Pagina 4 van 12

Re: Aanbesteding concessie Gooi en Vechtstreek

Geplaatst: wo 16 jun 2010, 22:33
door Klaasje
willy84 schreef:Volgens mij is de kostendekkingsgraad voor al het streekvervoer zeer laag (30-40%) dus dat kan ik niet volgen.
De gemiddelde Kostendekkingsgraad in Nederland is 40%. Op Concessieniveau kan het oplopen tot 60% bij een goede reizigersopbrengsten/kosten verhouding. (Bij relatief snel rijdende volle bussen.) Het is mogelijk dat een enkele buslijn in Nederland zelfs bijna winstgevend is maar dat kan alleen bij altijd goed gevulde ritten.

Re: Aanbesteding concessie Gooi en Vechtstreek

Geplaatst: wo 16 jun 2010, 23:10
door Bluearrow
De concessie voor Gooi- en Vechtstreek is inderdaad te klein. Volgens mij moet ie inderdaad gewoon samengevoegd worden met (drie voor de hand liggende) buurconcessie, namelijk of Amsterdam-Amstelland, Flevoland-Almere of Utrecht. Van al deze concessie komen er toch ook al streeklijnen in en om 't Gooi.

Wie het PVE leest kan een aantal vreemdsoortige dingen zien. Sommige lijnen zijn (voor wat betreft de eisen) op zulke rare punten afgekapt. Natuurlijk zijn dit de trajecten waarop een bepaalde ritten vereist zijn. Het staat Connexxion natuurlijk straks vrij om door te rijden naar andere locaties/punten. Zie bijvoorbeeld lijn 105, deze is vereist tussen Bussum en 's-Graveland Natuurmonumenten, een halte ergens in de middle-of-nowhere. En ook lijn 109 heeft zoiets vreemds. Vereist tussen Bussum NS en Laren Singermuseum. Deze halte ligt zo'n 500 meter vanaf het centrum. Het zou raar zijn als Connexxion straks niet door zal rijden naar het centrum, want....ervaring leert, een buslijn van hier naar no-where heeft absoluut geen zin. Pas als een traject deel uitmaakt van een (langere) lijn, dan zal je passagiers genereren.
Als voorbeeld, in de afgelopen jaren is enkele malen geprobeerd om Blaricum-Bijvanck zijn busverbinding met Blaricum-Dorp terug te geven (was in de jaren '80/90 opgeheven). Eerst, heeeeel lang geleden, met lijntje 38, gereden met een volkswagenbusje, daarna is er jaren niets geweest. Toen opeens werd lijn 132 in het leven geroepen, en reed tussen Blaricum-Bijvanck en Ziekenhuis Gooi-Noord (*nu Tergooi Ziekenhuis). Ook hier bleven de passagiers weg.

Ik ben zelf inwoner van 't Gooi, en weet dat er best wel potentieel is voor deze verbinding. Alleen als een verbinding niet opvalt, (lees: deel uitmaakt van een grotere lijn), dan kwijnt zo'n lijntje langzaam weg.
Begin jaren 2000 is er wederom als eis opgenomen dat er een verbinding moest komen tussen Blaricum-Bijvanck en het Tergooi Ziekenhuis. Ditmaal met lijnnummer 117. En wederom werd het zo'n klein lullig lijntje (gereden met een taxibusje, niet opvallend, met slechts een handgeschreven A4-tje met lijnnummer voor het raam), en deze lijn werd na een half jaar alweer opgeheven wegens gebrek aan passagiers. Twee jaar later werd het opnieuw geprobeerd (ook weer lijn 117), en jahoor....na enkele maanden leeg te hebben rondgereden, opgeheven!

We moeten gewoon afwachten waar Connexxion straks mee op de proppen komt. Ik ben wel benieuwd naar de 'kleine' bussen die men denkt/moet (te) gaan inzetten.

Nog even iets anders, misschien wel een leuk topic. Waarom heeft Connexxion in elke windrichting vanaf Amsterdam een nachtbusverbinding in de weekendnachten, behalve....richting 't Gooi? Het is ooit wel eens geprobeerd, maar de dure kaartjes (toen 12,50 gulden) en het feit dat er niet of nauwelijks reclame werd gemaakt voor deze nachtlijnen, waren deze ook na twee jaar weer verdwenen. Ik zou het wel op prijs stellen als er weer een nachtverbinding terugkwam, maar ja....wie ben ik...

