RET'ers dreigen OV plat te leggen

Alles over het Openbaar Vervoer in Noord-Holland, Zuid-Holland en Utrecht.
Wubbo
OVNL-beheerder
Berichten: 9557
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:44
Locatie: Den Haag

RET'ers dreigen OV plat te leggen

Berichtdoor Wubbo » Do 03 Jun 2010, 23:22

RET'ers dreigen OV plat te leggen
Geplaatst op: donderdag 3 juni 2010 23:21
Laatst bijgewerkt: donderdag 3 juni 2010 23:22


RET'ers staan op het punt om het openbaar vervoer plat te leggen. Na het zoveelste geweldsincident afgelopen maandag op station Capelsebrug is de maat vol en dreigen zij met stakingsacties.
Lees verder

Gebruikersavatar
Fles
Berichten: 16287
Lid geworden op: Wo 12 Mar 2008, 21:19

Re: RET'ers dreigen OV plat te leggen

Berichtdoor Fles » Vr 04 Jun 2010, 17:30

Tsja, begrijpelijk. Al lost het niks op natuurlijk :|

iljitsch
Berichten: 2970
Lid geworden op: Za 16 Jan 2010, 13:38
Locatie: Den Haag
Contact:

Re: RET'ers dreigen OV plat te leggen

Berichtdoor iljitsch » Vr 04 Jun 2010, 17:50

Ja, wat willen ze nou helemaal? Politie mee bij elke controle? Controleurs moeten toch hun mannetje staan, stuur ze dus in voldoende grote ploegen, geef ze de mogelijkheid om zich te verdedigen en aggressievelingen te bedwingen en zorg voor goede vervolging. Maar een zeker risico op geweld hoort bij die baan.

Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 31507
Lid geworden op: Ma 17 Mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven

Re: RET'ers dreigen OV plat te leggen

Berichtdoor Suus » Vr 04 Jun 2010, 21:01

Een beetje agressie misschien, maar ik heb ondertussen het idee dat het in Rotterdam bijna elke dag wel raak is, vooral op Zuid. Ik vind het wel opmerkelijk dat je heel weinig van dat soort geweldsincidenten hoort in Amsterdam, zou het beleid van Cohen dan toch gewerkt hebben?
Rame à l'approche

Gebruikersavatar
Chauf21
OVNL-beheerder
Berichten: 3128
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 22:27

Re: RET'ers dreigen OV plat te leggen

Berichtdoor Chauf21 » Vr 04 Jun 2010, 21:27

Er wordt wel steeds geroepen over staken en 'er moet iets gedaan worden', maar concrete maatregelen mis ik vanuit het rijdend personeel. Zolang je die niet hebt, schuif je de problemen ook alleen maar af. Of mis ik nou wat?

Bee schreef:Een beetje agressie misschien, maar ik heb ondertussen het idee dat het in Rotterdam bijna elke dag wel raak is, vooral op Zuid. Ik vind het wel opmerkelijk dat je heel weinig van dat soort geweldsincidenten hoort in Amsterdam, zou het beleid van Cohen dan toch gewerkt hebben?

Amsterdamse tramcontroleurs zitten in afgesloten hokjes waarbij het discutabel is hoe goed de abonnementen worden gecontroleerd. In Rotterdam heb je één-op-één controle, dat pakt ook al heel anders uit.

iljitsch
Berichten: 2970
Lid geworden op: Za 16 Jan 2010, 13:38
Locatie: Den Haag
Contact:

Re: RET'ers dreigen OV plat te leggen

Berichtdoor iljitsch » Vr 04 Jun 2010, 21:49

De gesprekspartners van het personeel zijn natuurlijk het bedrijf en de overheid, die ook dat geweld zo snel mogelijk de wereld uit willen hebben. Lijkt me dat die ook zonder staking wel aan redelijke wensen van het personeel tegemoet zullen komen.

Gebruikersavatar
Vinny
Berichten: 11007
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 19:07

Re: RET'ers dreigen OV plat te leggen

Berichtdoor Vinny » Vr 04 Jun 2010, 22:04

Bee schreef:Een beetje agressie misschien, maar ik heb ondertussen het idee dat het in Rotterdam bijna elke dag wel raak is, vooral op Zuid. Ik vind het wel opmerkelijk dat je heel weinig van dat soort geweldsincidenten hoort in Amsterdam, zou het beleid van Cohen dan toch gewerkt hebben?

