Geen treinstation Schiedam-Kethel

Alles over het Openbaar Vervoer in Noord-Holland, Zuid-Holland en Utrecht.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-beheerder
Berichten: 25103
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contact:

Geen treinstation Schiedam-Kethel

Berichtdoor Daniel » Wo 19 Mei 2010, 22:32

Geen treinstation Schiedam-Kethel
Geplaatst op: woensdag 19 mei 2010 22:30
Laatst bijgewerkt: woensdag 19 mei 2010 22:32


Schiedam-Kethel krijgt geen eigen treinstation meer. De plannen daarvoor liggen al jaren in de kast, maar minister Eurlings van Verkeer heeft nu besloten dat daarvoor geen geld is. Voor de aanleg is het namelijk nodig om het spoor tussen Delft en Schiedam te verdubbelen, maar ook daarvoor ontbreken de financiën. De gemeente Schiedam heeft een brief aan de Tweede Kamerfracties gestuurd om de verdubbeling er toch door te krijgen.
Lees verder
Een echte trein was een ICK-trein (2002-2009)
Dagelijks Amersfoort - Utrecht en weer terug...

Mijn foto's: http://www.dbleumink.nl/ovfoto

Gebruikersavatar
Meltrain
Berichten: 11134
Lid geworden op: Wo 12 Mar 2008, 21:29
Locatie: Rotterdam (Lombardijen)

Re: Geen treinstation Schiedam-Kethel

Berichtdoor Meltrain » Do 20 Mei 2010, 12:49

Dat station Kethel niet doorgaat, maakt me niet zo veel uit, maar dat ook de spoorverdubbeling tussen Delft en Schiedam in de ijskast is gezet, vind ik wel zorgelijk. :shock: :(
Elke werkdag: Rotterdam Lombardijen - Amersfoort vv.

iljitsch
Berichten: 2970
Lid geworden op: Za 16 Jan 2010, 13:38
Locatie: Den Haag
Contact:

Re: Geen treinstation Schiedam-Kethel

Berichtdoor iljitsch » Do 20 Mei 2010, 13:00

Je moet natuurlijk wel redelijk blijven, meltrain. Ze moeten immers eerst in Delft een nieuw tweesporig station bouwen voor ze aan de slag kunnen met een nieuw viersporig station.

Het daadwerkelijke spoor loopt grotendeels door het weiland, dus dat zal relatief simpel zijn, maar je zit natuurlijk wel met de stations Schiedam en Delft Zuid die aangepast moeten worden. Maar ja als zometeen alleen nog hele en halve boemels van Rotterdam richting 't noordwesten vertrekken heb je ook niet echt vier sporen meer nodig...

Gebruikersavatar
Meltrain
Berichten: 11134
Lid geworden op: Wo 12 Mar 2008, 21:29
Locatie: Rotterdam (Lombardijen)

Re: Geen treinstation Schiedam-Kethel

Berichtdoor Meltrain » Do 20 Mei 2010, 13:04

Station Schiedam Centrum hoeft niet aangepast te worden, want dat is al viersporig (zeker als de Hoekse Lijn straks aan het Rotterdamse metronet gekoppeld wordt).
Delft Zuid moet inderdaad wel aangepast worden, tenzij je precies dat stukje door Delft tweesporig laat.
Het nieuwe ondergrondse station in Delft wordt volgens mij ook voorbereid op de viersporigheid, al zullen de ssrete tijd slechts twee sporen in dienst zijn.
Elke werkdag: Rotterdam Lombardijen - Amersfoort vv.

iljitsch
Berichten: 2970
Lid geworden op: Za 16 Jan 2010, 13:38
Locatie: Den Haag
Contact:

Re: Geen treinstation Schiedam-Kethel

Berichtdoor iljitsch » Do 20 Mei 2010, 13:19

Ja, Schiedam heeft natuurlijk wel vier (vijf?) sporen maar de intercity's uit Rotterdam komen toch over spoor 5 langsdenderen als je op de snel- of stoptrein richting Delft staat te wachten.

Ik neem aan dat de Hoekse lijn voortaan op de nu al bestaande metrosporen binnenkomt waardoor er per richting twee sporen beschikbaar zijn tussen Rotterdam en Delft zodat intercity's er langzamere treinen in kunnen halen. Wellicht zelfs een idee om dan perrons op te heffen zodat die langsrazende treinen wat verder van het publiek blijven.

Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-beheerder
Berichten: 25103
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contact:

Re: Geen treinstation Schiedam-Kethel

Berichtdoor Daniel » Do 20 Mei 2010, 13:24

iljitsch schreef:Ja, Schiedam heeft natuurlijk wel vier (vijf?) sporen

Het zijn vier sporen, maar het meest rechtse spoor vanuit Rotterdam gezien heet 5 aangezien er rekening is gehouden met een doorrijspoor tussen spoor 3 en 5 in. Kan je ook zien aan de vrije ruimte tussen die twee sporen.
Een echte trein was een ICK-trein (2002-2009)
Dagelijks Amersfoort - Utrecht en weer terug...

Mijn foto's: http://www.dbleumink.nl/ovfoto

Gebruikersavatar
reisthijs
Berichten: 3997
Lid geworden op: Ma 31 Mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht

Re: Geen treinstation Schiedam-Kethel

Berichtdoor reisthijs » Do 20 Mei 2010, 14:41

meltrain schreef:Delft Zuid moet inderdaad wel aangepast worden, tenzij je precies dat stukje door Delft tweesporig laat.
Delft Zuid stelt niet zo veel voor, dat lijkt me een station waar alleen maar twee sporen naast gelegd hoeven te worden, en de huidige perrons gewoon kunnen blijven.

iljitsch schreef:Wellicht zelfs een idee om dan perrons op te heffen zodat die langsrazende treinen wat verder van het publiek blijven.
Nee, want het is juist de bedoeling dat de meeste IC's in Schiedam gaan stoppen.
"Laat uitstappers voorgaan. Zij maken plaats voor u."

iljitsch
Berichten: 2970
Lid geworden op: Za 16 Jan 2010, 13:38
Locatie: Den Haag
Contact:

Re: Geen treinstation Schiedam-Kethel

Berichtdoor iljitsch » Do 20 Mei 2010, 14:53

Niks ten nadelen van Schiedam, maar het is echt geen intercitystation. Zelfs als voormalige intercity's zoals die van Vlissingen naar Amsterdam afgewaardeerd worden tot sneltrein lijkt het mij nog altijd belangrijker dat de echte intercity's die NIET in Schiedam gaan stoppen, zoals bijvoorbeeld die van Den Haag naar Breda/Antwerpen, er de treinen die wel kunnen stoppen kunnen passeren dan dat er twee treinen per richting tegelijk kunnen halteren.

Treinen moeten rijden, niet stilstaan. Dan hebben ze ook geen perron nodig.

Dexter
Berichten: 3912
Lid geworden op: Di 05 Mei 2009, 20:57

Re: Geen treinstation Schiedam-Kethel

Berichtdoor Dexter » Do 20 Mei 2010, 14:59

Reiziger Ddrs schreef:Het zijn vier sporen, maar het meest rechtse spoor vanuit Rotterdam gezien heet 5 aangezien er rekening is gehouden met een doorrijspoor tussen spoor 3 en 5 in. Kan je ook zien aan de vrije ruimte tussen die twee sporen.

Ik dacht dat er al ooit een doorrijspoor 4 heeft gelegen, maar dat dat later is verwijderd.

@Iljitsch: Qua inwoneraantal en betekenis is Sdm ook wat mij betreft geen IC-status waard, maar ik denk eerder dat dat gedaan wordt vanwege de overstapmogelijkheden op de metro richting Hoogvliet-Spijkenisse (en straks richting Hld).

Overigens ben ik het met meltrain eens: Er moeten echt 4 sporen komen zodra de tunnel door Dt af is en de Hoekse Lijn is omgebouwd en losgekoppeld. Het is nu met de huidige dienstregeling al filerijden tussen Sdm en Dt en als er straks extra stops worden ingevoerd voor de s1900 en de s2100 dan stroopt het treinverkeer al helemaal op. Bovendien is het onzin om een tunnel voor 4 sporen aan te leggen en dan de eerste jaren maar 2 buizen ervan gebruiken, terwijl je voor het overige alleen maar spoor in het weiland hoeft aan te leggen.
Vallend blad maakt rails glad.


Terug naar “OV in West-Nederland”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot], Google Adsense [Bot] en 7 gasten