Officiële opening van Haagse tram 19

Alles over het Openbaar Vervoer in Noord-Holland, Zuid-Holland, Utrecht en Almere.
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13536
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Officiële opening van Haagse tram 19

Bericht door Wubbo »

Officiële opening van Haagse tram 19
Geplaatst op: maandag 28 juni 2010 19:27
Laatst bijgewerkt: maandag 28 juni 2010 19:29


Afgelopen zaterdag 26 juni vond de officiële openingsrit plaats van de nieuwe tramlijn 19. De hele dag konden omwonenden en geïnteresseerden een ritje maken over het nieuwe deel van het traject van Leidsenhage tot aan Nootdorp en weer terug. Vanaf donderdag 1 juli is de gloednieuwe tramverbinding echt in gebruik.
Lees verder
robert55
Berichten: 777
Lid geworden op: za 20 feb 2010, 19:27

Re: Officiële opening van Haagse tram 19

Bericht door robert55 »

Nog al aanvulling: donderdag 1 en vrijdag 2 juli is het gratis *O*
find_your_spot
Berichten: 3050
Lid geworden op: wo 18 mar 2009, 09:13

Re: Officiële opening van Haagse tram 19

Bericht door find_your_spot »

Jammer want dan heb ik al OV maar goed wie gaat er mee deze nieuwe tunnel lijn doen?
For Your Railroad Adventures
iljitsch
Berichten: 2970
Lid geworden op: za 16 jan 2010, 13:38
Locatie: Den Haag

Re: Officiële opening van Haagse tram 19

Bericht door iljitsch »

Ugh, hij staat nog niet op 9292ov.nl of htm.net, dus nog steeds niet duidelijk hoe lang je doet over bijvoorbeeld de rit tussen de stations Ypenburg en Delft, of van Leidschendam naar Delft. Hij heeft relatief weinig haltes dus het zou snel moeten gaan.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Officiële opening van Haagse tram 19

Bericht door Suus »

De dienstregeling wordt woensdag 30 juni bekend gemaakt om 18:00 uur op de website van de HTM.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13658
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Officiële opening van Haagse tram 19

Bericht door Vinny »

Ben ik nou een ouderwetse zeurpiet die vindt dat ze de dienstregeling veel te laat bekend maken? Ik vind dat een nieuwe dienstregeling zeker een maand van te voren op internet vindbaar zou moeten zijn. Dan kun je je dagplanning er een beetje op afstemmen...
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39114
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Officiële opening van Haagse tram 19

Bericht door Daniel »

Een maand is wellicht nog aan de ruime kant (wel kan je dan al wijzigingen vermelden). Reizigers blijken namelijk uitstekend in staat de verkeerde dienstregeling te bekijken :P
Dat laatste was althans bij, toenmalig HTM-dochter, SVD de reden voor het pas twee weken vantevoren online publiceren van de nieuwe tijden en nog korter tevoren verspreiden van de busboekjes. Maar een dag van tevoren zoals HTM doet is inderdaad wel erg kortdag.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13536
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Officiële opening van Haagse tram 19

Bericht door Wubbo »

Er is een groot verschil tussen een dienstregelingswijziging en de dienstregeling van een nieuwe lijn. Je kan sowieso al meer informatie geven, zoals frequenties, haltes en reistijd. Nu gaat geen enkele forens op die lijn staan wachten op 1 juli: je hebt geen idee wanneer ie komt.

Buiten dat communiceert NS zijn dienstregelingswijzigingen altijd ruim vantevoren (als iets al ruim vantevoren bekend is in ieder geval), ik begrijp niet waarom dat in de rest van het OV niet zou kunnen.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39114
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Officiële opening van Haagse tram 19

Bericht door Daniel »

In feite worden nieuwe lijnen vaak bij een wijziging van de dienstregeling geïntroduceerd, dus zo groot is 't verschil ook weer niet. Speelt hetzelfde fenomeen alleen dan juist met mensen die op 'n tram wachten die nog niet rijdt.

