NS wil kwartierdienst tussen Leiden en Utrecht

Alles over het Openbaar Vervoer in Noord-Holland, Zuid-Holland en Utrecht.
Wubbo
OVNL-beheerder
Berichten: 9522
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:44
Locatie: Den Haag

NS wil kwartierdienst tussen Leiden en Utrecht

Berichtdoor Wubbo » Do 10 Jun 2010, 21:53

NS wil kwartierdienst tussen Leiden en Utrecht
Geplaatst op: donderdag 10 juni 2010 21:52
Laatst bijgewerkt: donderdag 10 juni 2010 21:53


De NS wil toch meer treinen laten rijden tussen Leiden en Utrecht. De bedoeling is om in de ruime ochtend- en avondspits twee intercity's en twee sprinters per uur in te zetten. De sneltram Rijn Gouwe Lijn wordt niet langer gezien als serieuze concurrent voor een kwartierdienst van de NS.
Lees verder

Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 31441
Lid geworden op: Ma 17 Mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven

Re: NS wil kwartierdienst tussen Leiden en Utrecht

Berichtdoor Suus » Do 10 Jun 2010, 22:10

Gaan we het weer proberen? De vorige keer is de kwartierdienst "stiekem" afgevoerd met als smoes dat er lange tijd slechts 80 km/h gereden mocht worden tussen Alphen en Bodegraven door de Zwammerdamontsporing in 2006.
Rame à l'approche

Gebruikersavatar
Meltrain
Berichten: 11115
Lid geworden op: Wo 12 Mar 2008, 21:29
Locatie: Rotterdam (Lombardijen)

Re: NS wil kwartierdienst tussen Leiden en Utrecht

Berichtdoor Meltrain » Vr 11 Jun 2010, 14:54

En hoe wil de NS dat dan doen?
Ik zeg: de Intercity stopt alleen in Leiden Centraal, Alphen a/d Rijn, Woerden en Utrecht Centraal en de sprinter stopt overal (dus ook in Vleuten en Terwijde).
Elke werkdag: Rotterdam Lombardijen - Amersfoort vv.

Gebruikersavatar
Geert
OVNL-beheerder
Berichten: 11920
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:43
Locatie: Den Haag
Contact:

Re: NS wil kwartierdienst tussen Leiden en Utrecht

Berichtdoor Geert » Vr 11 Jun 2010, 17:29

Dat laatste zal wel niet gebeuren voordat de viersporigheid Utrecht - Woerden helemaal gereed is.

M57
Berichten: 1157
Lid geworden op: Wo 12 Mar 2008, 21:25

Re: NS wil kwartierdienst tussen Leiden en Utrecht

Berichtdoor M57 » Vr 11 Jun 2010, 17:31

Sinterklaas heeft het ongetwijfeld genoteerd.

Wubbo
OVNL-beheerder
Berichten: 9522
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:44
Locatie: Den Haag

Re: NS wil kwartierdienst tussen Leiden en Utrecht

Berichtdoor Wubbo » Vr 11 Jun 2010, 21:26

Waar staat dat het 2x Sprinter en 2x IC wordt? 4x IC kan ook, en sowieso is dat laatste tweesporige stuk niet echt een knelpunt. De perroncapaciteit en mogelijkheden van Utrecht Centraal zijn dat veel meer.

Gebruikersavatar
Geert
OVNL-beheerder
Berichten: 11920
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:43
Locatie: Den Haag
Contact:

Re: NS wil kwartierdienst tussen Leiden en Utrecht

Berichtdoor Geert » Vr 11 Jun 2010, 23:28

Dat staat in het artikel:
De NS wil toch meer treinen laten rijden tussen Leiden en Utrecht. De bedoeling is om in de ruime ochtend- en avondspits twee intercity's en twee sprinters per uur in te zetten. De sneltram Rijn Gouwe Lijn wordt niet langer gezien als serieuze concurrent voor een kwartierdienst van de NS.

Gebruikersavatar
Meltrain
Berichten: 11115
Lid geworden op: Wo 12 Mar 2008, 21:29
Locatie: Rotterdam (Lombardijen)

Re: NS wil kwartierdienst tussen Leiden en Utrecht

Berichtdoor Meltrain » Vr 11 Jun 2010, 23:45

Geert schreef:Dat laatste zal wel niet gebeuren voordat de viersporigheid Utrecht - Woerden helemaal gereed is.

Dat bedoelde ik ook.
De Randstadspoor-Sprinter Houten - Woerden zou dan twee keer per uur kunnen doorrijden naar Leiden Centraal.
Elke werkdag: Rotterdam Lombardijen - Amersfoort vv.

webguy
OVNL-beheerder
Berichten: 7691
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:58
Locatie: Ede
Contact:

Re: NS wil kwartierdienst tussen Leiden en Utrecht

Berichtdoor webguy » Di 15 Jun 2010, 09:43

Duurt nog jaren voordat dit zover denk ik. Want het probleem zit momenteel tussen Bodegraven en Woerden en het ontbreken van kruisingsmogelijkheden dacht ik... Wat is daar? Alleen maar open weilanden, heerlijk stevige ondergrond dus...
Reisinformatie/nerd

Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 31441
Lid geworden op: Ma 17 Mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven

Re: NS wil kwartierdienst tussen Leiden en Utrecht

Berichtdoor Suus » Di 15 Jun 2010, 11:17

Er is lang een 2/4 dienstregeling geweest tijdens de spits, dat paste wel.