Volgens mij is Rotterdam gewoon een "hardere" stad. Waarschijnlijk omdat het van oorsprong een arbeidersstad is, terwijl de elite van Nederland in de Amsterdamse grachtengordel is neergestreken.
"Dames en heren. Op dit moment zijn er geen bijzonderheden. Onze excuses voor het ongemak"

Gebruikersavatar
Ruben
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 3523
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 20:18
Locatie: Amsterdam

Re: RET'ers dreigen OV plat te leggen

Berichtdoor Ruben » Za 05 Jun 2010, 02:11

Chauf21 schreef:Amsterdamse tramcontroleurs zitten in afgesloten hokjes waarbij het discutabel is hoe goed de abonnementen worden gecontroleerd. In Rotterdam heb je één-op-één controle, dat pakt ook al heel anders uit.
Het gaat hier toch over de 'vliegende' controles die door de BOA teams worden uitgevoerd? Die nemen hier geen hokjes mee hoor ;)
De trein bewaren bij kamertemperatuur, op een schone en droge plek. Voor houdbaarheidsdatum: zie weerbericht.

Klaasje
Berichten: 5991
Lid geworden op: Do 30 Jul 2009, 23:01
Locatie: Groningen

Re: RET'ers dreigen OV plat te leggen

Berichtdoor Klaasje » Za 05 Jun 2010, 09:37

Toch jammer om te zien dat het zo uit de hand loopt in Rotterdam. Ik ben eigenlijk wel benieuwd hoe dat kan komen. :roll:
Hier in Almere is het een tijdje ook achteruit gegaan maar is het aantal incidenten hard teruggelopen door een snel-oproepbare Politie, redelijk wat gewone controle's en de vast wel bekende mega-controles van de NS, Connexxion en de Politie.

Joshua
Berichten: 1680
Lid geworden op: Zo 22 Nov 2009, 12:59
Locatie: Arnhem / Nijmegen
Contact:

Re: RET'ers dreigen OV plat te leggen

Berichtdoor Joshua » Za 05 Jun 2010, 15:47

Begrijpelijk. je werkomgeving moet natuurlijk wel veilig zijn.
Maar die ene keer dat ik bij de RET gecontroleerd ben kwam de controleur alleen de tram in lopen. Laat ze dat bijvoorbeeld in 2 of 3 tallen doen.

iljitsch
Berichten: 2970
Lid geworden op: Za 16 Jan 2010, 13:38
Locatie: Den Haag
Contact:

Re: RET'ers dreigen OV plat te leggen

Berichtdoor iljitsch » Za 05 Jun 2010, 16:18

In Den Haag controleren ze in vrij grote groepen. Is volgens mij nieteens minder efficient omdat je natuurlijk sneller zo'n tram of bus gedaan hebt. En mogelijk ook effectiever, omdat je bij meer deuren een controleur hebt.

Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 31507
Lid geworden op: Ma 17 Mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven

Re: RET'ers dreigen OV plat te leggen

Berichtdoor Suus » Za 05 Jun 2010, 16:25

Maar in Den Haag zijn het vliegende controleteams. In Rotterdam staat de conducteur (die hier voor controleur wordt aangezien) er in de tram meestal alleen voor.
Rame à l'approche

Gebruikersavatar
Geert
OVNL-beheerder
Berichten: 11937
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:43
Locatie: Den Haag
Contact:

Re: RET'ers dreigen OV plat te leggen

Berichtdoor Geert » Za 05 Jun 2010, 17:30

Precies. Elke tram heeft een eigen conducteur, die de hele rit aanwezig is en regelmatig controleert of je een geldig vervoerbewijs bij je hebt. In Den Haag rijdt er niet standaard een controleur mee op de tram.

iljitsch
Berichten: 2970
Lid geworden op: Za 16 Jan 2010, 13:38
Locatie: Den Haag
Contact:

Re: RET'ers dreigen OV plat te leggen

Berichtdoor iljitsch » Za 05 Jun 2010, 19:27

Wat eens te meer aantoont dat het conducteur-concept onlogisch is: te weinig menskracht om krachtig op te treden en veel personeel nodig. Volgens mij ben je veel beter af hetzelfde aantal mensen in te zetten in die vliegende teams.

Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 31507
Lid geworden op: Ma 17 Mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven

Re: RET'ers dreigen OV plat te leggen

Berichtdoor Suus » Za 05 Jun 2010, 20:30

Het conducteurconcept werkt beter, omdat er daardoor permanent toezicht is in de tram. Daardoor neemt het veiligheidsgevoel in de tram enorm toe. Het probleem met vliegende controleteams is dat de inzittenden ze zien staan bij de halte. Dan gaan ze bij die halte snel de tram uit, en dan nemen ze de volgende wel. Bij conducteurs zijn ze altijd aanwezig.

Neemt niet weg dat het conducteurssysteem in Amsterdam wellicht effectiever is doordat er daar toegangscontrole wordt gehouden in plaats van lopende controle. Daardoor weten conducteur en bestuurder wat de tram in komt. In Rotterdam zie je vaak dat mensen vaak een kaartje gaan kopen op het moment dat de conducteur weer eens langskomt. Maar misschien zitten er dan al tien haltes in. Zeker in de tijd van de grijze strippenkaart was dat aantrekkelijk, want je betaalde dan nog maar 1,60 ipv 2,40.
Rame à l'approche

Gebruikersavatar
Meltrain
Berichten: 11151
Lid geworden op: Wo 12 Mar 2008, 21:29
Locatie: Rotterdam (Lombardijen)

Re: RET'ers dreigen OV plat te leggen

Berichtdoor Meltrain » Za 05 Jun 2010, 20:39

Bee schreef:Maar in Den Haag zijn het vliegende controleteams. In Rotterdam staat de conducteur (die hier voor controleur wordt aangezien) er in de tram meestal alleen voor.

Wat ik uit de context opmaak, is dat het wel degelijk over de vliegende controle-teams gaat.
Het geweld richt zich dan ook meestal tegen deze groepen. Berichten over geweld tegen de conducteur hoor je echt veel minder vaak.
Overigens ben ik het er wel mee eens dat het beter is als de conducteurs weer gewoon in groepen van twee gaan werken. In het begin van de terugkeer van de conducteur (2001 geloof ik) gebeurde dat ook.

Bee schreef:Het conducteurconcept werkt beter, omdat er daardoor permanent toezicht is in de tram. Daardoor neemt het veiligheidsgevoel in de tram enorm toe. Het probleem met vliegende controleteams is dat de inzittenden ze zien staan bij de halte. Dan gaan ze bij die halte snel de tram uit, en dan nemen ze de volgende wel. Bij conducteurs zijn ze altijd aanwezig.

Als er controle is, geldt dat meestal ook voor uitstappers. En dan snel met een smoes komen van "ik heb net uitgecheckt" werkt niet, want ze kunnen controleren, waar je bent uitgecheckt. :wink:
Eerder uitstappen werkt dus alleen als je echt één halte verder kan kijken. :wink:
(Dat neemt niet weg, dat het voor potentiële zwartrijders lonend kan zijn om één halte verder te gaan lopen als bij hun instaphalte een controleploeg staat.)
Laatst gewijzigd door Meltrain op Za 05 Jun 2010, 20:42, 1 keer totaal gewijzigd.
Elke werkdag: Rotterdam Lombardijen - Amersfoort vv.

Oud forumgebruiker

Re: RET'ers dreigen OV plat te leggen

Berichtdoor Oud forumgebruiker » Za 05 Jun 2010, 20:40

Bee schreef:Neemt niet weg dat het conducteurssysteem in Amsterdam wellicht effectiever is doordat er daar toegangscontrole wordt gehouden in plaats van lopende controle. Daardoor weten conducteur en bestuurder wat de tram in komt.
En wat er nog meer beter/klantvriendelijker werkt in het Amsterdamse concept:
- De conducteurs van het GVB hebben geen BOA, dus kunnen geen boetes schrijven. Zij houden 99,9% van de zwartrijders toch stoppen doordat ze binnen een tel contact hebben met de verkeersleiding die meteen een BOA-ploeg - van een man of 6 à 7 die er binnen enkele minuten zijn - sturen. En dat weten de klanten ook.
- Conducteurs bewaken permanent de tram, dus het veiligheidsgevoel is vrij groot.
- Je hebt verder áltijd een tweede aanspreekpunt op de tram voor reisinformatie of andere vragen.
- De bestuurder is niet alleen, dus voor het veiligheid van de bestuurder is het in zekere zin ook beter.
- In Amsterdam zijn er ook nog vliegende controleteams bovenop de ingangscontrole van de conducteur