Goois OV nog verder uitgekleed

Geplaatst: vr 18 jun 2010, 22:17
door Wubbo
Goois OV nog verder uitgekleed
Geplaatst op: vrijdag 18 juni 2010 22:14
Laatst bijgewerkt: vrijdag 18 juni 2010 22:17


Het Gooise openbaar vervoer wordt nog zwaarder getroffen dan al dreigt. Gedeputeerde Post van de provincie Noord-Holland kondigt een extra bezuiniging aan van twintig procent op het busvervoer.
Lees verder

Re: Aanbesteding concessie Gooi en Vechtstreek

Geplaatst: za 19 jun 2010, 09:26
door robert55
ziggy schreef:Ik vraag me ook al jaren af waarom zo'n miniconcessie als Zaanstreek niet samen met Waterland wordt aanbesteed... :roll:
Is alleen historisch verklaarbaar: Waterland was ooit Naco, later NZH, Waterland was Enhabo [een mantelorganisatie van het gvb met dezelfde stakingsbereidheid]

Re: Aanbesteding concessie Gooi en Vechtstreek

Geplaatst: za 19 jun 2010, 09:47
door tsov
Alleen de verbinding Amsterdam - Landsmeer (-Purmerend) was ook van de ENHABO, niet van de NACO, dus je verklaring klopt niet helemaal. Volgens mij was ook de huidige lijn 88 (via Jisp en Neck) van de ENHABO, maar dat weet ik niet zeker.

Re: Aanbesteding concessie Gooi en Vechtstreek

Geplaatst: za 19 jun 2010, 12:32
door Oud forumgebruiker
Ja, en die hoorde tot voor kort ook gewoon bij de concessie Zaanstreek (daarvoor waren de MAN Scoutjes ooit eens besteld ook).

Re: Aanbesteding concessie Gooi en Vechtstreek

Geplaatst: za 19 jun 2010, 19:50
door Daniel
Die lijn was toch in de Connexxion-tijd geknipt en is pas weer met de komst van Arriva doorgaand gaan rijden? (Als concessie-eis)

Re: Aanbesteding concessie Gooi en Vechtstreek

Geplaatst: za 19 jun 2010, 19:59
door Oud forumgebruiker
Volgens mij reed ie standaard Zaandam - Wormer Oost, met ritten die doorgingen naar Purmerend Tramplein.

Re: Aanbesteding concessie Gooi en Vechtstreek

Geplaatst: wo 30 jun 2010, 23:34
door Bluearrow
De huidige verbinding tussen Purmerend en Zaandam (via Wormer) bestaat al heel lang, en, voor zover ik kan nagaan (en uit eigen ervaring spreek) nooit door de Enhabo gereden, maar is altijd een NZH-lijn geweest. In de jaren '70/'80 was het lijn 101. en na invoering van de stadsdienst Purmerend (die het lijnnummer 101 'nodig' had) werd het lijn 123. Pas daarna is het lijn 88 geworden.

Vroeger reden op de lijnen 101/123 de bussen in een tweeuursdienst, waarbij er enkele 'spitstoevoegingen' waren tot Wormer (halte Keerpunt/Draaipunt) of iets dergelijks. Weet wel dat er vroeger op deze lijn meestal Daf TB150 bussen reden (Trambussen dus, met de motor voorin naast de chauffeur) van de serie 6340-6355. Qua exploitatie werden deze ritten weer gekoppeld aan lijn 103 of 113, zodat je dus vanuit Zaandam, via Wormer en Purmerend, zonder overstappen naar Monnickendam c.q. Volendam/Edam kon reizen.

Groeten van Chris.