Zodra er een trein aankomt in Woerden meteen een trein richting Bodegraven sturen. Woerden - Alphen is 15 (8 + 7) minuten, in Bodegraven kunnen treinen kruisen, kortom, past allemaal precies.

Trein vertrekt in Leiden, komt de tegentrein tegen bij Zoeterwoude, in Alphen, in Bodegraven en bij Woerden. Punt blijft dat het wel ontzettend strak op elkaar zit, er is echt geen millimeter speling over, maar het kan wel.
Rame à l'approche

Dexter
Berichten: 3912
Lid geworden op: Di 05 Mei 2009, 20:57

Re: NS wil kwartierdienst tussen Leiden en Utrecht

Berichtdoor Dexter » Di 15 Jun 2010, 18:05

Als een trein uit Ldl of Apn al met één luttele minuut vertraging vertrekt, staat de tegentrein bij Zoeterwoude Oost of - West al stil. Die vliegende kruising daar is ontzettend krap bemeten. Gelukkig verdwijnt het enkelspoor daar.
Vallend blad maakt rails glad.

Gebruikersavatar
Vinny
Berichten: 10999
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 19:07

Re: NS wil kwartierdienst tussen Leiden en Utrecht

Berichtdoor Vinny » Wo 16 Jun 2010, 19:27

Dan maar even het favorite land van Fles in herinnering roepen: De S10 tussen Zurich en Uetliberg rijdt in de spits in een magistrale frequentie. Eens in de acht minuten op het hoogtepunt. Daar zitten ook wat vliegende kruisingen in, aangezien delen van het spoor enkelspoors zijn. Nou dat is ook wel strak gepland hoor. Petje af voor de treindienstleiders... :idea:
"Dames en heren. Op dit moment zijn er geen bijzonderheden. Onze excuses voor het ongemak"

Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 31441
Lid geworden op: Ma 17 Mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven

Re: NS wil kwartierdienst tussen Leiden en Utrecht

Berichtdoor Suus » Wo 16 Jun 2010, 19:29

Dexter schreef:Als een trein uit Ldl of Apn al met één luttele minuut vertraging vertrekt, staat de tegentrein bij Zoeterwoude Oost of - West al stil. Die vliegende kruising daar is ontzettend krap bemeten. Gelukkig verdwijnt het enkelspoor daar.

Het enkelspoor verdwijnt niet tussen ongeveer de A4 en Leiden Centraal, dus richting Leiden kan je alsnog in de remmen, zelfs met doorgaand dubbelspoor.
Rame à l'approche

Wubbo
OVNL-beheerder
Berichten: 9522
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:44
Locatie: Den Haag

Re: NS wil kwartierdienst tussen Leiden en Utrecht

Berichtdoor Wubbo » Wo 16 Jun 2010, 20:36

Als Syntus een kwartierdienst kan rijden op Ah - Dtc, als Veolia een kwartierdienst kan rijden tussen Nm en Vry, als Connexxion een kwartierdienst kan rijden op Amf - Bnc, waarom kan NS dan geen kwartierdienst rijden op Ut - Ledn? Ja, dan heb je geen uitwijkmogelijkheden meer en ben je kwetsbaar, maar ik zie niet in waarom het niet zou kunnen.

MdJ
Berichten: 3801
Lid geworden op: Wo 12 Mar 2008, 21:47
Locatie: Maartensdijk

Re: NS wil kwartierdienst tussen Leiden en Utrecht

Berichtdoor MdJ » Wo 16 Jun 2010, 22:51

Dan moet je wel je leuke spitsslagen Ledn-Apn-(Gd) opheffen.
Bij twijfel: gebruik beton.

Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 31441
Lid geworden op: Ma 17 Mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven

Re: NS wil kwartierdienst tussen Leiden en Utrecht

Berichtdoor Suus » Wo 16 Jun 2010, 22:55

Het aantal doorgaande reizigers tussen Leiden Lammenschans en Boskoop (iig de reizigers over Alphen heen) in de s19500 past in een SGM-II. Klinkt heel bot, maar de overstap in Alphen is goed te doen, zeker met de opening van De Verbinding.
Rame à l'approche

Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-beheerder
Berichten: 25076
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contact:

Re: NS wil kwartierdienst tussen Leiden en Utrecht

Berichtdoor Daniel » Do 17 Jun 2010, 08:08

Trouwens, die doorgaande treinen Gd-Ledn waren er toch ook toen er nog een scheve kwartiersdienst Ut-Ledn reed?
Met als voordeel natuurlijk dat de spitsrichtingen tegengesteld waren en er dus sneltreinen Ledn -> Ut reden terwijl in tegengestelde richting de trein Gd -> Ledn de kwartiersdienst Apn - Ledn v.v. vormde.
Een echte trein was een ICK-trein (2002-2009)
Dagelijks Amersfoort - Utrecht en weer terug...

Mijn foto's: http://www.dbleumink.nl/ovfoto

Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 31441
Lid geworden op: Ma 17 Mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven

Re: NS wil kwartierdienst tussen Leiden en Utrecht

Berichtdoor Suus » Do 17 Jun 2010, 09:14

Ja, het verschil is dat tot afgelopen dienstregeling de spitstreinen van de s19500 in de spits slechts een richting op reden. Tegenwoordig rijden ze in beide richtingen tijdens de spitsuren.
Rame à l'approche


Terug naar “OV in West-Nederland”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Bing [Bot] en 6 gasten