Pagina 3 van 3

Re: Amsterdamse tramlijn 5 door bezuinigingen mogelijk stopg

Geplaatst: wo 16 jun 2010, 19:40
door Oud forumgebruiker
Is dat dan ook niet juist de reden dat het sneltram heet? De vrije baan, beveiliging, wissels en de overgang als metro?

Re: Amsterdamse tramlijn 5 door bezuinigingen mogelijk stopg

Geplaatst: do 17 jun 2010, 00:07
door Ardan
Ja, inderdaad. In zekere zin is de 26 ook een sneltram, heeft alleen geen hoge perrons en geen lange voertuigen.

Re: Amsterdamse tramlijn 5 door bezuinigingen mogelijk stopg

Geplaatst: do 17 jun 2010, 00:28
door Suus
Die langere voertuigen komen nog wel, lijn 26 is op dit moment de drukste tramlijn van het GVB.

Re: Amsterdamse tramlijn 5 door bezuinigingen mogelijk stopg

Geplaatst: do 17 jun 2010, 03:33
door STF
Het plan om gekoppeld te gaan rijden op lijn 26 is volgens mij definitief van de baan hoor.

Re: Amsterdamse tramlijn 5 door bezuinigingen mogelijk stopg

Geplaatst: do 17 jun 2010, 09:16
door Suus
Ooit gaan ze problemen krijgen met de reizigersaantallen. Je ziet nu al dat er zelfs met de vijfminutendienst tijdens de spits bomvolle trams rondrijden. De trambaan moet echter ook nog een paar eilanden verlengd worden. Die mensen moet je ergens kwijt, dus er zal nog wel een keer een oplossing uit de hoge hoed komen die niemand verwacht.

Re: Amsterdamse tramlijn 5 door bezuinigingen mogelijk stopg

Geplaatst: do 17 jun 2010, 10:33
door iljitsch
Dubbeldekstrams?

Re: Amsterdamse tramlijn 5 door bezuinigingen mogelijk stopg

Geplaatst: do 17 jun 2010, 11:28
door 030utrechtt
dus de 26 is nu drukker dan de 5?
Nieuwe trams aanschaffen net zoals in keulen van het type 4000

Re: Amsterdamse tramlijn 5 door bezuinigingen mogelijk stopg

Geplaatst: do 17 jun 2010, 11:34
door willy84
Vandaag een artikeltje in de Telegraaf dat lijn 5 (zoals wij allemaal allang wisten) voorlopig nog blijft.

Men is ook bang voor het opheffen van de opstapper. Daar kan je nog steeds niet met de shitkaart betalen. Voortzetting van de grachtengordel busjes is afhankelijk van de gemeente Amsterdam.

Dat lijn 26 nu de drukste lijn van het GVB is geworden wist ik niet. Ik zie hem wel altijd bomvol van CS vertrekken/aankomen dus wat dat betreft zou het me niet moeten verbazen. Er kan nog met dubbele tramstellen worden gereden. Op het tramfeest van een jaar of 4 geleden is dat al eens aangetoond. Ik was toen ook passagier. Het kost GVB dan wel een dubbel aantal tramstellen en dat hakt er fors in. Het opstelterein tbv lijn 26 wordt ook uitgebreid zo las ik. Daar was overigens al rekening mee gehouden.

Re: Amsterdamse tramlijn 5 door bezuinigingen mogelijk stopg

Geplaatst: do 17 jun 2010, 12:09
door find_your_spot
Vinny schreef: De maximumsnelheid van een tram op de Leidsestraat is volgens mij 10 km/h. Los daarvan zijn tram 5 en sneltram 51 precies even snel...
Combino kan daar max 15 km/u
BN gaat 70 km/u
en een LHB kun je met 80 km/u door de Leidsestraat rammen

Wat betreft tram 5 en sneltram 51 vanaf Oranjebaan tot de Boelelaan/VU gezien met allebei BN materieel:

Lijn 5 trekt sneller op, maar heeft tragere deuren
Lijn 51 heeft snellere deuren, maar trekt langzaam op

Re: Amsterdamse tramlijn 5 door bezuinigingen mogelijk stopg

Geplaatst: do 17 jun 2010, 12:10
door Oud forumgebruiker
-

Re: Amsterdamse tramlijn 5 door bezuinigingen mogelijk stopg

Geplaatst: do 17 jun 2010, 12:40
door Ardan
Jammer dat nou net die chocoladefabriek die ouwe metrotunnel heeft ingepikt...

