Pagina 11 van 12

Re: Aanbesteding concessie Gooi en Vechtstreek

Geplaatst: vr 16 sep 2011, 16:48
door Klaasje
Het is onzin, waarom? Hierom:
  • Een Lion's city kan illegaal 100 rijden, niemand heeft er last van en echt gevaarlijk is het niet. Of rijdt je ook niet stiekem iets te hard met de auto?
  • 80 of 100 maakt vrij weinig uit in de rijtijden in de spits. Er is in de rijtijden rekening gehouden met enige filevorming op de A1. Hierdoor is 100 km/h een in de spits niet incasseerbare winst in de dienstregeling.
  • Een Lion's regio is niet half zo toegankelijk als een citea of Lion's regio. (Mag ik dat ding met een rolstoel uitproberen..?, wat als oma instapt?)
  • Een Lion's regio heeft een verschrikkelijke trage versnellingsbak, ongeschikt dus voor het gooi met de grote hoeveelheid rotondes, en ongeschikt voor het drukke snelwegverkeer van de A1. (remmen, beetje gas bij.. remmen.. enz.)

Re: Aanbesteding concessie Gooi en Vechtstreek

Geplaatst: vr 16 sep 2011, 18:07
door Suus
Zonnig schreef:zeker omdat XX zelfs niet het geld had om zelf voldoende Citea's te kopen (Pouw moest de rest kopen en rijden).
Onzin. Connexxion heeft de bussen allemaal gekocht, en vervolgens een deel voorverkocht aan Pouw samen met een contract dat ze ritten voor Connexxion zouden gaan rijden. Daar betaalt Connexxion ook gewoon voor, maar dat is helaas goedkoper dan het zelf rijden. Als dat de enige manier was voor Connexxion om voor het gevraagde bedrag het geëiste te kunnen leveren mag je nog van geluk spreken dat de kaalslag die in het Gooi heeft plaatsgevonden niet erger heeft uitgepakt.

Re: Aanbesteding concessie Gooi en Vechtstreek

Geplaatst: vr 16 sep 2011, 21:19
door STF
Klaasje schreef:Een Lion's regio heeft een verschrikkelijke trage versnellingsbak, ongeschikt dus voor het gooi met de grote hoeveelheid rotondes, en ongeschikt voor het drukke snelwegverkeer van de A1. (remmen, beetje gas bij.. remmen.. enz.)
Ligt dat niet gewoon aan de chauffeur of bestaat de Lion's Regio ook in automaat versie? Want als je ziet hoe snel de chauffeurs dat type bus bij mij in de omgeving door de kronkelige bergweggetjes weten te sturen, in combinatie met een handgeschakelde 6-bak... Dan zou het in Nederland toch ook geen probleem moeten opleveren.

Re: Aanbesteding concessie Gooi en Vechtstreek

Geplaatst: vr 16 sep 2011, 23:20
door willy84
Uit eigen waarneming kan ik melden dat lijn 320 een behoorlik succes is. Dat kan ook niet anders want het is de enige echt fatsoenlijke lijn. Passagiers die voorheen in Huizen instapte op een halte van lijn 100 fietsen nu massaal naar de halte Regentesse (voorheen Drie in een). Zodanig dat er vandaag een flink aantal fietsenrekken op het gras bij het BP pompstation is neergelegd.

Voorts kan ik melden dat de lijn in de OS behoorlijk zitvol zit ri Amsterdam. Vooral het aantal studenten zorgt hier voor. Dat was overigens vorig jaar net zo en in de loop van het studiejaar wordt het rustiger. Ik heb vernomen dat het al is voorgekomen dat mensen niet mee konden omdat alle zitplaatsen bezet waren (er zijn geen staanplaatsen). Ik heb dat laatste echter zelf nog niet mogen meemaken.

Re: Aanbesteding concessie Gooi en Vechtstreek

Geplaatst: vr 16 sep 2011, 23:23
door Klaasje
STF schreef:
Klaasje schreef:Een Lion's regio heeft een verschrikkelijke trage versnellingsbak, ongeschikt dus voor het gooi met de grote hoeveelheid rotondes, en ongeschikt voor het drukke snelwegverkeer van de A1. (remmen, beetje gas bij.. remmen.. enz.)
Ligt dat niet gewoon aan de chauffeur of bestaat de Lion's Regio ook in automaat versie? Want als je ziet hoe snel de chauffeurs dat type bus bij mij in de omgeving door de kronkelige bergweggetjes weten te sturen, in combinatie met een handgeschakelde 6-bak... Dan zou het in Nederland toch ook geen probleem moeten opleveren.
Iets met een 12-traps-halfautomaat als ik me niet vergis.

