Officiële opening van Haagse tram 19

Alles over het Openbaar Vervoer in Noord-Holland, Zuid-Holland, Utrecht en Almere.
dAb
Berichten: 23
Lid geworden op: ma 05 jul 2010, 12:46
Locatie: Den Haag
Contacteer:

Re: Officiële opening van Haagse tram 19

Bericht door dAb »

Bee schreef:Eh, ik mis geloof ik mijn technisch woordenboek bij die post, maar ik lees niets over de elders ook regelmatig gebezigde argumenten dat er een ander soort rails wordt gebruikt en dat een deel van de sporen een andere vorm van slijtage tonen dan eerder gebruikelijk was door de RegioCitadis.

Is het bovendien niet opmerkelijk dat de HTM PCC's blijft kopen voor onderdelen? Als de tram zulke lage kosten van onderhoud heeft, lijkt mij dit toch een behoorlijke uitgave elke keer :X
<...> Zonder al teveel (verder te technisch) uit te weiden, lag de *kwestie* aan de nieuwe starre ARC-draaistellen, die te weinig scheluwte konden verdragen, en dus een veel nauwkeuriger spoorligging vereisten. Dit RegioCitadis-materieel wordt gedragen door 2 motortrucks aan de kopeinden, en 2 loopdraaistellen rond de middenbak/kast. En bij een gewijzigd wielbandprofiel of railprofiel kan men (dus) interactie-problemen verwachten, zoals RR-ontsporingen, etc. ... dat was een eeuw geleden ook al zo, en er hoeft daarvoor niet opnieuw het wiel uitgevonden te worden.
In het RandstadRail-materieel zijn dus slechts 4 van de 8 assen Bo'2'2'Bo' elektrisch aangedreven en zó beremd. Bij de GTL8-wagens is er echter wel totale adhesie door de al-as-aandrijving, dus ook beremming op alle 8 assen. Het benodigde elektrisch remvermogen bedraagt (als het *goed* is) thans tenminste het dubbele van het aanzetvermogen (= bij de GTL8 beperkt tot ruim ½ MW = ca. 1½ x het uurvermogen van 8 x 45 kW) ook omdat de karakteristieke snelheid vaak halverwege de maximum-snelheid gekozen wordt. Bij de Alstom-RRC-wagen ligt dat -- mede met de adhesie -- anders, maar ik weet dat daar niet zo precies als HTM of natuurlijk: de fabrikant. De remvertraging moet in alle gevallen steeds aan wettelijke eisen voldoen van de Wegenverkeerswet, ook RVV en VöV = VDV + BOStrab - Lloyd's Register - Metro- & Tramweg-Relementen, etc.
Zie eventueel verder het rapport door het Ministerie van Verkeer en Waterstaat (AVV/IVW) van ir. W.R. Beukenkamp :
http://www.verkeerenwaterstaat.nl/kenni ... singen.pdf ... 8-) D.André Borgdorff :shock:
Tenslotte zijn sommige (Brusselse ? :roll: ) PCC-cars vaak al ouder dan 50 jaar, dus niet meer te koop :X ??
Laatst gewijzigd door dAb op ma 05 jul 2010, 15:12, 2 keer totaal gewijzigd.
Oud forumgebruiker

Re: Officiële opening van Haagse tram 19

Bericht door Oud forumgebruiker »