Re: Amsterdamse tramlijn 5 door bezuinigingen mogelijk stopg

Geplaatst: do 17 jun 2010, 18:40
door STF
Bee schreef:Ooit gaan ze problemen krijgen met de reizigersaantallen. Je ziet nu al dat er zelfs met de vijfminutendienst tijdens de spits bomvolle trams rondrijden. De trambaan moet echter ook nog een paar eilanden verlengd worden. Die mensen moet je ergens kwijt, dus er zal nog wel een keer een oplossing uit de hoge hoed komen die niemand verwacht.
Over een paar jaar krijgen ze de Zuidtangent er zowiezo bij, die vanaf Bijlmer Arena wordt doorgetrokken naar IJburg.

Re: Amsterdamse tramlijn 5 door bezuinigingen mogelijk stopg

Geplaatst: vr 18 jun 2010, 17:28
door Karl
STF schreef:Het plan om gekoppeld te gaan rijden op lijn 26 is volgens mij definitief van de baan hoor.
Waarom doet men in Rotterdam en in Amsterdam zo panisch met het inzetten van gelede materieel?

Re: Amsterdamse tramlijn 5 door bezuinigingen mogelijk stopg

Geplaatst: vr 18 jun 2010, 18:05
door tsov
Op lijn 26 zou het nog wel kunnen, maar probeer maar eens twee gekoppelde Combino's door een straat als de Leidsestraat te duwen. Ik weet dat het in Duitsland schering en inslag is, maar dat betekent niet dat het wenselijk is ;)
(Overigens rijden er al decennia gelede trams door beide steden, maar ik neem aan dat je gekoppelde gelede trams bedoelt ;) )

Re: Amsterdamse tramlijn 5 door bezuinigingen mogelijk stopg

Geplaatst: vr 18 jun 2010, 19:01
door Suus
tsov schreef:Op lijn 26 zou het nog wel kunnen, maar probeer maar eens twee gekoppelde Combino's door een straat als de Leidsestraat te duwen.
Past precies! Jammer dat de personeelsinzet op een gekoppelde Combino maar liefst drie man is.

Re: Amsterdamse tramlijn 5 door bezuinigingen mogelijk stopg

Geplaatst: vr 18 jun 2010, 19:08
door Karl
tsov schreef:Op lijn 26 zou het nog wel kunnen, maar probeer maar eens twee gekoppelde Combino's door een straat als de Leidsestraat te duwen. Ik weet dat het in Duitsland schering en inslag is, maar dat betekent niet dat het wenselijk is ;)
(Overigens rijden er al decennia gelede trams door beide steden, maar ik neem aan dat je gekoppelde gelede trams bedoelt ;) )
Ik doelde ook meer op tram/sneltram-achtige verbindingen. In Rotterdam is het vast ook niet overal wenselijk, maar als een tramlijn vooral van vrije banen gebruik maakt en er is enorm veel vraag naar zo'n verbinding...
(Ja, inderdaad)

@Bee, dat scheelt dan toch nog een kwart van het personeel in vergelijking met 2x Combino? Toch een aardige reductie.

Re: Amsterdamse tramlijn 5 door bezuinigingen mogelijk stopg

Geplaatst: vr 18 jun 2010, 20:09
door Daan
Combino's kunnen gekoppeld worden? Foto's iemand? :P

Re: Amsterdamse tramlijn 5 door bezuinigingen mogelijk stopg

Geplaatst: vr 18 jun 2010, 20:17
door find_your_spot
Daan schreef:Combino's kunnen gekoppeld worden? Foto's iemand? :P
Afbeelding

Afbeelding
(A)

Re: Amsterdamse tramlijn 5 door bezuinigingen mogelijk stopg

Geplaatst: vr 18 jun 2010, 22:47
door Daan
Tof :P Kan ook zo in dienst, of is dit alleen slepen?

Re: Amsterdamse tramlijn 5 door bezuinigingen mogelijk stopg

Geplaatst: vr 18 jun 2010, 22:57
door STF
Nee gewoon dienstvaardig, alles werkt; tractie, remmen, omroep, verwarming, etc.

Re: Amsterdamse tramlijn 5 door bezuinigingen mogelijk stopg

Geplaatst: vr 18 jun 2010, 23:58
door willy84
Dat was op het tramfeest van de NVBS. IK heb er toen ook ingezeten en het ging perfect. Moet ergens heel ver weg nog een foto hebben.