenhel op aarde komt naar Waterland :')

Re: Aanbesteding concessie Waterland 2012

Geplaatst: di 15 mar 2011, 12:18
door Klaasje
Ik vind die Scania's juist prettige bussen. Vaak zie je dat bij bussen die grotere afstanden rijden de hoge gedeeltes populairder zijn bij reizigers dan het gedeelte met een lage vloer. Zo heb je de sterke punten van een lage vloer met een hoge vloer gecombineerd. Waterland is niet een grote stadsdienst dus wat is het probleem dan eigenlijk? :|

Re: Aanbesteding concessie Waterland 2012

Geplaatst: di 15 mar 2011, 13:00
door Suus
Dat je als niet uit het raam kan kijken als je in het lagevloersgedeelte kan zitten, en dat de hoge vloer geen alternatief is ouderen en mensen die slecht ter been zijn.

En dat de chauffeur geen flauw benul heeft wat er achter gebeurt, getuige het aantal keren dat iemand bij de achterdeur moet roepen.

Re: Aanbesteding concessie Waterland 2012

Geplaatst: di 15 mar 2011, 13:33
door Stefan
Bee schreef:De Ambassador wordt nog steeds geleverd, maar de naam ervan is veranderd en hij heeft een vernieuwd front gekregen zover ik begreep.
Inderdaad, Ambassadors worden nog geleverd, met een vernieuwd front en een vernieuwde achterkant. Verder gaat het model voortaan door het leven als Citea (En als ik Citea typ krijg ik altijd de neiging om Citaro te typen. :') ).

Re: Aanbesteding concessie Waterland 2012

Geplaatst: di 15 mar 2011, 19:14
door flipje
Stefan schreef:
Bee schreef:De Ambassador wordt nog steeds geleverd, maar de naam ervan is veranderd en hij heeft een vernieuwd front gekregen zover ik begreep.
Inderdaad, Ambassadors worden nog geleverd, met een vernieuwd front en een vernieuwde achterkant. Verder gaat het model voortaan door het leven als Citea (En als ik Citea typ krijg ik altijd de neiging om Citaro te typen. :') ).
Wat ik dan wel vreemd vind, is dat er op de site van VDL Bus/Coach nog steeds de oude amba wordt afgebeeld...:?:
& weer eens nieuwe vervoerder in NL ben benieuwd. :o

Re: Aanbesteding concessie Waterland 2012

Geplaatst: di 15 mar 2011, 20:43
door Meltrain
Stefan schreef:
Bee schreef:De Ambassador wordt nog steeds geleverd, maar de naam ervan is veranderd en hij heeft een vernieuwd front gekregen zover ik begreep.
Inderdaad, Ambassadors worden nog geleverd, met een vernieuwd front en een vernieuwde achterkant. Verder gaat het model voortaan door het leven als Citea (En als ik Citea typ krijg ik altijd de neiging om Citaro te typen. :') ).
Maar dan wordt de Amabssador toch niet meer geleverd? :mrgreen:
(Bovenstaande wist ik dus al.)

Re: Aanbesteding concessie Waterland 2012

Geplaatst: wo 16 mar 2011, 16:40
door Suus
Vraagtekens bij vervoermaatschappij EBS
Het busvervoer in de concessie Waterland zal vanaf 11 december acht jaar lang worden uitgevoerd door EBS. Dit werd 11 maart bekend gemaakt. Uit reacties onder eerder artikel van WebRegio blijkt dat er vraagtekens worden gezet bij deze busmaatschappij.

Zo blijkt dat EBS in Israël de zogenaamde ‘Mehadrin’ bussen heeft rijden, dit is te lezen in een blog op Blogspot.com. In deze bussen moeten vrouwen achterin zitten en zich aan kledingvoorschriften houden. Doen zij dit niet, dan lopen ze de kans geslagen en vernederd te worden door mannelijke passagiers.

Ook rijdt EBS in Israël naar illegale nederzettingen en draagt hiermee bij aan de ontwikkeling op gestolen land. Deze woongebieden worden in het internationaal recht gezien als schending van mensenrechten. Dit is te lezen op de website van Wikipedia.
Bron: Webregio

Re: Aanbesteding concessie Waterland 2012

Geplaatst: wo 16 mar 2011, 20:06
door Vinny
Je kunt een bedrijf in het land niet verantwoordelijk stellen voor het systeem wat daar heerst. Egged rijdt overigens ook bussen in de Arabische sector.

Re: Aanbesteding concessie Waterland 2012

Geplaatst: do 17 mar 2011, 09:06
door Bastiaan
Dat gebeurt in Nederland ook, alleen zitten de mannen achterin en slaan en vernederen zij zowel vrouwelijke als mannelijke passagiers en busschauffeurs, en dat zelfs zonder reden :X

Re: Aanbesteding concessie Waterland 2012

Geplaatst: do 17 mar 2011, 11:39
door find_your_spot
Wat een ontiegelijk zwart persbericht van webregio.

