Bee schreef:Ik denk dat het een vicieuze cirkel is. Aanbod creëert vraag en vraag creëert aanbod. Ik gebruik Diemen en Culemborg even als voorbeeld, maar er zijn wel meer voorbeelden te noemen.
Heb ik er nog 'n ander voorbeeld bij. Want er wordt hier gesteld dat taxi's ingezet kunnen worden, maar dat lijkt ook niet echt optimaal...
In de Alblasserwaard en Vijfheerenlanden heb je veel kleine dorpjes die eind 2006 geen OV of alleen een spitslijn hadden. Als concessie-eis werden die vanaf 2007 ontsloten met midibusjes die veelal 1x/uur reden en, in het geval van lijn 77 tussen Sliedrecht en Hardinxveld, zelfs 2x/uur reden. (Die laatste lijn was trouwens 'n elders afgeknipt stuk i.v.m. paralleliteit met de trein).
Op zich dus herkenbaar aanbod wat vraag creëert mist je het lang genoeg herkenbaar aanbiedt. Complicatie was echter dat de familiedagkaarten (ideaal ter kennismaking door mensen die eerst 'n uitje met de bus maken en zo het gemak ontdekken) alleen in 't weekend geldig waren en er dan taxibusjes reden die dus vol waren als twee families bedachten een uitje te maken. Resultaat: in 2008 werden diverse van deze lijnen (deels) vertaxibust -> minder herkenbaar dat er OV aangeboden wordt -> in 2009 nog 'n lijn geheel vertaxibust -> in 2010 meer ritten op sommige lijnen vertaxibust.
Dan biedt je dus wel OV aan maar omdat 't niet opvalt trek je ook niet spontaan nieuwe reizigers en bloeden de lijntjes ondanks het aanbod langzaam dood...