Re: Aanbesteding concessie Gooi en Vechtstreek

Geplaatst: do 01 jul 2010, 10:19
door tsov
Ah, dank voor de info. Dat het ENHABO was was ook maar een gok mijnerzijds, aangezien de verbinding Landsmeer - Purmerend (via Den Ilp en Purmerland) wel van de ENHABO was en de rest van de Zaanstreek ook :)

Re: Aanbesteding concessie Gooi en Vechtstreek

Geplaatst: za 16 okt 2010, 11:40
door Suus
Weer een klein lichtpuntje voor die arme stakkers daar: Lijn 106 wordt niet volledig opgeheven, maar een spitsbus met 5 bussen per dag :roll:

Bron: http://www.gooieneemlander.nl/nieuws/re ... Berg-gered

Re: Aanbesteding concessie Gooi en Vechtstreek

Geplaatst: zo 17 okt 2010, 13:42
door midnet
Bluearrow schreef:De huidige verbinding tussen Purmerend en Zaandam (via Wormer) bestaat al heel lang, en, voor zover ik kan nagaan (en uit eigen ervaring spreek) nooit door de Enhabo gereden, maar is altijd een NZH-lijn geweest. Groeten van Chris.
Nee/volgens mij ligt het iets anders.
de 123 was een NACO, dus later NZH lijn/ de HB meen ik (uit de lettertijd) Van Purmerend naar Haarlem/via Jisp/Krommenie/Assendelft en de pont Buitenhuizen. is geleidelijk aan steeds verder ingekort. Of de dienst via de pont nog NZH is geweest/denk het niet.
De ENHABO (die pas later wegens naderend faillisement uit strategisch oogpunt door GVB is opgekocht) reed 2-3 daags een lijntje Zaandam/direkt naar Purmerend, via de polders. Hier rijdt allang geen bus meer. Dit busje reed dan meest direkt door vanaf P/énd naar Landsmeer.

Re: Aanbesteding concessie Gooi en Vechtstreek

Geplaatst: ma 18 okt 2010, 22:58
door Bluearrow
Ik zal binnenkort eventjes de zolder opduiken en mijn archief van busboekjes raadplegen.
Of de lijn van Zaandam naar Purmerend nu NACO is geweest, dat weet ik niet. Zover gaat mijn archief niet.
Ik weet alleen uit ervaring dat het vroeger (jaren '70/'80) wel een NZH-lijn 101 is geweest Purmerend-Wormer-Krommenie-Beverwijk. Daarna werd het lijn 123, en alweer een hele tijd is het nu lijn 88.

Re: Aanbesteding concessie Gooi en Vechtstreek

Geplaatst: di 19 okt 2010, 18:12
door Etienne
Zowiezo hebben we op de wiki een pagina van de 88 in Connexxion-tijd.

Re: Aanbesteding concessie Gooi en Vechtstreek

Geplaatst: za 26 feb 2011, 20:28
door Milco
Aangezien per juli van dit jaar de nieuwe concessie al ingaat, ben ik toch zeer benieuwd naar het materieel.
Blijven de huidige bussen ook rijden? (Als verwacht ik dat de Ambaatjes er wel uitgaan.)
En wat voor materieel gaat er als MRAnet rijden?
En is het ook bekend wanneer de (eventueel) nieuwe bussen worden geleverd?

Re: Aanbesteding concessie Gooi en Vechtstreek

Geplaatst: za 26 feb 2011, 20:56
door willy84
Zonder het PvE opnieuw te lezen en dus geen garantie:
Het MRA net moet per ingang met nieuw materieel worden gereden. Ik gok dat dat Volvo's zullen worden die nu ook tussen Almere en Amsterdam rijden. De rest van de lijnen mag nog even worden gereden door het huidige materieel.

Re: Aanbesteding concessie Gooi en Vechtstreek

Geplaatst: zo 27 feb 2011, 01:04
door someone-unreal
Inderdaad, ben ook wel benieuwd, en ik zie ook nog niks over de dienstregeling enzo online staan. Nog een beetje een zwart gat wat dat betreft.

Re: Aanbesteding concessie Gooi en Vechtstreek

Geplaatst: zo 27 feb 2011, 11:31
door Milco
Dat je nog geen dienstregeling ziet is logisch, 't is pas februari. De dienstregeling zal wel per mei / juni bekend komen denk ik.

Re: Aanbesteding concessie Gooi en Vechtstreek

Geplaatst: zo 29 mei 2011, 00:14
door Bluearrow
Ik weet niet of het iemand al opgevallen is, maar als sinds een maand of twee, tenminste al vanaf begin april 2011, zijn diverse routes in 't Gooi al gepijld (en voor wie niet weet wat dat is: de route is door middel van pijlen aangegeven, zodat de chauffeurs weten welke route ze moeten volgen). In mijn ogen een beetje belachelijk, om ruim 4 maanden voor het ingaan van de nieuwe dienstregeling de 'nieuwe pijlen' al op te hangen. Kan ook nog wel enige verwarring geven, omdat straks huidige lijnnummers gebruikt gaan worden voor nieuwe routes.
Voorbeeld, in Blaricum-Bijvanck hangen pijlen voor de 'nieuwe' lijnen 100 en 101. Laatstgenoemde rijdt nog (nog) niet door die wijk, maar er buitenom. Zo zou je als chauffeur wel in verwarring kunnen komen.

