Aanbesteding concessie Waterland 2012

Alles over het Openbaar Vervoer in Noord-Holland, Zuid-Holland en Utrecht.
Gebruikersavatar
Vinny
Berichten: 11003
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 19:07

Re: Aanbesteding concessie Waterland 2012

Berichtdoor Vinny » Vr 18 Mar 2011, 15:53

Zaten die jongens niet ook achter een tram in Jeruzalem? Ik kan me hier ook nog een discussie over herinneren, omdat de tramlijn gedeeltelijk door het Arabische gedeelte van de stad liep, en ja dat is natuurlijk bezet gebied... en derhalve onacceptabel dat een Nederlands bedrijf meehelpt aan het koloniseren daarvan (A)

Ach, er zijn diverse Nederlandse bedrijven die handel drijven met Saoedi-Arabië, waarbij dat land een verklaring van niet-Joods zijn vereist. Daar hoor je dan weer niemand over... :roll:
"Dames en heren. Op dit moment zijn er geen bijzonderheden. Onze excuses voor het ongemak"

Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 31498
Lid geworden op: Ma 17 Mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven

Re: Aanbesteding concessie Waterland 2012

Berichtdoor Suus » Za 19 Mar 2011, 01:11

’Bus of shame gaat rijden in Waterland’
Niet iedereen begroet de komst van het Nederlands/Poolse busbedrijf EBS/Mobilis in Waterland met evenveel enthousiasme. EBS heeft een Israëlische holding onder de naam Egged Group. Egged, het grootste vervoersbedrijf van Israël, rijdt niet alleen in eigen land maar ook op de bezette Westelijke Jordaanoever.

Met meer dan honderd kogelwerende bussen rijdt Egged van nederzetting naar nederzetting en zelfs naar afgelegen outposts. ,,Het bedrijf draagt zo bij aan de ontwikkeling van deze illegale woonoorden op gestolen land’’, zegt Anneke Auer. ,,Voor mij hoort de bus die vanaf december acht jaar lang in Waterland gaat rijden de bus of shame te heten.’’ Op persoonlijke titel trekt de Rotterdamse kunstenares (51) zich al jaren het lot van het Palestijnse volk aan.
Bron: Noordhollands Dagblad
Rame à l'approche

Raymond
Berichten: 1058
Lid geworden op: Ma 11 Aug 2008, 21:29

Scania levert 225 luxe bussen voor concessie Waterland

Berichtdoor Raymond » Ma 09 Mei 2011, 16:42

Scania levert 225 luxe bussen voor concessie Waterland
maandag 9 mei 2011 12:38

Breda, 9 mei 2011 – De komende acht jaar zullen de inwoners van het gebied Waterland in het openbaar vervoer in luxe Scaniabussen vervoerd worden. EBS Public Transportation verwierf onlangs de concessie voor het openbaar vervoer in deze regio. Het internationaal opererende bedrijf heeft daarbij ingezet op kwaliteit en betrouwbaarheid; zowel in de dienstverlening als in het materiaal. Samen met partner Scania is een programma bussen geselecteerd dat voldoet aan deze eisen. Gekozen is voor een motorisatie die voldoet aan de hoogste eisen als het gaat op impact op het milieu. De bussen zijn uitgerust met motoren die voldoen aan Euro 5 of EEV (Environmentally friendly Enhanced Vehicles) en worden voorzien van een hoger comfortniveau.

Lees verder

Xanland
Berichten: 287
Lid geworden op: Zo 30 Jan 2011, 22:35
Locatie: Apeldoorn
Contact:

Re: Aanbesteding concessie Waterland 2012

Berichtdoor Xanland » Ma 09 Mei 2011, 18:10

Bussen in Waterland-regio krijgen gratis wifi
Door Dimitri Reijerman, maandag 9 mei 2011 17:40

Busreizigers in de regio Waterland kunnen vanaf december in de bussen van de nieuwe vervoersmaatschappij EBS Public Transportation gratis gebruik maken van wifi. Het gaat in totaal om 225 nieuwe bussen die een wifi-hotspot krijgen.

