Officiële opening van Haagse tram 19

Alles over het Openbaar Vervoer in Noord-Holland, Zuid-Holland, Utrecht en Almere.
Dexter
Berichten: 3915
Lid geworden op: di 05 mei 2009, 20:57

Re: Officiële opening van Haagse tram 19

Bericht door Dexter »

iljitsch schreef:Overigens: vreemd dat-ie helemaal doorrijdt naar het eindpunt van lijn 1. Ik had eigenlijk gedacht dat-ie bij station Delft zou keren. Maar misschien dat dat niet lukt bij gebrek aan een keerlus...
Wat dacht je van gebrek aan ruimte voor een keerlus? :idea: De komende jaren is het stationsgebied in Delft een grote bouwput en voorlopig is het oorspronkelijk voor lijn 19 bedoelde traject naar de TU-wijk nog niet af omdat er nog een krakkemikkige brug in de weg ligt. Ik denk dat ze daarom maar besloten hebben om lijn 19 ook door te laten rijden naar Tanthof, want om die nu door twee vanaf Delft-Centrum parallel lopende tramlijnen te bedienen is wel erg overdreven.

Overigens lag er ook vroeger (voor de verlenging naar Tanthof) geen volwaardige keerlus, maar alleen een provisorische keerdriehoek voor het station van Delft. De trams van lijn 1 moesten daar in de normale dienst jarenlang driehoeken.
Vallend blad maakt rails glad.
iljitsch
Berichten: 2970
Lid geworden op: za 16 jan 2010, 13:38
Locatie: Den Haag

Re: Officiële opening van Haagse tram 19

Bericht door iljitsch »

ziggy schreef:
iljitsch schreef:Kom nou, zeg. Goede trams weggooien alleen voor die drie mensen die slecht ter been zijn?
Heb je enig idee hoeveel bussen er jaarlijks afgeschreven worden alleen omdat de milieustandaard één graadje beter zou moeten?! Er staan momenteel heel wat bussen type Berkhof Ambassador (Connexxion) en Mercedes Citaro (Arriva) werkloos. Dus het wordt al voor minder gedaan, op grote schaal. En ik heb het dan nog maar over een deel van het trampark.
Voordeel van de tram is dat de uitstoot van schadelijke stoffen elders gebeurt. :-)

Bussen hebben een zeer veel kortere afschrijftermijn dan trams. Ik schat ook in dat ze aanzienlijk goedkoper zijn.

Afgezien van de vloerhoogte en onderstellen zijn het echt prima trams, zonde om weg te doen.
Oud forumgebruiker

Re: Officiële opening van Haagse tram 19

Bericht door Oud forumgebruiker »

Dat waren de Blokkendozen in Amsterdam dus ook, maar soms moet je gewoon zoiets doen ten behoeve dan te vooruitgang of het maatschappelijk belang. Helemaal als een derde partij (in het oostblok?) er nog een leuk sommetje voor over heeft.
iljitsch
Berichten: 2970
Lid geworden op: za 16 jan 2010, 13:38
Locatie: Den Haag

Re: Officiële opening van Haagse tram 19

Bericht door iljitsch »

Konden die regeneratief remmen?
Gebruikersavatar
reisthijs
Donateur
Berichten: 5863
Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Officiële opening van Haagse tram 19

Bericht door reisthijs »

ziggy schreef:Helemaal als een derde partij (in het oostblok?) er nog een leuk sommetje voor over heeft.
Je kan echt niet verwachten dat er nog geld te verdienen valt met de verkoop van bijna 30 jaar oude trams. Zulke trams verhuizen voor niets of heel weinig naar Oost-Europa omdat daar gewoon (te) weinig geld is om trams te kopen.
iljitsch schreef:Bussen hebben een zeer veel kortere afschrijftermijn dan trams. Ik schat ook in dat ze aanzienlijk goedkoper zijn.
Een bus kan makkelijk 12 tot 15 jaar mee, maar je ziet vaak dat bussen nu na minder dan 10 jaar al vervangen worden... dat is gewoon kapitaalvernietiging.
"Laat je ledematen bewegingen maken"
robert55
Berichten: 777
Lid geworden op: za 20 feb 2010, 19:27

Re: Officiële opening van Haagse tram 19

Bericht door robert55 »

Bee schreef:Er zijn zat steden in Oost-Europa of Turkije die maar al te graag goed onderhouden trams kopen. Euvel van de HTM-trams is dat ze onderstellen van 50~60 jaar oud hebben. En die zijn nu beland in een fase dat ze het spoor krom trekken :|
De oudste draaistellen die gebruikt worden, zijn dacht ik van 1971. Er zijn motoren in gebruik uit 1952 en misschien nog ouder, maar dat is zeker geen probleem.

