Pagina 1 van 1

Treinen HSL worden snel omgebouwd

Geplaatst: di 18 mei 2010, 20:41
door Daniel
Treinen HSL worden snel omgebouwd
Geplaatst op: dinsdag 18 mei 2010 20:40
Laatst bijgewerkt: dinsdag 18 mei 2010 20:41


Alle HSL-treinen worden de komende drie weken omgebouwd, zodat zij minder geluidsoverlast veroorzaken. Dat heeft minister Eurlings van verkeer dinsdagmiddag gezegd tijdens het kamerdebat over de kwestie.
Volgens Eurlings worden er nu remblokken verwijderd, zodat de wielen gladder worden.
Lees verder

Re: Treinen HSL worden snel omgebouwd

Geplaatst: di 18 mei 2010, 21:58
door STF
En hoe gaan ze in het vervolg dan remmen? Gat in de vloer van de cabine maken zodat de machinist met zijn benen de trein kan afremmen? Of een anker uit het zijraampje gooien?

Re: Treinen HSL worden snel omgebouwd

Geplaatst: di 18 mei 2010, 22:14
door Daniel
Als je het volledige artikel leest dan zie je dat ze niet alle remblokken verwijderen (gelukkig maar, hoewel, een trein die niet mag rijden wegens ontbrekende remmen maakt ook geen lawaai natuurlijk :mrgreen: )

Re: Treinen HSL worden snel omgebouwd

Geplaatst: di 18 mei 2010, 22:37
door STF
Ik had het volledige artikel gelezen, maar zag/zie niks staan over het aantal remmen...

Re: Treinen HSL worden snel omgebouwd

Geplaatst: wo 19 mei 2010, 19:46
door playertwo
Laten we het niet hopen, maar het zou wel een uitermate grote blunder zijn als er een trein door de remmen die nog over zijn, heen gaat of te laat tot stilstand komt met alle gevolgen van dien omdat er te weinig remkracht is. In die betonnen klankkast (net als in andere landen wel gebruikelijk is), gewoon grind storten had overigens ook prima geholpen.

Re: Treinen HSL worden snel omgebouwd

Geplaatst: wo 19 mei 2010, 20:08
door iljitsch
Wel vaag trouwens dat remmen herrie maken als er niet geremd wordt. Je zou toch zeggen dat er dan iets mis is met de constructie.

Re: Treinen HSL worden snel omgebouwd

Geplaatst: wo 19 mei 2010, 20:36
door Daniel
De remmen maken indirect herrie: die ontstaat niet bij het remmen zelf, maar het gaat om de wielen die door slijtage bij het remmen niet meer perfect rond zijn en dan meer geluid veroorzaken.

Re: Treinen HSL worden snel omgebouwd

Geplaatst: wo 19 mei 2010, 20:50
door Fles
Reiziger Ddrs schreef:De remmen maken indirect herrie: die ontstaat niet bij het remmen zelf, maar het gaat om de wielen die door slijtage bij het remmen niet meer perfect rond zijn en dan meer geluid veroorzaken.

In 1920 was dat geloofwaardig ja. "Niet meer perfect rond" Doe eens normaal zeg :neg:

Re: Treinen HSL worden snel omgebouwd

Geplaatst: wo 19 mei 2010, 20:54
door Daniel
Ik verzin het niet hoor, dat doet onze demissionair minister...
Volgens Eurlings worden er nu remblokken verwijderd, zodat de wielen gladder worden

Re: Treinen HSL worden snel omgebouwd

Geplaatst: wo 19 mei 2010, 20:59
door Fles
Wat een mongolenland is dit dan aan het worden zeg :?: Een minister die weet van werkelijk God noch zure appelen, en vrolijk denkt dat het gepeupel klakkeloos aanneemt wat hij zegt. Het moet niet gekker worden :N

Re: Treinen HSL worden snel omgebouwd

Geplaatst: wo 19 mei 2010, 21:19
door Klaasje
Volgens mij hebben die rijtuigen een combinatie van Schijf- en blokremmen. De blokremmen zorgen er bij het remmen voor dat de wielen opruwen. Opgeruwde wielen zorgen voor meer herrie dan gladde wielen. Doordat de blokremmen verwijderd worden zullen de wielen minder snel opruwen. Doordat er ook nog schijfremmen op de rijtuigen zitten kan er toch nog geremt worden. Kortom: Eurlings heeft gelijk *O* maar verteld maar de helft van het hele verhaal. -O-

Re: Treinen HSL worden snel omgebouwd

Geplaatst: wo 19 mei 2010, 21:25
door Geert
Fles schreef:
Reiziger Ddrs schreef:De remmen maken indirect herrie: die ontstaat niet bij het remmen zelf, maar het gaat om de wielen die door slijtage bij het remmen niet meer perfect rond zijn en dan meer geluid veroorzaken.

In 1920 was dat geloofwaardig ja. "Niet meer perfect rond" Doe eens normaal zeg :neg:
Toch is het zo. Vergelijk het maar rijden over een relatief gladde asfaltweg en een klinkerstraatje, dan maakt het klinkerstraatje veel meer herrie bij gelijke snelheid. Doordat je wiel niet glad genoeg is klapt het telkens een beetje neer op de rails (vergelijkbaar met vierkante wielen), en dat maakt herrie.

Re: Treinen HSL worden snel omgebouwd

Geplaatst: do 20 mei 2010, 02:54
door Dexter
Klaasje schreef:Volgens mij hebben die rijtuigen een combinatie van Schijf- en blokremmen. De blokremmen zorgen er bij het remmen voor dat de wielen opruwen. Opgeruwde wielen zorgen voor meer herrie dan gladde wielen. Doordat de blokremmen verwijderd worden zullen de wielen minder snel opruwen. Doordat er ook nog schijfremmen op de rijtuigen zitten kan er toch nog geremt worden. Kortom: Eurlings heeft gelijk *O* maar verteld maar de helft van het hele verhaal. -O-
Klaasje heeft helemaal gelijk. De 'hoofd'-remmen van de ICRm-rijtuigen zijn de schijfremmen en de blokkenremmen zijn toegevoegde remmen die pas gebruikt worden als er een van de hoogste remstanden wordt gekozen. Als ze actief worden, voel je dat de trein veel harder gaat remmen en hoor je het aan het hoge piepende geluid. Ze worden ook wel poetsblokken genoemd omdat ze de wielen als het ware 'oppoetsen'. Een opgeruwde wielband heeft meer grip bij het remmen, maar veroorzaakt meer lawaai tijdens het rijden. O.a. ICM(m) heeft ze ook.