Re: Aanbesteding concessie Gooi en Vechtstreek

Geplaatst: vr 16 sep 2011, 23:35
door willy84
12 traps halfautomaat heb ik echt nog nooit van gehoord.

Re: Aanbesteding concessie Gooi en Vechtstreek

Geplaatst: za 17 sep 2011, 08:35
door ejm301
Bee schreef:
Zonnig schreef:zeker omdat XX zelfs niet het geld had om zelf voldoende Citea's te kopen (Pouw moest de rest kopen en rijden).
Onzin. Connexxion heeft de bussen allemaal gekocht, en vervolgens een deel voorverkocht aan Pouw samen met een contract dat ze ritten voor Connexxion zouden gaan rijden. Daar betaalt Connexxion ook gewoon voor, maar dat is helaas goedkoper dan het zelf rijden. Als dat de enige manier was voor Connexxion om voor het gevraagde bedrag het geëiste te kunnen leveren mag je nog van geluk spreken dat de kaalslag die in het Gooi heeft plaatsgevonden niet erger heeft uitgepakt.

Pouw leased deze bussen. Op zich ook wel logisch. Ze mogen er ook geen andere ritten mee uitvoeren dan lijn 320. Onderhoud vindt ook gewoon plaats in Hilversum.

Re: Aanbesteding concessie Gooi en Vechtstreek

Geplaatst: za 17 sep 2011, 12:05
door Stefan
willy84 schreef:12 traps halfautomaat heb ik echt nog nooit van gehoord.
Klopt. Er ligt dan een MAN Tipmatic automaat in, met 12 versnellingen, dat wel.

Re: Aanbesteding concessie Gooi en Vechtstreek

Geplaatst: zo 18 sep 2011, 11:46
door Etienne
ejm301 schreef: Pouw leased deze bussen. Op zich ook wel logisch. Ze mogen er ook geen andere ritten mee uitvoeren dan lijn 320. Onderhoud vindt ook gewoon plaats in Hilversum.
Dat klopt al niet. Op internet kwamen foto's voorbij van Citea's die op een pendel in Best reden. :!:

Re: Aanbesteding concessie Gooi en Vechtstreek

Geplaatst: zo 18 sep 2011, 21:42
door ejm301
Etienne schreef:
ejm301 schreef: Pouw leased deze bussen. Op zich ook wel logisch. Ze mogen er ook geen andere ritten mee uitvoeren dan lijn 320. Onderhoud vindt ook gewoon plaats in Hilversum.
Dat klopt al niet. Op internet kwamen foto's voorbij van Citea's die op een pendel in Best reden. :!:
Zijn dat dan Citea's uit Hilversum/huizen?
Er is ons uitdrukkelijk verteld dat de bussen van Pouw niet voor andere ritten gebruikt mogen worden dan ritten op lijn 320.
Maar wie weet zijn die regels nu niet meer zo streng als in het begin. Misschien dat Pouw, door de bussen ook als pendel te kunnen gebruiken, toch weer net iets goedkoper kunnen rijden. Maar dit is giswerk.

Re: Aanbesteding concessie Gooi en Vechtstreek

Geplaatst: zo 18 sep 2011, 21:53
door Daniel
Lijkt me dat het niet mogen gebruiken van deze bussen behalve voor lijn 320 meer betrekking heeft op de lijndienstritten die door Pouw uitgevoerd worden. Dat ze niet met zo'n Citea een spitslijn tussen Amersfoort en Utrecht gaan rijden ofzo bijvoorbeeld.

Inzet van de van Connexxion geleaste wagens van Pouw op bv. NS-vervoer komt geregeld voor, dus da's kennelijk iets wat mag als de wagens toch niet nodig zijn voor de lijndienst. (Eigenlijk rijden ze dan nogsteeds voor Connexxion trouwens, die regelen immers het treinvervangend vervoer in grote delen van het land)

Re: Aanbesteding concessie Gooi en Vechtstreek

Geplaatst: zo 18 sep 2011, 21:53
door webguy
Zou het niet ook kunnen dat Pouw de bussen alleen voor CXX ritten mag gebruiken? Dan zou het wel logisch kunnen zijn als CXX dus gecontracteerd is voor het pendelvervoer (NS bijvoorbeeld?), en Pouw dus voor CXX ritten die bussen gebruikt...