Of er potentiele kopers zijn moet nog maar blijken. Met duitse trams lukt dat vrij goed, maar de meeste NL trams die zijn verhuisd zijn als een soort ontwikkelingshulp gegaan. Poznan heeft twee keer in Amsterdam gekocht, maar Sarajewo heeft ze gewoon gekregen
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Officiële opening van Haagse tram 19

Bericht door Daniel »

reisthijs schreef:Een bus kan makkelijk 12 tot 15 jaar mee, maar je ziet vaak dat bussen nu na minder dan 10 jaar al vervangen worden... dat is gewoon kapitaalvernietiging.
Nu worden bussen tegenwoordig wel op 'n kortere levensduur gebouwd, maar met de exemplaren van net voor het aanbestedingscircus was dat natuurlijk nog niet 't geval. Je kan dat bv. mooi zien met de eerste Ambassadors uit 2002 die nu ondertussen van ellende uit elkaar vallen, terwijl ik enkele jaren geleden nog weleens in een 18 jaar oude O405 gezeten heb die echt niet rammelde hoor...
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Oud forumgebruiker

Re: Officiële opening van Haagse tram 19

Bericht door Oud forumgebruiker »

iljitsch schreef:Konden die regeneratief remmen?
Geen idee. Boeit het?
reisthijs schreef:Je kan echt niet verwachten dat er nog geld te verdienen valt met de verkoop van bijna 30 jaar oude trams. Zulke trams verhuizen voor niets of heel weinig naar Oost-Europa omdat daar gewoon (te) weinig geld is om trams te kopen.
Oh, zijn ze al al bijna 30 jaar. Die Blokkendozen die naar Sarajevo zijn gegaan komen uit '79, dus het wordt wel eens tijd om die dingen te verkassen naar het Oostblok en in Den Haag hedendaags materieel aan te schaffen.
reisthijs schreef:Een bus kan makkelijk 12 tot 15 jaar mee, maar je ziet vaak dat bussen nu na minder dan 10 jaar al vervangen worden... dat is gewoon kapitaalvernietiging.
Toen de bussen met de eerste aanbestedingen gefaseerd werden vervangen door lagvloersexemplaren vind ik terecht. Dat er nu Ambassadors met bouwjaar 2004 opgelegd staan vind ik onbegrijpelijk.
tsov
Berichten: 4084
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:07
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: Officiële opening van Haagse tram 19

Bericht door tsov »

Doe niet zo mal, er rijden nog zat Blokkendozen rond in Amsterdam, die dus ook tussen de 29 en 31 jaar oud zijn. De GTL's van Den Haag zijn gebouwd tussen '81 en '84 (3000'en) en tussen '92 en '94 (3100'en). Ze zijn dus een stuk jonger dan de Blokkendozen en bovendien een stuk moderner. :idea:
Mijn foto's
This user loves deadlines. He loves the whooshing sound they make as they go by.
Oud forumgebruiker

Re: Officiële opening van Haagse tram 19

Bericht door Oud forumgebruiker »

Ik denk dat 5, hooguit 10 procent van het wagenpark in Amsterdam bestaat uit Blokkendoos. Dat is even wat anders dan iets van 80% in Den Haag van zulk soort spul.

Ik ben voor vervanging van de oudste serie, zodat een aanzienlijk deel rolstoeltoegankelijk wordt. Zodat mensen met een beperking altijd kans hebben op een toegankelijke tram, zoals het zou moeten vandaag de dag, naar mijn mening. Overal kan het, behalve in Den Haag :neg:.
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Officiële opening van Haagse tram 19

Bericht door Geert »

In de praktijk zie ik anders bijna nooit rolstoelen in een lagevloerbus. Een hoop poeha en een hoop geld voor maar zeer weinig baten?
Oud forumgebruiker

Re: Officiële opening van Haagse tram 19

Bericht door Oud forumgebruiker »

Bussen heb ik geen idee van. In de tram worden die plekken bij elke rit volop benut. Is er geen rolstoel dan zijn er wel kinderwagens, mensen met een rollator of mensen met andere grote spullen die zij mee willen nemen. Ik vind het ideaal.
iljitsch
Berichten: 2970
Lid geworden op: za 16 jan 2010, 13:38
Locatie: Den Haag

Re: Officiële opening van Haagse tram 19

Bericht door iljitsch »

ziggy schreef:
iljitsch schreef:Konden die regeneratief remmen?
Geen idee. Boeit het?
Natuurlijk! Dat is precies de reden waarom veel van die bussen vervangen werden: minder uitstoot. Door bij het remmen stroom op te wekken en terug te sturen in de bovenleiding bespaart zo'n tram iets van 30% aan energie.