dAb schreef:Okay Ziggy, en sorry voor mijn wat forse uitspraken, maar die *rolstoelverhalen* zijn wat modieus getint om met name het lage-vloer-materieel -- met haar toch wel inherent veel slechtere loopeigenschappen -- *niettemin* aan de man te brengen.
Hier ben ik het niet geheel mee eens. Als ik zie hoeveel de "rolstoelplekken" gebruikt worden in Amsterdam, dan zou ik zeggen dat je bijna niet meer zonder kunt. Bij elke rit staan er wel kinderwagens of iemand met een rollator. Een rolstoel komt weliswaar veel minder vaak voor, maar toch, die zijn er ook. En het is prettig als die ook gewoon met het openbaar vervoer kunnen reizen. Voor personeel is de Combino ook een grote vooruitgang. De cabines van zowel bestuurder als conducteur zijn lekker ruim en voorzien van een airco (dat hebben de oude wagens niet). Ook kunnen defecten snel worden opgespoord met behulp van de boordcomputer. Het personeel voelt zich ook veiliger in de Combino. Je kunt je beter afsluiten voor agressieve reizigers en je kunt de intercom bestuurder <-> conducteur met 1 klik open houden zodat de bestuurder mee kan luisteren wanneer er gevaar dreigt achterin. Ik kan wel stellen dat het meerendeel toch echt de Combino verkiest boven een oude wagen.
dAb schreef:De toch recente debacles met bijv. de Combino's in Amsterdam en voorts Citadissen, die nogal *lawaaierig*, *schokkerig* of soms zelfs traag schuddend hun rondes in Amsterdam en Rotterdam maken, zijn U toch ook wel bekend ??
Jazeker, en ze zijn hiervoor naar Duitsland gegaan voor een behandeling. Je zou zeggen dat Siemens inmiddels les hieruit getrokken heeft en bij nieuw te produceren wagens hier al een oplossing voor heeft.

dAb schreef:In 1988 werden mijn collega en ik al voor een demonstratie van een proefopstelling van een Amsterdamse *hangbuikwagen* uitgenodigd, maar overtuigend was het niet. :? ... Als rolstoel- en rollator-gebruiker ondervind men bijv. zelfs in het (70%) RR-materieel te weinig manoeuvreerruimte, nog afgezien van *valpartijen* bij fors optrekken en noodremmen, waar men in de GTL8-rijtuigen veel meer houvast heeft, zonder een *lus* behoeven te zoeken. Zo kan ik nog wel even doorgaan over die subjectieve zgn. meer politiek bedoelde statements over deze zgn. *lagevloervoordelen*, die alras als nadelen uitpakten. :(
Ja, en we hebben het hiet dus over '88, toen lagevloers nog in de kinderschoenen stond. tegenwoordig zijn er compleet lagevloerstrams (Combino en Citadis zoals u reed bekend), waar genoeg ruimte is om te manoeuvreren. Bovendien kan de HTM naar hartenlust stangen en lussen monteren om de "houvast" in de voertuigen te verbeteren, zoals volgens jou nodig.
dAb schreef:Daarom leek me enige nuancering wel op z'n *plaats*, want aan te lange staruimte op staanplaatsen over grotere afstanden heeft toch niemand veel behoefte :?:
De vraag is alleen hoe groot die afstanden zijn. In Amsterdam gaan de meeste reizigers gemiddeld een kwartier mee. En bij langere afstanden heb je gegarandeerd wel een zitplaats, aangezien het meerendeel voor kleine stukjes mee gaat.
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Officiële opening van Haagse tram 19

Bericht door Geert »

Dat laatste lijkt me een beetje tegenstrijdig. Het merendeel van de reizigers reist een kwartier in tram, maar je hebt wel een zitplaats omdat een merendeel maar korte stukjes reist?
iljitsch
Berichten: 2970
Lid geworden op: za 16 jan 2010, 13:38
Locatie: Den Haag

Re: Officiële opening van Haagse tram 19

Bericht door iljitsch »

Wel goed lezen, Geert: het is duidelijk dat men weliswaar een kwartier in de tram zit, maar toch maar een klein stukje rijdt. Waarschijnlijk dus mensen die even bij het eindpunt in de tram gaan zitten om wat uit te puffen en dan weer uitstappen om verder te wandelen. (Zie eindpunten lijnen 11 en 12 die je zomaar tijdens een strand/duinwandeling tegen kan komen.)
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Officiële opening van Haagse tram 19

Bericht door Geert »