Want tja, voetnoten worden al weinig gelezen maar ingangsdata op een vertrekstaat... die al helemaal niet.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Dexter
Berichten: 3915
Lid geworden op: di 05 mei 2009, 20:57

Re: Officiële opening van Haagse tram 19

Bericht door Dexter »

Ik vind het eigenlijk wel bijzonder dat er anno 2010 op een splinternieuwe tramlijn hogevloertrams gaan rijden. Niet dat ik nou bij een splinternieuwe lijn ook automatisch splinternieuw materieel verwacht, maar goed toegankelijk materieel toch wel. En was dat tegenwoordig ook geen vereiste? Niet dat die GTL's zo slecht zijn, nee integendeel. :wink:
Vallend blad maakt rails glad.
iljitsch
Berichten: 2970
Lid geworden op: za 16 jan 2010, 13:38
Locatie: Den Haag

Re: Officiële opening van Haagse tram 19

Bericht door iljitsch »

De HTM heeft z'n Citadissen natuurlijk nodig voor de huidige randstadrail-lijnen. Over een paar jaar komen en nieuwe trams om de GTLs uit te kunnen gaan faseren, die nieuwe zullen vast wel laag zijn,
Dexter
Berichten: 3915
Lid geworden op: di 05 mei 2009, 20:57

Re: Officiële opening van Haagse tram 19

Bericht door Dexter »

Ik zie die brede Citadissen inderdaad ook nog niet echt op het onaangepaste traject door Delft rijden. :wink:
Vallend blad maakt rails glad.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Officiële opening van Haagse tram 19

Bericht door Suus »

Er komen dit jaar 18 nieuwe RegioCitadissen voor lijn 2 en de verlenging van lijn 4 met twee haltes. Ik sluit echter niet uit dat dit een laatste bestelling van dat type zal zijn, ik ken weinig mensen die het type tram niets vinden.

De GTL's zullen het echter nog wel tot 2020 uithalen volgens de laatste plannen, waarschijnlijk worden de 3100's voorzien van de draaistellen van de 3001-3065, aangezien die in de jaren 80 nieuw zijn geleverd, terwijl die van de andere 35 trams tweedehands zijn en die van de 3100-trams van slechte kwaliteit zijn.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Dexter
Berichten: 3915
Lid geworden op: di 05 mei 2009, 20:57

Re: Officiële opening van Haagse tram 19

Bericht door Dexter »

Die RegioCitadis is zoals de naam ook al zegt meer bedoeld voor regionale lijnen. Daarmee moet je niet op drukke stadslijnen gaan rijden. Ik zie de GTL's het wel uitzingen tot 2020, dat is best een robuust tramtype.
Vallend blad maakt rails glad.
iljitsch
Berichten: 2970
Lid geworden op: za 16 jan 2010, 13:38
Locatie: Den Haag

Re: Officiële opening van Haagse tram 19

Bericht door iljitsch »

Op de website van de HTM staat een pagina over een projekt om 100 nieuwe trams aan te schaffen, waarbij min of meer gezegd wordt dat die de GTLs uit de jaren '80 gaan vervangen terwijl die uit de jaren '90 (47 stuks) een revisie krijgen om minstens tot 2020 door te kunnen. Ze zijn nu dus bezig met een plan van eisen en evaluaties e.d., en er wordt gedacht over bredere trams maar dat moet afgewogen worden tegen de investeringen in infrastructuur.

Vergeet niet dat lijnen 3 en 4 ook grote stukken over bestaand spoor door de stad rijden, het is niet automatisch zo dat de bredere regiocitadis of een vergelijkbare tram niet op bestaand spoor terecht kan. Wel moeten vaak palen langs het spoor verplaatst worden en zijn bogen soms te krap, met name voor twee brede trams om elkaar te kunnen passeren in de bocht.

Ik geloof niet dat in Delft, Nootdorp/Ypenburg of Leidschendam duidelijke probleemplekken bestaan (helaas is www.öpnvkarte.de in de war momenteel, dus ik kan niet op zoek naar scherpe bochten op de kaart) zoals bijvoorbeeld het stuk van de oude lijn 3 door het zeeheldenkwartier waar nu lijn 17 rijdt of lijn 6 door de schilderswijk, en uiteraard (?) zal het nieuwe spoor van lijn 19 ruim genoeg zijn voor brede trams.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Officiële opening van Haagse tram 19

Bericht door Suus »

De GTL is 2,35 meter breed terwijl de RegioCitadis 2,65 meter is. Als de sporen dan te dicht naast elkaar liggen kan dat ook op rechte stukken een probleem vormen :wink:

Voor lijn 3 richting Loosduinen is praktisch de hele Laan van Meerdervoort verbouwd omdat de nieuwe trams te breed waren, daar zijn nu ook eilandperrons in de middenberm geplaatst.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
iljitsch
Berichten: 2970
Lid geworden op: za 16 jan 2010, 13:38
Locatie: Den Haag

Re: Officiële opening van Haagse tram 19

Bericht door iljitsch »

Het kan zijn dat dat hier en daar nodig was, maar als ik deze foto (uit rond 2000, nog genomen met mijn eerste digitale camera gekocht begin dat jaar) zie dan moet dat toch wel lukken. De afstand tussen de rails is 1,435 meter. Een tram van 2,65 meter steekt dus 61 cm naast de rails uit. Op het oog is de afstand tussen de sporen zeker anderhalf keer de spoorbreedte (= 2 meter), als dat klopt hou je dus 75 cm speling over tussen twee RegioCitadissen.