We hoeven hopelijk toch niet te beginnen over alle zwarte kantjes van Arriva en Veolia waar die geld in investeren....

Re: Aanbesteding concessie Waterland 2012

Geplaatst: do 17 mar 2011, 19:36
door willy84
Ook rijdt EBS in Israël naar illegale nederzettingen
Hier zijn de meningen over verdeeld. Zodat de conclusies van Webregio geheel voor hun eigen rekening komen.
In deze bussen moeten vrouwen achterin zitten en zich aan kledingvoorschriften houden. Doen zij dit niet, dan lopen ze de kans geslagen en vernederd te worden door mannelijke passagiers.
Als dit waar is, ben ik het er totaal mee oneens en vind ik het een schande. Dit beleid komt echter voor rekening van de overheid. Als dit de plaatselijk geldende gewoontes en/of wetten zijn, dan is dit zo. Dat kun je een privaat bedrijf niet toerekenen zolang het binnen de wet valt.

Re: Aanbesteding concessie Waterland 2012

Geplaatst: do 17 mar 2011, 19:53
door Suus
Volgens internationaal recht zijn de uitspraken die Webregio doet volkomen juist, het grondgebied in de Gazastrook en op de Westelijke Jordaanoever zijn geen eigendom van Israel. Dat mensen een andere mening zijn toegedaan betekend dat niet dat die mening ook juist is

De chauffeurs van Egged hebben zelf de keuze of ze de regels van Mehadrin (die worden toegepast op 30 lijnen) toepassen in hun bus. Het hooggerechtshof van Israel heeft de regels strijdig met de discriminatiewetgeving genoemd maar het bedrijf weigert ze op te geven :idea:

Re: Aanbesteding concessie Waterland 2012

Geplaatst: do 17 mar 2011, 21:46
door Vinny
Die lijnen lopen door religieusgebied heen. Orthodoxe Joden zijn erger dan de Taliban, alleen weten veel mensen dat niet.

Dat is derhalve niet de schuld van de vervoerder, maar van de locale "godsdienstfanatiekelingen". Gelukkig zijn er ook lijnen waar gewoon meisjes met minirokjes instappen en zonder problemen naast je komen zitten en een gesprek met je aanknopen (A)

Re: Aanbesteding concessie Waterland 2012

Geplaatst: do 17 mar 2011, 22:55
door Geert
Het is wel lekker makkelijk om hier te roepen dat een (multinational) bedrijf niet deugt omdat er ergens in Israël wat strenge religieuze regels worden gehanteerd. Die regels vloeien voort uit de lokale cultuur daar, niet omdat het bedrijf dat zomaar ineens bedacht heeft. Ik denk dat het busbedrijf weinig invloed heeft op de lokale cultuur in een gebied...

Re: Aanbesteding concessie Waterland 2012

Geplaatst: vr 18 mar 2011, 11:09
door Freek
Vanuit het geruchtencircuit vernam ik dat HTM consultancy de Israeliers heeft geadviseerd over deze aanbesteding. Iemand die er meer van weet? Als het namelijk waar is heeft het wellicht leuke gevolgen voor de aanbesteding in de grote steden.

Re: Aanbesteding concessie Waterland 2012

Geplaatst: vr 18 mar 2011, 11:21
door Chauf21
HTM Consultancy heeft wel meer activiteiten in het Midden-Oosten. Ook in Egypte e.d. heeft zij diverse projecten begeleid. Het is overigens maar de vraag in welke mate HTM Egged heeft bijgestaan. Het lijkt mij voor een buitenlandse vervoerder ook wel handig om wat meer informatie over de procedures e.d. in het beoogde land te verkrijgen. Wanneer je dan al warme contacten met HTM C. hebt, kan je die goed inzetten natuurlijk ;)

Re: Aanbesteding concessie Waterland 2012

Geplaatst: vr 18 mar 2011, 11:51
door webguy
HTM Consultancy heeft toch die tramlijn in Israel deels ontworpen? Vraag me af in hoeverre het gerucht "wishful thinking" is en iemand die 1 en 1 bij elkaar heeft geplakt of dat het echt waar is.
Vraag me ook af in hoeverre het bedrijf echt Israelisch is: Veolia is ook groot bedrijf, en dit is "maar" de poolse tak van Egged.

Re: Aanbesteding concessie Waterland 2012

Geplaatst: vr 18 mar 2011, 11:59
door Chauf21
Een tramlijn in Tel Aviv inderdaad; http://en.wikipedia.org/wiki/Tel_Aviv_Light_Rail.
De samenwerking tussen HTM Consultancy en Egged is overigens bevestigd door HTM Consultancy, dus dat klopt wel ;)