Tram 19 (en de fiets)
Geplaatst: ma 10 mei 2010, 13:34
Tram 19 is een nieuwe tram van de HTM die met het ingaan van de zomerdienstregeling begin juli zou moeten gaan rijden van Leidschendam, via Leidschenveen, Ypenburg en Nootdorp naar Delft. Uiteindelijk moet-ie naar de TU-wijk, maar er zit nog een krakkemikkige brug in de weg. Verder is het de vraag wat er in Delft gaat gebeuren met de verherbouwing van het spoorviadukt en het station.
Alle andere trams in de Haagse regio rijden door het centrum van Den Haag of toch op z'n minst langs één van de stations CS of HS. Tram 19 dus niet. Dat kan wel eens een nadeel zijn voor de mensen in Leidschenveen die door de nieuwe tram bediend worden, maar natuurlijk hebben die al Randstadrail vrij dichtbij. In Leidschendam, Nootdorp en Delft kan je met respectievelijk 2, 6, 16 en 1 naar 't centrum van Den Haag. Op zich zou 19 mooie overstappen van bijvoorbeeld Delft op de trein richting Utrecht en Randstadrail richting Zoetermeer kunnen bieden, en natuurlijk Leidschenveen - Leischendam en Nootdorp - Delft. Maar of dat echt gaat werken hangt erg van de resulterende reistijden af. Met maar 20 haltes over 16 km rijdt deze tram aardig door, dus misschien... Je ziet hier overigens goed dat die paar gelijkvloerse kruisingen maar een beperkt nadeel zijn tegenover een "echte" metro, terwijl het ruimtebeslag en de kosten wel veel minder zijn.
Ok dan:
Zaterdag fietste ik van Nootdorp naar Den Haag. Volgens de HTM rijden ze al ruim een maand testritten op het trajekt van de nieuwe tram 19 tussen Leidschendam en Delft, dus het leek me wel aardig de route van tram 19 naar Leidschendam te volgen om te zien of ik zo'n testtram tegen zou komen. Kleine kans natuurlijk, maar hoop doet leven. Ik ging bij station Ypenburg onder het spoor en de snelweg door, en daar al bleek dat de testritten van de HTM ofwel missing in action zijn of toch op z'n minst een zware onvoldoende halen:
Een paarhonderd meter verderop komt dan Randstadrail-station Leidschenveen in zicht:
Vanaf de andere kant kan je zien dat tram 19 hier een halte heeft, handig om over te kunnen stappen:
Een eindje verderop buigt het spoor af naar links richting Leidschendam, en rijdt daar over een vrije baan met een flink fietspad ernaast. (Overigens is de bocht nog niet helemaal af, zeker voor fietsers.)
Als het goed is is dit de Oude Middenweg die we hier kruisen. Ik weet niet wat precies de bedoeling is hier, maar het ziet eruit of het nog niet helemaal af is.
Het was overigens de vraag of het zou lukken om met het tramspoor op te fietsen, want voor zover ik me herinner was er hier vroeger geen mogelijkheid om de A4 over te steken voor fietsers. Nu met de ontwikkeling van Ypenburg/Leidschenveen e.d. is dat echter een stuk beter geworden: er is nu een fietspad aan de zuidkant van het treinspoor richting Utrecht en een fietsbrug over de A4 net iets ten noorden van dat spoor. En hier kan je als fietser mee de trambrug over de A4 over:
Vervolgens duikt de tram omlaag om zo de tunnel in te kunnen. Hier kan je goed zien hoe roestig het spoor is:
De tram en de auto's rijden hier dus in de Sijtwendetunnel onder de vliet door, maar als fietser mogen we het met een ophaalbruggetje doen:
Vlak na de brug is dan het ondergrondse station in de tunnel. Er zijn dus vier ingangen en twee liften, met daartussenin een speelplaatsje:
Vanaf de andere kant:
Het lijkt erop dat dit de laatste halte voor 't winkelcentrum Leidschenhage is. Over de tunnel fietsend loopt de weg verderop dood:
Het voetpad eindigt in een trap die nergens heen gaat. Als doorgaande fietser moet je hier naar rechts en dan voor het sportveld (waar zaterdagmiddag gekorfbald werd) weer naar links. Dan kom je uit waar de auto's en de tram na het verlaten van de tunnel de Prins Bernhardlaan op draaien. De tramtunnel is echter afgesloten:
