Vrouw gewond door val van perron

Alles over het Openbaar Vervoer in Noord-Holland, Zuid-Holland en Utrecht.
Wubbo
OVNL-beheerder
Berichten: 9548
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:44
Locatie: Den Haag

Vrouw gewond door val van perron

Berichtdoor Wubbo » Za 29 Mei 2010, 21:54

Vrouw gewond door val van perron
Geplaatst op: zaterdag 29 mei 2010 21:53
Laatst bijgewerkt: zaterdag 29 mei 2010 21:54


Een 22-jarige vrouw uit Utrecht is zaterdagochtend zwaargewond geraakt nadat zij op station Naarden-Bussum tussen het perron en een trein viel. Vermoedelijk wilde de vrouw de trein halen, maar de deuren van de trein waren al gesloten. Toen zij de deuren toch probeerde te openen viel zij tussen het perron en de trein. De trein reed weg.
Lees verder

Daan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 2963
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:50

Re: Vrouw gewond door val van perron

Berichtdoor Daan » Zo 30 Mei 2010, 10:03

En da's nummer twee in één week tijd... -O-

Gebruikersavatar
Caspar
Berichten: 6588
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 10:37

Re: Vrouw gewond door val van perron

Berichtdoor Caspar » Zo 30 Mei 2010, 10:49

Aangezien dit gedrag is wat je volgens mij toch niet kan afleren, zou het niet een optie zijn om met camera beelden te gaan werken bij de vertrekprocedure?

Jurjen
Berichten: 1302
Lid geworden op: Di 08 Apr 2008, 21:38

Re: Vrouw gewond door val van perron

Berichtdoor Jurjen » Zo 30 Mei 2010, 11:20

Ja hoor, laat een machinist de beelden van 13* camera's maar continu in de gaten houden bij de toch al ingewikkelde vertrekprocedure. Graag ook even voor zo'n schijnvertreksein zorgen, waarbij het volgende sein weer op rood staat.

* 12 bakken IRM, waarbij beelden door gebrek aan ruimte dusdanig klein zullen zijn, dat je slechts de deur waar de camera hangt, en die direct ernaast, in de volgende bak goed kan zien. Je hebt 11 van die plekken waar je met 1 camera 2 deuren in de gaten kan houden, plus dan nog 2 voor de eerste en laatste deur.

Jurjen
Berichten: 1302
Lid geworden op: Di 08 Apr 2008, 21:38

Re: Vrouw gewond door val van perron

Berichtdoor Jurjen » Zo 30 Mei 2010, 11:21

Ik opteer voor de Belgische S-Bahn stijl: perronopzichters! Zij kunnen dan mooi het vertreksein geven als alle deuren gesloten zijn, en op een noodknop drukken als er toch nog iets mis gaat. ;)

Gebruikersavatar
Vinny
Berichten: 11003
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 19:07

Re: Vrouw gewond door val van perron

Berichtdoor Vinny » Zo 30 Mei 2010, 11:51

Een veel betere oplossing, die ook goedkoper is: een bordje neerzetten met: betreden trein na fluitsignaal op eigen risico. We leven te veel in een pampermaatschappij. Ook hier mis ik iedere verwijzing naar iets als "eigen verantwoordelijkheid"

(maar goed, dat zal wel weer veel te rechts klinken)
"Dames en heren. Op dit moment zijn er geen bijzonderheden. Onze excuses voor het ongemak"

Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 31488
Lid geworden op: Ma 17 Mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven

Re: Vrouw gewond door val van perron

Berichtdoor Suus » Zo 30 Mei 2010, 12:39

Dat hele bordje lijkt mij niet nodig, dan kan ik wel het hele station volhangen met bordjes.

Gebruik van de trap en de trapleuning is op eigen risico.
Gebruik van de rookzuil is op eigen risico.
Gebruik van de lift is op eigen risico.
Gebruik van de deur van de kiosk is op eigen risico.
Gebruik van de kaartautomaat is op eigen risico.

Overigens, als je op een knopje van een trein drukt hoef je er toch niet zo dicht op gaan staan dat de bodem onder je voeten verdwijnt? Beetje rare actie dit.
Rame à l'approche

Gebruikersavatar
Geert
OVNL-beheerder
Berichten: 11929
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:43
Locatie: Den Haag
Contact:

Re: Vrouw gewond door val van perron

Berichtdoor Geert » Zo 30 Mei 2010, 12:51

Vinny schreef:Een veel betere oplossing, die ook goedkoper is: een bordje neerzetten met: betreden trein na fluitsignaal op eigen risico. We leven te veel in een pampermaatschappij. Ook hier mis ik iedere verwijzing naar iets als "eigen verantwoordelijkheid"

(maar goed, dat zal wel weer veel te rechts klinken)

In de trein hangen al huisregels waarop staat dat je niet meer in mag stappen na het fluitsignaal...