Gebruikersavatar
Meltrain
Berichten: 11151
Lid geworden op: Wo 12 Mar 2008, 21:29
Locatie: Rotterdam (Lombardijen)

Re: RET'ers dreigen OV plat te leggen

Berichtdoor Meltrain » Za 05 Jun 2010, 20:44

En alle bovengenoemde punten gelden dus ook in Rotterdam. :wink:
(Behalve dat de conducteurs hier geen lijnennetkaarten en/of dienstregelingen bij zich hebben.)
Elke werkdag: Rotterdam Lombardijen - Amersfoort vv.

iljitsch
Berichten: 2970
Lid geworden op: Za 16 Jan 2010, 13:38
Locatie: Den Haag
Contact:

Re: RET'ers dreigen OV plat te leggen

Berichtdoor iljitsch » Za 05 Jun 2010, 20:55

Het zou natuurlijk leuk zijn als er in ieder zitje van 4 plaatsen een conducteur zat die ook nog moppen tapte en gratis koffie uitdeelde, maar dat is natuurlijk niet haalbaar. Waar het om gaat is tegen zo laag mogelijke kosten en zo laag mogelijk risico voor het personeel het zwartrijden en ander ongewenst gedrag beperken. Ik denk niet dat een conducteur een efficiente manier is omdat te doen, zelfs als we ervan uitgaan dat het een effectieve manier is (wat ook geen uitgemaakte zaak is).

In de Amsterdamse tram nemen die conducteurshokjes een belachelijke hoeveelheid ruimte in en het gebruik van maar één deur vertraagt het instappen enorm. Slecht idee dus. Twee conducteurs is natuurlijk twee keer zo duur als één. De eerste mep voorkom je toch niet met meer mensen en je hebt naast die conducteur toch ook de bestuurder aan boord, dus ik zie de toegevoegde waarde van een tweede conducteur echt niet.

Er zijn ook veel mensen die de gedachtenfout maken dat als je iets niet 100% uit kan bannen het ook geen zin heeft om maatregelen te nemen. Als je genoeg vliegende controleurs inzet om op een rit tussen een buitenwijk en het centrum een aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid hebt dat er zo'n controleploeg langskomt dan gaat de lol aardig van het zwartrijden af en zullen alleen de mensen die echt die paar euro niet kunnen missen de moeite doen om iedere keer weer snel uit de tram te springen. Bovendien kan je ook tussen haltes instappen of ongeuniformeerd werken.

Oud forumgebruiker

Re: RET'ers dreigen OV plat te leggen

Berichtdoor Oud forumgebruiker » Za 05 Jun 2010, 20:56

Die conducteur heeft géén BOA? Dan snap ik niet dat ie niet ook gewoon in een hokje bij de instapdeur zit... dan heb je tenminste nog een beetje extra functies zoals omroepen en het uitgeven van folders en dienstregelingen. En het is voor de conducteur ook prettiger.

Oud forumgebruiker

Re: RET'ers dreigen OV plat te leggen

Berichtdoor Oud forumgebruiker » Za 05 Jun 2010, 20:57

iljitsch schreef:In de Amsterdamse tram nemen die conducteurshokjes een belachelijke hoeveelheid ruimte in en het gebruik van maar één deur vertraagt het instappen enorm.
Ik weet niet voor de hoeveelste keer ik het je wijs maak? Er zijn twee instapdeuren.

Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-beheerder
Berichten: 25117
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contact:

Re: RET'ers dreigen OV plat te leggen

Berichtdoor Daniel » Za 05 Jun 2010, 22:26

Bee schreef:Het probleem met vliegende controleteams is dat de inzittenden ze zien staan bij de halte. Dan gaan ze bij die halte snel de tram uit, en dan nemen ze de volgende wel.