Hier gaan we dan langs een parkje met een grote vijver vlak naast Leidschenhage. Begin jaren '90 werkte ik een tijdje in een kantoor in Leidschenhage, en ik haalde af en toe na 't werk een blikje cola uit de automaat wat ik dan in het parkje opdronk voordat ik aan de fietstocht van 35 minuten naar huis begon. Maar dat zou nu niet meer lukken: rondom de vijver bevinden zich nu een groot hotel en andere bebouwing. Waar ik vroeger mijn fiets parkeerde aan de zijkant van Leidschenhage rijdt straks de tram, maar verder niks, zelfs geen fietsen:
Hierna buigt tram 19 af naar rechts om dan even verderop op de lus bij het Antoniushove-ziekenhuis te keren (waar ook het eindpunt van lijn 6 is). Ik ging echter de andere kant op richting centrum Den Haag. Hier zag ik dat lijnen 2 en 6 ondergronds duiken om ongelijkvloers met een drukke weg te kruisen
Goed idee, zou meer gedaan moeten worden. Helaas voor fietsers is zowel vlak voor als vlak na die drukke weg een parallelweggetje met een stoplicht waar je voor nop tijden stil moet staan. Niet bepaald fietsvriendelijk, Leidschendam.
Een paar maanden geleden ben ik ook nog een stuk langs het spoor van tram 19 gefietst in de andere richting, van Nootdorp naar Delft. Hier kruist tram 19 wederom de A4, met een fietspad ernaast. Maar dat fietspad wil je dus NIET gebruiken (tenzij je richting verffabriek gaat/komt) want de buurt waar je in terecht komt na de oversteek uit Nootdorp is ingericht om fietsers zoveel mogelijk het leven zuur te maken: je moet over kronkelige ventwegen en dergelijke. Iets zuidelijker is een ouder viadukt over de A4 wat iets beter is, maar ook niet bepaald een ideale ontsluiting richting Delft heeft. Beter is om een eindje parallel langs de A4 te rijden richting 't zuiden, waarna je een fietserstunneltje door kan en dan rij je zo Delft in.
(Jakkes, er is wat misgegaan met de foto's (stuk van de rechterkant afgehakt), ik upload over een uurtje verbeterde versies. Update: verkleind naar max 600 breed/hoog, smallimg weer weggehaald. Dit omdat de staande foto's zo enorm vergroot werden.)
Alle andere trams in de Haagse regio rijden door het centrum van Den Haag of toch op z'n minst langs één van de stations CS of HS. Tram 19 dus niet. Dat kan wel eens een nadeel zijn voor de mensen in Leidschenveen die door de nieuwe tram bediend worden, maar natuurlijk hebben die al Randstadrail vrij dichtbij. In Leidschendam, Nootdorp en Delft kan je met respectievelijk 2, 6, 16 en 1 naar 't centrum van Den Haag. Op zich zou 19 mooie overstappen van bijvoorbeeld Delft op de trein richting Utrecht en Randstadrail richting Zoetermeer kunnen bieden, en natuurlijk Leidschenveen - Leischendam en Nootdorp - Delft. Maar of dat echt gaat werken hangt erg van de resulterende reistijden af. Met maar 20 haltes over 16 km rijdt deze tram aardig door, dus misschien... Je ziet hier overigens goed dat die paar gelijkvloerse kruisingen maar een beperkt nadeel zijn tegenover een "echte" metro, terwijl het ruimtebeslag en de kosten wel veel minder zijn.
Ok dan:
Zaterdag fietste ik van Nootdorp naar Den Haag. Volgens de HTM rijden ze al ruim een maand testritten op het trajekt van de nieuwe tram 19 tussen Leidschendam en Delft, dus het leek me wel aardig de route van tram 19 naar Leidschendam te volgen om te zien of ik zo'n testtram tegen zou komen. Kleine kans natuurlijk, maar hoop doet leven. Ik ging bij station Ypenburg onder het spoor en de snelweg door, en daar al bleek dat de testritten van de HTM ofwel missing in action zijn of toch op z'n minst een zware onvoldoende halen:
Een paarhonderd meter verderop komt dan Randstadrail-station Leidschenveen in zicht:
Vanaf de andere kant kan je zien dat tram 19 hier een halte heeft, handig om over te kunnen stappen:
Een eindje verderop buigt het spoor af naar links richting Leidschendam, en rijdt daar over een vrije baan met een flink fietspad ernaast. (Overigens is de bocht nog niet helemaal af, zeker voor fietsers.)
