Officiële opening van Haagse tram 19

Alles over het Openbaar Vervoer in Noord-Holland, Zuid-Holland, Utrecht en Almere.
Dexter
Berichten: 3915
Lid geworden op: di 05 mei 2009, 20:57

Re: Officiële opening van Haagse tram 19

Bericht door Dexter »

Of wat dacht je van een NS-station Leidschendam-Antoniushove, met een tramverlenging tot voor het nieuwe station? Dat zou voor de verder weg gelegen wijken van Leidschendam zoiezo een welkome verbetering zijn. :idea:
Vallend blad maakt rails glad.
Dexter
Berichten: 3915
Lid geworden op: di 05 mei 2009, 20:57

Re: Officiële opening van Haagse tram 19

Bericht door Dexter »

Blijkbaar zijn de mensen nog niet helemaal gewend aan lijn 19 want sinds gisteren is de eerste aanrijding een feit:

Aanrijding met tramlijn 19 bij Ypenburg (10 juli 2010)

Op zaterdag 10 juli 2010 kreeg de 3082 van tramlijn 19 een aanrijding met een personenauto. De personenauto raakte bij het ongeval zwaar beschadigd en de brandweer moest een slachtoffer uit de personenauto bevrijden door het dak te verwijderen. Een deel van lijn 19 kon geruime tijd niet bediend worden. Een aantal trams weken uit naar Voorburg.

http://www.digitaletram.nl
Vallend blad maakt rails glad.
Chauf21
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 3161
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 22:27

Re: Officiële opening van Haagse tram 19

Bericht door Chauf21 »

iljitsch schreef:Enige nadeel is dat je niet meer voor de deur van het Antoniushoveziekenhuis uitstapt. Maar zou dat een belangrijke overweging zijn?
Gezien de commotie rondom haltes nabij het ziekenhuis die steeds blijft ontstaan: ja :P
Dexter schreef:Of wat dacht je van een NS-station Leidschendam-Antoniushove, met een tramverlenging tot voor het nieuwe station? Dat zou voor de verder weg gelegen wijken van Leidschendam zoiezo een welkome verbetering zijn. :idea:
Leidschendam-Prinsenhof schijnt her en der wel eens terug te komen in wat plannen. Misschien iets voor als het stoptreinennet in de Randstad rigoureus op de schop gaat :)
iljitsch schreef:Ik zit even na te denken over een reis die ik volgende maand moet maken: eerst naar Leiden, dan Nootdorp, dan Schiedam. Als je dan met tram 19 wil reizen moet je op Laan van NOI op tram 2 overstappen of op Mariahoeve op lijn 6.
Houd er rekening mee dat tramlijn 2 t/m ergens oktober niet rijdt (vanwege de ombouw naar RandstadRail). Je zou er eventueel voor kunnen kiezen om vanaf Laan van NOI met de RandstadRail naar Leidschenveen te reizen.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50856
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Officiële opening van Haagse tram 19

Bericht door Suus »

Een station Leidschendam-Noord lijkt mij helemaal niet verkeerd, het past precies tussen Voorschoten en Mariahoeve in, zeker in het kader van de Stedenbaan.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
iljitsch
Berichten: 2970
Lid geworden op: za 16 jan 2010, 13:38
Locatie: Den Haag

Re: Officiële opening van Haagse tram 19

Bericht door iljitsch »

Ik vind het onzin, dit is nauwelijks meer dan spuugafstand van Mariahoeve, waar je zo bent met de tram, of naar Laan van NOI met een andere tram. En als je graag met de trein naar 't ziekenhuis wil, mag ik dan een halte of twee verderop Leiden Centraal aanbevelen?

Geen idee dat 2 al zo snel RR werd. Staan de plannen ergens beschreven? Of was dat niet alleen dat kleine stukje in Voorburg dat toch al om een andere reden op de schop ging?

Maar dan neem ik 6 wel vanaf Mariahoeve.

<nostalgisch>
Dat zag er 20 jaar geleden wel flink anders uit daar, ik ging op de fiets achterlangs het station op weg naar Leidschenhage en dan kwam je nog tussen de koeien terecht. Vaak was er dan laaghangende mist waardoor de koeien op een vreemd soort oorlogsschepen die door een zee van mist voeren leken.

