Pagina 1 van 6

Officiële opening van Haagse tram 19

Geplaatst: ma 28 jun 2010, 19:29
door Wubbo
Officiële opening van Haagse tram 19
Geplaatst op: maandag 28 juni 2010 19:27
Laatst bijgewerkt: maandag 28 juni 2010 19:29


Afgelopen zaterdag 26 juni vond de officiële openingsrit plaats van de nieuwe tramlijn 19. De hele dag konden omwonenden en geïnteresseerden een ritje maken over het nieuwe deel van het traject van Leidsenhage tot aan Nootdorp en weer terug. Vanaf donderdag 1 juli is de gloednieuwe tramverbinding echt in gebruik.
Lees verder

Re: Officiële opening van Haagse tram 19

Geplaatst: ma 28 jun 2010, 19:52
door robert55
Nog al aanvulling: donderdag 1 en vrijdag 2 juli is het gratis *O*

Re: Officiële opening van Haagse tram 19

Geplaatst: ma 28 jun 2010, 19:53
door find_your_spot
Jammer want dan heb ik al OV maar goed wie gaat er mee deze nieuwe tunnel lijn doen?

Re: Officiële opening van Haagse tram 19

Geplaatst: ma 28 jun 2010, 21:31
door iljitsch
Ugh, hij staat nog niet op 9292ov.nl of htm.net, dus nog steeds niet duidelijk hoe lang je doet over bijvoorbeeld de rit tussen de stations Ypenburg en Delft, of van Leidschendam naar Delft. Hij heeft relatief weinig haltes dus het zou snel moeten gaan.

Re: Officiële opening van Haagse tram 19

Geplaatst: ma 28 jun 2010, 21:37
door Suus
De dienstregeling wordt woensdag 30 juni bekend gemaakt om 18:00 uur op de website van de HTM.

Re: Officiële opening van Haagse tram 19

Geplaatst: ma 28 jun 2010, 22:55
door Vinny
Ben ik nou een ouderwetse zeurpiet die vindt dat ze de dienstregeling veel te laat bekend maken? Ik vind dat een nieuwe dienstregeling zeker een maand van te voren op internet vindbaar zou moeten zijn. Dan kun je je dagplanning er een beetje op afstemmen...

Re: Officiële opening van Haagse tram 19

Geplaatst: ma 28 jun 2010, 23:09
door Daniel
Een maand is wellicht nog aan de ruime kant (wel kan je dan al wijzigingen vermelden). Reizigers blijken namelijk uitstekend in staat de verkeerde dienstregeling te bekijken :P
Dat laatste was althans bij, toenmalig HTM-dochter, SVD de reden voor het pas twee weken vantevoren online publiceren van de nieuwe tijden en nog korter tevoren verspreiden van de busboekjes. Maar een dag van tevoren zoals HTM doet is inderdaad wel erg kortdag.

Re: Officiële opening van Haagse tram 19

Geplaatst: ma 28 jun 2010, 23:13
door Wubbo
Er is een groot verschil tussen een dienstregelingswijziging en de dienstregeling van een nieuwe lijn. Je kan sowieso al meer informatie geven, zoals frequenties, haltes en reistijd. Nu gaat geen enkele forens op die lijn staan wachten op 1 juli: je hebt geen idee wanneer ie komt.

Buiten dat communiceert NS zijn dienstregelingswijzigingen altijd ruim vantevoren (als iets al ruim vantevoren bekend is in ieder geval), ik begrijp niet waarom dat in de rest van het OV niet zou kunnen.

Re: Officiële opening van Haagse tram 19

Geplaatst: ma 28 jun 2010, 23:24
door Daniel
In feite worden nieuwe lijnen vaak bij een wijziging van de dienstregeling geïntroduceerd, dus zo groot is 't verschil ook weer niet. Speelt hetzelfde fenomeen alleen dan juist met mensen die op 'n tram wachten die nog niet rijdt.

Want tja, voetnoten worden al weinig gelezen maar ingangsdata op een vertrekstaat... die al helemaal niet.