Lees verder...
Was dagelijkse reiziger Veluwelijn 201 (vroeger 294) Apeldoorn - Zwolle, nu op zoek naar nieuwe werk. Daarnaast ook Veluwe-concessiekenner.
Vragen daarover staat ofcourse vrij en mag altijd. :P

Graaf_Panto
Berichten: 29
Lid geworden op: Do 20 Jan 2011, 20:05
Locatie: Monnickendam

Re: Aanbesteding concessie Waterland 2012

Berichtdoor Graaf_Panto » Ma 09 Mei 2011, 19:27

Is onderstaande foto hier al langsgekomen?
http://www.transport-online.nl/site/images/nieuws/2011/mei/groot/ebs-groot.jpg

Edit Daniel: foto verandert in link i.v.m. copyright

Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-beheerder
Berichten: 25114
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contact:

Re: Aanbesteding concessie Waterland 2012

Berichtdoor Daniel » Ma 09 Mei 2011, 19:58

Die foto staat gewoon op de site van Scania waar je terecht komt via de "Lees verder" link onder het nieuwsbericht :wink:
Een echte trein was een ICK-trein (2002-2009)
Dagelijks Amersfoort - Utrecht en weer terug...

Mijn foto's: http://www.dbleumink.nl/ovfoto

willy84
Berichten: 815
Lid geworden op: Di 24 Nov 2009, 12:16

Re: Aanbesteding concessie Waterland 2012

Berichtdoor willy84 » Ma 09 Mei 2011, 21:11

Dit is nog steeds euro 5/EEV.

Dat is nu toch al 3 of 4 jaar zo?

Wanneer komt euro 6/7 e.v?

Wel netjes dat gratis internet *bus* Waarom krijgen we dat in het Gooi niet -o-
immer kwaliteits posts

Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 31498
Lid geworden op: Ma 17 Mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven

Re: Aanbesteding concessie Waterland 2012

Berichtdoor Suus » Ma 09 Mei 2011, 21:13

Tja, dat is het voordeel van de stadsregio, die is iets strakker en veeleisender tijdens aanbestedingen t.o.v. de Provincie Noord-Holland. Niet dat wifi geeist is, maar je ziet dat over het geheel het vervoer niet veel verslechterd terwijl in het Gooi de halve chauffeursploeg over een paar maanden op straat wordt gezet...
Rame à l'approche

Freek
Berichten: 2452
Lid geworden op: Wo 26 Mar 2008, 14:40

Re: Aanbesteding concessie Waterland 2012

Berichtdoor Freek » Ma 09 Mei 2011, 21:19

Is de kleurstelling onderdeel van het PvE? Kortom, krijgt Waterland ook het saaie rood/grijze zoals op de illustratie is voorgesteld?

Klaasje
Berichten: 5990
Lid geworden op: Do 30 Jul 2009, 23:01
Locatie: Groningen

Re: Aanbesteding concessie Waterland 2012

Berichtdoor Klaasje » Ma 09 Mei 2011, 21:23

Bee schreef:Tja, dat is het voordeel van de stadsregio, die is iets strakker en veeleisender tijdens aanbestedingen t.o.v. de Provincie Noord-Holland. Niet dat wifi geeist is, maar je ziet dat over het geheel het vervoer niet veel verslechterd terwijl in het Gooi de halve chauffeursploeg over een paar maanden op straat wordt gezet...

Strakker en veeleisender is gewoon gelijk aan duurder. Dat is dus absoluut geen goed argument. De stadsregio heeft wel meer budget uit de BDU dan de provincie terwijl ze geen wegen in beheer hebben in tegenstelling tot de provincie NH. Dan is OV ook wat makkelijker te betalen natuurlijk en kan je dus meer eisen.

Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-beheerder
Berichten: 25114
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contact:

Re: Aanbesteding concessie Waterland 2012

Berichtdoor Daniel » Ma 09 Mei 2011, 21:28

Freek schreef:Is de kleurstelling onderdeel van het PvE? Kortom, krijgt Waterland ook het saaie rood/grijze zoals op de illustratie is voorgesteld?

Dat rood/grijze is de Randstadnet kleurstelling en daar vallen geloof ik zo'n beetje alle lijnen in Waterland onder, dus ja. Geen idee wat voor kleurtje we te zien krijgen op de lijnen die daar geen deel van uitmaken.
Een echte trein was een ICK-trein (2002-2009)
Dagelijks Amersfoort - Utrecht en weer terug...

Mijn foto's: http://www.dbleumink.nl/ovfoto

Freek
Berichten: 2452
Lid geworden op: Wo 26 Mar 2008, 14:40

Re: Aanbesteding concessie Waterland 2012

Berichtdoor Freek » Ma 09 Mei 2011, 21:41

Vanuit het oogpunt van efficiency verwacht ik dat ze daar dan ook wel Randstadnetkleuren voor gaan gebruiken. Wist overigens wel dat het die kleuren waren, dat het eerst MRA heette, maar hoe het nu ook al weer door het leven ging....

Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-beheerder
Berichten: 25114
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contact:

Re: Aanbesteding concessie Waterland 2012

Berichtdoor Daniel » Ma 09 Mei 2011, 21:56

Als ik zo de kaart bekijk is er wel 'n mogelijkheid voor 'n afwijkend kleurtje... de lijn Wormerveer - Purmerend is één van de niet RNet lijnen en die rijdt ook als enige met kleine busjes. Maar voor verbindingen als Edam - Purmerend en Landsmeer - Purmerend is dat natuurlijk niet van toepassing (die laatste verbinding is vandaag de dag 'n bus die uit Amsterdam komt en dan tot Landsmeer onder RNet zou vallen)
Een echte trein was een ICK-trein (2002-2009)
Dagelijks Amersfoort - Utrecht en weer terug...

Mijn foto's: http://www.dbleumink.nl/ovfoto

Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 31498
Lid geworden op: Ma 17 Mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven

Re: Aanbesteding concessie Waterland 2012

Berichtdoor Suus » Ma 09 Mei 2011, 22:04

Volgens mij wordt het stadsnet van Purmerend (lijn 101 of 102) of wegbezuinigd of blijft er maar een lijn over, dat is geen Regionet. Ook lijn 103 (Purmerend - Monnickendam) en lijn 113 (Purmerend - Edam) zijn geen Regionet. Lijn 113 rijdt nu met gelede bussen. Dan heb je nog een aantal schoolbussen, die worden op dit moment gereden door TCR, net zoals alle Qliners. Wat er van dat concept overblijft is mij volstrekt onduidelijk.
Rame à l'approche

Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-beheerder
Berichten: 25114
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contact:

Re: Aanbesteding concessie Waterland 2012

Berichtdoor Daniel » Ma 09 Mei 2011, 22:10

Qliners lijken me toch wel redelijk vallen onder de categorie HOV en RegioNet bestaat compleet uit HOV-lijnen :idea:
Een echte trein was een ICK-trein (2002-2009)
Dagelijks Amersfoort - Utrecht en weer terug...

Mijn foto's: http://www.dbleumink.nl/ovfoto

Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 31498
Lid geworden op: Ma 17 Mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven

Re: Aanbesteding concessie Waterland 2012

Berichtdoor Suus » Ma 09 Mei 2011, 22:31

Ja, maar het zijn wel spitslijnen, en zover ik weet vallen spitslijnen weer niet onder Regionet (zie ook Almere).
Rame à l'approche

Klaasje
Berichten: 5990
Lid geworden op: Do 30 Jul 2009, 23:01
Locatie: Groningen

Re: Aanbesteding concessie Waterland 2012

Berichtdoor Klaasje » Ma 09 Mei 2011, 22:39

Er is een lange discussie geweest of spitslijnen wel of niet R-net mochten worden. Toen Almere aanbesteed werd mocht dat niet omdat je er als reiziger er niet de hele dag op kon vertrouwen. Nu de stadsregio Amsterdam iets aanbesteed kan het ineens wel. Snapt u hem? Bij mij gaat het licht even uit. :|

Overigens: Regionet werd MRAnet (aan elkaar) en dat is nu opeens Randstadnet of R-net (wel met streepje om het consequent te doen.)

Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 31498
Lid geworden op: Ma 17 Mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven

Re: Aanbesteding concessie Waterland 2012

Berichtdoor Suus » Ma 09 Mei 2011, 22:51

Screw die namen, iedereen noemt het "de rode bus" :')
Rame à l'approche

Klaasje
Berichten: 5990
Lid geworden op: Do 30 Jul 2009, 23:01
Locatie: Groningen

Re: Aanbesteding concessie Waterland 2012

Berichtdoor Klaasje » Di 10 Mei 2011, 11:16

Dat is logisch als er nog niet met het merk gecommuniceerd wordt. Dat komt nog wel.

find_your_spot
Berichten: 3046
Lid geworden op: Wo 18 Mar 2009, 09:13

Re: Aanbesteding concessie Waterland 2012

Berichtdoor find_your_spot » Za 21 Mei 2011, 01:51

Klaasje schreef:Overigens: Regionet werd MRAnet (aan elkaar) en dat is nu opeens Randstadnet of R-net (wel met streepje om het consequent te doen.)

