Amsterdamse tramlijn 5 door bezuinigingen mogelijk stopgezet

Alles over het Openbaar Vervoer in Noord-Holland, Zuid-Holland en Utrecht.
iljitsch
Berichten: 2970
Lid geworden op: Za 16 Jan 2010, 13:38
Locatie: Den Haag
Contact:

Re: Amsterdamse tramlijn 5 door bezuinigingen mogelijk stopg

Berichtdoor iljitsch » Zo 13 Jun 2010, 23:00

Je zou toch vrij makkelijk met een damwandconstructie een tunnel tot het centrum van Amstelveen kunnen bouwen en dan de tram bovenop het dak en verder tot het huidige eindpunt? Heb je minder tunnel en minder haltes nodig voor de metro dan wanneer je de tram afschaft.

Gebruikersavatar
Ardan
Berichten: 9236
Lid geworden op: Wo 10 Jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer
Contact:

Re: Amsterdamse tramlijn 5 door bezuinigingen mogelijk stopg

Berichtdoor Ardan » Zo 13 Jun 2010, 23:26

Lijn 5 naar de VU laten gaan, kan toch? Spoortje over de De Boelelaan leggen zat geloof ik al in de planning.
Het opheffen van de 4 en de 5 zou nogal kansloos wezen. Bedient de NZ de Utrechtsestraat? Het Frederiksplein? Rivierenbuurt? Het Leidseplein? Museumplein? Roelof Hart?
Nee :N
Was er trouwens niet al lang besloten dat de Amstelveenlijn bij Buitenveldert ondergronds zou lopen, met stations VU en Buitenveldert?
2016 (28-11):
Trein 4114 km · S-Bahn/RR 413 km · Zweeftrein 9 km · Metro 293 km · Tram 165 km · Funiculaire 1 km · Bus 124 km · Veer 6 km

find_your_spot
Berichten: 3046
Lid geworden op: Wo 18 Mar 2009, 09:13

Re: Amsterdamse tramlijn 5 door bezuinigingen mogelijk stopg

Berichtdoor find_your_spot » Ma 14 Jun 2010, 09:52

Bee schreef:Een pratende banaan is geloofwaardiger dan al deze plannen :X

Afbeelding


Zegmaar wat jullie van dit idee vinden wat ik in Goegel Meps heb uitgetekend....

http://maps.google.nl/maps/ms?ie=UTF8&h ... f&t=h&z=11
For Your Railroad Adventures

iljitsch
Berichten: 2970
Lid geworden op: Za 16 Jan 2010, 13:38
Locatie: Den Haag
Contact:

Re: Amsterdamse tramlijn 5 door bezuinigingen mogelijk stopg

Berichtdoor iljitsch » Ma 14 Jun 2010, 10:49

Slecht plan. Allereerst de tram langs het Amsterdamse Bos laten rijden schiet niet op: in het bos wonen geen reizigers, en de mensen die aan de andere kant wonen zitten goeddeels op loopafstand van de metro.

De metro doortrekken naar Schiphol is ook een dom idee: wie gaat er een half uur in de metro zitten naar Amsterdam CS als het ook met een kwartier in de trein kan? Of 20 minuten naar station Amsterdam Zuid terwijl de trein dit in 8 minuten doet? (En waarschijnlijk is het met de metro nog trager, ik heb de tijd naar het huidige eindpunt Westwijk genomen.) De tunnel zou onder landingsbanen e.d. door moeten, dat gaat miljarden kosten en per saldo alleen nuttig voor mensen die in Amstelveen wonen.

Oud forumgebruiker

Re: Amsterdamse tramlijn 5 door bezuinigingen mogelijk stopg

Berichtdoor Oud forumgebruiker » Ma 14 Jun 2010, 11:01

De 16/24 komen al langs het bos. Verder lijkt me een metroverbinding vanaf Schiphol het onderzoeken waard. Veel toeristen zitten in een hotel langs de NZ (bij de RAI, Corn. Troostplein, Munt etc.)

Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 31440
Lid geworden op: Ma 17 Mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven

Re: Amsterdamse tramlijn 5 door bezuinigingen mogelijk stopg

Berichtdoor Suus » Ma 14 Jun 2010, 11:15

iljitsch schreef:Slecht plan. Allereerst de tram langs het Amsterdamse Bos laten rijden schiet niet op: in het bos wonen geen reizigers, en de mensen die aan de andere kant wonen zitten goeddeels op loopafstand van de metro.