Afbeelding

Overigens moet het spoor sowieso eens in de zoveel tijd vervangen worden, en de nieuwe RR-trams hebben ook een ander wielprofiel. Daarnaast is een eilandperron natuurlijk handig omdat de perronnetjes tussen de trambaan en de straat erg smal zijn, soms nog smaller dan wat je hier op de foto ziet. In de toekomst wil men ook van die smalle perrons af om zo de toegankelijkheid te verbeteren.
Gebruikersavatar
reisthijs
Donateur
Berichten: 5861
Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Officiële opening van Haagse tram 19

Bericht door reisthijs »

Op die foto kan je ook zien dat de grote ruimte tussen de sporen wordt gebruikt voor bovenleidingspalen, en de afstand tussen zo'n paal en een GTL is toch vrij klein. Je kan hier niet 'zomaar' bredere trams op laten rijden, dan moeten minstens die palen weg. Op veel lijnen (vooral die waar dus geen palen tussen de sporen staan) is de tussenruimte kleiner.
"Laat uitstappers voorgaan. Zij maken plaats voor u."
Chauf21
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 3161
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 22:27

Re: Officiële opening van Haagse tram 19

Bericht door Chauf21 »

De dienstregeling staat al op 9292ov.nl; je kan op een datum in bv. midden juli reisadviezen met 'stadsbus 19' krijgen.
iljitsch
Berichten: 2970
Lid geworden op: za 16 jan 2010, 13:38
Locatie: Den Haag

Re: Officiële opening van Haagse tram 19

Bericht door iljitsch »

Hm, 31 minuten van Leidschenhage naar station Delft, 18 tussen stations Ypenburg en Delft. Van Zoetermeer naar Delft is net een minuut of wat sneller dan de trein of de bus, maar een gemiste kans want de aansluiting is waardeloos: meer dan 10 minuten wachten. En nog steeds geen alternatief voor Utrecht - Delft want er gaat geen stoptrein van Utrecht naar Ypenburg.

Maar het is wel tegen de 30 km/u, goede snelheid voor een tram.
Gebruikersavatar
Daantje
OVNL-bestuurslid
Berichten: 6458
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 18:05
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: Officiële opening van Haagse tram 19

Bericht door Daantje »

Voor mij levert het van Leidschendam naar Delft geen langere reistijd op, blijft ongeveer hetzelfde, maar het scheelt me wel een keer overstappen (y) Ik ga denk ik vrijdag even proberen :)
Reiziger Delft
Berichten: 1198
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:36

Re: Officiële opening van Haagse tram 19

Bericht door Reiziger Delft »

iljitsch schreef:En nog steeds geen alternatief voor Utrecht - Delft want er gaat geen stoptrein van Utrecht naar Ypenburg.
Met een snelle overstap in Gouda wel. :)
iljitsch
Berichten: 2970
Lid geworden op: za 16 jan 2010, 13:38
Locatie: Den Haag

Re: Officiële opening van Haagse tram 19

Bericht door iljitsch »

Maar dan kan je net zo goed in Den Haag overstappen.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Officiële opening van Haagse tram 19

Bericht door Suus »

Er stopt wel degelijk een stoptrein van en naar Utrecht op Den Haag Ypenburg, maar het is sneller met een overstap in Gouda omdat de achterliggende intercity deze stoptrein inhaalt op Gouda Goverwelle.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
iljitsch
Berichten: 2970
Lid geworden op: za 16 jan 2010, 13:38
Locatie: Den Haag

Re: Officiële opening van Haagse tram 19

Bericht door iljitsch »

Ah, ok. Je moet altijd uitkijken met 9292, als ze het niet laten zien wil dat niet altijd zeggen dat het niet bestaat.

Je zo dus nog steeds de stoptrein vanuit Utrecht kunnen nemen en in Ypenburg overstappen op de tram om zo de ellende bij een gemiste aansluiting te minimaliseren maar waarschijnlijk was je met de intercity zelfs met een gemiste aansluiting net zo snel geweest...

Natuurlijk stopt de tram wel op veel meer plaatsen, dus hij kan toch nog interessant zijn als je zo voor/navervoer bespaart.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 95 gasten