Vanacht kwam ik deze abri tegen met daarop het officiële logo:

Afbeelding
For Your Railroad Adventures

Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 31498
Lid geworden op: Ma 17 Mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven

Re: Aanbesteding concessie Waterland 2012

Berichtdoor Suus » Do 16 Jun 2011, 22:16

Wat lijkt er te gaan gebeuren in december:

- Waterland krijgt elke nacht een nachtnet.
- Lijn 88 blijft op zondag rijden
- Lijn 100 rijdt alleen nog naar De Rijp, niet meer naar Middenbeemster. Frequentie wordt 's avonds afgebouwd, tot halfuursdienst of zelfs een uurdienst
- Lijn 103 rijdt niet meer 's avonds
- Lijn 106 wordt verlengd naar Middenbeemster
- Lijn 110 en 202 worden samengevoegd, beoogd lijnnummer 202?
- Lijn 105 wordt 205??
- Lijn 93 wordt 119
- Lijn 173 wordt 120
- Lijn 215 wordt een sneldienst van 111
- Lijn 216 wordt een sneldienst
- 371/372 lunchritten worden geschrapt voor spitsritten
Schoollijnen worden deels hernummerd.
Rame à l'approche

Gebruikersavatar
Etienne
Berichten: 4062
Lid geworden op: Vr 26 Dec 2008, 14:01
Locatie: Pijnacker
Contact:

Re: Aanbesteding concessie Waterland 2012

Berichtdoor Etienne » Vr 17 Jun 2011, 13:07

Waar haal je die info vandaan eigenlijk?

Los van het feit dat een doordeweeks nachtnet naar mijn idee niet veel zin heeft, net zoals lijn 88 op zondag. De verlenging van lijn 106 naar Middenbeemster vraag ik me eigenlijk ook af :?
3e jaars student Geodesie / Geo-Informatie

Mijn website: http://busseninnederland.weebly.com.

Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 31498
Lid geworden op: Ma 17 Mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven

Re: Aanbesteding concessie Waterland 2012

Berichtdoor Suus » Vr 17 Jun 2011, 13:08

Uitgebrachte adviezen door de RAR.
Rame à l'approche

Graaf_Panto
Berichten: 29
Lid geworden op: Do 20 Jan 2011, 20:05
Locatie: Monnickendam

Re: Aanbesteding concessie Waterland 2012

Berichtdoor Graaf_Panto » Vr 17 Jun 2011, 19:41

Bee schreef:Wat lijkt er te gaan gebeuren in december:

- Waterland krijgt elke nacht een nachtnet.
- Lijn 88 blijft op zondag rijden
- Lijn 100 rijdt alleen nog naar De Rijp, niet meer naar Middenbeemster. Frequentie wordt 's avonds afgebouwd, tot halfuursdienst of zelfs een uurdienst
- Lijn 103 rijdt niet meer 's avonds
- Lijn 106 wordt verlengd naar Middenbeemster
- Lijn 110 en 202 worden samengevoegd, beoogd lijnnummer 202?
- Lijn 105 wordt 205??
- Lijn 93 wordt 119
- Lijn 173 wordt 120
- Lijn 215 wordt een sneldienst van 111
- Lijn 216 wordt een sneldienst
- 371/372 lunchritten worden geschrapt voor spitsritten
Schoollijnen worden deels hernummerd.


Dank je wel voor de info.

Kleine correcties (bron: RAR advies vervoerplan Waterland 2012)
  • Lijn 110 en 102 worden samengevoegd, bij de RAR bestaat een voorkeur om deze liin het nummer 110 te geven
  • Negatief advies de 105 om te nummeren naar 205 (impliceert sneldienst wat het niet is)
  • Liever het nummer 211 als 215 voor de snelle variant van lijn 111
  • Uitstellen nieuwe lijn 229 naar Tuinderij (nieuwbouwwijk Midden-Beemster) totdat 200ste woning is opgeleverd.
  • Liever de 100 naar Midden-Beemster in plaats van de 106 (betere verbinding voor scholieren)

Toegevoegde opmerking 18/6:
De samenvoeging van lijn 110 en 102 betekent dat de lijnen 110, 113 en 102 worden samengevoegd.
In de bestaande situatie gaat lijn 110 in Volendam in veel gevallen door als lijn 113 naar Purmerend v.v.

Graaf_Panto
Berichten: 29
Lid geworden op: Do 20 Jan 2011, 20:05
Locatie: Monnickendam

Re: Aanbesteding concessie Waterland 2012

Berichtdoor Graaf_Panto » Za 23 Jul 2011, 15:06

Helaas kan ik de het bericht met de foto niet meer terugvinden maar op de site van Openbaarvervoerinboskoop stond een berichtje over de eerste EBS bus die aan het Arriva personeel werd gepresenteerd, compleet met foto.

Het was inderdaad een Scania maar wat me nog het meest opviel was dat deze bus knalgeel was, zo'n beetje hetzelfde geel als de Connexxion bussen die in de regio Utrecht rijden.
Als het al die kleur wordt dan zal dit alleen gelden voor de niet-MRA lijnen, denk ik zo.


Terug naar “OV in West-Nederland”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 2 gasten