Re: Aanbesteding concessie Gooi en Vechtstreek

Geplaatst: zo 29 mei 2011, 07:37
door Klaasje
Sowieso is het vreemd dat er in 't Gooi zo idioot veel pijlen gebruikt worden. Zijn de busroutes zo lastig dan?

Re: Aanbesteding concessie Gooi en Vechtstreek

Geplaatst: zo 29 mei 2011, 11:57
door Milco
Klaasje schreef:Sowieso is het vreemd dat er in 't Gooi zo idioot veel pijlen gebruikt worden. Zijn de busroutes zo lastig dan?
In vergelijking met Almere (busbaan) zijn de routes in 't Gooi wel lastig ja... :lol:

Re: Aanbesteding concessie Gooi en Vechtstreek

Geplaatst: zo 29 mei 2011, 15:20
door Milco
Ik denk trouwens wel dat binnenkort de dienstregeling online komt.
Als de nieuwe dienstregeling in december ingaat, zijn de nieuwe dienstregelingen ook meestal 4 tot 6 weken van te voren online, dus ik denk dat de dienstregeling binnenkort te zien is.

Re: Aanbesteding concessie Gooi en Vechtstreek

Geplaatst: zo 29 mei 2011, 20:30
door visgraat
Wat wel handig zou zijn als lijn Soestdijk Noord - Baarn - Eemnes even doorrijdt naar Laren. Dat moet qua tijd wel kunnen. Alleen provincies doen moeilijk omdat de lijn dan de provincie- en ook de concessiegrens overschrijdt. Als je hier wel voor zou kiezen kan je de verbinding Eemnes - Laren behouden met minder materieel. Laren wordt dan een knooppunt met de verbinding naar Bussum en de doorgaande lijn Hilversum - Laren - Huizen.

Re: Aanbesteding concessie Gooi en Vechtstreek

Geplaatst: zo 29 mei 2011, 21:51
door Bluearrow
visgraat schreef:Wat wel handig zou zijn als lijn Soestdijk Noord - Baarn - Eemnes even doorrijdt naar Laren. Dat moet qua tijd wel kunnen. Alleen provincies doen moeilijk omdat de lijn dan de provincie- en ook de concessiegrens overschrijdt. Als je hier wel voor zou kiezen kan je de verbinding Eemnes - Laren behouden met minder materieel. Laren wordt dan een knooppunt met de verbinding naar Bussum en de doorgaande lijn Hilversum - Laren - Huizen.
Qua tijd kan dat dus niet, of je moet een extra (taxi)busje inzetten. De huidige rijtijd is ongeveer 52 minuten (van Soest via Eemnes terug naar Soest). Het kost meer dan 8 minuten om 'even naar Laren te rijden en weer terug'. Straks in juli word lijn 109 opgeheven en krijgt men er lijn 119 voor terug, met net zoals lijn 73 een rondje door Eemnes. Het zou voor de meeste reizigers wellicht handiger geweest zijn als de nieuwe lijn 119 van Hilversum via Laren naar Eemnes zou rijden, maar ja, dan zit Eemeroord weer zonder busverbinding.
Het zou qua rijtijd wellicht wel kunnen om lijn 73 even via Eemeroord te laten pendelen (zoals een tiental jaren geleden het geval was met lijn 72).

Re: Aanbesteding concessie Gooi en Vechtstreek

Geplaatst: zo 29 mei 2011, 21:57
door Klaasje
Milco1995 schreef:
Klaasje schreef:Sowieso is het vreemd dat er in 't Gooi zo idioot veel pijlen gebruikt worden. Zijn de busroutes zo lastig dan?
In vergelijking met Almere (busbaan) zijn de routes in 't Gooi wel lastig ja... :lol:
Buslijn 110, 101 en 102 hebben die dingen ook. Je bent het beroep buschauffeur niet waard als je op die routes verdwaald. -o-