Daar hebben ze in Den Haag ook controleurs in burger voor, werkt perfect...
Een echte trein was een ICK-trein (2002-2009)
Dagelijks Amersfoort - Utrecht en weer terug...

Mijn foto's: http://www.dbleumink.nl/ovfoto

Gebruikersavatar
Geert
OVNL-beheerder
Berichten: 11937
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:43
Locatie: Den Haag
Contact:

Re: RET'ers dreigen OV plat te leggen

Berichtdoor Geert » Za 05 Jun 2010, 22:28

ziggy schreef:En wat er nog meer beter/klantvriendelijker werkt in het Amsterdamse concept:
- De conducteurs van het GVB hebben geen BOA, dus kunnen geen boetes schrijven. Zij houden 99,9% van de zwartrijders toch stoppen doordat ze binnen een tel contact hebben met de verkeersleiding die meteen een BOA-ploeg - van een man of 6 à 7 die er binnen enkele minuten zijn - sturen. En dat weten de klanten ook.
- Conducteurs bewaken permanent de tram, dus het veiligheidsgevoel is vrij groot.
- Je hebt verder áltijd een tweede aanspreekpunt op de tram voor reisinformatie of andere vragen.
- De bestuurder is niet alleen, dus voor het veiligheid van de bestuurder is het in zekere zin ook beter.
- In Amsterdam zijn er ook nog vliegende controleteams bovenop de ingangscontrole van de conducteur

Ben je wel eens in Rotterdam met de tram geweest? Al die punten gaan in Rotterdam dus ook op: conducteur is permanent in het voertuig, en de controles worden aangevuld met vliegende controleteams (met BOA's) die a la minute opgepiept kunnen worden. Amsterdam heeft het voordeel van permanente ingangscontrole, Rotterdam heeft het voordeel van sneller in/uitstappen doordat niet iedereen via twee deuren naar binnen hoeft, maar gewoon overal in/uit kan stappen.

Gebruikersavatar
Geert
OVNL-beheerder
Berichten: 11937
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:43
Locatie: Den Haag
Contact:

Re: RET'ers dreigen OV plat te leggen

Berichtdoor Geert » Za 05 Jun 2010, 22:31

ziggy schreef:Die conducteur heeft géén BOA? Dan snap ik niet dat ie niet ook gewoon in een hokje bij de instapdeur zit... dan heb je tenminste nog een beetje extra functies zoals omroepen en het uitgeven van folders en dienstregelingen. En het is voor de conducteur ook prettiger.

Omroepen kan ook gewoon door een automaat en folders kunnen ook in een bakje. Blijft over het extra zitcomfort voor de conducteur, en dat lijkt me het ruimtebeslag van zo'n hokje niet waard.

Wubbo
OVNL-beheerder
Berichten: 9557
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:44
Locatie: Den Haag

Re: RET'ers dreigen OV plat te leggen

Berichtdoor Wubbo » Za 05 Jun 2010, 22:32

Het voordeel van het Amsterdamse systeem is dat iedereen daar standaard gecontroleerd wordt. Ik denk dat je in Rotterdam ook naar dat systeem toe moet: de conducteur moet gaan doen waar ie voor besteld is (controleren) en niet gaan ouwehoeren met de bestuurder. Als je dat altijd doet en de controlekans dus richting 100% gaat zul je eerst meer agressie krijgen (waarbij je goede backup moet verzekeren), maar op een gegeven moment weten potentiele zwartrijders ook dat de controlekans 100% is en neemt het aantal zwartrijders af.

Wat mij betreft doe je die controle lopend: doordat je bij alle deuren in kan stappen is de reistijd daardoor korter, en je kan als conducteur ook meer tijd nemen om vragen van reizigers te beantwoorden doordat er niet een hele rij andere instappers achter je staat en de tram niet kan vertrekken doordat jij de conducteur wil vragen hoe laat je aansluitende bus gaat. Dat soort dingen opzoeken kan ook lopend: als dat bij NS kan met een railpocket kan dat in Rotterdam ook.


Terug naar “OV in West-Nederland”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 3 gasten