Re: Officiële opening van Haagse tram 19

Geplaatst: ma 28 jun 2010, 23:28
door Dexter
Ik vind het eigenlijk wel bijzonder dat er anno 2010 op een splinternieuwe tramlijn hogevloertrams gaan rijden. Niet dat ik nou bij een splinternieuwe lijn ook automatisch splinternieuw materieel verwacht, maar goed toegankelijk materieel toch wel. En was dat tegenwoordig ook geen vereiste? Niet dat die GTL's zo slecht zijn, nee integendeel. :wink:

Re: Officiële opening van Haagse tram 19

Geplaatst: ma 28 jun 2010, 23:43
door iljitsch
De HTM heeft z'n Citadissen natuurlijk nodig voor de huidige randstadrail-lijnen. Over een paar jaar komen en nieuwe trams om de GTLs uit te kunnen gaan faseren, die nieuwe zullen vast wel laag zijn,

Re: Officiële opening van Haagse tram 19

Geplaatst: ma 28 jun 2010, 23:48
door Dexter
Ik zie die brede Citadissen inderdaad ook nog niet echt op het onaangepaste traject door Delft rijden. :wink:

Re: Officiële opening van Haagse tram 19

Geplaatst: ma 28 jun 2010, 23:53
door Suus
Er komen dit jaar 18 nieuwe RegioCitadissen voor lijn 2 en de verlenging van lijn 4 met twee haltes. Ik sluit echter niet uit dat dit een laatste bestelling van dat type zal zijn, ik ken weinig mensen die het type tram niets vinden.

De GTL's zullen het echter nog wel tot 2020 uithalen volgens de laatste plannen, waarschijnlijk worden de 3100's voorzien van de draaistellen van de 3001-3065, aangezien die in de jaren 80 nieuw zijn geleverd, terwijl die van de andere 35 trams tweedehands zijn en die van de 3100-trams van slechte kwaliteit zijn.

Re: Officiële opening van Haagse tram 19

Geplaatst: di 29 jun 2010, 01:41
door Dexter
Die RegioCitadis is zoals de naam ook al zegt meer bedoeld voor regionale lijnen. Daarmee moet je niet op drukke stadslijnen gaan rijden. Ik zie de GTL's het wel uitzingen tot 2020, dat is best een robuust tramtype.

Re: Officiële opening van Haagse tram 19

Geplaatst: di 29 jun 2010, 08:47
door iljitsch
Op de website van de HTM staat een pagina over een projekt om 100 nieuwe trams aan te schaffen, waarbij min of meer gezegd wordt dat die de GTLs uit de jaren '80 gaan vervangen terwijl die uit de jaren '90 (47 stuks) een revisie krijgen om minstens tot 2020 door te kunnen. Ze zijn nu dus bezig met een plan van eisen en evaluaties e.d., en er wordt gedacht over bredere trams maar dat moet afgewogen worden tegen de investeringen in infrastructuur.

Vergeet niet dat lijnen 3 en 4 ook grote stukken over bestaand spoor door de stad rijden, het is niet automatisch zo dat de bredere regiocitadis of een vergelijkbare tram niet op bestaand spoor terecht kan. Wel moeten vaak palen langs het spoor verplaatst worden en zijn bogen soms te krap, met name voor twee brede trams om elkaar te kunnen passeren in de bocht.

Ik geloof niet dat in Delft, Nootdorp/Ypenburg of Leidschendam duidelijke probleemplekken bestaan (helaas is www.öpnvkarte.de in de war momenteel, dus ik kan niet op zoek naar scherpe bochten op de kaart) zoals bijvoorbeeld het stuk van de oude lijn 3 door het zeeheldenkwartier waar nu lijn 17 rijdt of lijn 6 door de schilderswijk, en uiteraard (?) zal het nieuwe spoor van lijn 19 ruim genoeg zijn voor brede trams.

Re: Officiële opening van Haagse tram 19

Geplaatst: di 29 jun 2010, 10:27
door Suus
De GTL is 2,35 meter breed terwijl de RegioCitadis 2,65 meter is. Als de sporen dan te dicht naast elkaar liggen kan dat ook op rechte stukken een probleem vormen :wink:

Voor lijn 3 richting Loosduinen is praktisch de hele Laan van Meerdervoort verbouwd omdat de nieuwe trams te breed waren, daar zijn nu ook eilandperrons in de middenberm geplaatst.