robert55
Berichten: 776
Lid geworden op: Za 20 Feb 2010, 19:27

Re: Vrouw gewond door val van perron

Berichtdoor robert55 » Zo 30 Mei 2010, 14:15

Jurjen schreef:Ik opteer voor de Belgische S-Bahn stijl: perronopzichters! Zij kunnen dan mooi het vertreksein geven als alle deuren gesloten zijn, en op een noodknop drukken als er toch nog iets mis gaat. ;)

Maar juist in Belgie is er veel kritiek op de vertrekprocedure. Als ik het goed begrijp moet de conducteur een apparaat bedienen dat op het perron staat en dan terug naar zijn trein. Dan zijn er dus reizigers die nog bij die deur proberen in te stappen. Het is zelfs gebeurd dat niet alleen de reiziger naar ook de conducteur tussen perron en trein belandde !

Overigens: als ik het bericht nog eens lees, heb ik niet de indruk dat het hier om een niet goed uitgevoerde vertrekprocedure gaat

find_your_spot
Berichten: 3046
Lid geworden op: Wo 18 Mar 2009, 09:13

Re: Vrouw gewond door val van perron

Berichtdoor find_your_spot » Zo 30 Mei 2010, 16:17

robert55 schreef:
Jurjen schreef:Het is zelfs gebeurd dat niet alleen de reiziger naar ook de conducteur tussen perron en trein belandde !

Overigens: als ik het bericht nog eens lees, heb ik niet de indruk dat het hier om een niet goed uitgevoerde vertrekprocedure gaat


In belgie staan de condcuteurs vaak nog 40 seconden lang in een openstaande deur opening tijdens een optrekkende/vertrekkende trein met 40 km/u....

Voor zover ik weet kan de machinist in Belgie gewoon beginnen met rijden, nergens deurbeveiliging (althans niet op de deuren van de conducteursluitdeur)
For Your Railroad Adventures

iljitsch
Berichten: 2970
Lid geworden op: Za 16 Jan 2010, 13:38
Locatie: Den Haag
Contact:

Re: Vrouw gewond door val van perron

Berichtdoor iljitsch » Zo 30 Mei 2010, 18:57

Ik ben ooit een keer in Leiden in een al rijdende trein gesprongen, achteraf gezien geen verstandige actie. Ook al omdat ik de conducteur omkegelde bij de landing en er twee stuks spoorwegpolitie in de aangrenzende coupé zaten die maar al te graag een fikse bon uitschreven.

Is het niet handig om de aansluiting tussen de deur en het perron strakker te maken? Dan kan je er niet tussen vallen.

Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-beheerder
Berichten: 25102
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contact:

Re: Vrouw gewond door val van perron

Berichtdoor Daniel » Zo 30 Mei 2010, 19:02

Dat gaat zo makkelijk niet: kom je in de knoop met perrons in een bocht of zelfs al als de perronrand verzakt. Heb je ook nog de optie van uitschuivende treeplankjes zoals bij de GTW's maar die schuiven juist bij vertrek in en dat is het moment waarop dit ongeval plaatsvond.
Een echte trein was een ICK-trein (2002-2009)
Dagelijks Amersfoort - Utrecht en weer terug...

Mijn foto's: http://www.dbleumink.nl/ovfoto

Gebruikersavatar
Geert
OVNL-beheerder
Berichten: 11929
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:43
Locatie: Den Haag
Contact:

Re: Vrouw gewond door val van perron

Berichtdoor Geert » Zo 30 Mei 2010, 20:40

Mensen moeten gewoon niet instappen als de deuren sluiten. Jammer, dan ben je een keertje wat later, maar liever dat dan zwaargewond tussen perron en trein vallen lijkt me...

Gebruikersavatar
Chauf21
OVNL-beheerder
Berichten: 3128
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 22:27

Re: Vrouw gewond door val van perron

Berichtdoor Chauf21 » Zo 30 Mei 2010, 20:46

robert55 schreef:
Jurjen schreef:Ik opteer voor de Belgische S-Bahn stijl: perronopzichters! Zij kunnen dan mooi het vertreksein geven als alle deuren gesloten zijn, en op een noodknop drukken als er toch nog iets mis gaat. ;)

Maar juist in Belgie is er veel kritiek op de vertrekprocedure. Als ik het goed begrijp moet de conducteur een apparaat bedienen dat op het perron staat en dan terug naar zijn trein. Dan zijn er dus reizigers die nog bij die deur proberen in te stappen. Het is zelfs gebeurd dat niet alleen de reiziger naar ook de conducteur tussen perron en trein belandde !

Bij de Duitse S-bahn-methode is er geen conducteur die na het indrukken van een knop op het perron weer terug de trein in moet: de perronopzichter blijft op het perron. Op die manier is de vertrekprocedure mogelijk wel veiliger, maar houd je nog steeds dat mensen na het sluiten van de deuren proberen in te stappen.