Het ging om de tramreizigers in Amsterdam, daar komen denk ik weinig duinwandelingen aan te pas :P
Gebruikersavatar
Daantje
OVNL-bestuurslid
Berichten: 6458
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 18:05
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: Officiële opening van Haagse tram 19

Bericht door Daantje »

Ik heb tram 19 vanmorgen uitgetest en het beviel me eigenlijk prima. Ik ben opgestapt bij Antoniushove na een nette overstap van bus op tram. Jammer dat je bij de halte nergens een krantje kan pakken en ze ook niet in de tram lagen, volgende keer maar eens in de hal van het ziekenhuis kijken of ze daar nog de spits hebben liggen. Ik was de enige reiziger tot aan halte Weigelia en ook daarna liep het niet storm met maximaal zo'n vijf reizigers in de tram. Alleen het traject in Delft is drukker, waarschijnlijk ook gewoon mensen die de eerste de beste tram pakken en normaal met tram 1 zouden gaan. In dat opzicht is het ook een verbetering. De route vind ik wel leuk, weer eens wat anders dan normaal en je komt zo ook eenvoudig op plaatsen waar je eerst slecht met het OV kon komen of via een grote omweg of met veel overstappen. Je hebt niet echt het gevoel dat het opschiet ondanks dat ik in iets meer dan een half uur in Delft was en het dus niet langer was dan met bus 23 + tram 1. Jammer dat het wel een strip duurder is maar ik was voor het eerst sinds lang wel op tijd op m'n werk *O*
Oud forumgebruiker

Re: Officiële opening van Haagse tram 19

Bericht door Oud forumgebruiker »

Geert schreef:Dat laatste lijkt me een beetje tegenstrijdig. Het merendeel van de reizigers reist een kwartier in tram, maar je hebt wel een zitplaats omdat een merendeel maar korte stukjes reist?
Nou ja,een kwartier is misschien wat overdreven. Ik denk dat de meeste mensen 5 tot 10 minuten er in zitten. Het is dan logisch dat als je een lange afstand af legt er vanzelf iemand op staat, zodat er een plek vrij komt. Dat bedoelde ik te zeggen.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Officiële opening van Haagse tram 19

Bericht door Suus »

Tsov en ik hebben net een spontaan ritje gemaakt, maar wat opviel was dat er nooit echt hard gereden werd, meestal werd vijftig net niet gehaald. Er ligt ook wel een rot stukje vlakbij de aftakking in Delft. En druk? Meestal drie of vier man, de meeste haltes hebben we overgeslagen.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Officiële opening van Haagse tram 19

Bericht door Suus »

Ik heb ook nog twee video's gemaakt met mijn telefoon. Het stelt niet heel veel voor, maar geeft misschien een leuke indruk van het traject.

Tussen Brasserkade en A. Fokkersingel:
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=w0E40jz8h-s[/youtube]
Tussen Gruttosingel en Lanen:
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=TmJzFdjjxGc[/youtube]

De kwaliteit is beroerd, maar het is meer voor de fun dan als serieuze video bedoelt :)
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
YC2009
Berichten: 19
Lid geworden op: di 06 jul 2010, 01:52

Re: Officiële opening van Haagse tram 19

Bericht door YC2009 »

hoi, k ben nieuw hier en k woon in westland ((paar maandjes al,, hiervoor woonde ik heel mn leven in den haag,, dus k weet veel :P))

ANYWAY

hoi, ik ging op 2 juli met een vriendin naar scheveningen, en het leek er dus niet op dat ik nog een ritje kon maken met tram 19,, maar gelukkig woonde zij in Delft :P , wat goed uitkwam, anyway, ik ging tram 19 in , dr kwam o.a. een vrouw binnen die dacht dat ze richting scheveningen ging haha, verder vind ik het wel leuk dat de 2 jongste tramlijnen samen een stuk spoor delen ((als je tram 8 & 8K niet meetelt dan haha))

maar het was leuk, Delft-Ypenburg-Leidschenveen-Leidschendam , wat perfect aansluite op tram 6 die ik moest hebben naar Leyenburg om vanaf daar naar het Westland te gaan ,:D :D :D ,,
WSM
Berichten: 1403
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:59