Over rolstoelers in de tram: volgens mij ben je aanzienlijk goedkoper uit door voor mensen in een rolstoel privévervoer te vergoeden dan enorme aantallen trams vervroegd af te schrijven. Ik kan me ook niet herinneren dat ik ooit een rolstoel in een lagevloertram/bus gezien heb. Kinderwagens en grote spullen zijn ook wel die twee traptreetjes op te tillen.

Ik heb niks tegen een lage vloer als eea toch vervangen moet worden, maar om nu na 100 jaar hogevloertrams ineens hier ettelijke miljoenen in te pompen in plaats van van de gewone vervangingscyclus gebruik te maken is echt niet zinnig.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Officiële opening van Haagse tram 19

Bericht door Suus »

Minder-validen ook goed. Probeer maar eens een bejaard persoon met rollator die trapjes op te frunniken. Die hebben al moeite als het gat tussen de deur en de bushalte tien centimeter is.

De GTL kan dan wel regeneratief remmen, maar er zit wel een verouderde motortechniek in die waarschijnlijk meer stroom verbruikt dan die van moderne trams. Nu is het wel zo dat nieuwere trams langer zijn, daardoor ook zwaarder en dus in verhouding meer of krachtigere motoren nodig hebben om vooruit te komen.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
Daantje
OVNL-bestuurslid
Berichten: 6458
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 18:05
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: Officiële opening van Haagse tram 19

Bericht door Daantje »

Ik ga maandag tram 19 proberen, ga straks toch maar met de randstadrail naar leidschendam. Iets te warm om met een omweg te reizen in een tram/trein zonder airco.
Dexter
Berichten: 3915
Lid geworden op: di 05 mei 2009, 20:57

Re: Officiële opening van Haagse tram 19

Bericht door Dexter »

ziggy schreef:Overal kan het, behalve in Den Haag :neg:.
Maar Den Haag lag op andere gebieden wel ruim voor op andere steden. Zo was het aandeel vrije trambanen al veel eerder veel groter dan in andere steden en waren ze een van de eerste tramnetten met een Vetag/Vecom-systeem voor verkeerslichtprioriteit en wisselbediening. Dat laatste gebeurde in Rotterdam nog niet zo lang geleden zelfs nog met bovenleidingcontacten, een antiek systeem. En in Den Haag hebben de meeste haltes al decennia lang echte perrons.
Vallend blad maakt rails glad.
Oud forumgebruiker

Re: Officiële opening van Haagse tram 19

Bericht door Oud forumgebruiker »

Bee schreef:Nu is het wel zo dat nieuwere trams langer zijn, daardoor ook zwaarder en dus in verhouding meer of krachtigere motoren nodig hebben om vooruit te komen.
Dat kan ook besparen. Meer capaciteit dus in principe kan op bepaalde tijdstippen de frequentie omlaag, zo nodig. Ik snap niet waarom er zo moeilijk over gedaan wordt, '81 bijna 30 jaar dus, dat is toch een mooie leeftijd om de boel te vervangen? Er wordt hier net gedaan of hagelnieuwe trams de prullenbak ingegooid worden. De laatste serie kan je gewoon laten rijden...
Oud forumgebruiker

Re: Officiële opening van Haagse tram 19

Bericht door Oud forumgebruiker »

Dexter schreef:Maar Den Haag lag op andere gebieden wel ruim voor op andere steden. Zo was het aandeel vrije trambanen al veel eerder veel groter dan in andere steden en waren ze een van de eerste tramnetten met een Vetag/Vecom-systeem voor verkeerslichtprioriteit en wisselbediening. Dat laatste gebeurde in Rotterdam nog niet zo lang geleden zelfs nog met bovenleidingcontacten, een antiek systeem. En in Den Haag hebben de meeste haltes al decennia lang echte perrons.
Lag, dus het wordt tijd dat ze in Den Haag weer gaan innoveren :). Bejaarden van trams (inclusief bijbehorende ontbrekingen, dat is waar het om gaat) en nog niet eens ook maar plannen om een deel van die dingen te vervangen :neg:.
Dexter
Berichten: 3915
Lid geworden op: di 05 mei 2009, 20:57

Re: Officiële opening van Haagse tram 19

Bericht door Dexter »

Ze kunnen dan wel bejaard zijn, maar ze zijn nog lang niet op. Oud betekent niet automatisch ook versleten. :wink: De GTL's zijn erg degelijke trams, die zie ik wel 40 jaar worden. Maar in het kader van modern OV hopelijk niet bij HTM.
Vallend blad maakt rails glad.
Oud forumgebruiker

Re: Officiële opening van Haagse tram 19

Bericht door Oud forumgebruiker »

Ik zeg ook nergens dat zij versleten zijn. Dat ze technisch in orde zijn wil niet altijd betekenen dat ze aan de eisen van deze tijd voldoen :wink:
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Officiële opening van Haagse tram 19

Bericht door Suus »