Re: Officiële opening van Haagse tram 19

Geplaatst: di 29 jun 2010, 11:39
door iljitsch
Het kan zijn dat dat hier en daar nodig was, maar als ik deze foto (uit rond 2000, nog genomen met mijn eerste digitale camera gekocht begin dat jaar) zie dan moet dat toch wel lukken. De afstand tussen de rails is 1,435 meter. Een tram van 2,65 meter steekt dus 61 cm naast de rails uit. Op het oog is de afstand tussen de sporen zeker anderhalf keer de spoorbreedte (= 2 meter), als dat klopt hou je dus 75 cm speling over tussen twee RegioCitadissen.

Afbeelding

Overigens moet het spoor sowieso eens in de zoveel tijd vervangen worden, en de nieuwe RR-trams hebben ook een ander wielprofiel. Daarnaast is een eilandperron natuurlijk handig omdat de perronnetjes tussen de trambaan en de straat erg smal zijn, soms nog smaller dan wat je hier op de foto ziet. In de toekomst wil men ook van die smalle perrons af om zo de toegankelijkheid te verbeteren.

Re: Officiële opening van Haagse tram 19

Geplaatst: di 29 jun 2010, 13:46
door reisthijs
Op die foto kan je ook zien dat de grote ruimte tussen de sporen wordt gebruikt voor bovenleidingspalen, en de afstand tussen zo'n paal en een GTL is toch vrij klein. Je kan hier niet 'zomaar' bredere trams op laten rijden, dan moeten minstens die palen weg. Op veel lijnen (vooral die waar dus geen palen tussen de sporen staan) is de tussenruimte kleiner.

Re: Officiële opening van Haagse tram 19

Geplaatst: di 29 jun 2010, 19:00
door Chauf21
De dienstregeling staat al op 9292ov.nl; je kan op een datum in bv. midden juli reisadviezen met 'stadsbus 19' krijgen.

Re: Officiële opening van Haagse tram 19

Geplaatst: di 29 jun 2010, 19:27
door iljitsch
Hm, 31 minuten van Leidschenhage naar station Delft, 18 tussen stations Ypenburg en Delft. Van Zoetermeer naar Delft is net een minuut of wat sneller dan de trein of de bus, maar een gemiste kans want de aansluiting is waardeloos: meer dan 10 minuten wachten. En nog steeds geen alternatief voor Utrecht - Delft want er gaat geen stoptrein van Utrecht naar Ypenburg.

Maar het is wel tegen de 30 km/u, goede snelheid voor een tram.

Re: Officiële opening van Haagse tram 19

Geplaatst: di 29 jun 2010, 19:31
door Daantje
Voor mij levert het van Leidschendam naar Delft geen langere reistijd op, blijft ongeveer hetzelfde, maar het scheelt me wel een keer overstappen (y) Ik ga denk ik vrijdag even proberen :)

Re: Officiële opening van Haagse tram 19

Geplaatst: di 29 jun 2010, 19:34
door Reiziger Delft
iljitsch schreef:En nog steeds geen alternatief voor Utrecht - Delft want er gaat geen stoptrein van Utrecht naar Ypenburg.
Met een snelle overstap in Gouda wel. :)

Re: Officiële opening van Haagse tram 19

Geplaatst: di 29 jun 2010, 19:44
door iljitsch
Maar dan kan je net zo goed in Den Haag overstappen.

Re: Officiële opening van Haagse tram 19

Geplaatst: di 29 jun 2010, 19:49
door Suus
Er stopt wel degelijk een stoptrein van en naar Utrecht op Den Haag Ypenburg, maar het is sneller met een overstap in Gouda omdat de achterliggende intercity deze stoptrein inhaalt op Gouda Goverwelle.

Re: Officiële opening van Haagse tram 19

Geplaatst: di 29 jun 2010, 20:00
door iljitsch
Ah, ok. Je moet altijd uitkijken met 9292, als ze het niet laten zien wil dat niet altijd zeggen dat het niet bestaat.

Je zo dus nog steeds de stoptrein vanuit Utrecht kunnen nemen en in Ypenburg overstappen op de tram om zo de ellende bij een gemiste aansluiting te minimaliseren maar waarschijnlijk was je met de intercity zelfs met een gemiste aansluiting net zo snel geweest...

Natuurlijk stopt de tram wel op veel meer plaatsen, dus hij kan toch nog interessant zijn als je zo voor/navervoer bespaart.