EDIT: Wat Daniel dus zegt :P

Re: Aanbesteding concessie Gooi en Vechtstreek

Geplaatst: ma 19 sep 2011, 08:47
door ejm301
Ze zouden niet buiten het concessiegebied gebruikt mogen worden. Zou de provincie niet willen. Maar ja, niks zo veranderlijk als de provincie of Connexxion.

Volgens mij worden de bussen ook niet van XX geleased. XX had niet de finacieele middelen om ook deze 7 bussen aan te scheffen. Vandaar dat Pouw erbij is betrokken.

Pouw zou eerst de 7 bussen kopen, maar heeft ze uiteindelijk dus geleased. Heeft VDl geen leasemaatschappij? Zoals ook MAN en Evobus die hebben?

Ik zal mij oor nog eens te luisteren leggen.

Re: Aanbesteding concessie Gooi en Vechtstreek

Geplaatst: ma 19 sep 2011, 10:44
door Klaasje
VDL heeft (of had) geen leasebedrijf. Dat is een van de redenen dat Qbuzz geen VDL's heeft.

Re: Aanbesteding concessie Gooi en Vechtstreek

Geplaatst: ma 19 sep 2011, 13:40
door Michael
De Ambassadors van Veolia schijnen toch geleased te zijn. Aldus een chauffeur van Veolia

Re: Aanbesteding concessie Gooi en Vechtstreek

Geplaatst: ma 19 sep 2011, 14:01
door webguy
Waarom zou VDL een leasemaatschapij moeten hebben? Boeing heeft voor zijn vliegtuigen een leasemaatschappij, maar er zijn ook andere leasemaatschappijen die vliegtuigen leasen aan maatschappijen. Waarom werkt dat niet met bussen?

Re: Aanbesteding concessie Gooi en Vechtstreek

Geplaatst: ma 19 sep 2011, 17:38
door willy84
Ik weet dat Scania ook een eigen leasemaatschappij had (en misschien nog heeft). Als mijn geheugen me niet in de steek laat dan heeft Volkswagen zijn leasemaatschappij verkocht omdat het de balans negatief beinvloed. Alle aanbiedingen die je ziet van auto's die je tegen 0% rente of een hele lage rente kunt leasen (of betaal volgend jaar ofzo) zijn allemaal financiele constructies van leasemaatschappijen die over goedkoop geld beschikken en dan inzetten om de fabrikant de productie een boost te geven.

Dat zal bij bussen en vrachtauto's niet anders zijn. Als Connexxion een aanbesteding wint dan kunnen ze de financier van die bussen het contract laten zien. Dat is een contract van de Nederlandse overheid en die heeft een AAA rating. Daarmee kunnen ze dus makkelijk die bussen leasen.

Iets anders: vandaag weer een oldskool MAN op de 320 naar Amsterdam. We reden met 10 staanplaatsen weg in de OS. Volgens de chauffeur stonden er twee wagens in de garage vanwege een aanrijding/defect. Nog iets anders. Vandaag moesten passagiers uitstappen op het Huizer busstation omdat de chauffeur even moest tanken. Kwam die terug had hij nog niet getankt want z'n pasje deed het niet. :mrgreen:

Re: Aanbesteding concessie Gooi en Vechtstreek

Geplaatst: ma 19 sep 2011, 21:08
door ejm301
Zo te horen zijn de problemen met de brandstofmeters en de bijbehorende brandstoftanks nog niet opgelost.
Heb dit ook aan den lijve ondervonden op weg naar de Amstel ging het tanklampje branden, geloof me, je schrikt best wel effe. Reactie van het ROV; Probeer Hilversum maar te halen, als dat niet lukt hoor ik je wel weer. Nou dat lucht op zeg. Viel me nog mee dat ie niet zei reset 'm effe.
Vind wel dat het lang duurt voor dat dit probleem is opgelost.
Het probleem met de luchtvering zal er dan ook nog wel zijn. Na het halteren keert ie soms niet automatisch terug in de rijstand, waardoor je niet weg kan rijden.

Ik ben benieuwd hoelang ze nog nodig hebben om dit op te lossen.