Als m'n fiets kapot was of het weer slecht kon ik bij de Paul Krugerlaan op lijn 6 stappen en dan voor de deur bij Leidschenhage uitstappen, wel zo handig. Later is die verbinding volgens mij een tijd lang verdwenen.
Dexter
Berichten: 3915
Lid geworden op: di 05 mei 2009, 20:57

Re: Officiële opening van Haagse tram 19

Bericht door Dexter »

iljitsch schreef:Vanaf Leidschenhage is het nauwelijks verder naar station Mariahoeve en er ligt daar een keerlus voor het station, dus ze hadden net zo makkelijk het eindpunt van lijn 19 bij station Mariahoeve kunnen maken, waarmee reizigers van lijn 19 die niet in de buurt van een Randstadrail-station in/uitstappen een veel betere aansluiting richting Leiden hebben.
Dexter schreef:Of wat dacht je van een NS-station Leidschendam-Antoniushove, met een tramverlenging tot voor het nieuwe station? Dat zou voor de verder weg gelegen wijken van Leidschendam zoiezo een welkome verbetering zijn.
iljitsch schreef:Ik vind het onzin, dit is nauwelijks meer dan spuugafstand van Mariahoeve, waar je zo bent met de tram, of naar Laan van NOI met een andere tram. En als je graag met de trein naar 't ziekenhuis wil, mag ik dan een halte of twee verderop Leiden Centraal aanbevelen?
@Iljitsch: Ahum, lees jij je eigen posts weleens door voordat je ergens op reageert? Je vraagt toch waarom er geen overstapmogelijkheid van tramlijn 19 op de treinen richting Leiden is? Dat eventuele station Leidschendam bedoel ik ook juist daarvoor. En de noordelijke wijken van Leidschendam profiteren er ook van. Tram 19 omleggen naar Mariahoeve lijkt me geen goede optie, want die is juist deels bedoeld om Antoniushove en Leidschenhage met Ypenburg, Leidschenveen en Delft te verbinden. Dat het ziekenhuis in de buurt ligt van een eventueel toekomstig NS-station is een mooie bijeenkomstigheid.
Laatst gewijzigd door Dexter op ma 12 jul 2010, 19:27, 1 keer totaal gewijzigd.
Vallend blad maakt rails glad.
robert55
Berichten: 777
Lid geworden op: za 20 feb 2010, 19:27

Re: Officiële opening van Haagse tram 19

Bericht door robert55 »

Bee schreef:Een station Leidschendam-Noord lijkt mij helemaal niet verkeerd, het past precies tussen Voorschoten en Mariahoeve in, zeker in het kader van de Stedenbaan.
Aan de Wassenaarse zijde is vanaf de Landscheidingsweg geen bebouwing en die zal er ook nooit komen. De dichtsbijzijnde bewoners zijn een bovenmodaal gezin met 3 kinderen en veel meer auto's. Sprinterstation met koninklijke wachtkamer met ballenbad anyone ? :D
iljitsch
Berichten: 2970
Lid geworden op: za 16 jan 2010, 13:38
Locatie: Den Haag

Re: Officiële opening van Haagse tram 19

Bericht door iljitsch »

Dexter: ik dacht dat mijn hekel aan de overdaad aan kleine stationnetjes ondertussen wel bekend was. Ik kan Mariahoeve nauwelijks tolereren, een station met NOG minder bestaansrecht dus al helemaal niet. Misschien dat een enkeling die in het ziekenhuis of Leidschenhage werkt er uit zal stappen, maar voor veel mensen zal op Laan van NOI waar veel meer veel snellere treinen stoppen op de tram overstappen niet of nauwelijks minder aantrekkelijk zijn. Naar het westen bedien je niks, dat is weiland. Naar het zuiden ook zo goed als niks, daar loop je tegen Mariahoeve aan. En we hebben het hier over een buitenwijk waar buslijnen bij gebrek aan belangstelling opgeheven worden.
YC2009
Berichten: 19
Lid geworden op: di 06 jul 2010, 01:52

Re: Officiële opening van Haagse tram 19

Bericht door YC2009 »