Gebruikersavatar
Fles
Berichten: 16287
Lid geworden op: Wo 12 Mar 2008, 21:19

Re: Vrouw gewond door val van perron

Berichtdoor Fles » Zo 30 Mei 2010, 21:28

Vinny schreef:Een veel betere oplossing, die ook goedkoper is: een bordje neerzetten met: betreden trein na fluitsignaal op eigen risico. We leven te veel in een pampermaatschappij. Ook hier mis ik iedere verwijzing naar iets als "eigen verantwoordelijkheid"



I'm not saying there should be capital punishment for stupidity. But why don't we just rip the safety labels off of everything and have the problem solve itself? :idea:

iljitsch
Berichten: 2970
Lid geworden op: Za 16 Jan 2010, 13:38
Locatie: Den Haag
Contact:

Re: Vrouw gewond door val van perron

Berichtdoor iljitsch » Zo 30 Mei 2010, 21:50

Laten we niet het perspectief verliezen: volgens mij zijn dit soort ongelukken erg zeldzaam. Consequent de deuren sluiten en dan pas iets later wegrijden (wat volgens mij is wat er nu gedaan wordt) zou reizigers moeten leren dat als de deuren eenmaal dicht zijn er verder niks meer aan te doen is.

Maar als je hier echt wat aan wilt doen moet je de deur open knoppen aan de buitenkant afschaffen (en dus automatisch alle deuren bij aankomst openen).

robert55
Berichten: 776
Lid geworden op: Za 20 Feb 2010, 19:27

Re: Vrouw gewond door val van perron

Berichtdoor robert55 » Zo 30 Mei 2010, 22:45

Helemaal eens met het perspectief
iljitsch schreef:Laten we niet het perspectief verliezen: volgens mij zijn dit soort ongelukken erg zeldzaam. Consequent de deuren sluiten en dan pas iets later wegrijden (wat volgens mij is wat er nu gedaan wordt) zou reizigers moeten leren dat als de deuren eenmaal dicht zijn er verder niks meer aan te doen is.

Maar als je hier echt wat aan wilt doen moet je de deur open knoppen aan de buitenkant afschaffen (en dus automatisch alle deuren bij aankomst openen).


Daar wordt je 's winters niet populair mee, en is 's zomers bij een 'airco'-trein ook niet zo handig. Maar met een bewgingssensor aan de buitenkant die een vrijgegeven deur opent.

Waar ik aan zat te denken is dat het merendeel van de reizigers niet ziet of een deur 'gesloten maar nog te openen' of 'gesloten en vergrendeld' is. Bij SGMm en Slt sluit een deur geloof ik 10 sec nadat de sensor geen passage meer registreert. Bij een wat langer stationnement zijn de deuren dus meestal dicht, maar nog wel te openen. Bij de SLT branden er dan groene ledjes rond de knop [weet ik niet zeker, kan je nagaan hoeveel indruk dat maakt] maar een teken [een rode streep of zo] dat je te laat bent is er niet.

Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 31488
Lid geworden op: Ma 17 Mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven

Re: Vrouw gewond door val van perron

Berichtdoor Suus » Zo 30 Mei 2010, 22:57

SGMm-II heeft ook groene lichtjes rondom de drukknoppen buiten, SGMm-III dan weer niet.
Rame à l'approche

VIRM
Berichten: 3402
Lid geworden op: Zo 02 Mei 2010, 14:02

Re: Vrouw gewond door val van perron

Berichtdoor VIRM » Ma 31 Mei 2010, 00:38

Dat gaf ook wat verwarring bij de introductie van de SGMm. :D Ik zag aan het begin vaak verwarde mensen die niet realiseerde dat je de deuren kon openen. :P Maar dat is een kwestie van wennen. :)
Beul van de blindegeleidelijn

Jurjen
Berichten: 1302
Lid geworden op: Di 08 Apr 2008, 21:38

Re: Vrouw gewond door val van perron

Berichtdoor Jurjen » Ma 31 Mei 2010, 02:47

Chauf21 schreef:Bij de Duitse S-bahn-methode is er geen conducteur die na het indrukken van een knop op het perron weer terug de trein in moet: de perronopzichter blijft op het perron. Op die manier is de vertrekprocedure mogelijk wel veiliger, maar houd je nog steeds dat mensen na het sluiten van de deuren proberen in te stappen.
Tuurlijk, maar je hebt wel iemand die het overzicht houdt, en dus op een noodknop kan drukken zodra het mis gaat, in plaats van te wachten op huisvrouwtjes in de trein die eerst in paniek rondjes gaan rennen, dan op de lege achterste cabine gaan kloppen en dan eens aan de noodrem gaan hangen ofzo. :')

robert55
Berichten: 776
Lid geworden op: Za 20 Feb 2010, 19:27

Re: Vrouw gewond door val van perron

Berichtdoor robert55 » Ma 31 Mei 2010, 07:28

Ik weet niet of jullie beschrijvingen van het [oude] Duitse systeem kloppen. Het is ook maar de vraag of iemand op het perron een beter overzicht heeft dan een conducteur. Vanaf het perron kan je ook maar zeer beperkt ingrijpen, een conducteur kan dat veel directer.