Re: Aanbesteding concessie Gooi en Vechtstreek

Geplaatst: ma 19 sep 2011, 21:12
door willy84
Dat laatste probleem is bekend. Dat zie ik zo regelmatig. Deuren dicht en luchtvering komt niet terug in positie. Deuren open. Deuren dicht. Even wachten en hij doet het meestal weer. Anders deze stappen een paar keer herhalen.

De eerder genoemde extra fietsrekken puilen nu al uit. Men is massaal overgestapt van lijn 100 naar lijn 320.

Re: Aanbesteding concessie Gooi en Vechtstreek

Geplaatst: di 20 sep 2011, 09:12
door Zonnig
Ik weet niet of dat fietsen nog lang gebeurd, met veel regen en straks kou en sneeuw stapt men toch liever voor de deur op en dan is de 100 wel erg vol.

Ik vraag mij trouwens af hoe lang de 320 nog tussen Naarden en Amsterdam zal / mag blijven rijden, hoewel de bus redelijk gevuld is op dat traject zal er door bezuinigingen verder gesneden moeten worden in het Gooise OV.

Ik meen mij nog een oude bezuiniging te herinneren dat de oude lijn 137 niet meer naar de Wibautstraat mocht rijden en werd omgebogen naar de Bijlmer om parallel rijden met de NS te voorkomen / om opheffing tussen Naarden en A'dam te voorkomen.

Tussen Huizen en Hilversum is de 100 / 320 in elk geval redelijk rendabel.

Re: Aanbesteding concessie Gooi en Vechtstreek

Geplaatst: di 20 sep 2011, 20:33
door Suus
Dude, al sinds de opheffing van de Gooise stoomtram in 1940 rijdt er al een bus tussen Amsterdam en Huizen. Opheffen tussen Amsterdam en Muiden (P+R) zal nooit permanent worden, daarmee jaag je elke mogelijke reiziger voorgoed de bus uit. Ze zijn daar wel wat raar in Haarlem, maar dom zeker niet...

Alle streekbussen zijn in Amsterdam uit Oost gejaagd op het stukje Middenweg - Hugo de Vrieslaan - Amstelstation na. De 137 was hoe dan ook van de Wibautstraat verjaagd, en een buslijn naar de Bijlmer was gezien de kantoren in die omgeving ook eind jaren 80, begin jaren 90 nuttig. Dat ze die lijn, op zijn laatst 102, hebben opgeheven is gewoon zonde omdat een paar jaar geleden de lijn zelfs tijdelijk werd versterkt door lijn 202! De bussen van Connexxion uit Almere richting de Bijlmer zullen daardoor vanaf Muiden ook wel voller zijn geworden...

Re: Aanbesteding concessie Gooi en Vechtstreek

Geplaatst: di 20 sep 2011, 20:40
door Klaasje
Ja, die bussen zijn voller geworden. Terwijl de verhouding spits-dal op bijna geen enkele lijn zo scheef ligt als op de verbindingen van Almere naar Amsterdam-ZO.

Re: Aanbesteding concessie Gooi en Vechtstreek

Geplaatst: di 20 sep 2011, 20:48
door Suus
Op zich is dat te verwachten, aangezien die bussen voornamelijk bevolkt zullen zijn door kantoorpersoneel en studenten (inHolland, HvA-HES). De derde potentiële groep zijn opvallend genoeg Surinamers. Surinamers richting het middeninkomen verhuizen vanuit de Bijlmer opmerkelijk genoeg graag richting Almere.

Re: Aanbesteding concessie Gooi en Vechtstreek

Geplaatst: vr 23 dec 2011, 17:32
door TLP
Klaasje schreef:Ja, die bussen zijn voller geworden. Terwijl de verhouding spits-dal op bijna geen enkele lijn zo scheef ligt als op de verbindingen van Almere naar Amsterdam-ZO.
Niet met je eens. Kijk maar naar de Waterlandse lijnen 301/304/306. Daar heb je in het dal 'slechts' kwartiersdiensten maar in de spits soms 10-15x/uur een bus. Veel schever kan het niet.

Re: Aanbesteding concessie Gooi en Vechtstreek

Geplaatst: vr 23 dec 2011, 18:02
door Vinny
Buslijn 287 op Schiphol. Die rijdt in de spits eens per twee minuten en niet in de daluren. Lijn 187 rijdt dan wel over hetzelfde traject, maar veel minder vaak, en deze rijdt niet meer 's avonds en in het weekend. Veel meer verspitst kun je denk ik niet tegenkomen.