Bee schreef:Bij de kruising Weigelia - Heuvelweg hadden er wel bogen richting Den Haag gepast, maar dan kan de halte Leidsenhage niet worden aangedaan. Bij station Mariahoeve lijken de bogen op het eerste gezicht niet te passen.
van halte Leidsehage tot halte Weigelia is hooguit 5 minuten lopen >__< haha
Gebruikersavatar
Daantje
OVNL-bestuurslid
Berichten: 6459
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 18:05
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: Officiële opening van Haagse tram 19

Bericht door Daantje »

iljitsch schreef:Ik zit even na te denken over een reis die ik volgende maand moet maken: eerst naar Leiden, dan Nootdorp, dan Schiedam. Als je dan met tram 19 wil reizen moet je op Laan van NOI op tram 2 overstappen of op Mariahoeve op lijn 6.
Ik weet niet wanneer je wil gaan reizen en ik weet niet hoelang er nog werkzaamheden zijn aan tram 2 maar die rijdt voorlopig niet tussen station Laan van NOI en Leidschendam Noord. Er rijdt een pendelbus tussen Antoniushove en de keerlus in Leidschendam Noord, op het tussengelegen traject moet je gebruik maken van tram 6 (of CXX-bus 39 of HTM bus 23).
iljitsch schreef:Dexter: ik dacht dat mijn hekel aan de overdaad aan kleine stationnetjes ondertussen wel bekend was. Ik kan Mariahoeve nauwelijks tolereren, een station met NOG minder bestaansrecht dus al helemaal niet. Misschien dat een enkeling die in het ziekenhuis of Leidschenhage werkt er uit zal stappen, maar voor veel mensen zal op Laan van NOI waar veel meer veel snellere treinen stoppen op de tram overstappen niet of nauwelijks minder aantrekkelijk zijn. Naar het westen bedien je niks, dat is weiland. Naar het zuiden ook zo goed als niks, daar loop je tegen Mariahoeve aan. En we hebben het hier over een buitenwijk waar buslijnen bij gebrek aan belangstelling opgeheven worden.
Een station Leidschendam Noord zou voor mij juist nog gunstiger zijn dan de huidige tram 19 omdat ik nu eerst nog met de bus naar een halte van tram 19 moet reizen. Ik reis vaak Leidschendam - Delft/Rotterdam en dan zou het wel sneller zijn denk ik.
htm_tram
Berichten: 1369
Lid geworden op: vr 14 mar 2008, 08:35

Re: Officiële opening van Haagse tram 19

Bericht door htm_tram »

Bee schreef:Je bent gewoon stiekem verliefd op die dingen :P Er zal er altijd wel eentje overblijven voor in het museum, net zoals er ook nog vele PCC's voortbestaan.
We hebben bij het trammuseum onderdelen die er zijn vervangen. Ik zag laatst tijdens het klussen een aantal kisten met de koersrollen, de oude type deuren enz. Die worden weer terug geplaatst als we een GTL mogen houden voor het museum.
ziggy schreef:Het zal allemaal wel dat die dingen technisch nog jaren meekunnen. Maar zoals ik al eerder aangaf moet je je afvragen of je nog (extra) reizigers de tram in krijgt met dat gedateerde materieel en hoe klantvriendelijk het is rolstoelen, rollators, kinderwagens etc. te moeten weigeren. Of nog iets anders: wat als een tram uitvalt? De volgende GTL-tram zal minder capaciteit bieden dan een moderne tram met veel meer capaciteit.
Ik heb in jaren nog nooit een rolstoeler gezien in lagevloers trams en bussen. Je merkt wel dat het drukker word in de tram. De trams worden goed onderhouden en schoongehouden. En dan vinden reizigers het niet erg om met een hogevloers tram te reizen. ;)
Daantje schreef:Ik weet niet wanneer je wil gaan reizen en ik weet niet hoelang er nog werkzaamheden zijn aan tram 2 maar die rijdt voorlopig niet tussen station Laan van NOI en Leidschendam Noord. Er rijdt een pendelbus tussen Antoniushove en de keerlus in Leidschendam Noord, op het tussengelegen traject moet je gebruik maken van tram 6 (of CXX-bus 39 of HTM bus 23).
Bus 46 rijdt toch ook iedere kwartier ipv. ieder half uur. Ook zou hij tot 22.00 uur rijden ipv 19.00 uur ofzo.
Zet CFL ineens gelede bussen in op lijn 112...
Zullen er wel te veel hobbyisten mee reizen...
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 111 gasten