Toch loopt daar nu een zeer drukke busas:
3x/uur 142 Amsterdam - Amstelveen - Uithoorn - Mijdrecht - Wilnis
2x/uur 166 Amsterdam - Amstelveen
6x/uur 170 Amsterdam - Amstelveen - Uithoorn
2x/uur 171 Amsterdam - Amstelveen - Aalsmeer
2x/uur 172 Amsterdam - Amstelveen - Aalsmeer - Kudelstaart
En het is niet dat al deze bussen vooral gebakken lucht vervoeren. Nee, stuk voor stuk volle bussen die met een gemiddelde snelheid van 12 kilometer per uur nog net de slakken in de grasstrook ernaast inhalen.
Rame à l'approche

iljitsch
Berichten: 2970
Lid geworden op: Za 16 Jan 2010, 13:38
Locatie: Den Haag
Contact:

Re: Amsterdamse tramlijn 5 door bezuinigingen mogelijk stopg

Berichtdoor iljitsch » Ma 14 Jun 2010, 11:20

ziggy schreef:Verder lijkt me een metroverbinding vanaf Schiphol het onderzoeken waard. Veel toeristen zitten in een hotel langs de NZ (bij de RAI, Corn. Troostplein, Munt etc.)

De enige redelijke optie is met het treinspoor mee. Zelfs als je maar één spoor gebruikt op het laatste eindje naar Schiphol red je dat zeer waarschijnlijk niet zonder nieuwe tunnel (tenzij er flink wat in de treindienstregeling gesneden wordt), dus ik zie niet hoe zoiets betaalbaar kan zijn.

Beter om in te zetten om een goede overstap tussen de trein en de metro op Rotterdam Zuid, lijkt me. Als dit cross platform kan is het niet noemenswaardig trager dan het hele eind met de metro, en als de chipkaart zo ingesteld kan worden dat dit lukt zonder 38 keer in en uit te checken kom je dan een heel eind.

iljitsch
Berichten: 2970
Lid geworden op: Za 16 Jan 2010, 13:38
Locatie: Den Haag
Contact:

Re: Amsterdamse tramlijn 5 door bezuinigingen mogelijk stopg

Berichtdoor iljitsch » Ma 14 Jun 2010, 11:25

Bee: zitten die bussen vol met mensen die reizen tussen Amsterdam en Amstelveen of juist verder dan Amstelveen? Een tram kan niet al die bussen vervangen omdat ze niet allemaal dezelfde kant op gaan.

Ook typisch dat ze allemaal vanaf de provincie Amsterdam in gaan, elders is dat juist sterk geminimaliseerd met busstations in de periferie van de stad met een snelle tram/metroverbinding naar het stadscentrum (Rotterdam Zuidplein, Den Haag Leyweg).

find_your_spot
Berichten: 3046
Lid geworden op: Wo 18 Mar 2009, 09:13

Re: Amsterdamse tramlijn 5 door bezuinigingen mogelijk stopg

Berichtdoor find_your_spot » Ma 14 Jun 2010, 11:55

iljitsch schreef:Bee: zitten die bussen vol met mensen die reizen tussen Amsterdam en Amstelveen of juist verder dan Amstelveen? Een tram kan niet al die bussen vervangen omdat ze niet allemaal dezelfde kant op gaan.


Op het Amstelveen Busstation verlaat vaak 40 tot 60% deze bovengenoemde buslijnen, dus genoeg Amsterdam -> Amstelveen reizigers
For Your Railroad Adventures

Gebruikersavatar
Vinny
Berichten: 10997
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 19:07

Re: Amsterdamse tramlijn 5 door bezuinigingen mogelijk stopg

Berichtdoor Vinny » Ma 14 Jun 2010, 12:42

iljitsch schreef:Bee: zitten die bussen vol met mensen die reizen tussen Amsterdam en Amstelveen of juist verder dan Amstelveen? Een tram kan niet al die bussen vervangen omdat ze niet allemaal dezelfde kant op gaan.

Ook typisch dat ze allemaal vanaf de provincie Amsterdam in gaan, elders is dat juist sterk geminimaliseerd met busstations in de periferie van de stad met een snelle tram/metroverbinding naar het stadscentrum (Rotterdam Zuidplein, Den Haag Leyweg).

Als jij een snelle verbinding tussen de stad Amsterdam en Uithoorn of Aalsmeer weet, be my guest...
Gelukkig dat er nog een rechtstreekse bus bestaat en dat niet iedereen bij halte Westwijk op de andere trage slak 51 wordt getrapt. Anders nog iets? :evil:
"Dames en heren. Op dit moment zijn er geen bijzonderheden. Onze excuses voor het ongemak"

iljitsch
Berichten: 2970
Lid geworden op: Za 16 Jan 2010, 13:38
Locatie: Den Haag
Contact:

Re: Amsterdamse tramlijn 5 door bezuinigingen mogelijk stopg

Berichtdoor iljitsch » Ma 14 Jun 2010, 15:50

Als de bus sneller is dan de sneltram is er toch wel iets goed mis...