Als het goed is is dit de Oude Middenweg die we hier kruisen. Ik weet niet wat precies de bedoeling is hier, maar het ziet eruit of het nog niet helemaal af is.
Het was overigens de vraag of het zou lukken om met het tramspoor op te fietsen, want voor zover ik me herinner was er hier vroeger geen mogelijkheid om de A4 over te steken voor fietsers. Nu met de ontwikkeling van Ypenburg/Leidschenveen e.d. is dat echter een stuk beter geworden: er is nu een fietspad aan de zuidkant van het treinspoor richting Utrecht en een fietsbrug over de A4 net iets ten noorden van dat spoor. En hier kan je als fietser mee de trambrug over de A4 over:
Vervolgens duikt de tram omlaag om zo de tunnel in te kunnen. Hier kan je goed zien hoe roestig het spoor is:
De tram en de auto's rijden hier dus in de Sijtwendetunnel onder de vliet door, maar als fietser mogen we het met een ophaalbruggetje doen:
Vlak na de brug is dan het ondergrondse station in de tunnel. Er zijn dus vier ingangen en twee liften, met daartussenin een speelplaatsje:
Vanaf de andere kant:
Het lijkt erop dat dit de laatste halte voor 't winkelcentrum Leidschenhage is. Over de tunnel fietsend loopt de weg verderop dood:
Het voetpad eindigt in een trap die nergens heen gaat. Als doorgaande fietser moet je hier naar rechts en dan voor het sportveld (waar zaterdagmiddag gekorfbald werd) weer naar links. Dan kom je uit waar de auto's en de tram na het verlaten van de tunnel de Prins Bernhardlaan op draaien. De tramtunnel is echter afgesloten:
Hier gaan we dan langs een parkje met een grote vijver vlak naast Leidschenhage. Begin jaren '90 werkte ik een tijdje in een kantoor in Leidschenhage, en ik haalde af en toe na 't werk een blikje cola uit de automaat wat ik dan in het parkje opdronk voordat ik aan de fietstocht van 35 minuten naar huis begon. Maar dat zou nu niet meer lukken: rondom de vijver bevinden zich nu een groot hotel en andere bebouwing. Waar ik vroeger mijn fiets parkeerde aan de zijkant van Leidschenhage rijdt straks de tram, maar verder niks, zelfs geen fietsen:
Hierna buigt tram 19 af naar rechts om dan even verderop op de lus bij het Antoniushove-ziekenhuis te keren (waar ook het eindpunt van lijn 6 is). Ik ging echter de andere kant op richting centrum Den Haag. Hier zag ik dat lijnen 2 en 6 ondergronds duiken om ongelijkvloers met een drukke weg te kruisen
Goed idee, zou meer gedaan moeten worden. Helaas voor fietsers is zowel vlak voor als vlak na die drukke weg een parallelweggetje met een stoplicht waar je voor nop tijden stil moet staan. Niet bepaald fietsvriendelijk, Leidschendam.
Een paar maanden geleden ben ik ook nog een stuk langs het spoor van tram 19 gefietst in de andere richting, van Nootdorp naar Delft. Hier kruist tram 19 wederom de A4, met een fietspad ernaast. Maar dat fietspad wil je dus NIET gebruiken (tenzij je richting verffabriek gaat/komt) want de buurt waar je in terecht komt na de oversteek uit Nootdorp is ingericht om fietsers zoveel mogelijk het leven zuur te maken: je moet over kronkelige ventwegen en dergelijke. Iets zuidelijker is een ouder viadukt over de A4 wat iets beter is, maar ook niet bepaald een ideale ontsluiting richting Delft heeft. Beter is om een eindje parallel langs de A4 te rijden richting 't zuiden, waarna je een fietserstunneltje door kan en dan rij je zo Delft in.
(Jakkes, er is wat misgegaan met de foto's (stuk van de rechterkant afgehakt), ik upload over een uurtje verbeterde versies. Update: verkleind naar max 600 breed/hoog, smallimg weer weggehaald. Dit omdat de staande foto's zo enorm vergroot werden.)