Re: Officiële opening van Haagse tram 19

Bericht door WSM »

Reiziger Delft schreef:Nee, lijn 40 zou worden opgeheven zodra lijn 19 ging rijden; dus ik denk dat deze lijn morgen niet meer zal rijden. Dit staat in dit overzichtje van Veolia.
Inderdaad bijna spot on. In een nieuwsbericht op de Veolia-site van 5 juli jl. wordt aangekondigd dat lijn 40 met ingang van 3 juli is opgeheven: http://www.veolia-transport.nl/company/ ... 5,1860.htm. Overigens komt volgens 9292ov lijn 60 nog vrolijk op de Houtkade: dat is al ruim een half jaar niet meer zo.
De krommunicatie is dus weer zoals we gewend zijn van Veolia Haaglanden: totaal ruk.
§ 6. Het passeren van rode seinen

Artikel 33

1.Lichtseinen die rood licht uitstralen mogen alleen voorbijgereden worden, indien de bestuurder van de treindienstleider een aanwijzing Stoptonend sein heeft gekregen.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Officiële opening van Haagse tram 19

Bericht door Suus »

Zo ziet dat er uit in een bushalte...
Afbeelding
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
WSM
Berichten: 1403
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:59

Re: Officiële opening van Haagse tram 19

Bericht door WSM »

Toch fijn dat ze tijd hadden om een papiertje te printen :).
Het wordt ook wel eens met een watervaste stift erop geschreven ;).
§ 6. Het passeren van rode seinen

Artikel 33

1.Lichtseinen die rood licht uitstralen mogen alleen voorbijgereden worden, indien de bestuurder van de treindienstleider een aanwijzing Stoptonend sein heeft gekregen.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Officiële opening van Haagse tram 19

Bericht door Suus »

Nu alleen nog even iets van een Veolia logo om aan te geven dat dit een officiële mededeling is en niet eentje van een of andere grapjas..
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
WSM
Berichten: 1403
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:59

Re: Officiële opening van Haagse tram 19

Bericht door WSM »

Heel professioneel komt het allemaal niet over.
Maar tijdige en correcte informatievoorziening was vast geen concessie-eis ;).
§ 6. Het passeren van rode seinen

Artikel 33

1.Lichtseinen die rood licht uitstralen mogen alleen voorbijgereden worden, indien de bestuurder van de treindienstleider een aanwijzing Stoptonend sein heeft gekregen.
tsov
Berichten: 4084
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:07
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: Officiële opening van Haagse tram 19

Bericht door tsov »

Ik stond naast Bee toen hij de foto maakte, maar het valt me nu pas op dat er juni staat in plaats van juli... :roll:
Mijn foto's
This user loves deadlines. He loves the whooshing sound they make as they go by.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21271
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Officiële opening van Haagse tram 19

Bericht door Meltrain »

Vandaar dat mb90 dus op 24 juni geen buslijn 40 tegen kwam. :lol:
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Karl
Berichten: 4136
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 21:06

Re: Officiële opening van Haagse tram 19

Bericht door Karl »

Bee schreef:Nu alleen nog even iets van een Veolia logo om aan te geven dat dit een officiële mededeling is en niet eentje van een of andere grapjas..
Bedankt voor de tip voor de volgende keer... :mrgreen: :neg:
Het is een spectrum.
iljitsch
Berichten: 2970
Lid geworden op: za 16 jan 2010, 13:38
Locatie: Den Haag

Re: Officiële opening van Haagse tram 19

Bericht door iljitsch »

Ik zit even na te denken over een reis die ik volgende maand moet maken: eerst naar Leiden, dan Nootdorp, dan Schiedam. Als je dan met tram 19 wil reizen moet je op Laan van NOI op tram 2 overstappen of op Mariahoeve op lijn 6.