Verder wordt bij DB steeds meer overgegaan op 'Technikbasiertes Abfertigungsverfahren" [zie hier: http://de.wikipedia.org/wiki/TAV. SLT is daarop voorbereid, maar het systeem is in Nederland nog niet toegelaten

Gebruikersavatar
reisthijs
Berichten: 3996
Lid geworden op: Ma 31 Mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht

Re: Vrouw gewond door val van perron

Berichtdoor reisthijs » Ma 31 Mei 2010, 07:56

find_your_spot schreef:In belgie staan de condcuteurs vaak nog 40 seconden lang in een openstaande deur opening tijdens een optrekkende/vertrekkende trein met 40 km/u....

Voor zover ik weet kan de machinist in Belgie gewoon beginnen met rijden, nergens deurbeveiliging (althans niet op de deuren van de conducteursluitdeur)
Zoals je dit beschrijft lijkt het of dit een hele vreemde procedure is, terwijl het eigenlijk heel normaal is in veel landen, niet alleen in België. Ook in Nederland was dit tot een paar jaar terug de normaalste zaak van de wereld.

Helaas worden de Nederlandse treinreizigers steeds ongeduldiger en egoïstischer (iederen lijkt te denken "ik moet met deze trein mee" koste wat kost) waardoor er blijkbaar dus steeds strengere veiligheidsmaatregelen genomen moeten worden. Die vroeger, toen meer reizigers zich nog een beetje normaal konden gedragen, helemaal niet nodig waren.
"Laat uitstappers voorgaan. Zij maken plaats voor u."

find_your_spot
Berichten: 3046
Lid geworden op: Wo 18 Mar 2009, 09:13

Re: Vrouw gewond door val van perron

Berichtdoor find_your_spot » Ma 31 Mei 2010, 10:23

reisthijs schreef:Helaas worden de Nederlandse treinreizigers steeds ongeduldiger en egoïstischer (iederen lijkt te denken "ik moet met deze trein mee" koste wat kost)


Gek heh als je vroagah ruim 6 minuten had om de trein in te gaan. Tegenwoordig is dit vaak verkort tot 1 minuut waarbij de conducteurs al beginnen met fluiten als er nog niet eens iemand in is gestapt...

Ik schuif de bal terug naar NS... :Y
For Your Railroad Adventures

Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 31488
Lid geworden op: Ma 17 Mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven

Re: Vrouw gewond door val van perron

Berichtdoor Suus » Ma 31 Mei 2010, 14:10

Je overdrijvingen stijgen tot enorme hoogtes. Treinen staan eigenlijk altijd lang genoeg stil om alle reizigers uit en in te laten stappen, conducteurs hebben ook wel oog voor het menselijke bij het instappen, zeker op kleinere stations zoals Naarden-Bussum. De reiziger moet gewoon accepteren dat de trein op een gegeven moment toch een keer zal moeten vertrekken om op het volgende station aan te komen.

Ik heb één keer meegemaakt op Leiden Centraal dat het fout ging met het fluitsignaal, maar dat was door een ongelukkige samenloop van omstandigheden. De conducteur had totaal geen overzicht door de enorme drukte, de trein stond grotendeels langs een perron wat maar een meter breed was en de trein was veel te kort voor het grote aantal passagiers wat het in- en uitstappen enorm vertraagde.
Rame à l'approche

Ronaldussen
Berichten: 3086
Lid geworden op: Wo 12 Mar 2008, 22:21
Locatie: Doesburg

Re: Vrouw gewond door val van perron

Berichtdoor Ronaldussen » Ma 31 Mei 2010, 14:42

find_your_spot schreef:
Gek heh als je vroagah ruim 6 minuten had om de trein in te gaan. Tegenwoordig is dit vaak verkort tot 1 minuut waarbij de conducteurs al beginnen met fluiten als er nog niet eens iemand in is gestapt...

Ik schuif de bal terug naar NS... :Y


Dat je dit 1x hebt zien gebeuren, betekent nog niet dat dit altijd gebeurt!
Soms wordt een fluitsignaal ook gebruikt als signaal *snel instappen a.u.b.* (gebeurt veel bij situaties waarbij 10 man voor 1 deur staan te dringen, en alle andere deuren "leeg" zijn)
*Doorfietsen maar*


Terug naar “OV in West-Nederland”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 4 gasten