Gebruikersavatar
Ruben
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 3523
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 20:18
Locatie: Amsterdam

Re: Amsterdamse tramlijn 5 door bezuinigingen mogelijk stopg

Berichtdoor Ruben » Ma 14 Jun 2010, 15:52

Als er een bus parallel aan de sneltram zou rijden, zou deze definitely sneller zijn dan de 51. Het stoppen op al die haltes vergt teveel tijd.
De trein bewaren bij kamertemperatuur, op een schone en droge plek. Voor houdbaarheidsdatum: zie weerbericht.

Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 31440
Lid geworden op: Ma 17 Mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven

Re: Amsterdamse tramlijn 5 door bezuinigingen mogelijk stopg

Berichtdoor Suus » Ma 14 Jun 2010, 16:00

De sneltram heeft een gemiddelde snelheid van 30 kilometer per uur (19,5 kilometer in 39 minuten), maar het trajectdeel in Amstelveen is vele malen langzamer: Over Westwijk - Station Zuid is de metro 23 minuten bezig.
Rame à l'approche

iljitsch
Berichten: 2970
Lid geworden op: Za 16 Jan 2010, 13:38
Locatie: Den Haag
Contact:

Re: Amsterdamse tramlijn 5 door bezuinigingen mogelijk stopg

Berichtdoor iljitsch » Ma 14 Jun 2010, 16:23

Hm, het stuk Amsterdam Zuid - Westwijk heeft 19 haltes in 10 kilometer (elke 520 meter) en wordt volgens 9292ov.nl in 24 minuten gereden, dus 25 km/u, toch niet heel slecht voor een tram...

Natuurlijk schrale troost voor de Amstelveners die er net zo lang over doen om op Amsterdam CS te komen als mensen uit Den Haag...

find_your_spot
Berichten: 3046
Lid geworden op: Wo 18 Mar 2009, 09:13

Re: Amsterdamse tramlijn 5 door bezuinigingen mogelijk stopg

Berichtdoor find_your_spot » Ma 14 Jun 2010, 17:11

iljitsch schreef:Als de bus sneller is dan de sneltram is er toch wel iets goed mis...


Dat is die dan al meer dan 20 jaar... Het stuk Amstelveen Busstation - Metrostation Amstelveenseweg wordt in 10 minuten aangedaan. In vergelijking is lijn 5 Binnenhof - Station Zuid 13 minuten bezig.
For Your Railroad Adventures

willy84
Berichten: 815
Lid geworden op: Di 24 Nov 2009, 12:16

Re: Amsterdamse tramlijn 5 door bezuinigingen mogelijk stopg

Berichtdoor willy84 » Ma 14 Jun 2010, 22:52

Toen ik nog in Amstelveen op school zat was ik me altijd kapot aan het ergeren over die 51. Dat ding was zoooooo traag. Altijd overvol in de spits. Stopte de sneltram weer omdat er teveel fietsen in zaten etc. Tjonge wat slecht. Rag er een zooitje haltes tussen Station Zuid en het Amstelveense centrum tussenuit. Laat de 5 daar lekker stoppen. Gewoon non stop doorkarren.
immer kwaliteits posts

Oud forumgebruiker

Re: Amsterdamse tramlijn 5 door bezuinigingen mogelijk stopg

Berichtdoor Oud forumgebruiker » Ma 14 Jun 2010, 23:09

Soms wordt nog wel eens vergeten dat de 51 op dat gedeelte van het traject Sneltram is. Geen Metro. Dus rijtijden van een metro kun je daar ook niet verwachten. Neemt niet weg dat het voor je gevoel inderdaad lang duurt als je ergens bij het eindpunt moet zijn, maar dat heb je in een normale tram ook.

M57
Berichten: 1157
Lid geworden op: Wo 12 Mar 2008, 21:25

Re: Amsterdamse tramlijn 5 door bezuinigingen mogelijk stopg

Berichtdoor M57 » Ma 14 Jun 2010, 23:46

ziggy schreef:Soms wordt nog wel eens vergeten dat de 51 op dat gedeelte van het traject Sneltram is. [...], maar dat heb je in een normale tram ook.

Het is dus een sneltram, en het zou dus sneller moeten zijn dan een gewone tram.