Waarom eigenlijk? Vanaf Leidschenhage is het nauwelijks verder naar station Mariahoeve en er ligt daar een keerlus voor het station, dus ze hadden net zo makkelijk het eindpunt van lijn 19 bij station Mariahoeve kunnen maken, waarmee reizigers van lijn 19 die niet in de buurt van een Randstadrail-station in/uitstappen een veel betere aansluiting richting Leiden hebben.

Enige nadeel is dat je niet meer voor de deur van het Antoniushoveziekenhuis uitstapt. Maar zou dat een belangrijke overweging zijn?
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Officiële opening van Haagse tram 19

Bericht door Daniel »

Lijkt me infratechnisch nogal onhandig om vanaf de Weigelia linksaf te gaan: daar ga je direct na 't kruispunt 'n tunneltje in dus of zo'n boog daar past...
Een soortgelijk probleem speelt bij de keerlus Mariahoeve die in de huidige situatie niet vanuit Leidschendam toegankelijk is (ook weer logisch aangezien het juist het eindpunt van lijn 6 was voor 'ie naar Leidschendam verlengd werd). Daar kom je net voor de kruising onder de spoorlijn vandaan. Halte Aegonplein, die maar net voor het kruispunt gelegen is, ligt zelfs nog in de helling.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
iljitsch
Berichten: 2970
Lid geworden op: za 16 jan 2010, 13:38
Locatie: Den Haag

Re: Officiële opening van Haagse tram 19

Bericht door iljitsch »

Hm, maar zou dat niet opgelost hebben kunnen worden als destijds de voorkeur aan Mariahoeve als eindpunt gegeven was?
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Officiële opening van Haagse tram 19

Bericht door Suus »

Bij de kruising Weigelia - Heuvelweg hadden er wel bogen richting Den Haag gepast, maar dan kan de halte Leidsenhage niet worden aangedaan. Bij station Mariahoeve lijken de bogen op het eerste gezicht niet te passen.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Dexter
Berichten: 3915
Lid geworden op: di 05 mei 2009, 20:57

Re: Officiële opening van Haagse tram 19

Bericht door Dexter »

Er is een oplossing voor om trams vanuit alle richtingen een bepaald punt te laten bereiken: tweerichtingtrams en overloopwissels. :mrgreen: GVB en HTM hebben inmiddels ondervonden dat die erg handig kunnen zijn.
Vallend blad maakt rails glad.
iljitsch
Berichten: 2970
Lid geworden op: za 16 jan 2010, 13:38
Locatie: Den Haag

Re: Officiële opening van Haagse tram 19

Bericht door iljitsch »

Bee schreef:Bij de kruising Weigelia - Heuvelweg hadden er wel bogen richting Den Haag gepast, maar dan kan de halte Leidsenhage niet worden aangedaan.
Vreemd, er is daar stapels ruimte rond die halte.

Maar zonder die bogen wordt materieel uitwisselen via de route van lijn 19 ook lastig, dat moet dan allemaal een rondje voor het ziekenhuis langs maken. Niet dat het sowieso erg efficient is om via Leidschendam en Ypenburg te moeten als je niet via het CS kan, een andere omleidingsroute is nog steeds zeer gewenst.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Officiële opening van Haagse tram 19

Bericht door Suus »

Het is eigenlijk vrij simpel.

Lijn 19 sluit ten westen van de halte Leidsenhage aan op de tramsporen van lijn 2 en 6. Ten oosten van de halte ligt de keerlus voor het ziekenhuis. Laat je lijn 19 vanaf Weigelia richting Mariahoeve rijden, dan moet er of een setje extra perrons komen voor de halte Leidsenhage (verslechtering van de overstap) of lijn 19 zal er niet stoppen. Als je vanuit Weigelia richting het westen afbuigt zit je daarna direct in de onderdoorgang onder de N14.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Bing [Bot] en 54 gasten