Dexter schreef:Ze kunnen dan wel bejaard zijn, maar ze zijn nog lang niet op. Oud betekent niet automatisch ook versleten. :wink: De GTL's zijn erg degelijke trams, die zie ik wel 40 jaar worden. Maar in het kader van modern OV hopelijk niet bij HTM.
Bij de HTM helaas wel. Ze zijn technisch nog jaren bruikbaar als ze maar nieuwe draaistellen krijgen. Maar die worden niet meer geleverd maar provisorisch in stand gehouden. De HTM heeft de volledige vloot PCC's van Marseille een paar jaar geleden opgekocht. Waarom? Omdat de 3066-3099 anders niet meer konden rijden :X
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
mb90
Berichten: 2794
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:16
Locatie: Rotterdam-Zuid

Re: Officiële opening van Haagse tram 19

Bericht door mb90 »

Hier zijn nog de gisteren beloofde foto's van de rest van lijn 19.

Bij Leidschenhage hangen speciale lijn 19-vlaggen:
Afbeelding

Maar ik begon de rit in Delft. Daar kwam de 3068 bij het station, waar de omgeving in rap tempo verandert, aan:
Afbeelding

Om het overzichtelijk te houden ga ik nu op topografische volgorde verder. De route ging in werkelijkheid van hot naar her, dus dat wordt wat verwarrend voor de foto's hier. :P
Als eerste komt dus Ypenburg. Bij de halte Centrum, net na de aftakking van lijn 15, komt opnieuw de 3068 naar Tanthof aan:
Afbeelding

Na de al getoonde foto uit Leidschenveen ging het naar de enige ondergrondse halte van de lijn en de 3e in de regio Den Haag. De halte Oosteinde:
Afbeelding

Een mooie halte waar ook nog wat daglicht naar binnenkomt. HTM heette mij hier welkom, net als op de rest van de lijn overigens:
Afbeelding

Uiteraard moest er ook een tram bij deze halte op de foto:
Afbeelding

Dan gaat het naar winkelcentrum Leidschenhage. Daar heb ik tijdens de vorige zomer onder mijn stage bij BAM Rail nog een bovenleidingsmast geplaatst. Toen lag het nog vol met zand, maar nu is alles netjes aangekleed en heeft de mast rood-witte strepen en een wat donkere kleur:
Afbeelding

Niet veel later kwam er ook nog een tram langs. Deze 3069 met totaalreclame voor Leeuwarden opweg naar Tanthof:
Afbeelding

Een klein stukje verderop wordt er weer aangetakt op het bestaande tramnet en wel bij lijn 2 en 6. Dit gebeurt hier met de 3131 opweg naar Tanthof:
Afbeelding

Tot slot de eindhalte bij de Sint Antoniushove met opnieuw de 3131, maar ook links de Veolia 4611:
Afbeelding
Laatst gewijzigd door mb90 op vr 02 jul 2010, 22:59, 1 keer totaal gewijzigd.
Oud forumgebruiker

Re: Officiële opening van Haagse tram 19

Bericht door Oud forumgebruiker »

Hoezo rijdt deze lijn eigenlijk met een vrij lage frequentie rond het middaguur?
mb90
Berichten: 2794
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:16
Locatie: Rotterdam-Zuid

Re: Officiële opening van Haagse tram 19

Bericht door mb90 »

Zelfs in de spitsuren wordt met deze lage frequentie gereden. Men verwacht zeker nog niet al te veel reizigers, maar of deze frequentie ervoor zorgt dat er meer komen betwijfel ik.
iljitsch
Berichten: 2970
Lid geworden op: za 16 jan 2010, 13:38
Locatie: Den Haag

Re: Officiële opening van Haagse tram 19

Bericht door iljitsch »

Qua frequentie: je moet wel bedenken dat Ypenburg tussen een heel zwik water, snelwegen en spoorwegen van de stad afgescheiden ligt, dus met eigen vervoer zijn veel van de ritten die je met 19 kan maken waarschijnlijk veel langzamer, ook al omdat lijn 19 relatief snel is. Ook heeft-ie een mooie overstap op treinstation Ypenburg en RR-station Leidschenveen. Dus ik denk dat 19 wel wat populariteit op zal bouwen de komende tijd. Genoeg om veel vaker te gaan rijden? Da's een ander verhaal...

Wat betreft de GTLs: zoals al eerder vermeld hier, die uit de jaren '80 gaan dus vervangen worden door nieuwe trams die de komende jaren besteld worden, met de "nieuwe" onderstellen van die trams onder die die in de jaren '90 (met oude onderstellen) geleverd zijn kunnen die laatsten dus zonder problemen tot 2020 mee. Tweederde van de GTLs wordt dus vervangen. Trams van minder dan 20 jaar al weg doen lijkt me toch wat veel gevraagd. Allemaal op htm.net na te lezen.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 38 gasten