Gebruikersavatar
Ardan
Berichten: 9236
Lid geworden op: Wo 10 Jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer
Contact:

Re: Amsterdamse tramlijn 5 door bezuinigingen mogelijk stopg

Berichtdoor Ardan » Di 15 Jun 2010, 00:46

De gemiddelde snelheid van een Amsterdamse stadstram ligt op 16 kph, in vergelijking daarmee doet de 51 het nog prima. Het heet puur 'snel'tram door de hoge instap, langere voertuigen, relatief langere halte-afstand en de vrije baan.
De gemiddelde snelheid van de Amsterdamse metro ligt op 33 kph.
2016 (28-11):
Trein 4114 km · S-Bahn/RR 413 km · Zweeftrein 9 km · Metro 293 km · Tram 165 km · Funiculaire 1 km · Bus 124 km · Veer 6 km

Gebruikersavatar
Ruben
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 3523
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 20:18
Locatie: Amsterdam

Re: Amsterdamse tramlijn 5 door bezuinigingen mogelijk stopg

Berichtdoor Ruben » Di 15 Jun 2010, 01:55

Sneltram is eigenlijk gewoon een hol begrip bedoeld om draagvlak voor metronetuitbreidingen te creëren, waarmee de metrofobie die zo lang kenmerkend voor Amsterdam was, en tegenwoordig door de NZL deels weer is, werd omzeild. Lijn 50 is ook geopend als sneltramlijn, wat de voor Amsterdam afwijkende materieelbreedte van 2.65m bij de CAFjes verklaart. Voor wat die lijn betreft kwam er al snel een einde aan deze benaming toen de perronranden afgezaagd werden en LHB moest gaan meehelpen.
Ooit hebben we een volwaardige metro *O*
De trein bewaren bij kamertemperatuur, op een schone en droge plek. Voor houdbaarheidsdatum: zie weerbericht.

Oud forumgebruiker

Re: Amsterdamse tramlijn 5 door bezuinigingen mogelijk stopg

Berichtdoor Oud forumgebruiker » Di 15 Jun 2010, 11:34

M57 schreef:Het is dus een sneltram, en het zou dus sneller moeten zijn dan een gewone tram.

Ardan schreef:De gemiddelde snelheid van een Amsterdamse stadstram ligt op 16 kph
Dat dus.

willy84
Berichten: 815
Lid geworden op: Di 24 Nov 2009, 12:16

Re: Amsterdamse tramlijn 5 door bezuinigingen mogelijk stopg

Berichtdoor willy84 » Di 15 Jun 2010, 19:11

Misschien is het een idee om op proef de stations van Westwijk tot en met Amstelveen Centrum te bedienen en vervolgens pas weer op station Zuid te stoppen. Eventueel wel stoppen bij de Boelelaan/Vu. Soort van zone trein ideetje. Alhoewel dat wel weer grote problemen zal opleveren van mensen die het niet snappen.
immer kwaliteits posts

Gebruikersavatar
tsov
Berichten: 3605
Lid geworden op: Wo 12 Mar 2008, 22:07
Locatie: Amsterdam
Contact:

Re: Amsterdamse tramlijn 5 door bezuinigingen mogelijk stopg

Berichtdoor tsov » Di 15 Jun 2010, 19:13

Dat gaat je vooral niet lukken omdat je dan geheid een lijn 5 tegenkomt die wel overal stopt, dat ding rijdt veel te vaak (en terecht ook, hij is druk zat).
Mijn foto's
This user loves deadlines. He loves the whooshing sound they make as they go by.

Gebruikersavatar
Ruben
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 3523
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 20:18
Locatie: Amsterdam

Re: Amsterdamse tramlijn 5 door bezuinigingen mogelijk stopg

Berichtdoor Ruben » Di 15 Jun 2010, 19:16

Dat zou inderdaad alleen kunnen als je in de dienstregeling van de 5 snoeit. Verder bedien je er de grootste groep reizigers niet mee; de drukste haltes liggen nu eenmaal boven Amstelveen Centrum en zij moeten dan allemaal in een 5 en overstappen als ze verder willen. :)
De trein bewaren bij kamertemperatuur, op een schone en droge plek. Voor houdbaarheidsdatum: zie weerbericht.

Gebruikersavatar
Vinny
Berichten: 10997
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 19:07

Re: Amsterdamse tramlijn 5 door bezuinigingen mogelijk stopg

Berichtdoor Vinny » Wo 16 Jun 2010, 19:32

Ardan schreef:De gemiddelde snelheid van een Amsterdamse stadstram ligt op 16 kph, in vergelijking daarmee doet de 51 het nog prima. Het heet puur 'snel'tram door de hoge instap, langere voertuigen, relatief langere halte-afstand en de vrije baan.
De gemiddelde snelheid van de Amsterdamse metro ligt op 33 kph.

Je kunt natuurlijk niet de vrije trambaan vergelijken met de rest van het tramnet waar deze in de binnenstad door voetgangersgebieden gaat. De maximumsnelheid van een tram op de Leidsestraat is volgens mij 10 km/h. Los daarvan zijn tram 5 en sneltram 51 precies even snel...
"Dames en heren. Op dit moment zijn er geen bijzonderheden. Onze excuses voor het ongemak"


Terug naar “OV in West-Nederland”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 2 gasten